Tesztünk főszereplője az egyik legnagyobb presztízzsel bíró kerékpármárka, a BMC egyik országúti karbon modellje, a Teammachine SLR03, aminek árcéduláján olyan ár szerepel, amivel versenyképes kevésbé jó minőségű vázakra épített hasonló kerékpárokkal is…
Hogyan lehetséges ez? Nyilván úgy kaphatjuk meg a választ, ha végignézzük a termékpalettát és a gyártási, tervezési folyamatot. A BMC országúti versenykerékpár modelljei között háromféle karbonvázat találunk, melyek a geometria, csőformák, kialakítás szempontjából megegyeznek. Vagyis a tervezés során egyes folyamatokat nem kellett többször elvégezni, ráadásul ebben a fázisban a BMC saját fejlesztésű szoftvere, az ACE segíti a mérnököket.
Az ACE (Accelerated Composites Evolution) technológia egy szimulációs szoftvert takar, melynek segítségével éves szinten 34 000 virtuális váz prototípus alapján tudják megépíteni az optimális modellt. A változók között szerepel a geometria, a csövek találkozási pontjai és a felhasznált karbon tulajdonságai is. Mindezek ismeretében elég jó esély van rá, hogy a fizikailag is elkészített szerszámokból, valóban a megcélzott vásárlói csoport minden igényét kielégítő vázak látnak majd napvilágot.
Nyilván amíg a csúcsmodellnél, a BMC SLR01-nél nagyon fontos, hogy a lehető legkönnyebb legyen a váz és a villa, addig az SLR03-nál ez a változó nem kerül annyira előtérbe. Itt sokkal fontosabb, hogy egy kevésbé drága karbonszövetet alkalmazva feleljen meg a bringa a megcélzott vevői réteg elvárásainak, ugyanolyan geometria mellett. Az ACE segítségével viszonylag egyszerűen tervezhetőek sok változó figyelembevételével a különböző igényeket kielégítő vázak.
A BMC gyár nagyon okosan a folyamat egyik legköltségesebb fázisát, a tervezést egyszerűsítette úgy, hogy a végfelhasználók igényei nem csorbulnak, az SLR szériákon belül a ProTour-versenyzők is számukra megfelelő vázat kapnak, az SLR03 pedig azoknak az igényeit elégítik ki, akik sportosan, „versenyzős stílusban” bringáznak, ennek megfelelő geometriát és precizitást várnak el a kerékpártól, de nem izgatják magukat néhány plusz gramm miatt.
A sematikus formáknak és közös alkotóelemeknek köszönhetően pedig a BMC garantálni tudja, hogy a gyárakból könnyen ellenőrizhető, stabilan jó minőségű vázak érkeznek, mégsem szállnak el az árak a csillagos égig. Nyilván az SLR01 kategória az eltérő karbonszövetek miatt más árkategóriát képvisel, de az SLR02-t (amit szintén teszteltünk), vagy az SLR03 modellt jóval kedvezőbb áron tudják kínálni.
Az SLR03 váz elemeit alkotó karbonszövetek eltérnek a korábban már tesztelt BMC SLR02 vázához képest, de hogy őszinte legyek, a menettulajdonságok terén nem éreztem lényegi különbséget a két bringa között. Mindkét váz inkább merev, mint komfortos, a geometria kimondottan sportos. A villa is merev, precíz, ugyanakkor az útegyenetlenségeket ehhez képest meglepően jól csillapítja. Az SLR02-höz képest tudjuk, hogy nehezebb a váz, de ezeket a grammokat nem lehet „megérezni”.
A sok kevésbé drága alkatrészt igen, persze nyilván ezeknek köszönhetően sikerült bevinni a BMC SLR03 árát a 2000 eurós lélektani határ alá, Magyarországon, a Mesterbike forgalmazásában ez 599.900 Ft-ra fordítódik le. Nyilván az olvasóban is rögtön felmerül a kérdés, hogy a saját mérésünk szerint 7,92 kg-os BMC teammachine SLR02 (57cm) a jobb vétel 899.900 Ft-ért, vagy a takarékos termékmenedzser jóvoltából 8,88 kg-osra „hízlalt” teammachine SLR03 (57cm) az előbbi összegért?
