Ismét egy „bigfoot” került hozzám. Ennek annyiban mindenképpen örültem, hogy elég ritkán kerül hozzám ilyen gép, és az utolsó ilyen találkozás nem volt kifejezetten sikeres. Nagyon furdalja az oldalamat a kíváncsiság, hogy vajon ez most hogyan teljesít, mennyire sikerült a gyártónak a nagy kerék előnyeit kidomborítani, és háttérbe szorítania a hátrányait. Mindenesetre nem mindennapi élményekre számíthattam…
Az Oxide 829 a cseh márka 3 modellt felvonultató 29-es szériájának legolcsóbbik darabja. Felette találhatjuk az ugyanerre a vázra, de egy fokkal drágább alkatrészekkel épült, és jelen modellnél kb. egy kilóval könnyebb 929-est, valamint a paletta csúcsán a superlight csövekből készült, full XT-vel, profibb komponensekkel szerelt Team 29-et, melyet – ahogy a nevéből is adódik – már kifejezetten versenycélokra terveztek.
A 829 tehát egy belépő szintű modell. Kezdjük a boncolást a vázzal! Habár első ránézésre alacsonynak és hosszútan tűnik a gép (egyébként maga a váz az is), a merevfarú XC gépek közt igen magasnak számító középrész miatt (329 mm) mégis magasra került a felsőcső. Habár a gyártó a honlapján lévő vázméret-választó segédlete alapján nekem a 175 centis magasságomhoz már nem a 16,5-est ajánlja, hanem az eggyel nagyobb méretet, előbbit ugyanis csak 168 cm-es magasságig javasolja, ami igen furcsa, tekintve, hogy átlépve a vázon nekem is csaknem felér a felsőcső! Az átlépési magasságot 73 cm-nek mértem a középcsapágy felett, de a felsőcső közepénél már 81 centit, mivel az igen meredeken emelkedik előrefelé. Szerintem ez a tényező határolja be alapvetően, hogy mely testmagasság felett vállalható be a 29-es. A korábbi években éppen ezért a 29-es gépeknél inkább a 80 mm-t mozgó villákat preferálták, de mára itt is megjelentek a 100-as villák, amelyek viszont tovább növelik a fejcső, és ezáltal a felsőcső magasságát, felvetve a fenti problémát. Tehát kb. 171-172 centis magasság alatt ez a modellsorozat egyből felejtős, vagy csak igen hosszú lábúaknak ajánlható. Az én magasságom mellett azonban fél centi híján maximálisan ki kellett húzni a nyeregcsövet. Szóval a meredeken lejtő felsőcsővel lehet ugyan picit csalni, de mindent nem old meg. Nem árt, ha a váz közepénél is leér a lábunk!
Ha már felkapaszkodtunk a nyeregbe, akkor viszont jó érzés megülni, kifejezetten XC specifikus a geometriája, vagyis elég hosszú (vízszintesen úgy 596 mm). A részletesebb menettapasztalatokról azonban majd később.
A váz technikai részleteire visszatérve, a csöveket még itt-ott hydroformingolták kicsit, ahol az tényleg szükséges. Ami nagyon szembetűnő volt, az az, hogy a felső- és alsócső átmérője kívül is változik. Ezt ők Delta Function Tube Design-nak hívják. Az ilyen fajta csőkialakítást a német Rotwild alkalmazta előszeretettel, látványos, az tény. A cső közepénél kisebb átmérőjű, majd a csatlakozáshoz közeledve egy ponton kúposan kitágul, és a megnövelt átmérővel éri el a másik csövet, ami a merevséget és a hegesztési felület nagyságát növeli anélkül, hogy középen feltétlen szükségesnél nagyobb átmérőt kellene alkalmazni. Sajnos a fékkonzol még IS rendszerű, nem Post Mountos, de a papucsok azért a jobban végiggondolt fajtából valók, ami nem is árt, hiszen 180-as tárcsával rángatjuk a nagy kerekeket. A hátsó háromszögben a viszonylag ballonos külsők mellett még éppen elegendő sárférőhely marad. A váz összeállítására és a hegesztésekre egyébként az igényesség jellemző.
