fbpx

3T kormány és stucni teszt: lehet egy csavarral kevesebb?

A közelmúltban Magyarországon méltatlanul mellőzött, de a Bringaland kerékpárüzletben már elérhető, Európában etalon minőségi szintet képviselő 3T termékek közül az ARX II Team kormányszárat és a Tornova Team karbon kormányt teszteltük.

3T ARX II Team stucni és 3T Tornova kormány cyclocross kerékpárban tesztelve

3T ARX II Team stucni és 3T Tornova kormány cyclocross kerékpárban tesztelve

Az olasz eredetű, több mint 50 éves gyár már holland többségi tulajdonban van, de a tervezőközpont még mindig Milánó közelében működik, ez meg is látszik a designon. Ha kezdhetem személyes vonatkozással, saját tűzpiros bringámhoz nehezen találhattam volna olyan alkatrészt, ami hasonló ékszerként is funkcionál…

A 3T ARX II stucniból és a Tornova kormányból is a Team verziót kaptuk tesztelésre, amely a piros díszítésről könnyen felismerhető (de egyes Team modelleknél van Stealth, azaz matt fekete, „lopakodó” verzió is). A 3T rendszerezési logikája könnyen megérthető, szerencsére, mert igen sok verzió szerepel a kínálatban még akkor is, ha a különböző méretekről nem is beszélünk.

3T logika

3T logika

Kezdjük a minőségi kategorizálással. A 3T rendszerében a Pro verzió az alap, és a név nem véletlen, mert ezek valóban profi módon megtervezett kiegészítők, csak a kormányok esetében alumíniumból, nem karbonból – semmiképpen nem tekinthetők tehát a szó szoros értelmében „alapkategóriás” alkatrészeknek, ilyeneket a 3T nem gyárt.

A következő szint a Team, a kormányok esetében itt már karbon alapanyagról beszélünk ás nagyon könnyű modellekről. Fontos megjegyezni, hogy az általános jelenséggel ellentétben a 3T-nél fordítva nem stimmelt a gyári tömegadat. A Tornova Team karbon kormányt 44 cm szélességgel 210 grammosnak mértem, szemben a 40 cm-es méret gyári 215 grammos súlyával.

3T Tornova Team karbon kormány

3T Tornova Team karbon kormány

Az LTD a csúcs, ezeknél a termékeknél minden lehetséges grammot lefaragtak, ami még nem megy az egyéb funkciók rovására. Megemlítendő, hogy még a BMC profijai is a Team modelleket használják a BMC bringákon, a csúcs Cervelo kerékpárokat is jórészt 3T Team cuccokkal építik, az LTD kategória talán a milliomos gramm-mániás amatőrök világa.

A következő bontást a forma szerint alkalmazza a 3T. Az Aeronova név abszolút aero formát (szárnyszerű felső részt), belső bowdenelvezetést és ergonomikus hajlítást takar. Az Aerotundo a klasszikus hajlításban tér el az Aeronovától. A többi országúti kormánynál az Ergo- előtag jelöli az ergonomikus hajlítást, mindegy, hogy a kormánycső végig kör keresztmetszetű, vagy felül lapított. A végig kör keresztmetszetű kormányoknál a Rotundo a klasszikus hajlítást jelöli.

belső kábelezés

belső kábelezés

A tesztelt Tornova Team a felül enyhén lapított, belső kábelezésű és klasszikus hajlítású verzió. A kormány esése 139 mm, elsősorban ezért választottam ezt az ergonomikus hajlítású párjával, az Ergonova Team-mel szemben, aminek esése csupán 123 mm. A cyclocross bringámba építettem be, melyen alapvetően magasabban fogom a kormányt felső fogásban, viszont ha meg kell ragadni alul egy sprinthez, vagy országúton haladós tempóhoz, jól jön az alacsonyabb pozíció.

A stucniknál egyszerűbb a helyzet, először is kapható ARX néven a klasszikus modern 3T kormányszár, egy BMC Teambringát el sem tudnánk képzelni mással, mint 3T ARX Team-mel (az LTD karbon változat). Aztán friss verziója a tesztelt ARX II, melyet egy csavar rögzít a villanyakra. Az Integra (csak alumínium Team és karbon LTD modell) azoknak készül, akiknek a lehető legmerevebb és aero formájú kormányszárra van szükségük.

3T ARX II Team stucni

3T ARX II Team stucni

A továbbiakban maradjunk a kipróbált modelleknél, a legfőbb érdekességet talán az egycsavaros 3T ARX II Team stucni hordozza magában. Nyilván mindig szükséges valami „újdonság”, amit a katalógusokban a termékcsoportokat megelőző első oldalon ki lehet tárgyalni, nos az egycsavaros rögzítés szerintem pont ilyen.

