Mivel mi, a régi öregek kezdünk kiöregedni a DH illetve az extrém MTB szakágakból, egyre többen kacsingatunk a tekerősebb szakágak felé. Ez lehet AM, enduro vagy akár FR is. Mivel egyszerre több bringát nehéz fenntartani – meg talán felesleges is -, úgy gondolom az állítható nyeregcsöveknek köszönhetően megoldható egyetlen bringával is a többféle stílus kiszolgálható bizonyos kompromisszumokkal. Hiszen egy 15 kg tömeg alatti, 150 mm-t mozgó géppel felfelé sem megerőltető a mászás, lefelé meg bőven a száguldozható kategóriába tartozik…
Az esetleges kompromisszumok többek között az állítható nyeregcsövek sajátosságaiból adódhatnak. Az alapvető problémák ezekkel a csövekkel a következők:
– nehezek
– a felcsapódó kosz miatt gyorsan megragadnak
– az előző ok miatt sűrű a karbantartás igényük
– a 4-6 szögletű becsúszó kopása miatt a nyereg egy idő után oldalirányban kotyogni kezd
– drágák
Az alábbiakban azt próbáltam számba venni, hogy melyek a szóba jöhető, aránylag könnyen elérhető típusok, illetve melyek az erényeik. Sajnos egyiket sem sikerült kipróbálnom, így nem tudok érdemben nyilatkozni arról, hogy hosszú távon melyik mennyit bírhat.
Tehát a lehetséges versenyzők a következők:
Crank Brothers Joplin 3-4
– Anyag: alumínium
– Hossza: 382 mm; 398 mm
– Tömege: 461 g; 505 g
– Állítható hossz: 75 mm; 100 mm
– Távirányító: nyereg alatt, illetve a drágábbik esetében kormányról vezérelhető
– Átmérő: 30,9 mm és 31,6 mm
Rock Shox Reverb 2011
– Anyag: alumínium 7050; fekete
– Hossza: 380 mm; 420 mm
– Tömege: 535 g
– Állítható hossz: 120 mm
– Távirányító: hidraulikus; állítható visszatérési sebesség a karon
– Átmérő: 30,9 mm és 31,6 mm
– Jellemzője a kiemelkedő tömítettség
Gravity Dropper Turbo
– Anyag: alumínium 7075 T-6
– Hossza: standard 350mm; elérhető továbbá: 275, 300, 325, 375, 400 mm-es hosszban
– Tömege: 535g
– Állítható hossz: 75 mm;100 mm; nem fokozatmentes, 25 mm-ként állítható
– Távirányító: sima váltóbowden
– Átmérő: 27,2 mm; hézagolókkal pedig: 28,6; 29,2; 29,8; 30,0; 30,2; 30,4; 30,8; 30,9; 31,6; 31,8; 34,9 mm
Pure Racing KS I széria:
I850
– Anyag: alumínium 6061 T6
– Hossza: 365 mm
– Tömege: 650g
– Állítható hossz: 100 mm
– Távirányító: nyereg alatti kar
– Működési elv: levegő
– Átmérő: 27,2 mm
– A nyereg rögzítése csak egycsavaros
I900
– Anyag: alumínium 6061 T6
– Állítható hossz: 125 mm
– Távirányító: nyereg alatti kar illetve távirányítós
– Működési elv: levegő, nyíltfürdős kenéssel
– átmérő: 27,2 mm
– A nyereg rögzítése csak egycsavaros
I950
– Anyag: alumínium 6061 T6; CNC belsővel a kisebb tömeg érdekében
– Állítható hossz: 125 mm
– Távirányító: nyereg alatti kar illetve újratervezett távirányító kar, egy csavarral átszerelhető
– Működési elv: levegő, nyíltfürdős kenéssel
– A nyereg rögzítése kétcsavaros
I7
– Anyag: alumínium 6061 T6, CNC belsővel a kisebb tömeg érdekében
– Állítható hossz: 100 mm
– Távirányító: nyereg alatti kar illetve újratervezett távirányító kar, egy csavarral átszerelhető
– A Piggyback technológiának köszönhetően egymástól független a levegő illetve a csillapítás kamra
– Átmérő: 27,2 mm; nagy falvastagság a merevség érdekében
– Működési elv: levegő, nyíltfürdős kenéssel
– A nyereg rögzítése kétcsavaros
Személy szerint számomra egyértelmű befutó a SRAM terméke a kialakítás minősége, illetve a hidraulikus állításnak köszönhető plusz funkciók miatt.
Szöveg: Sala; www.salaracingtechnology.com
Fotó: Crank Brothers, Rock Shox, Gravity, Pure Racing