Mivel a 29-es kerékméret a 100 mm-t mozgó villával elég magasra helyezi a ráadásul emelt kormányt, ezért került a kormányszár a legalsó pozícióba, ráadásul lefelé fordítva. Lehet, sokak számára jobban megfelelne egy egyenes kormány. És ha már belekezdtem a villába: a Manitou kifejezetten a 29-esekbe fejlesztett szériájáról (Tower) van szó, annak is a legkedvezőbb árú típusáról, a Compról. Ennek megfelelően kell megítélni. A villa tetején lévő állítógombok műanyagból készültek, és a bal oldalon lévő előfeszítés-állító tekerentyűt ennél rosszabb formájúra aligha lehetett volna tervezni, alig lehet megfogni. Maga a villa mozog, habár kicsit nehezen indul meg és a legkisebb rugó-előfeszítéssel is csak 6,5 centit mozgott ki a 72 kilós súlyom alatt, de merevségére a megnövelt hossz és a 180-as tárcsa mellett sem lehet panasz. Úgy tűnik a villát a nálam nagyobb termetű és testtömegű riderekre méretezték, akiknek alapvetően a 29-eseket is szánták. A lock out sajnos csak a vállon kapcsolható.
A gép felszerelését jobbára a Superior cég házi márkájának, a ONE-nak a termékeiből válogatták össze, amivel nincs is baj, mind kellően merev és megfelelő a gépre. Számomra kellemes meglepetés volt a fi’zi:k Nisene nyereg, mert igen jó barátságban van az alfelemmel.
A gyakorlatiasabb vizekre evezve jöjjenek a konkrét menettapasztalatok! Tehát ott csaptam a lecsóba, hogy ha sikerült felmászni a gépre, akkor nagyon jó tekerős testhelyzetet lehet elfoglalni. Kanyargós ösvényre ráfordulva persze érződik a nagy kerekek miatt tetemes tengelytáv, hiszen maga a láncvilla is 450 mm. Ennek ellenére a leginkább csiki-csukisabb keskeny ösvényeket leszámítva elég jól manőverezhető a gép. Nagyobb sebességnél éppen a nagyobb tengelytáv és a nagy kerekek miatt stabilabban is fut. Igazából a nagyobb kerék mellett nem is kell minden kis gyökeret, követ, fatuskót kikerülni, mert minden olyan dolgon simán átgurul, amit a 26-ossal muszáj kerülgetni.
A 29-eseknél különösen előjön, hogy a kerék tömege számít a legtöbbet a menetteljesítmény terén. És ugye egy olyan árkategóriában, ahol nincs lehetőség ultrakönnyű cuccokból építkezni, ott ez lehet az egész koncepció Achilles sarka. Most sincs ez másképp. A felnik a Rigida amúgy sem éppen pillesúlyú Taurus típusai 29-es verzióban. Őket sima 2 mm-es küllők kötik össze az agyakkal, tehát itt sem ragadták meg a lehetőséget a tervezők a súlycsökkentésre. Ellenben külső terén már egy jobb döntést hoztak, hiszen a Racing Ralph-ok nemcsak nagyon tuti általános mintázatúak, de a tömegük is egész baráti. Utóbbiak 2,25-ös szélessége már kifejezetten kemény használatot feltételez, ezek eggyel kisebbre cserélésével később lehet picit szépíteni az össztömegen.
Amúgy legalább koncepciózusan álltak a dologhoz, és elöl-hátul 180-as tárcsával szerelték a gépet, ami így a kissé nehéz kerekek ellenére is megfelelő lassítást tett lehetővé. Szóval nem egy tipikus mászógép, meg kell küzdeni a kitartó emelkedőkkel, bár itt jegyezném meg, hogy a nagy keréknek azért van egy pozitív hatása is, hiszen sok olyan gyökéren, kövön átgurulnak gond nélkül, amiken a 26-os kerék megakad. Lejtőkön és sík, göröngyös helyeken aztán előjön az egész 29er koncepció lényege: gurul, mint az állat! Mindenen át, tank módjára suhanunk át azokon az akadályokon, melyek korábban a kikerülős kategóriában voltak. Itt viszont a nagy középcsapágy-magasság is erénnyé válik, mert nem nagyon kell nézni, hogy leakad-e a nagytányér.
