fbpx

Öt éve, hogy utoljára lámpatesztet készítettünk. Most újra nekifutottunk, és bizony értek meglepetések, nagyon sok minden változott azóta, a technikai fejlődés szembetűnő! A szórás a lámpák terén jelentős, 3 690-től 169 000 Forintig kaptunk modelleket, az egyszerű villogótól a radaros, kamerás hátsó lámpán keresztül az autók reflektorát megszégyenítő lámpákig mindent.

Írtunk anno egy lámpavásárlási „kiskátét” is amit ITT olvashatsz, ez többnyire a mai napig aktuális, bár azóta bebizonyosodott, hogy a LUX helyett már mindenki lumenben adja meg a lámpája erősségét, és vannak más eltérések is, amelyekről érdemes szót ejteni:

Látható fény

Már 5 éve sem kaptunk olyan első lámpát, amivel ne lehetett volna közvilágítás nélküli területen A-B-be eljutni és azóta csak javult a helyzet, az akkori első lámpák fényét a maiak jelentősen felülmúlják, főleg az olcsóbb szegmensre (középkategóriára) jellemző a nagy léptékű változás, de a drágább modellek is sokat fejlődtek. Gyakorlatilag minden, ami nem csak a városi villogó kategória már alkalmas arra, hogy normál sebességgel közlekedjünk vele lakott területen kívül is, persze sportoláshoz vagy terephasználatra már több fény kell.

Ezenkívül teret hódítottak maguknak a nappali lámpák, amiknek a fényét napfényben is lehet látni, ezek természetesen nem azt a célt szolgálják, hogy lássunk, hanem azt, hogy az atomvillanás szerű fényünket már messziről lássák az autósok.

Vakítás

Sajnos egyre nagyobb trend „millió wattos” lámpákat felszerelni városi használatra, mert ezzel aztán tényleg feltűnő leszek! Egyrészt igaz, mert feltűnőbb leszel, ami segíthet elkerülni a baleseteket, de legalább ekkora eséllyel vakítod el a szemből érkezőket, ami ugyanolyan potenciális balesetforrás, mintha nem vagy látható. Nem mellékesen nagy bunkóság elvakítani másokat… Az sem véletlen, hogy a nagy teljesítményű bringás lámpák dobozán nem találod meg az StVZO, azaz a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung jóváhagyást, vagy konkrétan áthúzva szerepel rajtuk. A szigorú német szabályozás persze csak a kérdés egyik része (itthon nincs is irányadó jogszabály erre), de tény, hogy a legtöbb lámpánál fennáll a vakítás problémája. Jelenlegi tesztünkben mindösszesen a Sigma Aura 60 volt az egyetlen lámpa, ami megfelel az StVZO követelményeknek és Fenix lámpák fénysugara csapott annak érdekében, hogy ne vakítsák el a szemből érkezőket, ezenfelül a Garmin Varia UT800 okos első lámpa és a Bontrager hátsó lámpák állítják a fényerősségüket a fényviszonyoknak megfelelően, ráadásul az utóbbi nem is engedi, hogy sötétben kiégessük az autósok szemét, automatikusan leveszi a fényerőt.

Környezetvédelem

Mai szemmel nézve megmosolyogtató, hogy régen mennyi elemes lámpa volt (bár 5 évvel ezelőtt is már csak 2-3 db volt a tesztben) és az újratölthető elemekről írtunk, na meg a nagy teljesítményű lámpák mind külső akkumulátorosok voltak. A mostani tesztünkben már csak akkumulátoros lámpák vannak, amiket mind USB kábellel tudunk tölteni és a nagy teljesítményű lámpákban is elférnek már az akkuk. Környezetvédelmi szempontból is óriási a fejlődés, ami végbement az elmúlt egy évtized alatt.


Avulás, vagy fejlődés?

