Elektromos minipumpa? Tényleg jó ez a kerék felfújására vagy csak egy sokadik haszontalan kacat? Vajon leváltja a normál minipumpákat? Ezek a kérdések merültek fel bennem a teszt előtt, amikre végül választ kaptam.
A tavalyi nagy pumpatesztünk után pár héttel megkeresett minket a CYCPLUS, hogy szeretné ha tesztelnénk az új elektromos pumpáját, ami most februárban jelenik meg. Túl sokat (semmit) nem hallottam még előtte erről a márkáról és végül a google segített benne, hogy kicsoda és mivel foglalkozik ez a gyártó. Nem ért meglepetésként, hogy kínai vállalatról van szó, viszont a termékeik alapján nem az alsó kategóriában mozognak, legalábbis az okosgörgők és az e-pumpák terén. Ezután igent mondtunk a tesztre és karácsony előtt pár nappal már itt is voltak a pumpák. Igen pumpák, mert a régebbi modellből is küldtek egyet, így volt összehasonlítási alapunk.
Ha a teszt előtt valaki feltette volna nekem azt a kérdést, hogy milyen kerékpáros kiegészítőről álmodozom akkor biztos nem azt mondtam volna hogy egy elektromos pumpáról. Ezért eleve kicsit kétkedéssel fogadtam a termékeket, hogy van-e ezeknek egyáltalán létjogosultsága, meg egyáltalán működnek-e. A fent már említett nagy pumpatesztünkből levonható következtetésként, hogy a minipumpák csak a rosszat teszik kevésbé rosszá, egyik sem fújja fel magától egy pillanat alatt a guminkat, mindegyikkel kell dolgozni és kérdéses az eredmény. Ha biztosra akarunk menni akkor érdemes patront vinni magunkkal, de az meg csak egyszer használatos. Én éppen ezért az összes bringázásra egy patronnal és egy minipumpával jártam, főleg a téli időszakban amikor nem jön jól az útszélén fagyoskodni percekig amíg életet lehellek a gumimba, de szerencsére viszonylag ritkán kapok defektet.
Méretek
A dobozból kivéve meglepően tapasztaltam, hogy ezek tényleg kicsik, egyik sem féltégla méretű, nem kell hátizsákban cipelni őket, hanem elférnek a mezzsebben vagy akár egy nyeregtáskában, ráadásul a régebbi kicsi CYCPLUS AS2 a 115 grammjával kb egy súlyban van a minipumpával. Az új csúcsmodell, a CYCPLUS AS2 Pro Max már kétszer ilyen nehéz, 233 grammot nyom a mérlegen, ami egyébként szintén nem nehéz, elég csak rátenni a mobiltelefonunkat a mérlegre, hogy meglássuk mekkora súlyt szoktunk magunkkal cipelni. Az AS2 45,5x28x65 mm, az AS2 Pro Max 54x32x81 mm méretű, bár a hozzákapott szilikontok ebben nincs benne, ami 1-2 mm-t mindkét modellre rátesz. A tégla szót már használtam az előbb, nem véletlenül, formára olyanok 🙂 .
A kisebbik pumpa (AS2) a gyári adatok szerint maximálisan 6,9 bar-t tud, amire 1x képes 1 töltéssel de már egy 25-ös gumit 5,5 bar-ra 2x tud felfújni. Az AS2 Pro Max-ról semmi infóm nem volt egészen 1 héttel ezelőttig így nem maradt más mint kipróbálni, annyit sejtettem, hogy többet fog tudni mint a kisebb.
CYCPLUS AS2
A CYCPLUS AS2 mini e-pumpán mindössze egy gombot találunk, ezzel tudjuk bekapcsolni és elindítani/megállítani a pumpálást és ebben a gombban található az akku töltést jelző led is. A szelep forgatással alakítható át autó szelepről presztára (szingóra), nincs hozzá tömlő, csak rá kell nyomni. Ezenfelül egy USB-C portot látunk még rajta, amin keresztül tölteni tudjuk. Na de nézzük mire képes!
