Ha március, akkor ismét Bringaexpo. Ezúttal már a negyedik Port.hu Bringaexpo, mely a tavalyi évhez hasonlóan megint a Hungexpón került megrendezésre. A hazai kerékpárpiaci seregszemle az előző évekhez képest tartogatott meglepetéseket, ugyanis örvendetesen nőtt a Bringaexpón megjelent cégek száma éppúgy, mint a forgalmazott márkáké. Ennek mi, vásárlók örülhetünk leginkább. De lássuk csak, miről is van szó pontosan!
Immár itthon is van forgalmazója a Johnny Locónak. Ez egy főleg cruiserekre és cargobringákra szakosodott holland cég. A stand képe elég jól érzékelteti, milyen életérzést sugároznak a gépeik. Ennél a kategóriánál több komment talán nem is szükséges…
A Huni-Rex egyfajta továbbgondolása az egykerekűeknek, ráadásul magyar szabadalom. Miért ne lehetne ezeken is áttétel? Így a kerékméretének drasztikus növelése nélkül is nagyobb sebesség érhető el velük.
Az Orbea kerékpárokat forgalmazó standján figyelt ez a fullos triatlon gép, az Ordu. Mindenképpen figyelemre méltó a spanyol cég designkoncepciója, hiszen a váz részletei leginkább egy lopakodó vadászgépre emlékeztetnek.
Az Electránál nem foglalkoznak mással, csak cruiserekkel és retro stílusú városi gépekkel, de ezt a vonalat viszont nagyon magas szinten művelik. Káprázatos színű gépeik mindig kitűnnek a tömegből. Az elöl látható darab designja Alexander Girard munkássága előtt tiszteleg.
Új színt jelentenek a hazai piacon az olasz Protek kerékpárok. Főleg karbonban utaznak, és elég visszafogott áraik vannak. Mind aszfaltra, mind pedig terepre kínálnak modelleket, és egyedi méretre készült vázakat is készítenek.
A Bemp most is kihozott pár brutális kinézetű extrém gépet, de a hangsúly inkább a sok szép színes és minőségi alkatrészen volt.
A főleg a Karbona gépeikről ismert Solo Kft. elkezdte az FRM termékek hazai forgalmazását. A képen egy, az olasz prémium alkatrészgyártó termékeiből összeépített 29”-os monti látható, melynek össztömege 8,9 kg!
Szintén hozzájuk fűződik a szintúgy olasz Target kerékpárok forgalmazása. A „best price” gyanús áraik népszerűvé tehetik a márkát itthon is.
A bajor Bionicon Alva nevű enduro gépe. Maximális rugóútja 180 mm, ami természetesen a cég szabadalmát jelentő „Up’N’Down” rendszerrel menet közben gombnyomásra szabályozva optimalizálható, attól függően, hogy éppen lefelé vagy felfelé megyünk.
A cseh Rubena is fejlesztget, itt a megújult Scylla gummákat láthatjuk az új, módosított mintázattal. Most már ők is kínálnak tubeless átalakító szettet normál felnikhez is.
A Biker standon találtuk ezt a Scott Scale RC-t. Habár nem ez volt a legkönnyebb kiállított Scott – hanem a 7,48 kilós Scale 899 a maga közel 3 millió forintos árával -, stílusban ez talán az ütősebb. Azért a 8,7 kg-os tömegadat miatt sincs miért szégyenkeznie…
A Csepel az elmúlt években kijelölt iránynak megfelelően főleg a színes fixikavalkáddal hívta fel magára a figyelmet. Idénre tovább bővítették színes alkatrészeik kínálatát, gyakorlatilag valamennyi alkatrész elérhető lesz a szivárvány minden színében.
Szintén a Csepelhez köthető a bulvársajtót az elmúlt évben rendesen megmozgató láncnélküli Stringbike, mely magyar szabadalmat jelentő ötlet nyomán született, és amely a kiállításon bárki számára kipróbálható volt. Első ránézésre talán kicsit túlbonyolítottnak tűnik, de valóban működőképes.
A Neuzer már ilyet is kínál. Hagyományos holland stílusú dupla felsőcsöves kerékpár a retro rajongó stílusos városi kerekezőknek. Ha pedig bővül a család, az sem gond, ez esetben teljes családi felszereléssel is ellátható a gép.
A Mali standján a Mongoose-ok mellett főként sok szép Cannondale figyelt. Ne vezessen senkit félre ennek a Synapse-nak az árcédulája! Az amerikai kultmárka gépeinek ára sokkal visszafogottabbnak tűnt, mint az elmúlt években. Így már komoly alternatívát jelentenek azon igényes kerékpárosok számára, akik anyagi okokból eddig csak álmodoztak róla.