Az 5 évvel ezelőtti tesztünkhöz képest komoly meglepetést ért most minket. A jelenlegi tesztünkben egy kezünk sem kell ahhoz, hogy megszámoljuk azoknak az első lámpáknak a számát, amikkel nem lehet magabiztosan városon kívül sportolni vagy kimenni terepre. Gyakorlatilag olyan fejlődés történt mind fényerőben, mind terítésben, mind a fények homogenitásában, hogy a mai középkategóriás lámpák összességében simán felveszik a versenyt a régi top lámpákkal, ráadásul az üzemidők is nőttek és mindamellett az akkuk már beleférnek a lámpákba, és egyik lámpa sem dögnehéz. A led technológia fejlődésével a színhőmérsékletek is sokat javultak, ami legjobban talán a nagynevű gyártóknál látszik legjobban, a Fenix, a Cateye, a Sigma, a Niterider lámpák színe kellemes.

A teszteredmény

Elsőként is fontos megjegyezni, hogy számtalan egyéni szempont határozza meg, melyik számodra az ideális lámpa. Mi az alapján döntöttünk, hogy melyikkel látsz a legjobban a tök sötét úton, távolság, terítés, színhőmérséklet alapján. Mindegyik modell maximális fényerőn üzemelt, így döntöttük el a végső sorrendet! A lámpák fényéről készítettünk képeket, melyek többnyire jól mutatják, hogy melyik lámpa fénye milyen, bár a színhőmérséklet és pl a csapott fénysugár már jelentősen tudja befolyásolni a fotót.

1. Niterider Lumina 2500 Boost

Az idei lámpa körképünk nyertese.
Brutális fényerővel rendelkező lámpa számos extrával megfűszerezve, akár távirányítóval is vezérelhető. Szélesen terít, homogén a fénye, rendkívüli messzire látunk vele, bevilágít mindent. Bátran ajánljuk a legdurvább terepre, országúton pedig nem tudunk olyan gyorsan menni, hogy ennek a lámpának a fénye kevés legyen.
Részletesen itt olvashatsz a Niterider Lumina 2500 Boost-ról.

2. BBB Cycling StrikeDuo 2000

A maximális 2000 lumenes fényáram mellett gyakorlatilag nem tudunk aszfalton olyan gyorsan menni, hogy kevés legyen a lámpa fénye normális fékek mellett, és terepen is nagyon élesen láthatjuk a tárgyakat. A DuoStrike 2000 szépen, homogénen szórja a fényt, azaz világítja meg az utat, nincsenek világosabb vagy sötétebb foltok, minden egyformán jól látható. A fény színhőmérséklete is elég jó, amit jól mutat, hogy a tárgyak mélységét is jól érzékeljük vele.
Részletesen itt olvashatsz a BBB Cycling StrikeDuo 2000-ről.

3. Fenix BC26R

A legjobb fényerő-üzemidő páros.
1600 lumen mire elég? Gyakorlatilag mindenre, egy picit eltúlozva nappali fényviszonyokat csinál az éjszakában, akár száguldhatunk országúton 60 km/h-val vagy mehetünk vele a legsötétebb erdőben, egyik esetben sem lesz olyan, hogy azt mondjuk nincs elég fényünk. Ráadásul Fenix minőségben, egy okosan tervezett lámpa testéből kapjuk ezt a fényerőt, széles terítéssel, nagyon jó színhőmérséklettel és az üzemidővel sem lesz problémánk.
Részletesen itt olvashatsz a Fenix BC26R-ről.

 

4. Fenix BC30 V2.0

Gyakorlatilag mindenre elég a Fenix BC30 V2.0 fénye, messzire világít, nagyon szélesen terít, láthatjuk vele az út mindkét szélét, homogén a fény, szembarát a színhőmérséklete, mindent látunk vele, és még az üzemidő is átlagon felüli, igazán rendkívüli lámpa. Egyetlen szépséghiba, hogy a 2200 lument csak maximum 30 másodpercre tudja, így mi is csak 1500 lumennel számoltunk vele, mert azt tudja stabilan. Ennek ellenére egy nagyon jó lámpa, amivel bátran nekivághatunk éjszaka az erdőnek, nappali fényt fog varázsolni a sötétben.
Részletesen itt olvashatsz a Fenix BC30 V2.0-ról.

