Senki sem szereti ha ellopják a kerékpárját, főleg ha egy drága, minőségi bringáról van szó, amiből szerencsére egyre több található az utakon. Sokan használnak autó helyett jó kerékpárt vagy akár ebike-ot, cargo bringát városba és a túrázásra használt biciklik között is már sok az e-bike és a 1 millió forint érték feletti darab. Nem kérdés, hogy ezeket a kerékpárokat jó minőségű, megbízható lakatokkal kell védeni, amik eltántorítják vagy erősen megnehezítik a tolvajok dolgát. Az ABUS mint biztonságtechnikai specialista nagyon jó az ilyen eszközök gyártásban, ezért érdemes a német cég segítségét igénybe venni, ha a kerékpárunk védelméről van szó.
Gyakran felmerülő kérdés a városi és túra kerékpárosoknál, hogy mivel zárják le a bringájukat ha éppen magára hagyják őket valahol. Ebben a témában már sok cikk jelent meg nálunk amikben tippeket adunk, hogy milyen lakatokat és hogyan érdemes használni, sőt az sem mindegy, hogy hol, mihez zárjuk le a kerékpárt. Ezeket a cikkeket a BIZTONSÁG oldalunkon találjátok. A mostani cikkünket is ennek a témának szenteljük, hiszen nem lehet eleget foglalkozni vele, folyamatosan nő a kerékpárosok száma a városokban és a túraútvonalakon egyaránt, azaz sok az új belépő, ráadásul egyre többen használnak értékes kerékpárt, amit mindenképpen védeni kell (és nem egy sodronyzárral…).
Mit tehetsz ha van egy értékes városi bringád, e-bike-od, esetleg cargo bringád? Mivel véded?
Kevesen vannak olyanok, akik mindig zárt helyen tudják hagyni a kerékpárjukat városi használat során, a legtöbbünknek bizony ott kell hagyni a kerékpárját az utcán valamihez lakatolva. Sőt például ebike vagy cargo bringa esetén az is előfordulhat, hogy nem tudjuk bevinni a lakásba, garázsba, tárolóba, stb a kerékpárunkat a mérete és/vagy a súlya miatt, ezért az utcán tároljuk azt, ami fokozott kockázattal jár. Ilyenkor persze mindig mérlegelni kell a lopás kockázatát, így akár az is megeshet, hogy annyira biztonságos a környék, hogy szinte bármi megvédi a bringánkat, de többségében inkább az a jellemző hazánkban, hogy a nagyobb értékű bringánkat olyan lakattal érdemes védeni, amire ránézve inkább továbbáll a tolvaj más prédát keresve. Például az ABUS tavaly nyáron bemutatta a Granit Super Extreme 2500 U-lakatot, ami a német gyártó legerősebb, legbiztonságosabb “kerékpárzárja”, mely tényleg feladja a leckét a bringatolvajoknak. Nézzük, hogy mit is tud egy ilyen lakat!
ABUS Granit Super Extreme 2500
Elsőként az ABUS kapcsán mindenképpen fontos megemlíteni, hogy a német biztonságtechnikai cég idén 100 éves és ez idő alatt óriási tapasztalatra tettek szert biztonságtechnikai eszközök gyártásában, ugyanis minden termékük amin ABUS logo található az saját tervezés és saját gyártás, nem pedig kínai gyártótól vásárolt termék, logózva, mint a bringaboltokban kapható termékek nagy része!
