fbpx

Nyeregteszt: Selle SMP Extra

Különleges megjelenésű nyereg érkezett hozzánk tesztelésre, az anatómikus kialakítású modelljeiről híres Selle SMP elérhető árú, alapkategóriás darabja – az Extra. Mielőtt azonban felpattannék rá, nézzük meg, honnan is jön ez a forma, milyen koncepciót találunk az SMP termékei mögött!

Selle SMP Extra

Selle SMP Extra

A Selle SMP cég a saját pedigréjét 1947-re vezeti vissza, de valljuk be, a többség számára csak 2006-ban lett közismert a nevük, amikor forradalmi koncepciójukkal elnyerték az IF Product Design Award formatervezési díját.

Selle SMP Extra

Selle SMP Extra

Ebben az időben már szinte minden kerékpárnyereg-gyártó kínált középen különböző mértékben kivágott „prosztatakímélő” nyergeket, a Selle SMP azonban ezt a koncepciót tökéletesítette a végletekig. Az SMP nyergek tervezésében három urológiai klinika és 35 profi olasz kerékpáros vett részt. A leglényegesebb különbség a hagyományos kerékpárnyergek kialakításával szemben az a felismerés volt, hogy tehermentesíteni kell minden egyes olyan testrészt a nyomás alól, amely a közvetlen teherviselésben nem vesz részt, ellenben terhelésével zsibbadás, keringési rendellenességek léphetnek fel. Éppen ezért egy olyan nyeregformát alkottak meg, amely esetében a teherviselésben kizárólag az ülőgumók vesznek rész, az idegek, artériák és lágy részek tehermentesítve vannak az ülőfelületen végighúzódó hosszanti, széles kivágás jóvoltából. A nyereg ezen középső ürege meggátolja a végbélnyílás, a prosztata, a szeméremtest, a mély háti véna és a pénisz artéria, a herezacskó és a here összenyomódását férfiaknál, a szeméremajkak és a csikló összenyomódását pedig a nőknél. A szakemberek szerint ezzel óv meg az SMP nyereg a felsorolt szervek terheléséből adódó élettani rendellenességektől, többek között az impotenciától is.

Ez lenne a gyártó által javasolt ideális szögbeállítás

Ez lenne a gyártó által javasolt ideális szögbeállítás

További jellegzetesség a hajlított nyeregorr. Számtalan cég bukott már bele a kerékpárnyereg anatómiai alapon történő újragondolásának projektjébe azzal, hogy a megoldás egyik kulcsának a nyeregorr elhagyását gondolták. Ezzel a részegységgel ugyanis menet közben a kerékpáros stabilizálja, irányítja gépét, kiállás után segít a visszaülésnél, fontos tájékozódási pont tehát a kerékpáros és a kerékpár közti kapcsolatban. Nem úszta meg azonban a nyeregorr sem az átformálást, így a pálca becsatlakozásánál megtörték, lehajlították és teljesen kiüregelték, így káros nyomást nem fejt ki, ellenben a feladatát továbbra is ellátja. A nyeregváz és a pálca kialakítása jóvoltából az egész konstrukció rezgéscsillapító képessége összességében kedvezőbb lett.

A Selle SMP modellpalettájának minden egyes darabja a fent ismertetett koncepció szerint készül, ezen felül azonban szín, tömeg, szélesség és minőség tekintetében a variációs lehetőségek gyakorlatilag korlátlanok, így biztos, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő nyerget.

Az SMP nyergek két termékcsaládra bonthatók:
– az árban elérhető normál kategóriájú SVT modellpalettára, melynek Extra típusa került most górcső alá
– a prémium kategóriás 4bike családra, melynek Glider modelljével szerzett tapasztalatainkat szintén közreadjuk nemsokára

Ennyi felvezetés után lássuk, mit is jelentenek a fentiek a gyakorlatban!

Felszerelés és menettapasztalatok:

Amikor először megpillantottam az Extrát, arra gondoltam, hogy szintetikus, nem nedvszívó borítása miatt téli csapatásra, akár az edző / városi bringámra is ideális lehet. Fel is került gyorsan a sárvédős téli edzőgépre. Egyből feltűnt, hogy a nyeregpálca rögzítésre alkalmas hasznos hossza 15-20 milliméterrel hosszabb az átlagosnál, így a vízszintes értelmű beállításnál nagyobb szabadságot élveztem. A pálca egyenes szakaszának az ülőfelülethez viszonyított szöge kissé eltér a szokványostól, de egycsavaros nyeregcsövek esetében ez nem jelent gondot. A szögbeállítást a gyári javaslat szerint végeztem, azaz az ülőfelület két legmagasabb pontját (hátsó rész és az orr hajlata) összekötő egyenest hoztam vízszintbe.

