fbpx

Gepida, az elektromos kerékpár specialista a Eurobike-on

1993-ban a Murányi utcában működő 40 nm-es boltból Európa szerte ismert és elismert márkává nőtte ki magát a Gepida. 1998-ban, magyar gyártóként elsőként megjelentek a Kölni vásáron, a kelet-európai kerékpármanufaktúrák közül elsőként vezették be az ISO 9002 minőségbiztosítási rendszert. A fejlődés üteme azóta sem hagyott alább: tudatosan haladt a minőség és a nemzetközi piacok meghódítása felé. Ma Gepidákat látni Hollandia, Belgium, Horvátország, Németország, Svédország, Ausztria, Luxemburg, Oroszország, Szerbia, Finnország, Szlovákia és Románia utcáin. Ez valóban egy hazai kerékpár-sikertörténet, amire mi mind büszkék lehetünk. A Gepida a “mi biciklink”!

Az elektromos rásegítéses kerékpároké a jövő a zsúfolt európai városok ésszerűbb, környezetkímélőbb közlekedési struktúrájában...

2008-ban a Gepida piacra dobta az első komoly magyar elektromos kerékpárt, ami ismételten sok új országot vonzott partnerei körébe. A Pedelec mára már a gyártó specialitásává vált, 2013-ban a Reptila, a Bleda, a Berig, illetve az Alboin modellek lesznek elektromos hajtással felszerelve, de érdekességképpen készült tandem és cruiser is ilyen működési elvvel.

A könnyű és kis méretű Lítium-ion akkumulátor a csomagtartón, 80-100 km-e elegendő "naftával", már ha mi is hajlandóak vagyunk az eletromotorral együttműködni...

A z elektromotor az egyszerűbb modellek esetében az első kereket hajtja, mi magunk pedig a hátsót, a fedélzeti számítógép szabályozza a kettő összhangját...

De mi is az a Pedelec? Napjainkban két különböző típusú elektromos kerékpár létezik a piacon: a Pedelec és az Ebike. A Pedelec, a pedállal hajtott elektromos kerékpár rövidítése, ez a kerékpártípus kizárólag akkor halad, ha hajtják a pedált, és az elektromos rendszer erre segít rá. A rásegítés mértéke pedig a biciklis által kifejtett pedálerő függvénye, amit egy szenzor érzékel. A rendszer hasonló elven működik, mint a gépjárműveken a szervokormány.

Az Ebike viszont a pedálok hajtása nélkül is képes haladni, a sebességet a kerékpáros a gázkar vagy egy gomb segítségével tudja szabályozni. Ugyanezt a rendszert használják mopedeknél is, így az Ebike valójában egy elektromos moped. Ilyeneket kapni a hipermarketekben, barkácsáruházakban, mi biciklisek pedig általában cammogó Ebike-okat előzgetünk a települések utcáin.

Az akku kerülhet az alsócsőre is, ott alacsonyabb súlypontot és biztosabb irányítást tesz lehetővé...

A ma elérhető négyféle akkumulátortípus közül a Lítium-ion akkumulátorok a legnagyobb kapacitásúak, ezek rendelkeznek a legelőnyösebb tulajdonságokkal az elektromos kerékpárokhoz alkalmazható energiaforrások közül. A Gepida a Pedelec-hez nagy kapacitású (8,2Ah) Lítium-ion akkumulátort alkalmaz, ez könnyű (1990g), 4 óra alatt feltölthető, gazdaságos, hosszú élettartamú, 800 alkalommal újratölthető. Minden Gepida Pedelec kerékpár akkumulátortöltővel rendelkezik, amely bármilyen szabványos hálózati konnektorba csatlakoztatható. Egy teljesen feltöltött akkumulátorral vegyes használat során 50-70 km-t, ECO mode-ban közel 90 km-t lehet megtenni. (Rossz belegondolni, hogy az Ebike-okban figyelő zárt rendszerű ólom akkumulátorok mennyit nyomnak, és mennyivel rosszabb hatásfokkal tölthetők, milyen rövid ideig üzemeltethetők.)

A Gepida nem kevesebb, mint 22-féle Pedelec modellt kínál: valószínű, hogy nem a magyar piacon tapasztalt nagy kereslet miatt ilyen széles a kínálat!

