Bár közel félévszázados múltra visszatekintő gyártóról van szó, a XXI. században a KTM számomra az utóbbi egy-két év látványos fejlődésének eredményeképpen lépett a vezető bringagyártók körébe. Az Eurobike KTM standján is értelmes, innovatív megoldásokkal találkozhattunk, fontos, de nem öncélú fejlesztésekkel, átgondolt újításokkal.
Fontos, hogy ezeket a bizonyos átgondolt fejlesztéseket nem csak a csúcskategóriában láthatjuk, hanem a KTM nagyon komolyan koncentrál az elérhető árú kerékpárokra, nem csak leszivárog a design, hanem gondosan megtervezett bringákat találunk akár az 1000 eurós árszinten is.
Kezdjük akkor most lentről fölfelé, az 1000 eurós árszinten mutatós, jól működő alkatrészekkel, kerekekkel szerelt országúti kerékpárt kínál a KTM. Az alumínium Strada váza igényes, hydroforming kialakítású, részben belül vezetett bowdenekkel, húzott csövekből nagyon szép kidolgozással és festéssel. A Tiagra szett pedig a belépő kategória olyan szempontból, ha precíz működést várunk el a váltóktól, fékektől, nyilván súlyban nem veszi fel a versenyt csúcsmodellekkel.
A Strada karbon verzióban is elérhető, itt már a szénszálas vázon kívül komolyabb alkatrészekkel találkozunk 105, Ultegra szinten (visszatérve az előbbi kerékpárhoz az alumínium verzió is megvásárolható 105-össel). Fontos, hogy a Strada modellek többféle színvilágban léteznek, nem ragadt le a KTM a narancssárgánál.
A paletta tetején a Revelator viszont természetesen a narancs színekben pompázott az Eurobike-standon. Sallangmentes kerékpár: igényes karbonváz, ami előkelően szerepelt a Tour Magazin releváns tesztjében, Dura-Ace szett, amihez nem kell kommentárt fűzni, s hogy kimondottan könnyű legyen a gép, DT karbonkerekek, Ritchey Carbon kiegészítők. Hibátlan.
Még mielőtt áttérnénk a mountain bike-okra, feltétlenül szólni kell a KTM Eurobike aranyérmes kerékpárjáról, a pedelec-shopperről, ami egy számunkra még nehezen néven nevezhető kategóriát képvisel, amolyan bevásárlóbringa, persze egy Ultegrával szerelt országúti vagy 10 éves háromajtós Corsa áráért.
A túlméretezett váznak és kiegészítőknek köszönhetően akár 150 kg-ig is terhelhetők a „kosárkák”, és ami a legfontosabb érv az elektromos bringák mellett, nem szennyezi kipufogógázzal a környezetet, mint az említett 10 éves négykerekű. Mellesleg a KTM az egyik legszélesebb pedelec-választékot vonultatta fel egészen az enduro-bringákig, s nem mellesleg hazánkban is az egyik legkönnyebben beszerezhető pedelec márka.
A mountain bike-ok bemutatását kezdjük a piramis csúcsán, a paletta tetején a 29-es kerékméretű karbon csúcsfully, a Scarp helyezkedik el, teljes XTR szettel, Fox rugózással, DT kerekekkel. A KTM teszttáborban már sikerült kellemes viszonyba kerülni vele, nos a felszereltséget tekintve sikerült rátenni még egy lapáttal.
A Pro Damping System felfüggesztés használata óta a KTM fully-k a legkiválóbbak közé tartoznak a világon. A PDS abban különbözik a hagyományos négyforgáspontos rendszerektől, hogy a rugóstag alsó fele a láncvillához kapcsolódik, nem a fő háromszöghöz. Mozgása így közelíti a legjobb virtuális forgáspontú rendszereket, emlékeim szerint nagyon keveset mozdul be hajtás közben.
A kiváló felfüggesztést a KTM megfejelte még a Fox új vezérlőegységével, aminek segítségével egy karral vezérelhetjük a villát és a rugóstagot, mindig kiegyensúlyozott rugózást biztosítva, attól függően, hogy teljesen szabadjára akarjuk engedni a rugózó elemek mozgását, közepes állásban, vagy bekeményítve akarjuk használni.
Bár lényegesen olcsóbb, mint a Scarp, a stand egyik legnagyobb sztárja a 650B kerékméretű alumínium fully, a Lycan 651 volt. A kisebb kerék súly szempontjából még mindig előnyben van a 29erekkel szemben, ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a Lycan alumínium váza ugyanúgy PDS felfüggesztéssel, 125 mm rugóúttal hasonlóan 2,3 kg-ot nyom, mint a 100 mm-t mozgó karbon Scarp 29er. Nagyon szívesen emlékszem vissza a Lycan 651-re, és jó hír, hogy kicsit nehezebb vázzal, SLX szintű alkatrészekkel már 2000 euró környékén elérhető lesz.
100 mm-es rugóúttal szintén jó ár/érték-arányú és mutatós alumínium fullykat kínál a KTM 26-os és 29-es kerékmérettel is. A már ismert Phinx alumínium váza kivételesen igényes kidolgozású, hasonlóan az országúti Strada-hoz. Triplán húzott csövek, finom részletek, belül vezetett bowdenek, és a remek PDS-felfüggesztés. A 29-es alumínium modell egyértelműen azoknak alternatíva, akinek a karbon Scarp megfizethetetlenül drága lenne, és sokan vagyunk ilyenek. Az biztos, hogy éveken keresztül tuningolható bringa, ugyanakkor érdemes, mert minőségi vázra épült.
A 26-os Phinx karbon vázzal is elérhető, a 29-es nagytesóval ellentétben könnyű súlyban, akár komoly maraton versenyzésre is használható. A képen egy SLX szettel szerelt, a hagyományos KTM-narancs designtól eltérő ördögi színekben pompázó karbon Phinx látható.
A merev bringák közül számomra a tavalyi Eurobike egyik szenzációja volt a 29-es merev karbon Myroon, idén kipróbálni is sikerült, csak pozitívak voltak a tapasztalatok, versenygépnek is kiváló. Az előbbi Phinx-hez hasonlóan szintén elérhető a fekete-piros festéssel, és teljes XT-szettel, ami jelenleg a legjobb ár/érték arányú alkatrészcsalád a világon, akár még versenyzésre is. Itt jegyezzük meg, hogy a fentebb bemutatott 29-eseket, és a Lycan 651-et is 12/142 mm-es tengellyel szerelik hátul.
Alumínium merev vázzal teljes palettát kínál a KTM, Deore XT-szinttől a Deore alatti mix kategóriáig. A képen látható Ultra Race XT-SLX mix felszereltséggel, versenyképes Reba villával talán a legátgondoltabb bringa közülük, ha figyelembe vesszük, hogy széleskörűen használható, még maratonozásra is, és az árcédula sem sokkoló.
A DH-rombolóknál műszaki szempontból a váz nem változott, viszont a harsány narancssárga-fehér festés helyett a „katonai-KTM” design éve lesz 2013. A Ratchetet érintő legfontosabb változás, ami azért összességében elég komoly, hogy az új Shimano Zee szettet szerelik rá.
Amúgy maradt a négyforgáspontos, változtatható rugóutas rendszer, attól függően, hogy a himbába hol kötjük be a rugóstagot, 200 vagy 230 mm út nyerhető. A váznak mellesleg nagyon igényes a csapágyazása, tömített csapágyak mindenhol.
Bővebb információk IDE KATTINTVA érhetők el!
(x)