5. Cateye AMPPP1100

Az egyik legszembarátabb színhőmérséklettel rendelkező lámpa az idei körképünkben, ami emellett nagyon szélesen és homogén terít, minden tereptárgy (kátyú, kő, gyökér) kiválóan látható vele. Az 1100 lumenes fényereje gyakorlatilag mindenre elég hazai viszonyok között országúton és terepen egyaránt. Maximális fényerő mellett az üzemideje csak 1,5 óra, viszont 400 lumenen elmegy 4,5 órát (amivel már elég jól lehet látni ha nem extrém körülmények között bringázunk), így hosszabb távokat is bevállalhatunk vele sötétben, bár az egész éjszakás kalandokat nem fogja bírni. Szerencsére nem pakolta tele a Cateye millió üzemmóddal a lámpát, hanem csak a tényleg fontosak találhatóak benne, folyamatos fények és a két szükséges villogó üzemmód.
Részletesen itt olvashatsz a Cateye AMPP1100-ról.

6. Sigma Buster 800

Az idei lámpakörképünk egyik meglepetése. Könnyű, kis méretű lámpa 800 lumen fényerővel, ami valóban messze világít. A fénye homogén, szembarát a színhőmérséklete, körülbelül egy sáv szélesen terít, és távolra ellátunk vele, egyedül közvetlenül a bringa előtt két oldalt gyengébb csak egy kicsit a fénye, de ez nem zavaró. Extrémebb terepre és gyorsabb országútizáshoz is ajánlott. A méretéből adódóan az üzemidő nem végtelen, de 2-3 órás éjszakai bringázások minden gond nélkül bevállalhatóak vele.
Részletesen itt olvashatsz a Sigma Buster 800-ról.

7. Garmin Varia UT800

A „kis okoska” nagy fénnyel. Kisméretű, könnyű súlyú, de 800 lument tudó lámpa, melyet előrenyúló konzollal a Garmin komputerünk alá és sisakra is fel lehet szerelni. Garmin Edge készülékkel összekapcsolva automatikusan állítja a fényerejét a környezetéhez igazodva, így jóval hosszabb menetidővel számolhatsz. Ezen felül a GPS adatok alapján a sebességedhez is igazodik a fénye! Terítése nem olyan széles, de messzire világít és még mindig bőven az ideális szint fölött teljesít.
Részletesen itt olvashatsz a Garmin Varia UT800-ról.

8. Bikefun Glare 800

Kedvező árú, de nagy tudású modell, nagy fényerővel, a két led miatt nagyon egyenletes megvilágítással és terepre vagy gyors országúti edzésre is bőven elegendő a hatótávolsággal. Nagyjából két sáv szélességben terít, ami aszfalton és terepen egyaránt elegendő. 4 fokozatú villogóként is funkcionál és négy fokozatban állítható a folyamatos fény fényereje is, ami előnyösen hat az üzemidejére. Felszerelése pofonegyszerű, így gyorsan le is szedhető.
Részletesen itt olvashatsz a Bikefun Glare 800-ról.

9. Bontrager ION Comp R + Flare R City szett

A Bontrager ION Comp R első lámpánál 700 lumen áll a rendelkezésedre, méghozzá másfél órán keresztül, amivel már terepen is elég jól látsz és országúton is nagy tempóval haladhatsz. A másfél óra kitolható, ha az 500 lumenes módra visszakapcsolsz a lassabb szakaszokon, és így egy hosszabb éjszakai edzés is belefér. A két csökkentett folyamatos fényű mód mellett van olyan durván villogó üzemmódja is, amivel nappal is feltűnő leszel, de esti használatra csak a 200 lumenes villogó módot ajánlanánk. A Flare R City hátsó lámpa fénye az alacsony lumen számok ellenére nagyon jól látható, sok jóval nagyobb teljesítményű villogót legyőz.
Részletesen itt olvashatsz a Bontrager ION Comp R + Flare R City szettről.