Selle SMP Extra

Selle SMP Extra

Eleinte a legnehezebben megszokható paraméter a lefelé konyuló orr volt. Megszoktam, hogy a hagyományos nyergeknél a combom milyen helyzetben érinti a nyeregorrt, ez pedig ad egyfajta hosszú évek alatt beidegződött biztonságérzetet. Miután az SMP-nél ez az érintkezési pont lejjebb került, ennél a modellnél pedig az oldalfelület is kisebb, ezért kezdetben volt egyfajta bizonytalan érzésem a bringán. Ez az érzés persze az első hosszabb edzés végére el is tűnt a megszokás ködében, de tény, hogy eleinte fura volt.

További furcsaság, hogy ezen a nyergen valójában csak egyetlen ideális pozíció van vízszintes értelemben, mivel az ülőfelület erősen ívelt. Síkon, kemény tempómenésnél ha az ember előre próbál csúszni, egyből az orr hajlatán találja magát, ami nem túl komfortos. A hátracsúszás már inkább működik, de az sem az igazi. Az nyergen elfoglalt ajánlott és ideális pozíció azonban valóban problémamentes, semmiféle komplikációról nem tudok beszámolni a tesztidőszak alatt.

Milyen is a jó kerékpárnyereg? Olyan, amin ülve nem gondolsz magára a nyeregre, meg hogy általában véve most éppen ülsz valamin… Az Extra pontosan ilyen nyereg, és későbbi tesztünkből az is kiderül, hogy ezt lehet még fokozni is.

A nyeregsín a megszokottnál szélesebb tartományban kínál állítási lehetőségetA nyeregsín a megszokottnál szélesebb tartományban kínál állítási lehetőséget

A nyeregsín a megszokottnál szélesebb tartományban kínál állítási lehetőséget

Összegezve:

A Selle SMP Extra modellben formába szökkenő, az emberi test anatómiai sajátosságai által kidolgozott koncepció a tesztidőszak tapasztalatai szerint a gyakorlatban is működőképes. A valódi élettani előnyök – mely a kialakítás legfőbb erénye – azonban hosszú távon jelentkezhetnek, úgyhogy a „megelőzi-e az impotenciát a Selle SMP?” témakörben egyelőre nem tudok nyilatkozni.

Akik régóta keresik sikertelenül a számukra megfelelő nyerget, vagy esetleg tartanak az impotenciától és odafigyelnek az egészségükre, azok tegyenek egy próbát. Már csak a különleges formával kell megbarátkozni… de ez valójában nem is annyira nehéz.

Pozitívumok:
+ anatómiai szempontokat maximálisan szem előtt tartó kialakítás
+ hosszú nyeregsín, vízszintes értelemben nagyobb tartományban állítható
+ rezgéselnyelést elősegítő pálcarögzítés
+ jó ár/érték arány
+ hátsó fényvisszaverő panel

Negatívumok:
– az üléspozíció változtatása korlátozott
– a nyeregorr oldalfelülete kevésbé nyújt jó támaszt
– a nyeregpálca ülőfelülettel bezárt szöge eltér a megszokottól

Míg az Extrát a hazai nyálkában, addig a nagytesó Glidert Mallorcán nyúztam

Míg az Extrát a hazai nyálkában, addig a nagytesó Glidert Mallorcán nyúztam

Termékadatok:

Javasolt felhasználási terület: országúti kerékpározás, Spinning
Bevonat: SVT (SMP Vacuum Tech)
Párnázat: poliuretán
Váz: műanyag
Pálca: acél
Méret: 275 × 140
Súly: 395 g (gyári adat), 349 g (mért adat)
Ajánlott fogyasztói ár: 13.900 Ft

Forgalmazói információk:

Forgalmazó: Bringaland Kerékpár Üzlet és Szerviz; www.bringaland.hu
Cím: 1071 Budapest, Dózsa György út 64.
Nyitva tartás: H-P: 10:00-20:00; SZ-V: 9:00-14:00
Tel.: 06-1/784-5440; 06-70/434-3291
E-mail: bringaland(kukac)googlemail.com
A gyártó honlapja: http://www.sellesmp.com/en/default.htm

A cikk megjelenését a Bringaland támogatta.

Szöveg: HBalage
Fotó: HBalage

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.