Az ABUS Granit Super Extreme 2500 a gyártó kínálatának legbiztonságosabb U-lakatán, a Granit X-PLUS 540-en alapszik, ami már számos független teszt során bizonyította, hogy a biztonság tekintetében az egyik legjobb a piacon. Ezt a lakatot fejlesztette most tovább az ABUS, azzal a céllal, hogy még erősebb és biztonságosabb legyen az elődhöz képest. Ebben kulcsszerepet játszott a világ egyik legkeményebb anyagának, a volfrámkarbidnak a használata, melyet elsősorban a megerősített, 13 mm vastag parabolikus szárakban és a zártestben használnak, és ami ellenáll a sarokcsiszolóknak és a megfúrási kísérleteknek. Az anyagok annyira erősek, hogy a tesztek során a sarokcsiszoló korongja vágás közben láthatóan erősen elkopik, amit a tolvajnak cserélni kellene, egy szár átvágásához 3-4 korong is kellhet és utána még a másik szárat is el kell vágnia ugyanis ennek a lakatnak a szára nem kifordítható (milyen tolvaj az, aki 6-8 koronggal megy lopni?) – ezért inkább továbbáll a tolvaj és megpróbál egy könnyebben ellopható kerékpárt elvinni, de a felkészült okos tolvaj inkább neki sem áll a lopáspróbának ha látja ilyen lakat van a bringán. (Természetesen nem elvághatatlan ez a lakat sem, mert olyan lakat nem gyártható épeszű határok között, amit ipari eszközökkel nem lehetne “kinyitni”, csak a kérdés mindig az hogy mennyi idő, energia, pénz, felkészültség, kockázat egy tolvaj számára nekimenni egy ilyen erős lakatnak).
Az ABUS U-lakat szegmensének top modellje, a Granit Super Extreme 2500, XPlus cilinderrel rendelkezik, ami egy olyan tárcsás cilinder, amelyet nem lehet intelligens letapogatással kinyitni (a kerékpárok értékének növekedésével sajnos egyre fejlettebb megoldásokat alkalmaznak a tolvajok). Bár a lakat mérete nem óriási egy lánchoz vagy egy colostok lakathoz képest, de mégis akkora, hogy a Granit Super Extreme 2500-zal hozzá tudjuk zárni a bringánkat vékonyabb tárgyakhoz és nem csak a kereket tudjuk vele hozzázárni a vázhoz.
A rugalmas konzoljának köszönhetően szállítani többféleképpen lehet, nem feltétlenül kell a táskánkban cipelni magunkkal, például a csomagtartó szélére is feltehető, mellyel túrákhoz is jó választás. Itt még megemlíteném, hogy az U-lakatoknál fontos, hogy ne legyenek túlságosan nagyok és elsősorban nem csak a szállítás miatt, hanem a kisebb méretű U-lakatokat nehezebb szétfeszíteni (a kisebb erőkar és hozzáférhetőség miatt), ezáltal a tolvajok ezzel a megoldással sem tudják őket kinyitni.
Drága városi bringára vagy ebike-ra ajánlott választás az ABUS Granit Super Extreme 2500!
További információkat ide kattintva találsz róla.
Riasztós lakat ebike túrákra!
ABUS Bordo 6000A SmartX
A fent említett U-lakattal ellentétben a colostok lakatoknak megvan az az előnye, hogy összehajthatóságuknak köszönhetően kis helyen elférnek, sokkal könnyebben szállíthatóak és ezenfelül nagyobb tárgyhoz is hozzá tudjuk zárni velük a kerékpárt, ami nem utolsó szempont amikor éppen nincsen kiépített bringatároló egy túra során. Az U-lakattal ilyenkor csak önmagához tudjuk zárni a kerékpárt, ami pl egy ebike esetén nem biztos, hogy rossz megoldás, mert kevés tolvaj tud elfutni egy 25-30 kg-s kerékpárral a hátán, viszont egy teherautó platójára már feldobható a bringa. Egy összehajtható lakatnál az utóbbi már nem opció (feltéve ha van mihez zárni a bringát), a tolvajnak mindenképpen dolgozni kell a lakat kinyitásán.
A fenti összehasonlítást folytatva, bár egy hajtogatható lakat nem ad akkora fizikai védelmet, mint a Granit Super Extreme 2500 U-lakat, hiszen az a gyártó legerősebb kerékpárzárja, viszont léteznek hajtogathatóból olyan modellek, amik nagyon meg tudják keseríteni a tolvajok dolgát, mint például a riasztós modellek, amikkel én tolvajként biztos nem húznék újat.
