Talán még emlékeztek, amikor több mint két hónapja az első bejegyzésemmel elindítottam a kezdeményezést. Akkor az írásom végén ezt írtam: “Én megpróbáltam a magokat elültetni, de ehhez egy személyben nagyon kevés leszek.”
Szerencsére az égiek nagy elánnal elkezdték öntözni a magokat, és sok kis csíra lett belőlük. Például Eisenkrammer Karcsi, a Közlekedés Koordinációs Központból Berencsi Miklós, a Kerékpárosklubból László János, Karlovitz “Pupu” Kristóf és még sok lelkes segítő. Sikerült tető alá hozni egy olyan megbeszélést, ahol az összes érintett jelen volt. Azt hiszem még erre nem-igen volt példa.
Röviden összefoglalnám a megbeszélésen elhangzottakat
A résztvevők listája az alábbi volt:
Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest Megyei Igazgatóság
Szentendre Közös Önkormányzati Hivatal
Szentendrei Rendőrkapitányság
Magyar Kerékpáros Szakági Szövetség
Magyar Kerékpárosklub
Vuelta Sportiroda
Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ
Balázs Kerékpárbolt Szentendre
Skanzen
Karlovitz Kristóf
Szerpentin Kerékpáros Egyesület
Ha egy szóval kellene jellemeznem a történéseket, akkor ezt írnám le: Kaotikus.
Rögtön az elején az alpolgármester rövid kis beszédében kifejtette, hogy Szentendrét kerékpáros-barát várossá szeretnék alakítani. Majd a bemutatkozások után – egy kis prezentáció formájában – meséltem az előzményekről, milyen szemléletváltozásra lenne szükség a közlekedésben, beszéltem a kerékpározás jelentőségéről, hasznáról. Szeretett sportágam az országúti kerékpározás szemszögéből is próbáltam felvilágosítani a jelenlevőket, hogy milyen abszurd közlekedési szituációkba próbálják kényszeríteni őket. Valamint megemlítettem, hogy a kerékpározás bekerült a 16 államilag támogatott sportág közé. Az MKSZ részéről Törzsök Zsolt és Eisenkrammer Karcsi is igen erősen bekapcsolódott a problémák felvetésébe. Külön kiemeltem – leginkább az önkormányzati képviselőknek címezve, hogy a bringások egy része a rendőri és autós vegzálások miatt más útvonalakat keres.
Majd László János következett egy olyan prezentációval, amiben szerette volna bemutatni, hogy egy város életét hogyan lehetetleníti el egy keresztül haladó főút, amin nem biztosított a kerékpározás. Sajnos idő hiányában csak részletekre futotta, ezért a szentendrei LIDL előtti kerékpárútról készített fotót hozta fel példának, ahol rendszeres kerékpáros balesetek szoktak történni. Feltette azt az egyszerű kérdést, hogy akkor most itt kinek van elsőbbsége? Na ebből egy 10-15 perces akkora káosz kezdett kialakulni, ami aztán az egész megbeszélésre jellemző volt. Majd valaki megkérdezte, hogyha 15 perces vita után a jelenlévő szakemberek között sincs egyetértés, akkor mondjuk hogyan várjuk el egy 12 éves gyerektől, hogy tisztában legyen azzal, mit is kell tennie.
A Közutat úgy tudnám jellemezni, mint egy betonfal. Még mindig a közút 1,0-ás verziót használják, még egy picinyke upgrade mondjuk egy 1,1-es sem fut rajtuk. A régi lejárt lemezről bevésett sablonok tömkelegét fújják: “Veszélyes, nagy a forgalom, emelkedik, lejt, az autósok nem tudnak vigyázni a bringásokra, stb. Amúgy meg tulajdonképpen nem is ők tehetnek róla, mert jogszabályok szerint cselekszenek, ugyanis itt naponta 20 ezer gépjármű halad el és a törvény úgy rendelkezik, hogy akkor ott a kerékpárosokat teljes egészében ki kell tiltani.”
Persze érveltünk rögtön, hogy a Budapesti szakaszon – ahol mondjuk legalább kétszer annyi autó megy 70-el – akkor miért vették le? Ja, az őket nem érdekli. Budapest az nem hozzájuk tartozik. Köszönjük a konstruktív választ!
