Újabb díjnyertes kerékpár és kibővült paletta várja a Ghost márka kedvelőit 2017-ben. Következzen egy Riót megjárt bringa és sok újdonság részletes bemutatója.
A Riot 2013-es megjelenésével új korszak köszöntött be a német márkánál. A formavilág és a műszaki megoldások évről-évre egyre több modellre szivárognak át, ami úgy tűnik sikeres lépés a Ghost részéről. Az autóiparban már széles körben elterjedt egységes márkaarculat kezd teret nyerni a kerékpáriparban is. A Ghost éles formákkal határolt karbon vázai a jövőben lehet, hogy olyan emblematikusan meghatározó dizájnelemek lesznek, mint az Audi „singleframe” hűtőmaszk, vagy a BMW féle „Hofmeister kink”.
A merevfarú Lector modell tavaly került bemutatásra, azóta már nálunk is szerepelt teszten. Fontos megemlíteni, hogy a gépet a Lisi Osl, Anne Terpstra és Helen Grobert nevével fémjelzett profi női MTB csapat használja, és a Ghost Factory Racing világkupákon szerzett tapasztalatait is figyelembe veszik a tervezés során.
2017-re viszont nemcsak a felnőtt versenyzők érhetnek el sikereket a Lector nyergében, hanem egy kifejezetten gyerekeknek készített változat is elérhető lesz. A Lector Kid 6 LC formáit és technikai jellemzőit tekintve megegyezik a felnőtteknek szánt modellel, viszont 26”-os kerekeket fogad. Gyakorlatilag még egy 650B korszak előtti XS-es méretű karbon merevfarú gépről beszélünk, amit napjaink trendjeihez igazítottak. Elöl és hátul is átmenő tengelyes kerekeket találunk, a levegős villa a kifejezetten igényes, de itthon kevésbé ismert X-Fusion Velvet típusa, míg a hajtásért és a váltásért a SRAM új NX szettje felel 30-as tányérral és 11-42-es sorkiosztással. A Lector Kid az Eurobike Award zsűrijét meggyőzte, az idei év díjazottjai között szerepelt.
Jövőre szintén újdonság a 27,5”-es kerékméretű Lector, amit egyértelműen a 29”-es változat alá pozícionálnak. Egyrészt kizárólag a nehezebb LC vázzal érhető el, másrészt felszereltség tekintetében is az XT szettes, Rock Shox Recon villával szerelt gép jelenti a maximumot.
A 29”-es Lector csak apró változásokon ment keresztül, ez is a csúcs ULC karbon modellt érintette. A legfőbb újdonság, hogy a hátsó háromszög már 148 mm-es sarutávolságú Boost agyakat fogad, amit a csúcsváltozat esetén Tune átmenő tengellyel kombináltak. A World Cup modell a versenycsapat által is használt kerékpár kiköpött mása, Rock Shox RS-1 villával, Tune agyas Bikeahead karbon felnis kerekekkel, XX1 Eagle szettel és a lehető legtöbb helyen Tune kiegészítőkkel. A komplett kerékpár tömege 8,3 kg pedálok nélkül gyári adat szerint.
A kiállításon Helen Grobert olimpián használt kerékárját is megtekinthettük, az egyedi festés mellett két lényeges eltérés volt a széria változathoz képest. Egyrészt az RS-1 teleszkóp helyett az új SID villa került beépítésre, másrészt Helen Rock Shox Reverb állítható nyeregcsövet használt a technikás olimpiai pályán.
2017-re egy speciális modell is készül, aminek az alapja az ULC karbon váz, viszont kevesebb, mint fele áron azonos súlyban van a World Cup modellel. Hogy lehetséges ez? A németek egy a vázhoz illő merevvillát terveztek és ésszerűen válogatták össze a felszereltséget. A villa alapvetően hasonlít az RS-1 felső részéhez, a kerék fölötti űr hatalmas, bár az élekkel határolt karbon forma tartogat technológiai korlátokat. A Race Face kiegészítők és a kiváló Next SL hajtómű, SRAM X1 szett és saját márkás karbon felnis kerekek viszont ár-érték arányban okosan átgondolt alkatrészek.
A kedvezőbb árú LC karbon modellek esetén csak a felszereltség változik 2017-re.
A tavaly bemutatott Asket „Hardtrail” paletta is bővül a következő szezonra. A karbon modellek mellett már alumínium vázas változat is kapható lesz, amit az Eurobike Media Days keretében már teszteltünk is. A korábban bemutatott változathoz képest változik a szín és Boost agyakat fogad a váz, de egyéb lényeges változás nem lesz.
