fbpx

Superior Oxide 829 kerékpárteszt

Ismét egy „bigfoot” került hozzám. Ennek annyiban mindenképpen örültem, hogy elég ritkán kerül hozzám ilyen gép, és az utolsó ilyen találkozás nem volt kifejezetten sikeres. Nagyon furdalja az oldalamat a kíváncsiság, hogy vajon ez most hogyan teljesít, mennyire sikerült a gyártónak a nagy kerék előnyeit kidomborítani, és háttérbe szorítania a hátrányait. Mindenesetre nem mindennapi élményekre számíthattam…

Igényes összkép igen meredeken lejtő felsőcsővel

Igényes összkép igen meredeken lejtő felsőcsővel

Az Oxide 829 a cseh márka 3 modellt felvonultató 29-es szériájának legolcsóbbik darabja. Felette találhatjuk az ugyanerre a vázra, de egy fokkal drágább alkatrészekkel épült, és jelen modellnél kb. egy kilóval könnyebb 929-est, valamint a paletta csúcsán a superlight csövekből készült, full XT-vel, profibb komponensekkel szerelt Team 29-et, melyet – ahogy a nevéből is adódik – már kifejezetten versenycélokra terveztek.

Szép hegesztés és igényes design részlet

Szép hegesztés és igényes design részlet

A 829 tehát egy belépő szintű modell. Kezdjük a boncolást a vázzal! Habár első ránézésre alacsonynak és hosszútan tűnik a gép (egyébként maga a váz az is), a merevfarú XC gépek közt igen magasnak számító középrész miatt (329 mm) mégis magasra került a felsőcső. Habár a gyártó a honlapján lévő vázméret-választó segédlete alapján nekem a 175 centis magasságomhoz már nem a 16,5-est ajánlja, hanem az eggyel nagyobb méretet, előbbit ugyanis csak 168 cm-es magasságig javasolja, ami igen furcsa, tekintve, hogy átlépve a vázon nekem is csaknem felér a felsőcső! Az átlépési magasságot 73 cm-nek mértem a középcsapágy felett, de a felsőcső közepénél már 81 centit, mivel az igen meredeken emelkedik előrefelé. Szerintem ez a tényező határolja be alapvetően, hogy mely testmagasság felett vállalható be a 29-es. A korábbi években éppen ezért a 29-es gépeknél inkább a 80 mm-t mozgó villákat preferálták, de mára itt is megjelentek a 100-as villák, amelyek viszont tovább növelik a fejcső, és ezáltal a felsőcső magasságát, felvetve a fenti problémát. Tehát kb. 171-172 centis magasság alatt ez a modellsorozat egyből felejtős, vagy csak igen hosszú lábúaknak ajánlható. Az én magasságom mellett azonban fél centi híján maximálisan ki kellett húzni a nyeregcsövet. Szóval a meredeken lejtő felsőcsővel lehet ugyan picit csalni, de mindent nem old meg. Nem árt, ha a váz közepénél is leér a lábunk!

Jól látszanak a kúposan kitáguló alsó- és felsőcső-végek

Jól látszanak a kúposan kitáguló alsó- és felsőcső-végek

Ha már felkapaszkodtunk a nyeregbe, akkor viszont jó érzés megülni, kifejezetten XC specifikus a geometriája, vagyis elég hosszú (vízszintesen úgy 596 mm). A részletesebb menettapasztalatokról azonban majd később.

Egyszerű, de jó papucs, és 180-as tárcsa

Egyszerű, de jó papucs, és 180-as tárcsa

A váz technikai részleteire visszatérve, a csöveket még itt-ott hydroformingolták kicsit, ahol az tényleg szükséges. Ami nagyon szembetűnő volt, az az, hogy a felső- és alsócső átmérője kívül is változik. Ezt ők Delta Function Tube Design-nak hívják. Az ilyen fajta csőkialakítást a német Rotwild alkalmazta előszeretettel, látványos, az tény. A cső közepénél kisebb átmérőjű, majd a csatlakozáshoz közeledve egy ponton kúposan kitágul, és a megnövelt átmérővel éri el a másik csövet, ami a merevséget és a hegesztési felület nagyságát növeli anélkül, hogy középen feltétlen szükségesnél nagyobb átmérőt kellene alkalmazni. Sajnos a fékkonzol még IS rendszerű, nem Post Mountos, de a papucsok azért a jobban végiggondolt fajtából valók, ami nem is árt, hiszen 180-as tárcsával rángatjuk a nagy kerekeket. A hátsó háromszögben a viszonylag ballonos külsők mellett még éppen elegendő sárférőhely marad. A váz összeállítására és a hegesztésekre egyébként az igényesség jellemző.

