BMC teammachine SLR02 Ultegra kerékpárt egy szóval kerékpárversenyeken használatos “fegyverként” definiálhatnánk, de tesztünkben azért ezt bővebben kifejtjük…
Mindenek előtt ejtsünk pár szót arról, hogy a világszerte népszerű presztízsmárkának ismét akadt hazai forgalmazója, a fehér tesztkerékpárt a Mesterbike bocsátotta rendelkezésünkre, és idén több hasonló megjelenésre is számíthatnak a Bikemagon a svájci BMC bringák rajongói. Országútin kívül lesz csúcs XC/maraton versenygép, prémium időfutam/triatlon kerékpár, de a teammachine SLR legkedvezőbb árú verzióját, az SLR03-at már a horvátországi Megateszten is kipróbáltuk.
A BMC nem tartozik az évszázados tradíciókkal rendelkező gyártók közé, inkább a különleges megoldásaival hódított. A BMC felvirágoztatása Andy Rihs nevéhez fűződik, aki anno a Phonak hallókészülékeket gyártó cég tulajdonosa is volt, 1998-ban pedig fő részvényese lett az addig kevésbé ismert BMC-nek. Az általa szponzorált Phonak csapat versenyzői 2002-től hajtották a legendás alu muffok és karbon csövek kombinálásával készített teammachine kerékpárokat.
Később az Alexander Vinokurov nevével fémjelzett Astana Team már teljesen karbonból készült vázakra épített bringákat hajtott, komoly sikereket elérve. A türkiz és sárga díszítésű gépek a mezőny valódi különlegességei közé tartoztak, nem beszélve a Time Machine időfutam-csodákról. 2010-től saját néven ProTour csapatot is üzemeltet a BMC, olyan versenyzőkkel a soraiban mint, Cadel Evans, Philippe Gilbert, Tejay van Garderen az idén igazolt Richie Porte, nagy győzelmeiket felsorolni is nehéz lenne.
Lássuk akkor a konkrét tesztkerékpárt! A tavaszi országúti tesztgépek közül az egyik legkönnyebben definiálható modellel van dolgunk. A BMC teammachine-t, ahogy nevéből is kiolvasható, kerékpárversenyzésre tervezték, a profi csapat bringásai is SLR-t hajtanak, bár az SLR01 még könnyebb karbonból készül, természetesen Dura Ace felszereltséggel. A vázhoz használt karbonszövettől eltekintve azonban az SLR02 megegyezik az SLR01-gyel. A hazánkban ismert sportolók közül már Blazsó Márton (mountain bike) és Flander Márton (triatlon) edzőkerékpárja is egy ilyen gép.
Elképesztően merev, tökéletes precizitással irányítható, ahogy mondani szoktuk, “vb-t lehet vele nyerni”. Komoly fegyver lehet még egy profi bringás alatt is, ne tévesszen meg senkit, hogy a modellpalettán 02-es sorszámmal szerepel. Sok kultikus gyártótól az abszolút csúcsmodell sem kínál ilyen hatékony erőátvitelt. A teammachine-nak van egy SLR03 verziója is, melynek esetében megint más a karbonszövet, de a vázforma ugyanaz.
A BMC teammachine tervezésnél az ACE (Accelerated Composites Evolution) technológiát alkalmazzák, ami egy szimulációs szoftver, melynek segítségével éves szinten 34 000 virtuális váz prototípus alapján tudják megépíteni az optimális modellt. A változók között szerepel a geometria, a csövek találkozási pontjai és a felhasznált karbon tulajdonságai is. Mindezek ismeretében elég jó esély van rá, hogy a fizikailag is elkészített szerszámokból, valóban a megcélzott vásárlói csoport minden igényét kielégítő vázak látnak majd napvilágot.
A célcsoport a BMC teammachine SLR02 esetében országúti versenyzőket jelent, ha nem is ProTour versenyzőket (számukra ott az SLR01). Bár manapság a gyártók többsége a komfortosságot tűzi zászlajára az országúti versenygépek esetében is, ez bizonyos mértékig mindig kompromisszumot jelent a merevség rovására. Lehet persze vitatkozni azon, hogy mi a jobb, ha pihentebb marad 200 km után a teljes test egy komfortosabb bringán, vagy ha kicsit jobban „ráz” a kerékpár, de minden leadott Watt átmegy az aszfaltra. Az BMC az utóbbi tulajdonságra hegyezte ki az SLR-t.