Újdonságként jelentkezik viszont a Roket modell, ami tulajdonképpen a 29”-es alumínium Asket 650B+ gumikkal kompatibilis változata. A geometria mm-re és szögre megegyezik, a különbséget a 3.0”-ás gumik jelentik. A 66°-os fejcsőszög a 130 mm-et mozgó villával és a dropper posttal kombinálva komoly magabiztosságot kölcsönöz a lejtőkhöz alapból is, a pluszos gumikkal pedig tényleg nincs határ.
Aki túrázásra, esetleg amatőr versenyzésre gondolkodik MTB gépben, az vegyen egy pillantást a Kato szériára. A csúcsot jelentő Kato X 6 modell 11 sebességes SLX/XT szettel és Reba villával 1499€ körüli ajánlott fogyasztói áron lesz elérhető.
A nevezéktan folytonosságát megtartva a belépő szintű össztelós gépeket a Kato FS kategóriában kell keresnünk. Az egyszerűbb alumínium váz, gyorszáras hátsó aggyal, kívül vezetett kábelekkel, viszont a már jól bevált és bizonyított Horst Link felfüggesztéssel általános felhasználásra tökéletesen megfelel azoknak, akik nem a technikai újdonságok miatt vesznek biciklit. Az FS 5 esetében nagyságrendileg 2000€ 130 mm-t Fox villát ás rugóstagot, továbbá XT hajtás szettet foglal magába.
A tavaly megújult AMR modellcsalád rengeteg kombinációt biztosít a fullyk kedvelőinek. Az egész szériára a moduláris tervezés a jellemző, a vázak első háromszögei kerékméretenként azonosak, tehát az 27,5”-es SL (130mm), SL AMR X (150 mm) és FR AMR (160 mm) modellek megegyeznek, egyedül a rugóstag alsó felfogatási pontjánál található alumínium betét van megfordítva, így a hosszabb szemtávú taggal nyerve plusz 10 mm rugóutat. A hátsó háromszög minden esetben alumínium, viszont az első lehet karbon vagy alumínium is.
Az SL és SL AMR X újabban 29”-es kerékmérettel is elérhetők hátul 130 illetve 140 mm rugózással, de ezekhez másfajta első vázháromszöget használtak fel, ami még a H AMR 650B+ modellen köszön vissza. A hátsó háromszögek tekintetében is megfigyelhető az optimált tudatos tervezés, a láncvillák az előbb részletezett logika szerint azonos hosszúságúak. 29”-es modellek már Boost rendszerű hátsó sarutávolsággal készülnek.
Egyedi modell a H AMR X, ami a H AMR Pinon középrész váltóval kompatibilis változata. A váltórendszer mellett érdekessége a 110 mm-es sarutávolságú Boost agydinamós első agy illetve a többnapos all-mountain túrázáshoz használható Ghost táska kollekció.
Az igazi élménybringa kategóriába sorolható Riot, mint már említettem új korszakot nyitott a német márka történetében. Két különböző felszereltséggel kapható jövőre.
Természetesen a kínálatban marad a Thomas Slavik és Michal Prokop által Enduro World Series versenyeken is használt Path Riot modell is.
Fontos megemlíteni, hogy a csúcs össztelósok esetében a Cane Creek Double Barell rugóstag egy speciálisan a Ghost közreműködésével kifejlesztett VALT rugós változata kerül beépítésre. A Cane Creek mérnökei olyan kiváló minőségű acélból készítik a rugót, hogy a korábbi változatok azonos mechanikai tulajdonságainak eléréséhez jóval kevesebb anyagra van szükség, így a súlyhátrány jelentősen csökken a levegős tagokhoz képest, míg az előnyök megmaradnak. Újdonság még a Climb Switch kapcsoló ami tulajdonképp lockout funkciót lát el.
Bár a kínált gerincét a hegyikerékpárok adják, rendszeres olvasóink számára ismerős lehet a Nivolet országúti széria is. A felnifékes modellek változatlan formában lesznek elérhetőek, viszont újdonságként jelentkezik a karbon vázas, tárcsafékes verzió. A forma teljesen hasonló, viszont Flat Mount felfogatású hidraulikus fékeket valamint 12 mm-es átmenő tengelyt találunk, elöl és hátul is.
A városi ingázáshoz igáslovat keresőknek is kínál megoldást a Ghost, a Square modellek több különféle felszereltséggel is elérhetőek. Az én figyelmemet leginkább az Urban 3 modell keltette fel, ami jó minőségű alu vázzal, tárcsafékekkel, integrált sárvédőkkel és Continental szíjhajtással kombinált SRAM Automatix aggyal 799€ áron érhető el.
Mint minden nagy gyártó, a Ghost is kínál elektromos rásegítéses kerékpárokat is. A minőséget nem bízzák a véletlenre, így minden modell Shimano hajtást kapott.
Bővebb információ: http://www.ghost-bikes.com/hu/kerekparok-2015/kerekparok-detail/5443/
További képek:
(X)