Ár-érték arányban talán a legjobb választás az ABUS-tól az integrált riasztós modellek közül a Bordo 6000A SmartX, ami nem csak elkezd üvölteni, ha megmozdítja valaki hanem a telefonunk (vagy távirányító) segítségével kulcs nélkül nyitható. Innentől csak odasétálsz a bringádhoz és kinyitod a lakatot, nem kell hozzá kulcsot keresni, kesztyűt levenni, mert a zár érzékeli, hogy a közelben van a telefonunk és engedi a nyitást. De úgy is beállítható, hogy a telefonunkon engedélyezni kelljen a nyitást, ez már dupla biztonság arra az esetre ha ellopnák a telefonunkat.
A lakatot a telefonunkon található ABUS ONE alkalmazással tudjuk nyitni, ehhez először le kell töltenünk az appot, aztán regisztrálni, utána beolvasni a lakathoz kapott QR kódot és máris “irányítani” tudjuk a lakatot. A záráshoz nincs szükségünk az alkalmazásra, kettőt kattintva tudjuk lezárni, egyet kattintva pedig utazó üzemmódba tenni. A nyitás mint említettem fent úgy működik, hogy vagy beállítjuk, hogy a telefonunk 1 méteres körzetében nyitható legyen a lakat vagy úgy, hogy az alkalmazáson belül kinyitjuk a lakatot. Fontos, hogy be legyen kapcsolva a bluetooth a telefonunkon, ugyanis ezen keresztül kommunikál a lakat. Extra funkcióként még megtalálható az alkalmazásban például az is, hogy térképen megmutatja hol zártuk le a bringánkat arra az esetre ha éppen elfelejtettük volna. A ONE appon keresztül ezenfelül számos más ABUS terméket tudunk kezelni, például bringavonalon a 770-es U-lakatot és más Bordo összehajtható lakatokat, de a motor féktárcsazárja is ezzel irányítható, illetve otthon biztonság területén a kulcsszéf, illetve a lakásajtó zár, ablakzár, ujjlenyomat olvasó, távirányító egység is ezt a rendszert és appot fogják használni. Tehát egy appal, több ABUS zárat is ki tudunk nyitni, de egy zárat több telefonnal is lehet kezelni. Távirányító is kapható a lakathoz, amivel akár az összes bringánk lakatját tudjuk egyszerre nyitni. A rendszer működéséről tavaly már írtunk az ABUS Bordo 6500A SmartX bemutatója kapcsán, érdemes elolvasni.
Lényeges, hogy a Bordo 6000A SmartX-en nincsen kulcslyuk, így a tolvajok nem tudják törni, fúrni, letapogatni, fagyasztani a zárszerkezetet, bár az integrált riasztónak köszönhetően mindegyik elég zajos élmény lenne számukra, ugyanis a riasztó úgy működik, hogy lezáráskor eltárolja a kerékpár helyzetét és amint valamilyen irányba megmozdítják a kerékpárt a lakat párat csipog hangosan jelzésként és ha folytatódik a kerékpár mozgatása akkor 100 dB-es hangerővel elkezd ordítani a riasztó. Ha valaki nem igényelné a kulcs nélküli funkciókat de szeretne beépített riasztót akkor számára is kínál lakatot az ABUS, a Bordo 6000 elérhető normál kulcsos verzióban is riasztóval.
A “hardvert” is érdemes megemlíteni, az ABUS Bordo 6000A SmartX 5 mm vastag acél elemekből áll, amiket önmagukban sem könnyű átvágni. Ezeken az elemeken puha gumiborítás található, ami megvédi a kerékpárunkat a lakat okozta nem kívánt sérülésektől. Ezenkívül vázra szerelhető tartó is jár hozzá, amivel kényelmesen tudjuk magunkkal vinni a mindennapokban.
További információkat az ABUS Bordo 6000A lakatról ide kattintva találtok.