Szóval nemigen közeledtek az álláspontok, igen parázs viták alakultak ki. Annyira elment az idő, hogy többeknek már el is kellett menni. A nagy káosz végén azért annyit sikerült elérni, hogy a KKK részéről Berencsi Miklósék javaslatot fognak tenni az önkormányzatnál a további lépésekre. Ami szintén pozitív fejlemény, hogy az önkormányzatnál láthatóan feltűnt egy fiatalos, dinamikus irányzat, aminek az élén az alpolgármester áll.
Már felvettem vele is a kapcsolatot a megbeszélés után pár nappal. Én úgy látom, hogyha most így elsőre nem is sikerült látványos eredményt elérni, kezdjük szépen felkavarni az állóvizet.
Néhány szó a petícióról:
Az már tisztán látszik, hogy ez jóval túlmutat Szentendrén. Átvitt értelemben elindult itt egy “háború” . Ugyanezek a folyamatok zajlottak le mondjuk Hollandiában a 70-es években. Sajnos nálunk mindig van egy jó kis fáziskésés. A végső győzelemhez pedig sok csatát kell nyerni.
Szeretnék mindenkit biztatni, hogy a saját területén- ha lehetséges- kezdjen el mozgolódni! Hallassuk a hangunkat mindenhol! A rengeteg felháborodott levél a polgármestereknek, közútnak, rendőrségnek – szép lassan majd meglesz a hatásuk. Rajtunk nagyon sok múlik és egységben az erő! Ne legyünk pesszimisták, hogy itt semmit nem lehet megváltoztatni!
Nagyon jó látni, hogy egyre többen segítenek, érdeklődnek.
Megemlíteném viszont most már a legfőbb segítőimet is. Az egyik egy nagyon ismert újságíró Karlovitz “Pupu” Kristóf , akiről csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Innentől kezdve ő fogja írni a cikkeket javarészt. Neki ez a szakmája, élvezetesen ír, nagyon jó tollnok. Segítsétek minél jobban a munkáját!
A másik segítőm Ferenczi Gábor, aki a mozgalom arculati logóját, weboldalát és facebook oldalát tervezte, illetve még tervezi.
https://www.facebook.com/BringaZona
A szimbólumkészletnél az engedélyező kék színű táblákat vettük alapul, a “békésen egymás mellett” szlogen tovább erősíti az üzenetet, az ENSZ -kék a békére utal, és a BringaZóna név egy könnyen megjegyezhető és egyfajta gyűjtőtégelye lenne a bringás-autós békítésnek. Likeoljátok és osszátok meg minél többen az oldalt! A weboldal is hamarosan elindul remélhetőleg.
Szeretnék köszönetet mondani mindazon kerékpáros hírportáloknak – BIKEMAG, VELO- és a Magyar Kerékpárosklubnak , akik segítik a munkánkat. A közelgő Bringaexpón is jelen leszünk valamelyik standon. A jegyek mellé adott füzetbe felajánlottak egy teljes oldalas hírdetési felületet a Bringaexpo szervezői. Köszönjük szépen ezt a lehetőséget is!
A standon majd el fogunk helyezni egy figyelemfelhívó roll up-ot , amit a Cervelo ajánlott fel.
Végül, de nem utolsó sorban én is és Pupu is feszegette, hogy a kerékpárosokat sértő korlátozások erősen jogi akadályokba ütközhetnek. A héten pl. ismét elkaptak és most már a polgári engedetlenséget választottam – magyarán nem ismertem el semmit és mindent megtagadtam. Inkább most már vállalom a pereskedést és az ezzel járó hercehurcát, mint asszisztálni ehhez a tarthatatlan állapothoz.
Ezért keressük azokat a jogi képviselőket, akik felvállalnák a kerékpárosok védelmét ilyen ügyekben. Félreértések elkerülése végett: Nem szeretnék erre buzdítani senkit, ezt mindenkinek saját maga kell eldönteni, hogy meddig megy el. Én a magam részéről megelégeltem, hogy a becsületes embereket kizárólag pénzbeszedési céllal folyamatosan szétbüntetnek, miközben a kocsinkat vígan feltörő elemek (a rendőrség pontosan tudja kik azok) büntetlenül garázdálkodhatnak.
Ehhez még annyit, hogy Szentendrén 1,5 hónap alatt 6 gyalogost ütöttek el.
Be kéne tiltani a gyalogos közlekedést, ugye? Nem tudom megmondani, mikor láttam itt utoljára trafipaxot. Az autósok 70-80-al száguldoznak a 2×2 sávos belterületen. Megtehetik, mert senki nem foglakozik velük…
Aki még nem írta alá a petíciót, itt megteheti: INTERNETES ALÁÍRÁSGYŰJTŐ ÍV
Vörös Csaba
06-70-526-3972
https://www.facebook.com/
.
