fbpx

CTM Tranz 2.0 kerékpárteszt: remek cross bringa, egy százassal kevesebbért!

Nemrég a mountain bike-ok között a hasonlóan „valóban belépő szintű” Rascal 1.0-t teszteltük, az eleve kedvezőbb árú „cross” kategóriában a CTM Tranz 2.0 valami hasonlót testesít meg. Ami pedig szinte hihetetlen: többet ad kevesebbért, konkrétan 100 ezer Ft-tal kevesebbért…

CTM Tranz 2.0 kerékpárteszt

159 900 Ft-ért nehéz találni szinte minden körülmények között használható kerékpárt, a CTM Tranz 2.0 ilyen. A cross kerékpárok előnye a ballonosabb terepgumival szerelt mountain bike-okhoz képest, hogy több területen teljesítenek átlagosan jól. Míg a hegyikerékpároknak a terep az igazi vadászterülete és a változatos ösvényeken valóban jobban kihasználhatóak a képességeik, addig a cross bringák jobbak a városban és a könnyebb túrákon is, amikor váltják egymást az aszfalt és dózerutak.

A márkáról: Ahogy már többször leírtuk, a szlovák CTM lapfilozófiája, hogy nem használnak olcsó alkatrészeket!  Ez az igencsak kedvező árú CTM Tranz 2.0-án is visszaköszön, például magasabb kategóriákban is bizonyító Shimano M315 tárcsafékek kerültek a gépre, teljes Shimano váltórendszerrel.

A CTM egyébként 15 éve van a piacon, 2010 környékén volt egy kisebb arculatváltás és nagyobb hangsúlyt fektettek az exportra. 2013-ban már évi 35 000 bringát termeltek és a növekedés folytatódik. Magyarországon öt éve kezdődött a forgalmazás, és azóta is meglepődünk, milyen jó ár/érték aránnyal szolgálnak a bringáik.

A CTM cross kínálata: a tesztelt Tranz 2.0 alatt és fölött is találhatunk még bringákat, értelem szerűen az 1.0 még kedvezőbb árú felszereltséget takar, ahol a tárcsafék helyett V-fék jelenti a legfőbb különbséget. Lejjebb a Twister és Streem modellek szintén kaphatóak tárcsa, vagy V fékkel is. Üdvözítő, hogy – bár a Streem szériában akad mechanikus – a CTM Shimano hidraulikus tárcsafékkel szereli még az olcsóbb cross bringákat is, ennek van értelme, a mechanikus tárcsafék helyett én inkább az olcsóbb V-féket ajánlanám.

A Tranz modellek felett a Stark széria könnyebb, duplán húzott alumínium csövekből hegesztett vázakra épül, ahol már belül futnak a bowdenek és akár Rock Shox villával, Deore szintű felszereltséggel is kaphatóak ezek a gépek.

A Tranz 2.0 váz:  6061-es alumínium ötvözetből készült vázra a legjobb szó, hogy tisztességes, ami ebben a kategóriában a pozitív jelző. Nem futnak belül a kábelek, semmi flanc, de masszív, hibátlan hegesztésekkel találkozhatunk, pontosan a helyükön a papucsok a tárcsafék és a különböző szerelékek konzoljaival egyetemben. Nyilván cserélhető a váltópapucs, a középrész menetes, a villanyak nem tapered, vagyis az alkatrész-utánpótlás az olcsóbb szegmensből is megoldható. Hibátlan, semleges szürke fényezés, ami lehet, hogy „nem ver oda”, de olyan emberrel is nehéz találkozni, akit taszítana.

A felszereltségben a Suntour Nex villa szinte egyöntetű ebben az árkategóriában, szerencsére nem egy olcsóbb modell került a Tranz 2.0-ba, hanem a villavállról merevíthető HLO változat, 75 mm rugóúttal. Nyilván nem egy jó mountain bike-nál megszokott csillapítással, de terepen is működik, aszfalton kimerevítve pedig nem kotyog, stabilan tartja a bringát az úton. A Shimano alkatrészek az alacsonyabb kategóriában is pontosan működnek, a váltórendszerre semmi panasz nem lehet, nyilván fokozott terhelés mellett már kicsit erőlködik az Altus és a tapasztalatok alapján nem is olyan tartós és nehezebb, mint egy Deore. Viszont nem is kerül annyiba.