Ezzel a sárférőhellyel 2,25-ös külsők mellett még kiegyezünk…

Ezzel a sárférőhellyel 2,25-ös külsők mellett még kiegyezünk…

Mivel a 29-es kerékméret a 100 mm-t mozgó villával elég magasra helyezi a ráadásul emelt kormányt, ezért került a kormányszár a legalsó pozícióba, ráadásul lefelé fordítva. Lehet, sokak számára jobban megfelelne egy egyenes kormány. És ha már belekezdtem a villába: a Manitou kifejezetten a 29-esekbe fejlesztett szériájáról (Tower) van szó, annak is a legkedvezőbb árú típusáról, a Compról. Ennek megfelelően kell megítélni. A villa tetején lévő állítógombok műanyagból készültek, és a bal oldalon lévő előfeszítés-állító tekerentyűt ennél rosszabb formájúra aligha lehetett volna tervezni, alig lehet megfogni. Maga a villa mozog, habár kicsit nehezen indul meg és a legkisebb rugó-előfeszítéssel is csak 6,5 centit mozgott ki a 72 kilós súlyom alatt, de merevségére a megnövelt hossz és a 180-as tárcsa mellett sem lehet panasz. Úgy tűnik a villát a nálam nagyobb termetű és testtömegű riderekre méretezték, akiknek alapvetően a 29-eseket is szánták. A lock out sajnos csak a vállon kapcsolható.

Az égig érő kormány

Az égig érő kormány

A gép felszerelését jobbára a Superior cég házi márkájának, a ONE-nak a termékeiből válogatták össze, amivel nincs is baj, mind kellően merev és megfelelő a gépre. Számomra kellemes meglepetés volt a fi’zi:k Nisene nyereg, mert igen jó barátságban van az alfelemmel.

Jól működő kezelőszervek

Jól működő kezelőszervek

A gyakorlatiasabb vizekre evezve jöjjenek a konkrét menettapasztalatok! Tehát ott csaptam a lecsóba, hogy ha sikerült felmászni a gépre, akkor nagyon jó tekerős testhelyzetet lehet elfoglalni. Kanyargós ösvényre ráfordulva persze érződik a nagy kerekek miatt tetemes tengelytáv, hiszen maga a láncvilla is 450 mm. Ennek ellenére a leginkább csiki-csukisabb keskeny ösvényeket leszámítva elég jól manőverezhető a gép. Nagyobb sebességnél éppen a nagyobb tengelytáv és a nagy kerekek miatt stabilabban is fut. Igazából a nagyobb kerék mellett nem is kell minden kis gyökeret, követ, fatuskót kikerülni, mert minden olyan dolgon simán átgurul, amit a 26-ossal muszáj kerülgetni.

A kedvenc Nisene és a ONE nyeregcső

A kedvenc Nisene és a ONE nyeregcső

A 29-eseknél különösen előjön, hogy a kerék tömege számít a legtöbbet a menetteljesítmény terén. És ugye egy olyan árkategóriában, ahol nincs lehetőség ultrakönnyű cuccokból építkezni, ott ez lehet az egész koncepció Achilles sarka. Most sincs ez másképp. A felnik a Rigida amúgy sem éppen pillesúlyú Taurus típusai 29-es verzióban. Őket sima 2 mm-es küllők kötik össze az agyakkal, tehát itt sem ragadták meg a lehetőséget a tervezők a súlycsökkentésre. Ellenben külső terén már egy jobb döntést hoztak, hiszen a Racing Ralph-ok nemcsak nagyon tuti általános mintázatúak, de a tömegük is egész baráti. Utóbbiak 2,25-ös szélessége már kifejezetten kemény használatot feltételez, ezek eggyel kisebbre cserélésével később lehet picit szépíteni az össztömegen.

Amúgy legalább koncepciózusan álltak a dologhoz, és elöl-hátul 180-as tárcsával szerelték a gépet, ami így a kissé nehéz kerekek ellenére is megfelelő lassítást tett lehetővé. Szóval nem egy tipikus mászógép, meg kell küzdeni a kitartó emelkedőkkel, bár itt jegyezném meg, hogy a nagy keréknek azért van egy pozitív hatása is, hiszen sok olyan gyökéren, kövön átgurulnak gond nélkül, amiken a 26-os kerék megakad. Lejtőkön és sík, göröngyös helyeken aztán előjön az egész 29er koncepció lényege: gurul, mint az állat! Mindenen át, tank módjára suhanunk át azokon az akadályokon, melyek korábban a kikerülős kategóriában voltak. Itt viszont a nagy középcsapágy-magasság is erénnyé válik, mert nem nagyon kell nézni, hogy leakad-e a nagytányér.