Tulajdonképpen egyszerű a válasz, mert mindkét bringa hasonló karakterű bringást céloz, vagyis olyanokat, akiknek fontosabb a robbanékonyság, merev váz, mint a napjainkban kicsit túlhangsúlyozott menetkomfort. Az alkatrészek pedig megfelelően működnek, nincs bosszantóan gyenge pont. Vagyis ha valaki arra a következtetésre jut, hogy a BMC teammachine álmai bringája, attól függően fog SLR01-et, SLR02-t, vagy SLR03-at választani, hogy melyik modell passzol a pénztárcájához.
Ha valaki esetleg hosszú távra „építkezik”, utólagosan tuningolni szeretné a bringát, nyugodtan megveheti az SLR03-at, mert olyan jó minőségű vázat kap, amihez akár még egy Dura Ace szett is passzol. Nem kell azonban leírni a 11 sebességes Shimano 105 váltórendszert, működésébe nem lehetet belekötni, de nyilván nehezebb, mint az Ultegra és a Shimano WHRS010 kerékszett sem könnyű.+
Ha valaki a BMC teammachine SLR03 mellett dönt 599 ezerért, a következő 150-200 ezret egy könnyebb kerékszettbe érdemes fektetni! Ezzel egyébként már jobban fog gurulni a bringa, mint a lényegesen drágább SLR02, aminek gyenge pontja szintén az olcsóbb Shimano kerékszett. Ha pedig lekopnak a Shimano 105 cuccok, pár év múlva érdemes megajándékozni a piros bringát egy könnyebb felső középkategóriás szettel és ki is jön a matek.
Összefoglalva a lényeget nekem nagyon tetszett a váz, stílusomhoz is közel áll. No, nem a piros szín, hanem a sportos karakter. Ha pedig az merül fel kérdésként, mit engedhetek meg magamnak, sokkal inkább egy jó vázra szavazok és a specifikáció terén kötök kompromisszumot, mint fordítva. És persze az sem mindegy, hogy ha BMC-t választunk, olyan kerékpárt hajthatunk, mint a világ egyik legjobb profi csapatának versenyzői, magyar vonatkozású metaforával élve pedig még a Pelikán is BMC-n repül!
InfoBox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: www.mesterbike.hu
Származási hely: Svájc
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 48-, 51-, 54-, 57-, 60 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 599 900 Ft
Múszaki adatok:
Váz: SLR03 prémium karbon
Villa: Teammachine SLR, 03 Carbon
Kormány: BMC RDM 03
Stucni: BMC RSM 03
Nyeregcső: Teammachine SLR03, 18mm offset, 27.2mm
Nyereg: Selle Royal Seta
Első váltó: Shimano 105, 11-speed
Hátsó váltó: Shimano 105, 11-speed
Fékek: Shimano BR-R561
Fékváltókarok: Shimano 105
Fogaskoszorú: Shimano 105, 11-32, 11s
Lánc: Shimano 105, 11s
Hajtómű: ShimanoFCR 565, 50/34
Kerekek: Shimano WHRS010 kerékszett
Külsők: Continental Ultra Sport, 700 x 23C, hajtogatós
Geometria:
Size | 48 | 51 | 54 | 57 | 60 |
---|---|---|---|---|---|
Stack mm | 506 | 530 | 550 | 572 | 601 |
Reach mm | 370 | 378 | 387 | 394 | 405 |
Seat tube st mm | 475 | 505 | 535 | 565 | 600 |
Top tube tt‘ mm | 520 | 535 | 550 | 564 | 583 |
Head tube ht mm | 108 | 128 | 148 | 170 | 201 |
Seat angle sa ° | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Head angle ha ° | 70.5 | 72 | 72.5 | 72.5 | 72.5 |
Rear center rc mm | 402 | 402 | 402 | 402 | 402 |
Front center fc mm | 571 | 575 | 586 | 600 | 620 |
Wheelbase wb mm | 963 | 967 | 978 | 992 | 1012 |
BB drop mm | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Fork length fl mm | 370 | 370 | 370 | 370 | 370 |
Fork rake fr mm | 41.6 | 41.6 | 41.6 | 41.6 | 41.6 |
Trail mm | 76 | 66 | 63 | 63 | 63 |
Crank length mm | 170 | 170 | 172.5 | 172.5 | 175 |
Stem length mm | 90 | 100 | 110 | 120 | 130 |
Stem angle ° | +/- 6 | +/- 6 | +/- 6 | +/- 6 | +/- 6 |
Bar width mm | 420 | 420 | 420 | 440 | 440 |
Bar drop mm | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Bar reach mm | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Post length mm | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Post offset mm | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Stand over height mm | 726 | 754 | 779 | 804 | 836 |