Az idei AlpenTour Trophy különleges volt az elmúlt évekhez képest, miután már nagyjából megszokhattuk, hogy teljesen hasonló szakaszok váltják egymást négy nap során a festői völgyben fekvő Schladming környékén.
Az eredeti terv szerint a 21. alkalommal megrendezett négynapos mountain bike maratonon is a szokásos három hosszabb etap és a Planai időfutam várta volna a világ minden tájáról összegyűlt profi és amatőr mountain bike-osait 200 kilométer össztávval és 9000 méter szintkülönbséggel. Végül változott az itiner, kevesebb kilométer, de közel ugyanannyi mászás: 63 km 2500 szinttel, 54 km 2400 szinttel, 55 km 2400 m szinttel és 10 km 1000 m szinttel – így követték egymást a szakaszok.
A hóhelyzet, azaz a végig csapadékos és hűvös május teljesen átírta az eredeti elképzeléseket. Az, hogy minden változott, gyakorlatilag a szervezők profizmusát és alkalmazkodóképességét dicséri, volt B-terv és nem bújtak a gyakran pufogtatott közhely mögé, miszerint nyugodtan ráengedhetik a mezőnyt egy kerékpározásra alkalmatlan pályára, hiszen „mindenkinek ugyanolyan rossz lesz, a verseny az verseny így is”.
Az AlpenTour Trophy azonban arról szól, hogy – bár kőkemény a pálya – a közel félezer bringás nagyszerűen érezheti magát egy gyönyörű helyen, igazán sportos kihívást keresve. A nem kevés nevezési díjért cserébe valószínűleg nem örülne senki, ha egy órán át kellene hóban tolni a bringát, vagy éppen folyós sárban csúszni lefelé, inkább fenéken, mint keréken. Nos a 21. AlpenTour Trophy pályáját jelentősen átvariálták és szuper eseményen vehettünk részt sokadszorra.
A korábbi évekhez képest egyedül a Giglach-tavak vidéke maradt ki és egy másik hasonlóan szép tavat került el a verseny a Reiteralm tetején. Ezenkívül azonban sikerült úgy átvariálni az útvonalat, hogy a kritikus részek kimaradtak, helyenként ellenkező irányba haladt a pálya. Végeredményképpen csak 20-100 méteres részeken kellett leszállni a kerékpárról, pedig többször is felkapaszkodtunk 1800 méter környékére. Volt bőven elég technikás (és száraz) nagyon is élvezhető singletrail, sokféle emelkedő, a végén a DH-pálya pedig akármilyen fáradt állapotban is előcsalt a célig a mosolyt.
Az AlpenTour különlegességét még mindig az adja több híres szakaszversenyhez képest, hogy egy helyen van a rajt-cél terület, Schladmingban, így nem kell hurcolkodni az etapok között, sokkal több idő marad pihenésre, így a rutintalanabb amatőrök is bevállalhatják, mint többnapos kihívást. A regenerációt segíti az igen magas minőségű ellátás is a nap végén, a svédasztalnál minimum négycsillagos szintű a kiszolgálás.
Szerencsére nem kell messzire eltávolodni Schladmingtól, hogy változatos tájakon tekerhessünk, a Planai, a Hochwurzen, a Reiteralm, a Dachstein, és a Hauser Kaibling csak a 2000 méter közeli hegyóriások, melyekre feltekerünk, az AlpenTour Trophy-n valóban már a teljesítés is szép teljesítmény. Nyilván a mezőny jelentős hányada nem a tájban gyönyörködni érkezett, az S1 UCI kategóriában már komoly pénzdíjakért zajlott a küzdelem, világbajnokokkal tűzdelt mezőnyben.
Ami engem meglepett – belépve a 40 fölöttiek korcsoportjába – hogy a masterek is véresen komolyan veszik a versenyt, kategóriánk volt a legnépesebb (közel 100-an neveztünk), és a győztes a profik között is top 20-ba fért volna. Elitben a leggyorsabb a kolumbiai Leonardo Paez lett, a nők között a belga Githa Michiels végzett az első helyen. Magyarok hárman vettünk részt idén az AlpenTour Trophy-n: Braun Sándor, Juhász Gergely és jómagam, mindhárman teljesítve a négy napot.
Két páros próbálkozás után (ez az úgynevezett AlpenTour Adventure kategória) idén egyéniben indultam, most mindenképpen saját tempóban szerettem volna bringázni, nem vicsorogva a legszebb tájak mellett elhaladva. Végül is a szakaszokon azért próbáltam a maximális utazótempót közelíteni felfelé (ami nem volt erős), lefelé pedig mindig sikerült visszaelőzgetni versenytársakat. Az időfutamot kicsit „elengedtem”, de a 10 kilométeren 1000 métert emelkedő, gyökeres terepen még így is nehéz nem elfáradni.
Az idei verseny érdekessége volt még számomra, hogy egy Cube Reaction tesztkerékpárral indultam, ami egy „mindössze” félmillió forintos túra-sport gép. Versenyzőknek ez talán vadul hangzik, de bebizonyosodott a Trophy közben, hogy nem ezen múlik, ráadásul nulla technikai problémával sikerült abszolválni négy napot nagyon kemény terepen. Thommey kollégát idézve: „Részben elszálltak az árak, hiszen 1.5M helyett 3M egy csúcsgép. Viszont ma egy félmillás monti full alkalmas versenyzésre.” Az egyetlen „malőr” egy láncleesés volt, 5 másodperc veszteséget jelentve, illetve annyit sem, mert visszaértem gyorsan a sorra, akikkel együtt mentünk. Szóval az alap Shimano tárcsafékekkel és SLX szintű hajtással szerelt Cube Reaction is mindenképpen kapna egy csillagos ötöst.
Az AlpenTour Trophy-n pedig szinte már levakarhatatlanul tovább száradt az „AJÁNLOTT” címke.