Amikor megkaptam a TFS 900-at, meglepődtem, hogy a sportvonalat képviselő gépet R7 Elite telóval és a 2008-as XT alkatrészekkel szerelte a gyár. Hmm, ez igen. A német Bike magazinban is rendszeresen jól szerepelnek a Merida gépek. Nézzük, mi is lehet ennek az oka!
Váz
Meridáék háza táján a csúcsvázakat HFS-nek hívják. A most tesztelt gép viszont TFS. Vajon mi lehet kettejük közt a különbség? A technológia és az ár! A TFS a nagytesó minőségét próbálja gazdaságos pénztárcakímélő módon kínálni. A szokásos kompromisszummal találkozunk: A HFS-nél nehezebb de cserébe kb. 20.000 Ft-tal olcsóbb ez a váz. Kialakításánál a tervezők felhasználták a létező összes csőformát. Ez nem véletlen. Az itt alkalmazott Technoforming eljárás előnye, hogy a nagyobb terhelésnek kitett helyeken pont optimálisra növelhető vele a cső keresztmetszete. Unalmas BME szilárdságtan órákról szigma határ, inercia és hasonló rémképek sejlenek fel…
No de hagyjuk meg inkább a képleteket a német mérnököknek, akiknek a kisujjukban van a vázméretezés összes csínja. Ki is találták, hogy 2008-tól a TFS családot az 500-as típusnál kettéosztják TFS XC Pro és TFS XC Comp vázakra, melyek csupán súlyban térnek el egymástól. A Pro kb. 150 grammal könnyebb, mivel a HFS-től örökölt sok tulajdonságot, pl. a vázpapucsokat is. Mit találunk még a vázon? Új, könnyebb és jobban használható kábeltartó szemeket; új támvilla merevítést; S-bendes összevissza lapított láncvillát; félintegrált fejcsapágyat, bónuszként pedig sárvédő- és csomagtartó szemeket. No de ki akarná csomagtartóval elcsúfítani a versenygépét? Hiszen a váz klasszikus sport MTB geometriáját a 80 mm-t mozgó villához optimalizálták.
Alkatrészek
A 2008-as Shimano XT családról tudjuk, hogy teljesen újratervezték. A Shadow váltó szülőatyja az XTR, innen származik a szép X forma. Erősebb rugót és felső bowdenvezetést kapott a könnyebb, precízebb váltáshoz. Ez nem csak marketingrizsa, tényleg jobban működik az új váltó. Tikk, és már meg is történt a váltás. A fék elvileg 20%-kal merevebb, amit nem igazán éreztem, bár a fékhatással nem volt gondom. Egyedül a fékkar kelt bennem kissé túlkönnyített érzést. Olyan kis gyengusz vékony alu darabnak tűnik.
Eddig azt hittem a FOX az Isten, de a Manitou R7 80 Elite teló is eléggé ott van a szeren. Talán kicsit nehezebben indul meg, de mozgása egyenletesen finom. Merevségére sem lehet panasz, a tárcsafék sem csavargatja. Korrekt kis darab…
Kiegészítők
Ezen a téren a kerékpárgyártók eltérő filozófiát követnek. Van, aki azt gondolja, hogy nagynevű márkás kiegészítőkkel könnyebben eladhatók a kerékpárok. A Merida ezzel szemben a saját X-Mission alkatrészeire esküszik. Vajon jól teszi? Mindenki eldöntheti, ha fellapoz egy katalógust. Például egy X-Mission kormányt összehasonlítva egy neves gyártó hasonló súlyú és kategóriájú termékével azt vehetjük észre, hogy az árcédulán jóval kisebb számot láthatunk, persze a Merida javára. Igen, itt is bejátszik az örök dilemma. Vehetünk egy csecse kis Brand alkatrészt jó pénzért, vagy egy hasonlóan jó „nem nagy márkát” kevesebbért. Ha mi arra szavaztunk, hogy nekünk a legjobb ár/érték arány a legfontosabb szempont, akkor a Meridával igencsak jól fogunk járni.