A nagy kerék a lendületet is tisztességesen tartja, már csak a fenti hatás miatt is, mivel nem nagyon akad el a kisebb egyenetlenségekben. Az ember azért idővel azon kapja magát, hogy alkalmazkodik a nagykerekű jellemző tulajdonságaihoz, és például az emelkedő közeledtével előbb felpörgeti a gépet, hogy lendületet nyerjen, illetve lefelé meri engedni ott is, ahol korábban nem. Szóval egy kicsit meg is kell tanulni a 29-essel menni, nem lehet azonnal véleményt alkotni róla. Mások az erősségei és a gyengéi, mint a szokványos kerékméretű montiknak.

Ennek megfelelően lehet, kicsit mások is találják meg majd benne a vágyaik tárgyát. Nem versenyorientált XC-seknek javaslom, hanem olyanoknak, akik szeretnek lefelé döngetni, közben nem aggódni a gép miatt, és nem nézik az órát felfelé. Szeretik, ha valamiben különleges a gépük és nem gramm-mániások, ellenben egy sokoldalú kerékpárt szeretnének, és 175 centi testmagasság felett vannak. Az Oxide 829 nekik lehet a tuti választás, a jó váz alapként adott, amit ha van rá zseton, érdemes sokkal jobb cuccokkal is szerelni, így a jelenlegi kiépítés akár nem is a cél, hanem egyfajta kezdet.

Kapcsolódó tartalom:
https://bikemag.hu/tech/mit-tudnak-a-29-os-montik
https://bikemag.hu/kerekparteszt/mountain-bike/29-os-mtb-kerekparok-specifikacioja

Superior Oxide 829 kerékpárteszt

Superior Oxide 829 kerékpárteszt

InfoBox:

Forgalmazó: X-Factor, http://www.xfactornet.hu/
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Csehország/Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: 16,5” (tesztelt); 19”; 21,5”; 23”
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 269.900 Ft

Vázanyag: 6061 T6 alu Double-butted; Delta function tube design
Villa: Manitou Tower 29er Comp; 100 mm, lock out
Kormánycsapágy: ONE IHS félintegrált; 1 1/8”; cartridge
Hajtómű: FSA Gamma Drive MegaExo; 22/32/44
Középcsapágy: FSA Gamma Drive MegaExo
Lánckeréksorok: Sram PG-950; 9 sebesség; 11-34 fog
Lánc: Sram PC-951
Váltókarok: Shimano Deore Rapid Fire Plus; 3 × 9 sebesség
Első átdobó: Shimano Deore down-swing
Hátsó váltó: Shimano Deore Shadow
Fék: Hayes Stroker Ryde; 180/180 mm
Fékkarok: Hayes Stroker Ryde
Első agy: ONE KT Disc Alloy; 32 furat
Hátsó agy: ONE KT Disc Alloy; 32 furat
Felnik: Rigida Taurus 2000 Disc 29; 32 furat
Küllők: 2 mm; rozsdamentes; fekete
Külsők: Schwalbe Racing Ralph EVO; kevlárszálas; 29 × 2,25″
Kerekek tömege gyz-ral, tárcsákkal (e / h): 2141 / 2777 g
Kormány: ONE Race 20 riser; 6061 alu; 650 mm; 31,8 mm; 20 mm emelés
Kormányszár: ONE Oxide alu; 2+4 csavaros; 100 mm hossz; 31,8 mm
Markolat: ONE MTB Dual Density kraton-gel
Nyeregcső: ONE Oxide; 6061 alu; 31,6 mm; 350 mm; egycsavaros
Nyereg: fi’zi:k Nisene Manganese
Pedál: VP -M20; alu keret / alu test
Össztömeg: 13,70 kg (pedál nélkül)

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,4 fok
Felsőcsőhossz: 569 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 596 mm
Nyeregvázcső-hossz: 419 mm
Láncvillahossz: 450 mm
Középcsapágy-magasság: 329 mm
Tengelytáv: 1108 mm
Kormányszárhossz: 95 mm

Szöveg: gg
Fotó: HBalage, Szűcs Márk

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.