A nagy kerék a lendületet is tisztességesen tartja, már csak a fenti hatás miatt is, mivel nem nagyon akad el a kisebb egyenetlenségekben. Az ember azért idővel azon kapja magát, hogy alkalmazkodik a nagykerekű jellemző tulajdonságaihoz, és például az emelkedő közeledtével előbb felpörgeti a gépet, hogy lendületet nyerjen, illetve lefelé meri engedni ott is, ahol korábban nem. Szóval egy kicsit meg is kell tanulni a 29-essel menni, nem lehet azonnal véleményt alkotni róla. Mások az erősségei és a gyengéi, mint a szokványos kerékméretű montiknak.
Ennek megfelelően lehet, kicsit mások is találják meg majd benne a vágyaik tárgyát. Nem versenyorientált XC-seknek javaslom, hanem olyanoknak, akik szeretnek lefelé döngetni, közben nem aggódni a gép miatt, és nem nézik az órát felfelé. Szeretik, ha valamiben különleges a gépük és nem gramm-mániások, ellenben egy sokoldalú kerékpárt szeretnének, és 175 centi testmagasság felett vannak. Az Oxide 829 nekik lehet a tuti választás, a jó váz alapként adott, amit ha van rá zseton, érdemes sokkal jobb cuccokkal is szerelni, így a jelenlegi kiépítés akár nem is a cél, hanem egyfajta kezdet.
Kapcsolódó tartalom:
https://bikemag.hu/tech/mit-tudnak-a-29-os-montik
https://bikemag.hu/kerekparteszt/mountain-bike/29-os-mtb-kerekparok-specifikacioja
InfoBox:
Forgalmazó: X-Factor, http://www.xfactornet.hu/
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Csehország/Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: 16,5” (tesztelt); 19”; 21,5”; 23”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 269.900 Ft
Vázanyag: 6061 T6 alu Double-butted; Delta function tube design
Villa: Manitou Tower 29er Comp; 100 mm, lock out
Kormánycsapágy: ONE IHS félintegrált; 1 1/8”; cartridge
Hajtómű: FSA Gamma Drive MegaExo; 22/32/44
Középcsapágy: FSA Gamma Drive MegaExo
Lánckeréksorok: Sram PG-950; 9 sebesség; 11-34 fog
Lánc: Sram PC-951
Váltókarok: Shimano Deore Rapid Fire Plus; 3 × 9 sebesség
Első átdobó: Shimano Deore down-swing
Hátsó váltó: Shimano Deore Shadow
Fék: Hayes Stroker Ryde; 180/180 mm
Fékkarok: Hayes Stroker Ryde
Első agy: ONE KT Disc Alloy; 32 furat
Hátsó agy: ONE KT Disc Alloy; 32 furat
Felnik: Rigida Taurus 2000 Disc 29; 32 furat
Küllők: 2 mm; rozsdamentes; fekete
Külsők: Schwalbe Racing Ralph EVO; kevlárszálas; 29 × 2,25″
Kerekek tömege gyz-ral, tárcsákkal (e / h): 2141 / 2777 g
Kormány: ONE Race 20 riser; 6061 alu; 650 mm; 31,8 mm; 20 mm emelés
Kormányszár: ONE Oxide alu; 2+4 csavaros; 100 mm hossz; 31,8 mm
Markolat: ONE MTB Dual Density kraton-gel
Nyeregcső: ONE Oxide; 6061 alu; 31,6 mm; 350 mm; egycsavaros
Nyereg: fi’zi:k Nisene Manganese
Pedál: VP -M20; alu keret / alu test
Össztömeg: 13,70 kg (pedál nélkül)
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,4 fok
Felsőcsőhossz: 569 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 596 mm
Nyeregvázcső-hossz: 419 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Középcsapágy-magasság: 329 mm
Tengelytáv: 1108 mm
Kormányszárhossz: 95 mm
Szöveg: gg
Fotó: HBalage, Szűcs Márk