Kerekek
A Merida is követi a trendet. Csináljunk dögösen kinéző kerekeket. Hozzávalók: Végy egy magas peremes felnit, szép nagy színes matricával, és adj hozzá nagy világító feliratos külsőket. A recept ezúttal is bevált. Tényleg nagyon jól néz ki a kerék. Na de jó is? A menettapasztalatok azt bizonyítják, hogy semmi gond nincs velük. Strapabíró, stabil egy szerkezet. A gumi saját márkás új termék. A dögös kevlár külső sajnos inkább szép, mint jó. Mi is a bajom vele? Aszfalton hangosan brummog, bár a középső mintának hála jól lehet vele haladni. Míg a városon átjutottam, addigra a kellemes mormogástól majdnem bealudtam. Persze mivel ez monti, a hangsúly azon van, hogy mit mutat a gumi terepen.
Menet közben
Mászáskor a tapadás teljesen okés, sárban azonban hamar bekövetkezik a minták teljes eltömődése. Időnként a jókora sárgombóc repül le ugyan a kerékről, de ez kevés a tökéletes tisztuláshoz.
Rázós terepen: Barbi DH a köves lejtmenetben. Érzésre picit ráz a gép. A telóval semmi baj, nagyon szépen dolgozik. A guminyomásból eresztek egy kicsit. Lehet, hogy egy kis S-bend jól jött volna a hátsó támvillába, és most a 31,6-os nyeregcső is kicsit visszavesz a komfortból.
Időfutam aszfalton felfelé: A helyszín a Diós árok, amely időnként horror meredek. A villa lockolva tökéletesen zár. Kiállva tépem az egész gépet. A kormány nem nyaklik, ez is rendben van. Az XT rendszer a nagy terhelés alatt is könnyedén vált. A váz kellőképpen merev. A hajtás hatékonyságát már csak a tesztpilóta cseréjével lehetne tovább fokozni…
Konklúzió
Bevallom korábban nem voltam Merida rajongó, de most nagyon a szívemhez nőtt a kis TFS900. Az csak az egyik oldal, hogy végre a magasságomhoz passzoló 16”-os gépet tesztelhettem. A másik, hogy teljesen elvarázsolt a fürgesége, mozgékonysága. A trendet követő hatalmas feliratokkal ellátott gép feltűnő megjelenésével vett le a lábamról, aztán kiderült, hogy nem csak szép, hanem jó is. Versenyzésre, maratonozásra szerintem tökéletes választás. Talán a külsőket lecserélném, de egyébként nagyon egyben van a gép. Egy megbízható, sportos, merev és szép bringát kaphatunk a pénzünkért, ráadásul nagyon jó áron. A TFS900 igazán jó választás!
[poll id=”31″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. márciusi lapszámában.
Forgalmazó: BikeFun Hungary Kft.
Származási hely: Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 289.000 Ft
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 16” (tesztelt), 18”, 20”, 22”
Váz: MATTS TFS6061-Pro-Disc alumínium
Villa: Manitou R7 80 Elite Absolute
Kormánycsapágy: 1 1/8”; félintegrált
Hajtómű: Shimano M542, 175 mm 42-32-22 fog
Középrész: Shimano integrált
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50-9; 11-34 fog; 9 seb.
Lánc: Shimano CN-HG53
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Első váltó: Shimano XT 34,9; T-Swing
Fék: Shimano M485 180/160 mm; Hydraulikus tárcsafék
Fékváltókar: Shimano XT Rapidfire
Első agy: Shimano XT centerlock disc
Hátsó agy: Shimano XT centerlock disc
Felnik: Alex TD17 disc; fekete; 36 furat
Küllők: fekete rozsdamentes; 2 mm
Külsők: MERIDA RACE 2.1 Kevlar; 26 x 2,1
Kormány: X-Mission Comp; egyenes; 600 mm / 31,8 mm befogó
Kormányszár: X-Mission Comp OS 7
Markolat: X-Mission Speed
Nyeregcső: X-Mission Comp SB20; 31,6 / 400 mm
Nyereg: TFS Comp mat
Pedál: Shimano M505
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,0 fok
Tengelytáv: 1052 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Nyeregvázcső-hossz: 405 mm
Felsőcsőhossz: 550 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 570 mm
Kormányszárhossz: 90 mm
Középcsapágy-magasság: 305 mm
Súly: 12,1 kg (pedállal, 16”-os méretben)
Elérhető színek: grafit, kék, fehér