Elsőként egy 622-28-as gumit kezdtem el fújni vele. Nem volt az a villám, a stopperen csak pörögtek a másodpercek miközben a gumi kezdett keményedni. Mivel nincs rajta nyomásmérő így az ujjamba beépített mérőre hagyatkoztam. A pumpa hangja kezdett egyre erőlködőbb lenni és egyre melegebb lett (ezért jár hozzá a szilikontok hogy megvédje a kezünket), a gyári adat szerint 2,5 perc alatt éri el a max nyomást, azaz a 6,9 bar-t (valószínűleg 25-ös méret mellett), de én hagytam 3 percig szenvedni. Ezután rátettem a gumira a nyomásmérőt, ami 6,8 bar-t mutatott, szóval tényleg tudja max nyomásban, amit ígérnek. Sárgán jelzett a töltő, de még rápróbáltam, hogy mennyi maradt benne, a 25-ös gumimba még 3 bar-t beletolt és utána merült le teljesen.
Újra feltöltöttem, ami tényleg csak 20 percbe tellett, mint ahogy a gyártó is ígéri és következhetett a 2×5,5 bar teszt. Nem egészen 2 perc alatt felfújta a 25-ös gumimat 5,5 bar-ra, amit a leeresztés után még egyszer megismételtem vele, másodjára 5,4 bar ment bele amikor lemerült.
Mivel sokat gravelezek, ezért kipróbáltam szélesebb gumikkal is, a 622-40-es gumit kicsit több mint másfél perc alatt fújta fel 3 barra, amit a leeresztés után újra megcsináltam és még nem merült le teljesen a pumpa. Szóval nyugodtan használható gravel bringához, sőt talán alkalmasabb is rá mint országútihoz, főleg ha valaki a nagy nyomást szereti. Persze azt fontos megemlítenem, hogy minden pumpának a nagy nyomással van gondja legyen elektromos vagy hagyományos.
CYCPLUS AS2 Pro Max
A CYCPLUS AS2 Pro Max már jelentősen bonyolultabb szerkezetnek tűnik az AS2-höz képest. Található rajta három gomb, egy kijelző és egy tömlő is csatlakoztatható hozzá. A kijelzőn a nyomás és a töltöttség látható, a gombok pedig a bekapcsoláson kívül a nyomás beállítására szolgálnak, ugyanis az AS2 Pro Max akkora nyomásra fújja fel a gumit, amit előzetesen beállítunk rajta. A gyártó adatai szerint +-1PSI pontos a nyomásmérője. Tömlő nélkül is használható ez az e-pumpa, de célszerűbb a hozzákapott tömlőt igénybe venni, mert így kényelmesebb a fújás és kisebb a nyomásvesztés esélye. Kifejezetten igényesek a csatlakozók, messze nem egy gagyi vacak. Jár hozzá még pár kiegészítő, szelepátalakító labdához, tartalék tömítés és egy műanyag tasak amiben a zsebünkben tudjuk szállítani nagyobb eső idején. Már említettem, hogy a teszt alatt a tudásáról infó még nem volt, ezért hasonlóan teszteltem, mint a régebbi modellt. Nézzük!
