Az utóbbi évek teljesítményfokozók szempontjából igen korlátozott kerékpáros életében a nagy körversenyek rendre rendkívüli izgalmat hoznak. A versenyzők közti erőnlétbeli különbségek kétségtelenül csökkentek: manapság már ritka az emberfelettinek tűnő szökés, az egyetlen emelkedőn vagy időfutamban kiharcolt többperces előny. Az erejét minden versenyző patikamérleggel osztja be, a marginális előnyök megszerzése a cél. Ilyen lehet például a néhány másodperc előnyt jelentő kisebb légellenállás jelentő testhelyzet vagy kerékpárbeállítás, amely egy mindent eldöntő időfutam során akár a végső győzelmet jelentheti.
Szoros körversenyeredmények, a legutolsó szakaszon történt helycserék többször is előfordultak a kerékpárversenyzés történetében: elég ha a Greg LeMond és Laurent Fignon párharcát nézzük az 1989-es Tour utolsó párizsi időfutamszakaszán. A mai nap kérdése elsősorban az volt, hogy LeMond példáját követve képes lesz-e a kanadai Ryder Hesjedal a Milánóban megrendezett 30 km-es időfutamon ledolgozni 31 mp-es hátrányát Joaquim Rodriguezzel szemben. Kétségtelenül ő a jobb időfutam-versenyző: ezt korábban már számos versenyen bizonyította, például a Tour-on egy 54 km-es “kronón” potom 3:37 előnyt tudott kicsikarni a spanyol versenyzővel szemben. Persze minden verseny egy külön történet, 20 nehéz szakasz teljesítése után már nem lehet bízni a puszta papírformában.
Mint ahogy az várható volt, nem az az összetett győzelemért versengő, az előző szakaszokon erejüket végletekig kisajtolók fogják a leggyorsabban teljesíteni a milánói egyéni időfutamot, hanem azok, akik erre a megmérettetésre rápihentek, a hegyi szakaszokon legfeljebb az időkorláton belül maradásra koncentráltak. Egy sok kanyarral tarkított belvárosi útvonal a robbanékony, kiváló kanyarvételi technikát alkalmazó versenyzőknek kedvezett: őket nem feltétlenül az összetett első 5 helyén találjuk.
Nem kis feladat lehetett a szervezők számára megrendezni egy Milánón belüli időfutamot, lezárva a város legfontosabb útvonalait. Egy utolsó változtatás miatt a szakasz hossza 2 km-rel lerövidült, amely mindenképpen Rodrigueznek kedvezett – minél kisebb a táv, annál könnyebb megtartani a bűvös 31 másodperces előnyt.
A szakasz elején Jessie Sergent állította fel az etalon időt: 34 percen belül lezavarva a távot. A “sky-os” Geraint Thomas később ezt megjavította, már 50 km/óra fölé tornázva az átlagsebességet. A sok kanyart figyelembe véve ez fenomenális teljesítmény. Marco Pinotti viszont már alig 33 perces idővel, 51 km/órás átlaggal mért döntő csapást az előző versenyzők eredményére, és már akkor lehetett látni, hogy ez valószínűleg egyben a győztes idő is lesz.
A Milánói Dóm főbejáratánál a pápa kinyújtott keze melyik versenyzőnek fog segítséget nyújtani és melyiknek nem? Hamar kiderült, hogy Mark Cavendishre nem jutott áldásból: a tegnap Rodrigeztől elszenvedett 1 pontos hátrány a Maglia Rossáért folyó harcban ezen a szakaszon számára nem volt már behozható – habár az első 15 versenyző itt is kapott pontbónuszt.
De térjünk visszatérve a nagy párharcra a győzelemért, illetve az első 4 helyezett versengésére a dobogóért! Az első 10 km-en az összetettben 4. helyezett tegnapi szakaszgyőztes, a belga De Gendt, megközelítette a 3. Scarponit, Hesjedal pedig majdnem ledolgozta az összes hátrányt a Maglia Rosáért. 20 km-nél az olló tovább nyílt, a befutónál pedig Hesjedal már magabiztosan fordulhatott a célegyenesbe.
A “kolbász” becenevű De Gendt óriási áttételt hajtva a mai szakaszon 5. helyen ért célba, amely elég volt ahhoz, hogy Scarponit megelőzze, így leszorítsa a dobogóról. Jobb időt ment a becenevét meghazudtoló 67 kilós szimpatikus belga kerekes a kanadainál is. Rodriguez magához képest a végén jól tartotta magát, az olló tovább már nem nyílt, 16 másodperc lett hátránya a végelszámolásban, ami a dobogó második fokához ez bőven elegendő volt. Emellett persze a Maglia Rossa kárpótolhatta az utolsó szakaszon elveszített Rosáért: mint már említettem, ezt tegnap 1 pont különbséggel “levette” a szupersprinter, Mark Cavendishről.
Videó összefoglaló:
A 20. szakasz eredménye:
1 Marco Pinotti (Ita) BMC Racing Team 33:06:00
2 Geraint Thomas (GBr) Sky Procycling 0:00:39
3 Jesse Sergent (NZl) RadioShack-Nissan 0:00:53
4 Alex Rasmussen (Den) Garmin – Barracuda 0:01:01
5 Thomas De Gendt (Bel) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team
6 Ryder Hesjedal (Can) Garmin – Barracuda 0:01:09
7 Gustav Larsson (Swe) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team 0:01:14
8 Maciej Bodnar (Pol) Liquigas-Cannondale 0:01:15
9 Svein Tuft (Can) Orica GreenEdge Cycling Team 0:01:22
10 Julien Vermote (Bel) Omega Pharma-Quickstep 0:01:23
A 2012-es Giro d’Italia végeredménye:
1 Ryder Hesjedal (Can) Garmin – Barracuda 91:39:02
2 Joaquim Rodriguez Oliver (Spa) Katusha Team 0:00:16
3 Thomas De Gendt (Bel) Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team 0:01:39
4 Michele Scarponi (Ita) Lampre – ISD 0:02:05
5 Ivan Basso (Ita) Liquigas-Cannondale 0:03:44
6 Damiano Cunego (Ita) Lampre – ISD 0:04:40
7 Rigoberto Uran Uran (Col) Sky Procycling 0:05:57
8 Domenico Pozzovivo (Ita) Colnago – CSF Inox 0:06:28
9 Sergio Luis Henao Montoya (Col) Sky Procycling 0:07:50
10 Mikel Nieve Ituralde (Spa) Euskaltel – Euskadi 0:08:08
11 John Gadret (Fra) AG2R La Mondiale 0:09:12
12 Dario Cataldo (Ita) Omega Pharma-Quickstep 0:11:59
13 Gianluca Brambilla (Ita) Colnago – CSF Inox 0:14:20
14 Johann Tschopp (Swi) BMC Racing Team 0:14:27
15 Roman Kreuziger (Cze) Astana Pro Team 0:19:58
16 Hubert Dupont (Fra) AG2R La Mondiale 0:20:59
17 Marzio Bruseghin (Ita) Movistar Team 0:25:39
18 Sergio Pardilla Bellon (Spa) Movistar Team 0:29:19
19 Francis De Greef (Bel) Lotto Belisol Team 0:35:00
20 Daniel Moreno Fernandez (Spa) Katusha Team 0:36:17
Giro d’Italia 2012: az útvonal, szakaszok, szintrajzok, emelkedők bontása – KATTINTSON IDE!
A Giro d’Italia főszereplői, csapatokra bontva – KATTINTSON IDE!