10. Fenix BC25R

A 600 lumen maximális fényerő mellett messzire elláthatunk (sajnos a Fenix lámpák fénysugarát valószínűleg a csapott kúp miatt nem adják jól vissza a fotók), nagyon szépen teríti a fényt a Fenix BC25R, az út mindkét széle látszik vele, a fénye homogén és kellemes színhőmérsékletű, a tárgyak mélységének érzékelésére is alkalmas. Alacsonyabb fényerejű üzemmódokban hosszú üzemidőt kínál. A kedvező árért masszív lámpatestet és biztonsági funkciókat is kapunk. Nem extrém terepre és éjszakai országútizáshoz is ajánlható.
Részletesen itt olvashatsz a Fenix BC25R-ről.

11. Cateye AMPP500

Az 500 lumen széles, homogén terítéssel és szembarát színhőmérséklettel nagyon sok helyzetben elég, nagy sebességnél is biztonságban érezhetjük magunkat mellette, a féktávig bőven ellátunk vele, ezért a napi használat mellett országútizásra és terepre is ajánlható. Viszont az akkumulátor üzemideje elég kevés (500 lumenen 1,5 óra), amibe hosszabb bringázások nem igazán férnek bele, sport célra inkább azoknak ajánlható, akik még világosban mennek ki és az utolsó órát teljesen sötétben teszik meg vagy azoknak akik teljesen sötétben mennek és már világosban érnek haza. Rossz látási viszonyok között a nappali villogó fénye tökéletes arra, hogy a lássanak minket.
Részletesen itt olvashatsz a Cateye AMPP500-ról.

12. BBB Cycling NanoStrike 400

Nagyon kis méretű, és könnyű lámpa, amit városban és városon kívül is lehet használni, praktikus választás azok számára, akik egy lámpát szeretnének használni mindenhol. Egész messzire el lehet vele látni, országúton 30 km/h-s sebességhez még bőven elengedő fényt biztosít. A fénye nem teljesen homogén, a fotón is látszik, hogy középen erősebben világítja meg az utat míg a két szélén kicsit gyengébben, viszont közvetlenül a bringa elé is világít, amiért plusz pont jár.
Részletesen itt olvashatsz a BBB Cycling NanoStrike 400-ról.

13. Gepida Booster

Az apró méretű Gepida Booster 20-30 méterre is elvilágít. A fénysugár formája kerek, a lámpa nem igazán terít szélesen, viszont a fénye arra elég ha közvilágítás nélküli helyen akarunk közlekedni kerékpárral. A folyamatos fények mellett villogó mód is található benne, igazi városi lámpa. A kormányról levéve zseblámpaként is használható.
Részletesen itt olvashatsz a Gepida Boosterről.

14. Sigma Aura 60

A Sigma Aura 60 fénye leginkább a régi városi lámpákéra emlékeztet, nem terít szélesen és nem is homogén, két erőteljesebb szögletes formából áll a fénysugár, melyből a távolabbi az erősebb. Azért ennyire korlátozott a fénysugár, mert az Aura 60 megfelel a StVZO követelményeknek, azaz figyelembe veszi, hogy más járművek is vannak az úton, akiket nem kéne elvakítani (a lámpák többsége itthon nem felel meg ennek a követelménynek). 30-40 méterre elvilágít erősen, ami városi közlekedéshez vagy kerékpárúton történő ingázáshoz bőven elég.
Részletesen itt olvashatsz a Sigma Aura 60-ról.

15. Cateye AMPP200 + Wiz100 szett

A 200 lumen nagyobb sebességhez, illetve terephasználatra már kevés, de alacsonyabb sebességű bringázáshoz még használható a rosszabb minőségű utakon is. Láthatóság terén nincs szégyenkeznivalója sem az első, sem a hátsó lámpának, nagyon jól látható mindkettő fénye, a hátsó az alacsony fényerő ellenére messziről is kifejezetten jól látszik, míg az első lámpa nem csak szemből, hanem oldalról is látható.
Részletesen itt olvashatsz a Cateye AMPP200 + Wiz100 szettről.

16. BBB Cycling Stud

Négyszögletes fénysugárral világít, kb 20 métert jól el lehet vele látni, de közvetlenül a kerékpár előtt kicsit gyenge a fénye. Mivel elsősorban “látszódni” lámpa ezért az utóbbi tulajdonság nem feltétlenül jelent problémát. Ha kell, városon kívül kerékpárúton vagy országúton is haza lehet vele tekerni. Mérete kicsi és könnyű, optimális városi lámpa.
Részletesen itt olvashatsz a BBB Cycling Studról.

