A szabadtéri téli kerékpáros edzés kapcsán írt cikkünkben nem foglalkoztunk a téli kerékpárral, illetve a kerékpár téliesítésével, ez most külön fejezetben következik. Úgy gondoltuk, a téli bringa és a kiegészítők kivesézése ugyanúgy hasznára válhat az utcai harcosoknak, mint az edzés jelleggel sportolóknak.
Jeges úton, ónos esőben soha
Bár most a technikáról lesz szó, arra mindenképpen már az elején szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy megfelelő gyakorlat és kerékpár hiányában istenkísértés forgalomban, jeges, havas úton bringázni (a gyakorlottabb kerékpárosok se rutinból hajtsanak, hanem folyamatosan az irányításra koncentrálva!). És akkor is gondoljuk meg, hogy nyeregbe pattanunk-e, ha nagy az esélye annak, hogy hazafelé már eleredhet a hó vagy az ónos eső, hiába volt még száraz az aszfalt, amikor elindultunk.
Kerékpáros edzés, görgőzés: okosgörgő, szabadgörgő vagy fix kerékpáros tréner
Forgalomban egyébként pont azok a legrosszabb pillanatok, amikor kezd esni a fagyos égi áldás, mert ilyenkor még nincsenek kint a közterület fenntartó munkagépei, az úton megmarad egy ideig a hó. Ellenben kint vannak a forgalomban azok is, akiket ez esetleg váratlanul, felkészületlenül érint, esetleg téli gumi nélkül, vagy megfelelő vezetői rutin hiányában. Amikor pedig találkozik a béna bringás a nyári gumikkal bizonytalankodó béna sofőrrel a hótól lefagyott úton, na, abból semmi jó nem sülhet ki…
Milyen kerékpárt használjunk télen?
A téli kerékpár összeállításánál vagy a meglévő bringa téliesítésénél a legfontosabb kompromisszum, hogy egyrészt olcsó alkatrészeket próbálunk használni, ahol csak lehet, hiszen az aszfaltról felszedett nedves, esetleg sós, savas mocsok gyilkolja a bringát, másrészt viszont tökéletesen biztonságosan kell működnie a gépnek, ugyanis sokkal veszélyesebb helyzeteket idéz elő a tél, a fagyott utak, mint a kerékpáros szezon.
A karbon vagy az alumínium alkatrészeknek kevésbé árt a nedvesség, mint az acélnak, ezzel azonban nem azt akarjuk mondani, hogy karbonból építsünk téli kerékpárt (természetesen akinek van hozzá kedve megteheti), inkább csak annyit, hogy ha van például egy értékes, klasszikus acél bringánk, azt ne használjuk télen. Olcsó acél vagy alumínium rombolót, amit nem sajnálunk, nyilván téliesíthetünk, de például egy egyszerűbb gravel bringa vagy egy modern tárcsafékes országúti is alkalmas téli használatra, sőt a klasszikus téli kerékpároknál jóval praktikusabb a nagy gumihelynek és tárcsafékeknek köszönhetően. Aki rendszeresen edz és sok kilométert teker le, nyilván érdemes külön téli bringát használnia, aki főként közlekedésre használja a kerékpárját, annak elég gondoskodnia a megfelelő sárvédelemről.
A téli kerékpár elengedhetetlen része a sárvédő
A megfelelő védelem a teljes sárvédőt jelenti, kiegészítve elöl laffantyúval, hogy a cipőt és a hajtásláncot se mocskolja össze a felcsapódó trutyi. (A pattintós félmegoldásokat pedig felejtsük el, se minket, ruházatunkat, se a kerékpárt nem védik.) A laffantyút keményebb műanyag flakonból kivághatjuk, felforrósított szerszámmal könnyen átfúrhatjuk, ahogy a műanyag sárvédőt is, majd csavarral, esetleg kábelkötegelővel rögzíthetjük. Érdemes ezt két ponton megtenni, hogy ne mozogjon jobbra-balra. Aki közös edzéseket látogat, értelemszerűen hátra is szereljen ilyet. A sárvédőnél fontos, hogy maradjon elég hely a gumi mellett, mert havas úton a hókását felszedi a gumi, ami megtapad a sárvédő szélén, és így meg is tud szorulni a kerék. Itt jön képbe megint a mostanában népszerű gravel- és endurance országúti kerékpárok kategóriája, ahol a klasszikus országútikhoz képest jóval nagyobb a sárférőhely és emiatt a sárvédő is jobban elfér. Sőt a speciális sárvédők miatt sem kell annyira aggódnunk, mert már ezekre a kerékpárokra is kapni megfelelően védő darabokat (pl teszteltünk egy tárcsafékes gravel kerékpárokra való sárvédőt), persze a laffantyút ezeknél sem szabad elfelejteni.
Télen legyen jó gumi a kerékpárunkon!