Az elsősorban merev váz persze nem azt jelenti, hogy mellőznünk kell a menetkomfortot, nem teljesen rideg az SLR, de nem is bír olyan rezgéselnyelő tulajdonságokkal, mint a tavaszi tesztmodelljeink közül mondjuk a Trek Domane, vagy a Speci Tarmac. Cserébe sprinteléskor, gyorsításkor rendkívül robbanékony a BMC, még az alap Shimano kerekekkel is, egy magasperemes karbon gurigát betéve pedig egyenesen szárnyra kap. Az agilitást segíti a geometria, az irányítás precízsége 100%-os volt, versenyzésre termett a bringa. A vázzal kapcsolatban megemlítendő még, hogy bármilyen alkatrészcsaládot fogad, mechanikusat, vagy elektromosat is.
Áttérve a felszerelésre szintén letisztult a kép, a Shimano Ultegra szett komoly sportfoglalkozások teljesítésére is alkalmas, a kiegészítők – stucni, kormány, nyeregszár, nyereg – szintén nem bóvli darabok, hozzájárulnak a bringa kedvező össztömegéhez, ami pedál nélkül mérve 8 kg alatt marad (7,92 kg – 57 cm-es vázméretben). A Shimano RS 21 kerékszettet kevésnek érzem ehhez a BMC-hez, de így legalább nem lépi át az egymillió Forintot a kerékpár ajánlott fogyasztói ára. Az RS 21 maradhat edzőkerék, versenyzéshez pedig vehetünk hozzá később valamilyen komolyabb szettet. Az áttételezés 52-36/11-28 gyakorlatilag bármilyen körülmények között bevethetővé teszi az SLR 02-t.
Konklúzióként könnyű összefoglalni a lényeget: A kerékpáros világ egyik legmenőbb márkájának versenyzésre/sportos kerékpározásra tervezett modelljéről van szó, ami adott felszereléssel – a gyári kerékszettet leszámítva – tökéletesen teljesíti majd a kívánt funkciókat. Mindemellett nem utolsó szempont, hogy a design prémium szint és a BMC logó tekintélyt parancsol a bringások között.
InfoBox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: www.mesterbike.hu
Származási hely: Svájc
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 48-, 51-, 54-, 57-, 60 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 899 900 Ft
Múszaki adatok:
Váz: SLR02 könnyített prémium karbon
Villa: Teammachine SLR, 02 Carbon
Kormány: BMC RDM 03
Stucni: BMC RSM 03
Nyeregcső: Teammachine SLR02, Carbon, 18mm offset, 27.2mm
Nyereg: Fizik Arione R7 magnézium sín
Váltókarok: Shimano Ultegra, 11-speed
Első váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Hátsó váltó: Shimano Ultegra, 11-speed
Fékek: Shimano Ultegra
Fékváltókarok: Shimano Ultegra
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra, 11-28, 11s
Lánc: Shimano CN-HG700, 11s
Hajtómű: Shimano Ultegra, 52/36
Középagy: Shimano, Press Fit
Kerekek: Shimano RS21 kerékszett
Külsők: Continental Ultra Sport 2, 700 x 23C, hajtogatós
Geometria:
Size | 48 | 51 | 54 | 57 | 60 |
---|---|---|---|---|---|
Stack mm | 506 | 530 | 550 | 572 | 601 |
Reach mm | 370 | 378 | 387 | 394 | 405 |
Seat tube st mm | 475 | 505 | 535 | 565 | 600 |
Top tube tt‘ mm | 520 | 535 | 550 | 564 | 583 |
Head tube ht mm | 108 | 128 | 148 | 170 | 201 |
Seat angle sa ° | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Head angle ha ° | 70.5 | 72 | 72.5 | 72.5 | 72.5 |
Rear center rc mm | 402 | 402 | 402 | 402 | 402 |
Front center fc mm | 571 | 575 | 586 | 600 | 620 |
Wheelbase wb mm | 963 | 967 | 978 | 992 | 1012 |
BB drop mm | 69 | 69 | 69 | 69 | 69 |
Fork length fl mm | 370 | 370 | 370 | 370 | 370 |
Fork rake fr mm | 41.6 | 41.6 | 41.6 | 41.6 | 41.6 |
Trail mm | 76 | 66 | 63 | 63 | 63 |
Crank length mm | 170 | 170 | 172.5 | 172.5 | 175 |
Stem length mm | 90 | 100 | 110 | 120 | 130 |
Stem angle ° | +/- 6 | +/- 6 | +/- 6 | +/- 6 | +/- 6 |
Bar width mm | 420 | 420 | 420 | 440 | 440 |
Bar drop mm | 125 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Bar reach mm | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Post length mm | 350 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Post offset mm | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Stand over height mm | 726 | 754 | 779 | 804 | 836 |