Az osztrákok is tudják, mik a fő trendek, így ők is nyitottak a városi kerékpárok felé, és ha az igények úgy diktálják, akkor egy kis elektromos rásegítés is elfér a gépeken. Ők a Panasonic rendszere mellett tették le a voksukat, mely 250 wattos névleges teljesítménnyel segíti használóját.
Szintén komoly újdonság a nagy körversenyeken igen komoly hírnevet szerzett Cervélo hazai megjelenése. Főleg az volt meglepő, hogy magyar forgalmazó gyakorlatilag a teljes palettát felsorakoztatta a standján. A képen is látható P3 carbon sok érmet hozott már a nyergében versenyző atlétáknak mind az időfutamokon, mind pedig az Ironman versenyeken.
A Bergusonban érhetők el a Create fixik, melyek ár-érték arányukkal hívták fel magukra a látogatók figyelmét. Masszív acélvázukkal és alkatrészeikkel, trendi színeikkel és nem utolsó sorban a 99 ezer forintos árukkal sokak számára jelenthetik az elérhető álmot.
A Mofo Kft. az Oakley szemcsik után most a kerékpár forgalmazásba is fejest ugrott. Nem is akármilyen márkákkal! Az amerikai Felt és a kultmárkaként itthon egyelőre csak az extrém bringás filmekből ismert kanadai Norco igen jól csengő nevek, melyeknek hamarosan szinte a teljes palettája elérhető lesz.
A Sturmey-Archer 3 sebességes fixi agyváltóját már emlegettük korábbi kiállítás beszámolóinkban, most azonban ebbe a Felt fixibe építve ki is próbálhattuk. A Felt jó pár hasonló nagyon feelinges gépet kínál, kínálatukban a montik és országútik mellett a fixiket éppúgy megtalálhatjuk, mind a cruisereket.
Az X-Factor standján most a Superior gépek domináltak. A cseh gyártó a kicsikre ugyanúgy gondolt, mint a nagyokra: van gyerekbringa és 29-es monti is. Rájuk elsősorban az utánozhatatlan árak miatt érdemes odafigyelni. Emellett persze azért a gépeik kidolgozásának minősége is figyelemre méltó.
A Haibike-ot forgalmazó Boneshaker standján egy gyors sajtótájékoztató keretében adták át a 2011-es kerékpárokat a Bringabanda színeiben versenyző Búr Zsoltnak és Fenyvesi Péternek.
A hazai összeszerelésű Hercules leginkább a minőségi trekking, városi kerékpárok piacán erős szereplő, hírüket pedig inkább a kiegyensúlyozottan szép kidolgozásnak és az összeszerelési minőségnek köszönhetik, semmint az egetverő technológia újdonságoknak. A stand hátterét adó – állítólag 2 napon át készült – graffiti üde színfoltját jelentette az egész kiállításnak.
A Giant ismét visszatér a magyar piacra most egy új forgalmazó szárnyai alatt, reméljük nagyobb sikerrel, mint eddig. A gépeiket nagyon kedveljük a visszafogottan feltűnő megjelenésük, a nagyon átgondolt tervezésük és a minőségük miatt. A Trance X 127 mm-t mozog, és a bevált Maestro felfüggesztési rendszernek köszönhetően nagyon jó hatékonysággal, valamint nagyon alacsony súlyponttal teszi ezt.
Sok szép csecsebecse a francia Zéfal-tól: ultrakönnyű karbon, vagy éppen 11 bárig működő minipumpa, retro bőr klipszek, lopásgátló gyorszárak, pillekönnyű felniszalagok, sárvédők, színes kulacsok és sok egyéb okos, ötletes apróság megtalálható a kínálatban.
Alaposan megújultak a Shimano szemcsik. Ez itt a montis csúcsmodell az S70X függőlegesen és vízszintesen is állítható szárakkal és orrnyereggel, ultra masszív kerettel, fotokromatikus lencsékkel.
Már az Eurobike beszámolóban is részletesen foglalkoztunk a Cube-bal, mely nagyon ráerősített mind a technológiai fejlesztés, mind pedig a külső design terén, mely mostanra az egyik legütőképesebb márkává tette Európában. Az AMS HPC Team jól példázza azt a törekvést, hogy a váz festéséhez igazítják valamennyi alkatrész színvilágát. Még a kerékagy és a Fox villa matricája is neonzöld.
Szöveg: Gajdov Géza
Fotó: Lcs