Az Eurobike-on kiállított sztárbringák közül most a világ legjobb sprintereinek kerékpárjait mutatjuk be, Mark Cavendish, Andre Greipel, Peter Sagan, John Degenkolb…
Kezdjük a sort a Lotto leggyorsabb embere, a német Andre Greipel gépével. Elsőre természetesen Greipel védjegye, a félelmetes hímgorilla tűnik fel a vázon, de az új Ridley Noah műszaki szempontból is érdekes.
Manapság több iránya van az országúti kerékpárvázak fejlesztésének, az aerodinamikára, a merevségre, a súlyra és a komfortra fektetnek hangsúlyt attól függően, kinek készül a bringa. A Ridley-nél a Noah az aerodinamika és a merevség jegyében készül, nem meglepő, hogy a német sprinter ezt választja a könnyebb Heliummal szemben.
Nem csak a váz csövei aerodinamikusak, a rejtett bowdenelvezetést már ki sem emelném, fő jellegzetessége az „F-fék”, ami teljesen belesimul a villákba. Elrendezése miatt nem szoríthatjuk olyan erővel a pofákat a felnihez, mint egy kéttengelyes patkóval, meghúzogatva zongorázni lehet a különbséget, de tény, hogy egyedi kinézetet biztosít a kerékpárnak.
Greipel csapata elkötelezett a Campagnolo gyárnak, így természetesen a Record EPS elektromos szett figyel a bringán, különlegesség az SRM wattmérős Super Record hajtókar, ami (ha jól tudom) idéntől szerepel a Campa kínálatában.
A Vueltán öt szakaszt nyerő német John Degenkolb Felt kerékpárján hasonlóan feltűnnek a sprinterek bringáinak stílusjegyei. Általában az alacsonyabb vázméret mellett döntenek (pláne, hogy a konfekcióvázak adott méretben túl magas homlokcsővel rendelkeznek egy sprinternek), a hiányzó hosszúságot 130-as, vagy hosszabb stucnival orvosolják.
Mondjuk Degenkolb kerékpárján sokkal hátrébb van a nyereg, mint Greipelén, de egyrészt nem kell mérget venni rá, hogy az eredeti, versenyen használt kerékpárt vagy beállítást látjuk, másrészt Degenkolb gépe egy Párizs-Roubaix-ra felkészített kerékpár, ahol sajátos beállításokat, alkatrészeket is alkalmaznak.
Kilóg például a teljes elektromos Dura Ace-szettből a szérián kívüli fék, ami elég helyet biztosít a 27-es szingóknak, de a kormány, stucni, nyeregcső is 7000-es alumíniumból készült darabok, nem a hiperkönnyű szériák közül valók. Dupla nyeregcsőbilincs, és a kormány közepén kiegészítő váltógomba egészítik ki a Roubaix-versenygép felszerelését.
A Tour de France zöld trikósa, a három szakaszt is nyerő szlovák Peter Sagan egy Tourminator névre hallgató Cannondale SuperSix EVO kerékpárt használta a francia körversenyen, ez a bringa egyébként az Eurobike aranyérmesei között volt…
Természetesen nem a Sagan részére készített Terminátor, illetve Tourminator festés miatt, hanem a világ legkönnyebb (kb. 700 gramm) nagyobb szériában készülő vázáról beszélünk. A minimális súlyba láthatóan nem fért bele például váltóbowdenek belső vezetése, az alsócső papírvékonyságúnak tűnik, megkocogtatva kicsit.
A Cannondale gyári hajtóműve SRM wattmérővel sem túl gyakori látvány, s mégy színében is remekül illezkedik az összképbe, mint ahogy a Sram Red fékváltókarra húzott fékkargumi is. A Fizik nyergek közül egy kényelmesebb formát választott Sagan, mint ahogy a kormány és a stucni is erősebb darabok, de elnézve a többi alkatrészt, Mavic Cosmic Ultimate karbonkerekeket, még így is az UCI által szabott határérték, a 6,8 kilogramm körül lehet a gép súlya.
A Pinarello Dogma2 kerékpárokról már írtunk, a Tour-győztes Bradley Wiggins sárga kollekciója mellett a brit exvilágbajnok, Mark Cavendish fekete paripája volt a sztár, világbajnoki festéssel.
Természetesen a kerékpáron teljes Dura Ace szett virít, de eddig is Cavendish védjegyének számított a japán gyár érdekeltségébe tartozó Pro márka sprintereknek készülő extraerős stucnija, amit idén világbajnoki csíkok díszítettek.