Ami komoly extra ezen az árszinten, a Shimano M315 hidraulikus tárcsafék, ahol a tárcsafék kezdődik. Ez egyben a szükséges minimum fékhatás és karakterisztika szempontjából, ugyanakkor ennél már nem jobbak lényegesen a legjobb, legdrágább tárcsafékek sem. Itt nem lehet sok kompromisszumot kötni, ez a biztonságunkért felelős alkatrész vagy jól működik, vagy nem, maximum a tömegben lehetnek nagy különbségek.

 

Bár divatosak manapság a duplatányéros hajtóművek a cross/trekking bringákon is, mégis úgy gondolom, itt van létjogosultsága a triplának, a Suntour kar a 48-36-26 tányérokkal és a kilences 11-32 sor éppen a megfelelő áttételtartományt biztosítja. Haladni is lehet vele műúton és nagyon meredekre is fel lehet kapaszkodni. A masszív duplafalu alufelnik és az oldalt mélyülő mintázattal ellátott Mitas gumik is lehetővé teszik az univerzális használatot.

Menet közben a legfőbb dolog, amire emlékszem, hogy nagyon jót bringáztunk Bencével a balatonföldvári teszttáborban, miután a vendégek már hazautaztak. Maradt pár bringa, ami még kipróbálásra várt, két cross kerékpárral terveztük felfedezni a környék ismeretlen terepeit. Márpedig, ha változatos terepen jól esik egy félnapos tekerés, akkor nagy gond nem lehet a kerékpárral. A geometria a komfort és a sportos között van, nézelődős üzemmódban is maradhatunk, de rá is lehet dőlni a kormányra. lefelé pedig kellően stabil.

Meglepődtünk, mennyire jól bírja a „komolyabb” terepet is, bár ehhez szükség van kerékpár-kezelési ismeretekre is, de azt beszéltük, hogy a CTM Tranz 2.0 vásárlói úgyse nagyon tévednek majd a dózerutaknál, vagy a szántók melletti recegősebb földutaknál technikásabb talajra. Aszfalton pedig – bár a hátszél is besegített néha – komoly sebességre lehet gyorsulni vele, agyonveri a mountain bike-okat. Ráadásul a városi felszerelések felszerelésének lehetősége is adott, szóval nagyon ajánlott vétel ezen az áron!

RideHard.hu és a Bikemag.hu által szervezett cross/trekking teszthétvégén a hosszú ujjú bringás mezeket a magyar sportruházat gyártó, az 575 by ILB Factory biztosította a résztvevőknek.

InfoBox:
Forgalmazó: BikeLine Magyarország Kft.
Elérhetőség: www.ctmkerekpar.hu
Származási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 17”, 19”, 21”
Ajánlott fogyasztói ár: 159 990 Ft

Műszaki adatok:
Váz: 6061 alumínium ötvözet
Villa: SR Suntour NEX HLO – 75mm
Váltókar: Shimano Altus SL-M370 (3×9)
Hátsó váltó: Shimano Altus RD-M370-SGS
Első váltó: Shimano Altus FD-M370
Hajtómű: SR Suntour XCM 48/36/26T
Hajtóműcsapágy: SR Suntour XCT
Fogaskoszorú: Shimano CS-HG20-9 11-32T
Lánc: KMC X9
Kerékagy: CTM CL QR
Felni: CTM ZX-Lite
Fék: Shimano BR-M315 160mm
Fékkar: Shimano BL-M315
Külső gumi: Rubena Sepia 700x40C Reflex line
Stucni: CTM AS-601 90mm/31.8mm
Kormány: CTM rise 640mm/31.8mm
Nyeregcső: CTM SP-602 350mm/31.6mm
Nyereg: CTM 1239
Pedál: SP 510 Alu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo