A McKinsey Global Institute (MGI) arra számít, hogy a koronavírus-járványt követően a kereslet élénkülése erőteljes lesz, de jelentős eltérések lesznek fogyasztói csoportok és iparágak között.
Az MGI háromrészes tanulmánysorozatának második része (A fogyasztói kereslet visszatérése és a koronavírus tartós hatásai) azt vizsgálja, hogy a fogyasztói magatartásban milyen változások következtek be a világjárvány idején Kínában, Franciaországban, Németországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban. A kutatók a fogyasztókat kilenc szegmensbe osztották életkor és jövedelemi helyzet szerint, hogy ennek alapján elemezzék a kereslet visszatérésének mértékét és egyéb jellemzőit.
A fogyasztói kereslet visszatérése kulcsfontosságú lesz a jövőben
A járványhelyzet mély nyomot hagyott a fogyasztói magatartáson, és szinte minden országban példátlan visszaesést eredményezett a fogyasztásban, azalól az egyik kivétel a szerencsejáték, és benne a magyar online casinok. Kérdés, mindez mennyire lesz tartós hatással. A McKinsey Global Institute kutatói arra számítanak, hogy Európában valamivel kiegyensúlyozottabb, de lassúbb felívelésre érdemes készülni, az Egyesült Államokban pedig a jövedelem és az életkor szerint eltérő ütemű lesz a fogyasztás visszatérése a járvány előtti szintre.
Jaana Remes, a McKinsey Global Institute partnere és a tanulmány egyik társszerzője szerint a globális gazdaság teljesítménye mögött kétharmad részben a fogyasztás áll, ezért a fogyasztói kereslet visszatérése kulcsfontosságú lesz a gazdaság járvány utáni kilátásait illetően. A sok bizonytalanság ellenére azt látja, hogy amennyiben a népesség beoltása a mostani ütemben halad, a járványt le fogjuk győzni, ami a kereslet járvány előtti szintre való visszahozását eredményezheti. Az erősödő fogyasztói bizalom, a késleltetett fogyasztás, a felgyülemlett tartalékok elköltésének vágya mind ebbe az irányba fog mutatni – véli.
Melyik magatartási minta marad velünk hosszabb távon is?
A világjárvány a fogyasztói magatartást tartósan befolyásoló trendeket szakított meg, gyorsított fel vagy fordított vissza: szakemberek szerint ilyen volt például az, hogy egyre többet használtunk digitális eszközöket, egyre több pénzt költöttünk szolgáltatásokra, de otthonainkban is egyre több időt töltöttünk. Sajal Kohli, a McKinsey & Company szenior partnere, a tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy annak meghatározására, hogy melyik magatartás hogyan változik meg a jövőben, egy tartóssági tesztet dolgoztak ki, amely a fogyasztói preferenciák figyelembevételén túl a vállalatok és a kormányzat szerepét is számba veszi a fogyasztók választásainak befolyásolásában. Mint mondja, a teszt képes feltárni, milyen tényezők játszanak szerepet egy új vagy megváltozott magatartás tartóssá válásában, így a módszer nem csupán a koronavírus utáni helyzet megértésére alkalmazható.
A tesztet a tanulmány hat esettanulmányra alkalmazza, amelyek a fogyasztói magatartás spektrumait, a fogyasztók időtöltési és költési szokásait ölelik fel: online bevásárlás, szórakozás, lakberendezés, szabadidős tevékenységek köre, repülés, távoktatás és virtuális egészségügy.
Ha változtatok, ha nem ebben a spektrumban, nézzetek körbe az apróhirdetések között!