Azért azt meghallgattam volna , hogy ki mit mondott az ominózus 10-15 perces vitán. Ezek szerint azt sem tudjuk , hogy a bicikliútnak elsőbbsége van -e az őt keresztező , akár parkolóból kiálló gépjárművel szemben???
Az összes döntéshozó autós…persze az ő autójukat a nép fizeti ki…aztán pesze meg keresztbetesznek a népnek ha akar valamit. Az meg pláne nem téma hogy az ilyen főutak mellett mennyivel több ember hal meg a mérgező kipufogógázok miatt és esetleg ez ellen SÜRGŐSEN kellene tenni valamit. A legtöbb autós olyan hogy inkább a saját gyerekét mérgezi meg mintsem erőt keljen kifejtenie gyaloglás vagy bringázás közben. Féreg viselkedés. Ilyen alakokkal tárgyaltok…
lehet,h hülye ötlet,de az autósok talán másképp vezetnének,ha csak úgy kapnának jogsit,h előtte letekernek 100 km-t forgalomban. :)
gondolom nyugatabbra tőlünk azért nem őrjöngenek a sofőrök,mert ők is szoktak tekerni. tudják,h milyen oldaltávolság kell a kikerüléshez.
Dehogynem orjongenek, csak nezz korul a YouTube-on. Uj-Zeland es az USA deli allamai utan Anglia az egyik legrosszabb/legveszelyesebb hely a kerekparosok szamara. Persze ott meg a rendorseg is Twittert hasznal, meg a feljelenteseknek is van foganatja.
Védjük meg az autósokat egymástól:
Az autóban ülő embertársaim nagyon “bátrak” a felezővonaltól néhány centire mennek el egymással szemben 70-100-al és nem érzik a veszélyét, hogyha az egyik kicsit elhúzza a kormányt balra és a tempójuk összeadódásából mekkora légzsák nyitogatás,elhalálozás, dugó és helyszinelés, felelős keresés lesz. Védjük meg őket egymástól: Betonfgalat a felezővonalra – mint Békás és Szentendre között.
Nem bicikli út kell hanem betonfal, az megvéd – a sebességek és a könnyelműség összeadódik
ritka forgalom van. Szemből a távolból jön szembe egy autó. Valahol mögöttem szintén a távolból jön egy másik.Na hol fognak találkozni ? Na? Pont ott ahol én bicózom. Mind a 3-an egyszerre egy helyen. Eszébe nem jut a hátam mögül érkezőnek, hogy egy ici-picit változtasson a sebességén. Az a legjobb móka mikor a szembejövőnek is helyez kell adni és mellettem is arasznyira mehet el. Mert neki ötös bömöse van meg jogai. Csak épp esze nincsen.Na ilyenek közlekednek az utakon rengeteg.Az én többszörös kerékpárbarát városomban is inkább a járdán közlekednek a bicósok.A nagy barátságból semmit nem lehet érezni az utakon.
Ritkán, autósként jártam csak arra, de ránézésre életveszélyesnek tűnik ott a bringázás. Elsősorban a szűk és úthibás sávok miatt.
Nem lehet építeni egy biciklis sávot? (szintbelit rikító vörös aszfalttal, lenne hozzá hely?)
Nem tudom, hány település kapta meg a “Kerékpár Barát település” plecsnit. Ami valójában a legtöbbször csak a helyi polginak egy újabb plecsni de tartalma alig.Na ott jobban lehet polgári engedetlenséggel tesztelni őket. A szolgálgatunk féle szervezetet meg inkább a leülöm mint fizetekkel bombázni. Érdekesen mutatna egy kerékpárbarát településen az ilyesmi.Egyébként meg ahol van kerékpárút ott felelőssége is van a gazdájának. Sőt ! Kötelessége !! Tessék erre figyelmeztetni.Ha nem tartja karba annak igencsak kemény következményei lehetnek !! Pl. hogy nem pályázhat egy darabig EU-s pályázatokra.Csak eddig ezt figyelmen kívül hagyta mindenki. Pupu biztos tudja . Mikor feltettem hasonló dolgokat egy másik kerékpáros honlap fórumába hónapokkal ezelőtt nem győztek lehurrogni a “kedves” sporik, hogy ez már volt. Hát inkább pár nap múlva töröltem a hosszabb lélegzetű írásomat.Szóval mindent bele !!