17. Gepida Flake

Ha az őszi-téli időszakban nem akarunk óriási lámpával a kormányon bringázni, hanem egy kisebb modellre vágyunk, akkor a Gepida Flake első lámpa lehet számunkra a jó választás, ami kis mérete ellenére jól láthatóvá tesz minket az autósok számára.
Részletesen itt olvashatsz a Gepida Flake-ről.

Fenix HM61R Amber fejlámpa

Lámpakörképünk egyetlen fejlámpája.
Óriási fényerő a kis fejlámpában. Az 1200 lumen messzire elvilágít, a normál kerékpárlámpákhoz képest jobban terít és nem csapott a fénye, mint a Fenix bringás lámpáknak, ezért csak terepre ajánlott nagy fényerőn használva, mert elvakíthatja a szemből jövő autósokat. Egy kormányra szerelt lámpával kiegészítve olyan fényünk lesz, amivel extrém terepen is bátran bringázhatunk. Futáshoz és túrázáshoz is használható.
Részletesen itt olvashatsz a Fenix HM61R Amber fejlámpáról.

Garmin Varia RCT715

A legokosabb hátsó lámpa.
A Garmin egy hiánypótló kiegészítőt tervezett a kerékpárosok számára a Varia RCT715 személyében megalkotta az első olyan hátsó lámpát, amiben radar és menet rögzítő kamera található. Ezentúl a lámpafunkciókon felül már nem csak azt láthatod a komputered kijelzőjén, hogy autós közeledik mögötted, hanem a beépített kamerának köszönhetően mindent rögzíthetsz, ami mögötted történik, ez kifejezetten jól jöhet baleset esetén.
Részletesen itt olvashatsz a Garmin Varia RCT715-ről.

 

Garmin Varia RTL515

Amikor egy hátsó lámpa nem csak azért van a bringánkon, hogy minket lássanak, hanem azért is, hogy mi is lássuk a hátulról érkező autósokat. A Garmin Varia RTL515 hátsó lámpa erős fényét messziről észre fogják venni a hátulról érkező járművek, viszont a radar funkciónak köszönhetően mi is látni fogjuk a mögöttünk haladó járműveket a kerékpáros komputerünk vagy a Garmin okosóránk kijelzőjén vagy a mobiltelefonunkon.
Részletesen itt olvashatsz a Garmin Varia RTL515-ről.

 

Bontrager Flare RT

A legjobban látható fényű hátsó lámpa az idei lámpakörképünkben.
A Bontrager nagyon erős fényű hátsó lámpát tervezett, ami nappali fényviszonyok mellett is nagyon messziről látszik, ráadásul a Flare RT egy olyan előre programozott, idegesítő frekvenciával villog, ami garantáltan zavarni fogja az autósokat, ezáltal biztos kikerülnek majd minket. Ezenfelül fényerő szenzor is található a lámpában, ami a fényviszonyoknak megfelelően állítja a lámpa fényerejét (nem engedi elvakítani az autósokat éjszaka) és arra alkalmas kerékpár komputerünkhöz is hozzákapcsolható a Flare RT.
Részletesen itt olvashatsz a Bontrager Flare RT-ről.

 

Cateye WIZ450

A Cateye WIZ450 hátsó lámpa fényét nehéz nem észrevenni, még a gyenge 40 lumenes folyamatos fény mellett is nagyon messziről látszódik, míg a 450 lumenes nappali villogó üzemmódban egy piros “atomvillanásra” emlékeztet. Annak, aki egy nagyon jól látható villogót/hátsó lámpát szeretne, kifejezetten jó választás.
Részletesen itt olvashatsz a Cateye WIZ450-ről.

 

Sigma Buster RL 150

A Sigma Buster Rl 150 egy okosan tervezett, erős fénnyel rendelkező hátsó lámpa, ami nagyon messziről is látszik és nem csak hátra, hanem 280 fokba szórja a fényt, ami hétköznapi használat során egy fontos szempont. Emellett többféle hasznos funkciót épített a Buster RL 150-be a német gyártó, találunk benne nappali és éjszakai villogót, takarékos módot és a féklámpát is.
Részletesen itt olvashatsz a Sigma Buster Rl 150-ről.