Elsőként a maximum nyomást próbáltam ki, itt egyszerű volt kitalálni az értéket, mert 8,3 bar-t engedett maximálisan beállítani a pumpa. A 28-as gumit 8,3 bar-ra kicsit több mint 2 perc alatt érte el (az utólagos gyári adat 75 mp-t ír, de valószínűleg 25-ös gumira). A vége felé ennek a pumpának sem volt annyira szép hangja, de messze nem erőlködött úgy, mint az AS2 és nem is melegedett annyira fel, ami annyira nem meglepő, nagyobb pumpa nagyobb erő. Ezután azt próbáltam ki, hogy 6 bar-ra hányszor fújja még fel a 28-as gumit, még 4x felfújta és ötödszörre már csak 3,5 bar-ig tudta. Ha nincs az első max nyomás próba akkor gond nélkül 5x felfújta volna. Egy 6 bar-ig fújás 79 mp-be telik. Természetesen 25-ös gumi esetén ez gyorsabb. Az akku teljesítő képességét meghatározza, hogy mennyi ideig tart neki egy gumi felfújása. A zsinórban felfújás rendesen felmelegített a pumpát, még szilikon tokban is erősen melegnek éreztem, nélküle meg forró volt, de ki az aki fel-le fújogatja a gumiját rajtam kívül… 🙂
A lemerülés után 1 órába tartott feltölteni és következhetett a 622-40-es gravel gumi. Ezt 7x tudtam vele felfújni 3 bar-ra, ami alapján nyugodtan vihető hosszabb bikepacking túrákra is, mert nem fog cserben hagyni.
Az AS2 a mérete alapján pont befért a szerszámos dobozomba, amit a második kulacs helyére szoktam betenni és onnantól végigkísért a téli bringázások alatt. Egyébként az AS2 Pro Max is beférne a szilikon tok nélkül, de annál már sokat kellene legóznom, hogy minden elférjen mellette. Ahogy most jobb idő lett és szükségem lett a második kulacsra is az AS2 bekerült a hátsó zsebembe az eddig normál minipumpa helyére. Tavasztól a hosszabb gravel túrákra valószínű át fogok váltani az AS2 Pro Max-ra biztos ami biztos alapon ha több defektet összeszednénk akkor ne kelljen senkinek a társaságból normál pumpával bénáznia. Meg még az is megfordult a fejemben, hogy kihasználom vegyes terepen a nyomásmérőjét és ha hosszabb aszfaltos szakaszok lesznek (mint pl a KalandKör400-on) akkor felfújom a gumit, a rázósabb részeken pedig leengedem.
Hasznos az elektromos minipumpa?
Egyértelműen igen. Egy normál minipumpánál jelentősen jobb, sokkal gyorsabb, nagyobb nyomást tud és nem mellesleg el sem fáradunk pumpálás közben, arról nem beszélve, hogy nem nehezebb és nem foglal több helyet (az AS2)
Persze egy ilyen e-pumpa sem megoldás mindenre, én például semmiképpen nem helyettesítenék vele egy műhelypumpát, mert egy jó műhelypumpával azért sokkal gyorsabban fel lehet fújni a gumit. Ezenkívül a patronokat sem helyettesíti maximálisan, hiszen nem tudja felugrasztani a tubeless gumikat plusz egy patron gyorsabban felfújja a guminkat, mint az e-pumpa, bár előnyként ott van, hogy többször használható és az AS2 könnyebb, mint 2 patron és egy hozzájuk tartozó fej.
Nekem már nem kérdés, hogy edzésre, túrára a hagyományos minipumpán helyett valamelyik CYCPLUS e-pumpát fogom vinni, nem tudok hátrányt mondani az én felhasználásomnál sem országúton, sem terepen. Gravel versenyre még nem tudom, hogy patronnal fogok nekivágni vagy az AS2-t választom, bár az utóbbi felé hajlok éppen, de az is lehet, hogy mindkettőt fogom vinni, mert amikor a tubeless gumim ereszt akkor az e-pumpával fújok rá, amikor meg belsőt kell beletennem akkor a patronnal fújom fel a gumit (ezzel az infóval szezonban még frissítem a cikket).
Ezenkívül létezik egy új kistestvére az AS2 Pro Max-nak, a CYCPLUS AS2 Pro, melynek tesztjét ide kattintva tudjátok elolvasni, további infókat pedig itt találtok róla: CYCPLUS AS2 Pro
CYCPLUS AS2 Pro elektromos minipumpa teszt: A nyerő választás!