A szlogen szerint ezzel a megoldással nem fordulhat elő, hogy a különböző nyomatékkal meghúzott két csavar miatt nem oszlanak el egyenletesen az erőhatások a stucni és a karbon villanyak viszonylatában. Higgyük el, hogy a gyakorlatban a tized Nm-(ek)ben mérhető különbségnek valóban van káros mellékhatása, amit kiküszöbölhetünk így.

egycsavaros rögzítés

egycsavaros rögzítés

Mondjuk én bevallom, fordult már elő velem, hogy egyszerűen elfelejtettem egy stucniban meghúzni az egyik csavart, miután felvettem egy telefont, vagy akármi… Ilyen szempontból ez egy „hülyeálló” megoldás, hiszen ha az egy csavart nem húzzuk meg, azért azt hamarabb észlelni fogunk, az előbbi mulasztás viszont lehet csak egy kritikus szituációban okoz bajt.

A másik oldalon viszont felvetődik a kérdés, mi van, ha az egyetlen csavar elpattan menet közben? Korábban ez volt az egyik oka a kétcsavaros megoldás elterjedésének. A gyártó ajánlása szerint az egy csavart nagyobb nyomatékkal, 8 Nm-rel is meghúzhatjuk, ez bizalomgerjesztő, de ha éveken át használjuk, talán nem árt néha csavart cserélni biztonsági okokból.

ergonomikus lapítás felül

ergonomikus lapítás felül

Az összeszerelést követően, cyclocross terephasználat mellett engedett kicsit a szorításából, kellett utánállítani a kormánycsapágyat, de nem többször, mint bármilyen más kétcsavaros stucninál. Ha ez a jelenség tartósabban fennáll, sokat segíthet a karbonzsír, melyben az apró szemcsék smirgliként viselkednek, viszont mégsem koptatják el az alkatrészek felületét.

klasszikus hajlítás

klasszikus hajlítás

A stucni merevsége átlagos, ami az alacsony tömeg mellett jobb megvilágításba kerül, hiszen általában a 100-120 grammos kormányszárak jobban hajlanak a nehezebb csúcsmodelleknél. Jegyezzük meg, 120 grammosnak mértem a 120 mm-es stucnit, a gyár honlapján ugyanez az adat szerepel a 110 mm-esre vonatkoztatva. A forma nagyon tetszett, pár nap múlva azzal is megbarátkoztam, hogy az egyik oldalán fejjel lefelé van a 3T felirat, végül is vicces, aki meg nem érti a viccet, annak meg kell mutatni a stucni másik oldalát (mellesleg így +/- 6 fokos stucniként is funkcionál).

Térjünk át a 3T Tornova Team karbonkormányra, melyet egészen addig csodálva nézegettem, amíg nem követtem el azt a hibát, hogy – a teszthez kapcsolódó munkaköri kötelesség miatt – magam szereltem fel a bringára. Szóval kézre álló forma, tökéletesen eltalált keresztmetszet felül, csodás ívek meg minden, ráadásul belső kábelezés… Na az utóbbinál kezdődnek a gondok…

El is feledkeztem róla, hogy a belső bowdenelvezetésű kormány cseréjénél újra kell fűzni az összes váltó- és fékbowdent, újraállítás stb. Ráadásul a befűzést segítő kis csövecskék ellenére magába a kormányba sem egyszerű beleerőszakolni a bowdenházakat… Valahová felírtam, mennyi idő volt a teljes kormánycsere, sajnos elkeveredett, nem tudom pontosan idézni, de nem egy és nem két óra.

3t_ARX_Tornova_09Miután azonban összeállt a pilótafülke, újra csak a pozitívumokat tudom sorolni a Tornova karbonkormányról. kellően merev, ugyanakkor jobban csillapítja a talaj egyenetlenségeit az előzőleg beépített aluhoz képest. A klasszikus hajlítás erre a krosszbringára pont ideális, személy szerint egyébként nem vagyok „hívő”, kompakt kormányokat is használtam már megelégedéssel, de inkább alacsonyabb építésű országútin. Szerencsére a 3T kínálatból mindenki megtalálja azt a kombinációt, amit keres.

A tapasztalatok tehát egyelőre pozitívak, ha pontosan olyan kormány-stucni kombót szeretnél találni, amire szükséged van és ami ráadásul jól is néz ki, érdemes benézni a Bringalandba és böngészni a 3T elérhetőségeire kattintva:

3T nemzetközi oldal 
3T Facebook

Műszaki (gyári) adatok:

3T ARX II Team kormányszár:
Tömeg: 120 g (110 mm)
Elérhető hosszok: 70, 80, 90, 100, 110, 120, 130, 140, 150 mm
Nyakcső: 1-1/8 ” ∅
Anyag: AL 7075 T6
Dőlésszög: ±6°, ±17°
Csavarok: titán Torx T25
Felületkezelés: homokszórt, fekete anódizálás
Minőségi igazolás: ISO 4210

3T Tornova Team kormány:
Tömeg: 215 g (40 cm)
Elérhető szélességek: 40, 42, 44 cm
Befogó átmérője: 31.8 mm ∅
Alapanyag: karbon
Drop: 139 mm
Reach: 83 mm
Kábelvezetés: integrált
Minőségi igazolás: ISO 4210

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.