Mivel a Pedelec üzemanyag helyett újratölthető akkumulátorral működik, ezáltal egyáltalán nem szennyezi a környezetet. A Pedelec nyújtja a motorizált közlekedési módok közül a legköltséghatékonyabb megoldást, mindössze 14 Ft-ba kerül minden megtett 100 km. A hosszas bevezető után vegyük szemügyre a Pedelec modelleket!

Reptila matyó motívumokkal - és ez nincs is a 22 változat között!

A Reptila Pedelec modellcsalád a hagyományos komfortkerékpár formáját és geometriáját követi. Teljes felszereléssel, integrált világítással tömege 20-25 kg között van, elérhető ejtett felsőcsöves (női), illetve hagyományos vázkialakítással. Az Alboin Pedelec-ek a trekkingkerékpárok felé kacsingatókat célozzák meg, a Ruga egy új fejlesztésű 29″-os monti, amíg a Bleda egy vérbeli “kemping”, azaz egy összecsukható, amely Pedelec meghajtással bír.

A trekking-változat az egyszerűbb, GPDS meghajtásrendszerrel...

A Gepida alaprendszere a GPDS, ahol a Lítium-ion akkumulátor a csomagtartón, a motor pedig a első agyban kap helyet, a vezérlőegység pedig a kormányra kerül. Ez utóbbin 10 rásegítés-fokozat közül választhatunk, a kerékpár világítását is a CPU vezérli.

A Bosch-rendszer esetében a motor közvetlenül a hajtókarra adja le a nyomatékot, amely közvetlenebb, ráadásul a súlypont is alacsonyabban van...

Ezen kívül a Reptila, Alboin és Berig modellek elérhetők Bosch vagy Yamaha Pedelec meghajtással, ahol az elektromotor a középcsapágy alatt kap helyet, és direktben segít rá a hajtásra. A Yamaha-rendszer alacsonyabb feszültséggel működik, könnyebb és takarékosabban.

2013-ban 29"-os monti is lesz (Ruga néven), akár Yamaha Pedelec meghajtással is!

Mindkettő fő előnye az alacsonyabb súlypont (főképpen, ha akku sem a csomagtartón, hanem a nyeregvázcső mögött kap helyet), így az irányítás biztosabb, kiszámíthatóbb. Emellett a nyomatékrásegítés közvetlenebb, jobban szabályozható, mint az első kerékmeghajtás esetében. A merevvillás Yamaha meghajtásos Berig alig nyom többet 20 kg-nál.

A Bosch-nál és a Yamahahánál a vezérlés ugyanúgy a kormányról történik, és talán diszkrétebb és tetszetősebb is, mint GPDS esetében...

A kínálatban szereplő tandem természetesen a bivalyerős Bosch meghajtást kapta, amely akár 50 Nm nyomatékot is képes produkálni.

Ilyen felhasználásra kell is az izmos Bosch motor...

A nem Pedelec kerékpárok terén is érdekesen alakulnak a Gepida fejlesztések: a hagyományos montik között az Asgard modell képviseli továbbra is az etalont. Hidroformingos, könnyű, hőkezelt 6061-es aluötvözet-váz, Shimano Deore/XT mix, Rock Shox XC 32 TK teló: minden adott egy könnyű (12,6 kg), jól, megbízhatóan működő géphez, amely évekig kiszolgálja a lelkes amatőrt, maratonversenyzőt.

Országútiból jövőre csak Bandon lesz, egyszerű felszereltséggel, lévén ezt a jó értelemben sznob szegmenst úgyis a speciális gyártók tudják legjobban kiszolgálni magas felszereltségű aszfaltszaggatóikkal.

A divatos retró fixi/egysebességes tökéletes előadásban!

Ellenben a divatos niche szegmensre érdemes lépni, az S-sorozat fixikkel a Gepida ezt példamutatóan meg is tette. Koskormányos vagy egyenes változatban, de szigorúan két fékkel, hogy a boldog tulajdonos hosszú életnek örvendjen!

Egyenes kormányos változatban is jól néz ki a Gepida fixi!

A trekking/city modellek a Gepidánál kötelezőek, lévén ezekkel alapozták meg hírnevüket itthon és külhonban. Az Alboin és Reptila családot kiegészíti még 1-2 érdekes változat, mint a holland mintájú Amsterdam modell, illetve egy összehajtható, egy cruiser és számos gyermekkerékpár.

Stílusos városi kerékpárok is vannak a 2013-as kínálatban...

További infó a gyártó honlapján olvasható.
(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.