 

Niterider Omega EVO 330

A Niterider Omega 330 EVO egy üde színfolt a hátsó lámpák piacán, erős fénye még nappal is messziről látható, emellett opcionálisan kormányról vezeték nélküli távirányítóval is vezérelhető az első lámpánkkal összehangolva, sőt a távirányítóval két hátsó lámpát is párosíthatunk és ebben az esetben irányjelzőként is használhatjuk őket.
Részletesen itt olvashatsz a Niterider Omega 330 EVO-ról.

 

Bikefun Nit

A legjobb fényerő/ár arányú hátsó lámpa a körképünkben.
Az idei lámpakörképünk legnagyobb meglepetése a Bikefun Nit hátsó lámpa. A mini méretéhez képest óriási fényerővel rendelkezik és amikor az árcímkére nézünk akkor eláll a lélegzetünk. Ilyen kedvező áron, USB-ről tölthető, erős fényű hátsó lámpát lehet kapni? Lehet.
Részletesen itt olvashatsz a Bikefun Nit-ről.

 

Cateye WIZ150

Cateye minőség jó ár-érték aránnyal fűszerezve, röviden talán így lehetne legjobban jellemezni a WIZ150 hátsó lámpát. A 150 lumenes nappali villogó móddal felszerelt lámpát még a ködös, párás időben is nehéz nem észrevenni, míg a normál 20 lumenes folyamatos fény éjszaka biztosít remek láthatóságot, ráadásul 300 fokban világít a Cateye WIZ150, így oldalról is jól látszik a fénye. A nagytestvér WIZ450 kicsit szerényebb kivitelben.
Részletesen itt olvashatsz a Cateye WIZ150-ről.

 

BBB Cycling Signal

A BBB Cycling Signal lámpáiban egy teljes COB led sor található, ami remek láthatóságot ad a lámpának és a bringásnak. Emellett a lámpa könnyedén felszerelhető gyakorlatilag bármilyen formájú nyeregcsőre, így az aero országútinkat is díszíthetjük vele.
Részletesen itt olvashatsz a BBB Cycling Signalról.

 

Gepida Blade

A Gepida Blade hátsó lámpa fénye 240 fokban látható, ami a 25 lumen fényerő mellett nagyon jó láthatóságot biztosít számunkra. A kedvező árú lámpa az őszi-téli hónapokra jó választás akár a városi bringánkra vagy akár az országútinkra is.
Részletesen itt olvashatsz a Gepida Blade-ről.

 

Fenix BCR05 V2.0

A szürke, ködös, sötét hónapokra mindenkinek elkél egy jó hátsó lámpa, ha egy pici, egyszerű, de megbízható darabot szeretnél akkor a Fenix BC05R V2.0 hátsó lámpát is mindenképpen érdemes számításba venni a vásárláskor. 5 és 15 lumen fényerőt tud és mindegyik fényerőhöz 3 üzemmód párosul, lassú villogás, gyors villogás és folyamatos fény.
Részletesen itt olvashatsz a Fenix BCR05 V2.0-ról.

 

BBB Cycling Spirit

A BBB Cycling Spirit lámpaszettje azoknak készült akik látszódni akarnak és nem szeretnének nagy lámpákat cipelni a kerékpárjukon, hanem egyszerűen felrakható, illetve levehető megbízható lámpákra van szükségük, amit sötétben vagy más rossz látási viszonyok között feldobnak a bringájukra. A Spirit lámpáknál nem a fényerőt kell nézni, ugyanis nem látni akarunk velük, hanem azt szeretnénk, hogy az autósok elvakítása nélkül látszódjunk, ennek megfelelően az első lámpa maximális fényereje 30 lumen, míg a hátsóé 12 lumen, ami bőven elég arra, hogy egyértelműen észleljen minket a többi közlekedő.
Részletesen itt olvashatsz a BBB Cycling Spiritről.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo