A Merida kerékpárokkal kapcsolatban már megszokhattuk, hogy a következő év legérdekesebb újdonságaival már adott év februárjában találkozhatunk, így az Eurobike-on már felkészülten vehetjük szemügyre végleges állapotukban a széria modelleket…
Valamivel azonban tovább csigázza a kedélyeket a gyártó, nevezetesen, melyik ProTour-istállónak lesznek a kerékpár szponzorai jövőre. Ezzel kapcsolatban egy játékra invitáljuk olvasóinkat, részletek alább…
Kezdjük az országúti vonallal, Az új karbon Sculturák közül már a legdrágább és a legkedvezőbb árú változatról is olvashattatok tesztet, azonban a Dura-Ace-szel szerelt csúcsmodellt bordó díszítéssel – talán az eddigi legszebb Merida országúti – most láthattuk először.
A Mavic Ksyrium SLR kerékszett – amellett, hogy az egyik legjobb all-rounder kerék még mindig – remekül illik a sötét vázba, s persze továbbra is azon gondolkozik az ember, vajon melyik ProTour-csapatot szponzorálja majd a Merida bringákkal? Még nekünk sem árulták el titoktartási kötelezettség mellett, de sebaj, a világbajnokságon bejelentik.
Addig lehet tippelni. Sőt élesben is, ehhez nem kell mást tenni, mint figyeljétek a magyar forgalmazó facebook oldalát http://www.facebook.com/bikefunhungarykft és a megfelelő poszthoz (KATTINTS IDE) kommentben írjátok be tippetek, vagyis egy protour istálló nevét, még a bejelentés előtt. A helyes megfejtők között egy Merida team-thermo mezt sorsolunk ki.
A saját próba alapján, pláne ha ehhez hozzátesszük a Dura-Ace-t, a Merida Sculturát csakis a legjobb országútik között lehet emlegetni, menettulajdonságai meggyőzőek, protour-szinten is bizonyíthatnak majd.
A standon egyébként egy tömött sornyi különböző országútival találkozhattunk. Immár a túrázós vonal, az adott méretben egyébként sem alacsony homlokcsővel rendelkező Race-hez képest is magasabb építésű Ride szériában is kínálnak karbon modellt, új festésekkel. Jóval több különbség van persze a sportosabb gépekhez képest, a váz hátsó traktusa és a villa is komfortosabb, a specifikációban pedig tripla hajtóművel vagy egyéb „könnyítésekkel” találkozhatunk.
Külcsín szempontjából előnyükre változtak az átgondolt felszereltséggel rendelkező és kedvező árú túrabringák, a hazánkban is népszerű Crossway kerékpárok. Az “X” avagy cross visszaköszön a felsőcsövön, sportosabbá varászolva a 2013-ban általánosan tárcsafékkel szerelt gépeket.
Mountain bike vonalon abszolút előtérbe kerültek a 29-esek, nem véletlen, hogy az olimpián és a világbajnokságon is ezekkel nyomultak a Multivan Merida Biking Team versenyzői. Ralph Naef még az elméletileg inkább „26-os barát” kanyargós eliminator-pályán is 29-essel nyert világbajnokságot, így már nehéz belekötni…
Kiállították a spanyol José Hermida olimpiai Big Nine gépét is (Naef és Van Houts bringájával egyetemben), amin detektálhattuk a profi mezőnyre egyébként is jellemző apró változtatásokat a szériagépekhez képest. Érdekesség például, hogy a legtöbb versenyző a strapabíróbb, erősebb rugóval rendelkező X0 váltót használja, pedig a megvásárolható Team bringára a XX-t szerelik. Az egytányéros hajtómű az olimpiai pályán többségben volt, legtöbben még az 1×10-es változatot hajtották, azonban az 1×11-hez tartozó speciális lánctányérral, melynek fogazása miatt kisebb a láncleesés veszélye.