Van egy ötletem. Mi lenne ha tavasszal
egy szombati napon csinàlnànk egy
CM- et úgy ezren? Talàn begyorsìtanànak az illetékesek.
Szevasz! Pont erre gondoltam! Április utolsó hete!? Mondjuk. Azonban most Vörös Csaba, aki megmondja mi legyen. Üdv.:
Azt gondolom talán ez az egész túlmutat a kerékpározás tilalmán, és inkább Szentendre alap közlekedési problémájára reflektál. Magam is szembesültem a ténnyel, hogy ha akarnád sem tudnád kikerülni a főutat. Ki a franc akar ott bringázni? Szerintem senki. Na jó de akkor merre menjek?
Szentendre utcahálózatát, mint valami fő véráramlat az átmenő forgalom szívja magába. Nem tudsz elsummantani vmi kis mellék utcán. A kerékpárutakról meg jobb nem is beszélni!
Szerintem sok franc….
Szevasztok! Ez egy példa értékű prodzsekt! Én a képviselet ingyen vállalom! Vörös Csaba, ha szükség lesz rá, szólj. “Az már tisztán látszik, hogy ez jóval túlmutat Szentendrén. Átvitt értelemben elindult itt egy “háború”.” NEM, NEM, BÉKE, BÉKE! Az úton együtt haladunk. Ez összefogás egy értelmes dologért. Problémafelvetés, görgetés, együttgondolkodás. A rendőrséget pedig most felesleges provokálni, csak keménykedés lesz belőle. Igen túlmutat Szentendrén, nehogy abbamaradjon! Sőt másoknak vissza kell majd segíteni! Ld. “Pupu” példáját. Már most jelentkezem, a tiltó-tábla csavarokat ingyen, magánidőben kicsavarni. Egyet elviszek. Üdv.:
Illetve az is lehet, hogy szembe mennek egymással. Végül is ez a jelen helyzet…
A logóban szerencsésebb lenne, ha a bicajos lenne balról, nem? Ez így vagy balra tarts, vagy várakozó autós kikerülése. Bár tudom, hogy az országútis a városban gyorsabb, mint az autó.
Nem semmi vagy, Csabi, ennyi embert osszeterelni! (Mondjuk lemaradt, hogy te irtad)
Tok jo, hogy beindult valami!
Ja, mindennapos testnevelés, de bringázni meg nem lehet. Hogy verjem bele…
Tényleg röhej, hogy ebben az országban 10 szervezet kell ahhoz, hogy eldöntsünk egy teljesen egyértelmű kérdést! Szégyellhetik magukat az illetékesek, tisztelet a kivételnek, és valóban nem maradt más, csak az engedetlenség! Ha minden hétvégén 50-100 kerékpáros demonstrálna a 11-es út szentendrei szakaszán, mindkét sávot elfoglalva, nem tudom milyen reakciók lennének a hatóság részéről? Megnézzük?
Amikor a tv reklam es az alianz azt harsogja napi 35x hogy az auto a varosban nelkulozhetetlen nelkule veged van ehenhalsz sivatag afrika… ? Akkor mit lehet varni ? Nagyon egyetertek a kezdemenyezessel es sok sikert. A kozutkezelon nem fogtok tuljutni csak ha,
a, van valami pozicios ismeros
b, van olyan pozicios ismeros aki “leszol”
minden mas esetben remenytelen.
Polgari engedetlenseg meg mar regota tart nalam. Siman megszoktam mondani, hogy ez a hatalmas tarsadalmilag kiemelten veszelyes es karos cselekedet hany nap elzaras ? Amikor mosolyogva kozlik, hogy a nem csak helyszini birsag, akkor kozlom, hogy a nem elzaras. Ezekutan atvillan az elemejukon a “uristen mennyi papirmunka” es elengednek. Minden esetben bejott, eddig….
Viccesen hangzik.
A szabálysértési feljelentést az intézkedő rendőr teszi meg, de a büntetés kiszabása, mérséklése, elengedése, átváltoztatása közmunka vagy elzárásra már a szabálysértési előadó dolga. (sőt, közmunka esetén az illetékes önkormányzathoz passzolják az esetet, a közérdekű munkát már ők adják ki…)
A rendőrnek nem lesz több, vagy kevesebb munkája, ha te elszántan le akarod majd ülni a büntetésedet.