Fontos alkatrész télen a gumi, ezen a ponton mindenképpen óva intenék a nyáron leharcolt külsők „elhasználásától”. Inkább vegyünk egy akár nehezebb, de jól tapadó új gumit (kifejezetten kaphatóak 4 évszakos kerékpár gumik, amik télen jobban tapadnak), ha a váz engedi, akár szélesebbet, valamint az sem árt, ha ellátták jó defektvédelemmel, esetleg még tubeless gumival is megpróbálkozhatunk, ami a felütéses és a szúrásos defektnek is jelentősen jobban ellenáll. Aki próbált már fagypont környékén a kesztyűt levéve defektszereléssel szöszmötölni, gondolom érti, miért „nem árt”. Csúszós úton alapvető, hogy alacsonyabb nyomású gumival biztonságosabban közlekedhetünk, nyilván egy észszerű határon belül. Ilyenkor is előjönnek a gravel bringák és a modern országútik előnyei, amikbe szélesebb gumik elférnek, melyeket alacsonyabb nyomáson tudunk használni. Az alacsony nyomás havas, jeges terepen a mountain bike-on is alkalmazandó, ráadásul amikor letaposott hó borítja a köves, gyökeres ösvényeket, kisebb a felütés kockázata is.
A hajtáslánc gyorsan kopik télen
Kritikus pontot képeznek a bringán a hajtáslánc elemei, ezeket – főleg a városi közlekedésben – hamar ki tudja nyírni a mocskos, sós latyak. Ha megfelelő időközönként cserélünk racsnit, láncot, érdemes esetleg eltenni az elhasználtakat, és ilyenkor feltenni, szétgyilkolni, majd tavasszal végleg kukázni, mert a tél a vadonatújra sincs tekintettel. Ha pedig éppen úgy jön ki a lépés, hogy a szezon végére válnak csere éretté ezek az alkatrészek, akkor már ne tegyünk fel újakat, használjuk el őket. Nedves körülmények között sokkal sűrűbben kell kenni a láncot, akár egyetlen nedves úton abszolvált edzés után teljesen kiszáradhat. Ugyanez igaz a többi forgó, csapágyazott alkatrészre, jobban oda kell figyelni ezekre, mint nyáron. Érdemes olyan kenőanyagot választani, amit kimondottan ilyen körülmények közé ajánlanak.
Újabb kritikus pont: a fék.
A téli kerékpározás során felnifék esetén egyrészt a fagyosan deres felnin iszonyúan romlik a fékhatás, másrészt nedvesen sokkal gyorsabban kopnak a fékbetétek. Téli bringán nekem nagyon bejöttek a kimondottan puha gumiból készült, gagyi fékpofák, érdemes belőlük venni sokat és cserélgetni. Mondjuk az átlagosnál is jobban kopnak, de meglepően jól fognak és cserében nem eszik meg olyan gyorsan a felnit. Maga a fék viszont semmiképpen se legyen gyenge minőségű, biztos legyen a kontroll. Tárcsafék esetén sokkal egyszerűbb helyzetben vagyunk, itt nem kell számolni az erősen romló fékhatással és sem a felnik, sem a betétek nem fognak extrémen gyorsan kopni, feltéve ha az utóbbiból fémeset használunk. Ellenben hidraulikus fék esetén nagyon hidegben elmászhat a nyomáspont és a fékkar mozgása is lassabb lehet, plusz hóban egy-két fék elég szörnyű üvöltő hangot tud kiadni. Fontos megjegyezni, hogy csúszós úton különösen ügyelni kell a fékezéssel, mert egy erősebb húzással pillanat alatt a földön találhatjuk magunkat.
És ha már előkerültek a hidraulikus alkatrészek akkor érdemes a mountain bike-ok rugózásáról is beszélni. Hegyikerékpáron még a teleszkóp is rakoncátlankodhat, a csillapítás iszonyúan be tud lassulni, extrém esetben be is állhat a villa, vagy egy-két centire rövidülhet a mozgása. Sokan választják télre a merevvillát. Ugyanez igaz az össztelósok rugóstagjára is, sőt még a váz csapágyai sem biztos, hogy szeretni fogják a havat.
Egyéb alkatrészek
Néhány szót olyan alkatrészekről is szólni kell, melyekkel csökkenthetjük a lefagyás veszélyét. Például a markolat vagy a betekerő, ahol a kezünk érintkezik a kerékpárral, legyen minél vastagabb, puhább felület, mert ha szorulnak az erek, könnyebben megfagy a kezünk. Van, aki szigetelőszalagot ragaszt az alumínium fékkarra, hogy ne a jéghideg fémmel érintkezzen, lehet, hogy ez is segít (fékkarból a karbon a nyerő hidegben). Patentpedálból olyat használjunk, ami minél nagyobb játékot enged a lábnak, egy befagyott, szoros pedál kellemetlen élményeket tud okozni.
Télen kiemelten fontos a láthatóság és a világítás
A téli kerékpárral kapcsolatban végezetül még a világításról, a láthatóságról is szólni kell. Nem csak sötétben, de ködös időben is nagyon fontos a láthatóság. Autóval ugyanúgy sokkal hosszabbak a fékutak, mint bringával, ilyenkor még fontosabb, hogy időben észleljék a közúton a kerékpárosokat. Hátulra kimondottan erős lámpát szereljünk és előre is nyugodtan tegyünk fel nappal is villogót, és ha nem süt a nap akkor kapcsoljuk is be mindkettőt! Nagyon jó kerékpár lámpákat lehet kapni manapság nappali használatra is, ajánlott beszerezni belőle egy párat, sokat tudunk vele tenni a biztonságunk érdekében. Érdemes a ruházatot is úgy megválasztani, hogy jól látható színek domináljanak.