Volt aki tett fel láncleesés gátlót, például Ralph, volt aki nem, például Jose. A spanyol gépén megfigyelhető az is, hogy a nem éppen magas versenyzők továbbra is küzdenek a 29-es bringák kormánypozíciójával. Jose száműzte a headlock-ot és erősen negatív szögű stucnit használt. (S persze felragasztotta a spanyol bikát is.)
A széria 29-esek között az össztelós Big Ninety Nine sorozat volt az igazi újdonság, széles palettával. A maraton versenyzésre is alkalmas karbon-alu váz nagyjából a Mallorcán is megismert X0 vagy XT (kétféle Shimano) felszereltséggel érhető el. A Sram verzió team színekben, a Fox-XT mixes fekete-fehérben (fehér villa és hátsó traktus).
Az alumínium Big Ninety-Nine szerencsére elérhetőbb áron kapható, nem élversenyzésre, de hobbi-maratonozásra, élménybringázásra kiváló, megbízható alkatrészekkel (XT illetve közel XT szinten). Egy ilyen bringával azonban hihetetlen jó érzés túrázni kemény terepen, kezdőbb montisoknak nehéz is lenne jobbat ajánlani, ha fesztelenül akarják élvezni a bringázást, ráadásul a nagy kerék és a rugóút sok necces helyzetet megoldhat helyettük. Jó hír a kisebb növésű rájdereknek, hogy lesz 15-ös vázakkal is.
Valószínűleg a 100 mm-t rugózó 29-es fullyk a One-Twenty modellektől is teret hódítanak majd, nekünk is az a tapasztalatunk, hogy általánosságban jobb montizni egy 100 mm-t mozgó 29errel, mint egy 120-at mozgó 26-ossal.
Örömmel konstatáltuk, hogy a legolcsóbb Big Ninety Nine esetében is figyeltek a részletekre a tervezők, például szakítottak a 26-osokra korábban jellemző „hézagolóheggyel”, és alacsony kormánycsapágy fedéllel, hézagoló nélkül szerelték fel a stucnit, hogy ne a mellénél fogja a rider a kormányt. Ráadásul állítható szögű stucnik is felbukkantak, a merev 29-esekre pedig erősen negatív szögűek.
Ennek ellenére rendelkezésre áll még a One-Twenty paletta, s talán nem is a teteje, hanem az alja lehet érdekes, ha valaki elérhető áron akar vásárolni valamirevaló fully-t. 29-es össztelóst nem gyártanak olcsóbb alkatrészekkel, így aki 500 Ft alatt keres ebben a kategóriában, esetleg túl alacsony egy 29-eshez, annak még mindig a 120 mm-es 26-os fully a megfelelő választás. Nagyobb rugóutas bringákat is kínál a Merida, a 140 mm-es One-Fortyt, és a 160 mm-es One-Sixty-t, amit már szintén tesztelhettünk idén, úgyhogy most nem is szaporítanánk vele a szót.
A 180 mm-es tartományról (Freddy) és az extrém vonalról viszont mindenképpen szólnunk kell, hiszen az UMF gépek (talán van, aki már nem is emlékszik, hogy az UMF az United Merida Freeriders-t takarta valamikor) ismét a Merida égisze alatt futnak. A Hardy alumínium és acél gépeken 2013-ban már csak egy alig látható sor emlékeztet az UMF brandre, nemsokára talán már ez is elmarad.
A standon Thomas Genon Pro Team Replica gépét övezte a legnagyobb érdeklődés, az 1,9 kg-os dirt váz kimondottan könnyűnek számít kategóriájában, ami fontos, mert lassan ezt a szakágat is hatalmába keríti a gramm-mánia.
Érdemes még szót ejtenünk a Juliet női kerékpárokról. A bevált koncepció maradt a régi, vagyis hölgyek számára ideálisabb vázgeometria, alacsonyabb átlépéssel, rövidebb vázzal, anatómiai szempontok szerint kiválasztott nyereggel, keskenyebb kormánnyal, stb. A design viszont megújult, sportosabb és egységesebb lett, elmaradoztak a lila virágminták…
Merida kerékpárok Magyarországon: KATTINTS IDE!
(x)