A pedál szerepe kettős: nemcsak egy forgáspont, mellyel képesek vagyunk a hajtómű körkörös mozgatására, hanem – a nyereghez és a kormányhoz hasonlóan – a testünkkel folyamatosan érintkező pont, így kényelemérzetünket is nagymértékben befolyásolja. A pedálszerkezet elve egyidős a kerékpár feltalálásával (még a láncot is megelőzi), de azért igen sokat fejlődött az elmúlt bő 150 év során…
A pedálok két fő típusra oszthatók: taposópedálokra és patentpedálokra. Az utóbbit a hatékony, körkörös pedálozás igénye keltette életre. A modern síkötéshez hasonlóan kéz használata nélkül, kizárólag a lábfej megfelelő mozgásával oldja meg a becsatolás és a kioldás kérdését. Amikor stoplival felszerelt, speciális kerékpáros cipőnkkel a pedálba belépünk, a rajta lévő nyelv a rálépés hatására old, majd zár (mint az ajtózár nyelve), kilépéshez pedig bokánkat kell oldalirányba elfordítani: egy olyan mozdulatot tenni, melyet a kerékpár hajtása közben nem szoktunk.
A pedál/cipő kapcsolat így többé-kevésbé fix. Egyes modellek engednek bizonyos fokú szabad forgó és/vagy oldalirányú mozgást, de ettől még a beállításnak pontosnak kell lenni. A kényelemérzetet jelentősen befolyásolja a láb ergonómiailag megfelelő helyzete, melyet részben a stopli pozicionálásával érhetünk el. Pedálozás közben a rossz lábtartás ízületi bántalmakat, vagy akár komoly sérülést is okozhat.
A pontos beállítás kiinduló pontja az öregujj megjelölése a cipőn. Alkoholos filctollal tegyünk egy jelet a cipő azon pontjára, ahol a nagylábujj melletti csontkinövés középpontja fekszik. Vegyük le a cipőt, és a vonal megrajzolását folytassuk a cipőtalpon. Ezek után zsírozzuk be a stoplirögzítő-csavarok meneteit, majd szereljük fel a stoplikat, de még ne húzzuk meg erősen a csavarokat. (Egyes pedálrendszerek esetében a jobb és bal oldali stopli nem csereszabatos!)
A stopli beállításához határozzuk meg a tengelyhez viszonyított középpontot. A Look stoplikon egy vonalat találunk, mely a pedáltengely középvonalát jelöli, SPD-n pedig a két csavar középpontja a középvonal. Más stoplikon is van hasonló jelzés, ennek hiányában még felszerelés előtt mérjük a pedálhoz, és végezzük el magunk a jelölést. Állítsuk egy vonalba a stoplin és a cipőn lévő vonalat. A stoplirögzítő-csavarokat szorítsuk meg annyira, hogy a cipőt ki lehessen oldani a pedálból a stopli elmozdulása nélkül. (Segít, ha a pedálon lévő rugóerősség-szabályzót minimálisra csökkentjük!)
Így dokkoljunk a pedálba, majd ellenőrizzük a cipő helyzetét. Érdemes a cipőt oldalirányba a lehető legközelebb hozni a hajtókarhoz, anélkül, hogy súrolná azt. Ezt természetesen a stopli oldalirányú elmozdításával érhetjük el. (Ez alól kivételt képeznek azok, akik bokájukat a hajtás közben nagyon befele tartják.)
A harmadik paraméter a cipő szögállása a kerékpár hosszanti tengelyéhez képest. A cél, hogy sarkunk ne súrolja a láncvilla külső felületét, egyébként a kényelem az egyetlen szempont a szögállás tekintetében. A beállítást a stopli elfordításával, hosszanti tengelyének néhány fokos megváltoztatásával érhetjük el. Ha van a stoplinak forgóirányú holtjátéka, érdemes annak középpontját a valós helyzet szerint beállítani.
Ha minden beállítás megtörtént, a pedált hosszabb távon is kipróbáltuk, és kényelmesnek találtuk, még egyszer húzzuk meg a csavarokat, és alkoholos filctollal rajzoljuk körbe a stoplit, hogy cseréje után ne kellejen újra a beállítással vesződni. A kipróbálás időszakában vigyük magunkkal a stoplicsavarhoz megfelelő szerszámot is, hogy menetközben tudjunk igazítani rajta.
A legtöbb pedálon lehetőségünk van a be-, illetve kilépéshez szükséges erő befolyásolására. Ha úgy érezzük, hogy túl nehéz a dokkolás, vagy túl könnyen vagy éppen nehezen old a mechanika, a pedáltesten lévő imbuszcsavarral tudunk változtatni a gyári értéken. Kezdetben használjunk kisebb feszességet, és ha már teljesen hozzászoktunk a rendszerhez, kis lépésekben növeljük a rugófeszességet.
Felmerülő problémák
1. Nyikorgó hang pedálozás közben:
• Fémstopli esetében cseppentsünk olajat az érintkezési pontokra, műanyag stopli esetén fújjuk a stoplira híg olajat vagy szilikont.
• Ha a stoplicsavarok lazultak meg, húzzuk meg ezeket.
• A pedált szereljük szét, csapágyát újítsuk fel, majd pontosan állítsuk be.
• A zaj forrása lehet más is, mint például a középcsapágy.
2. A be- és kilépés nem olyan, mint újkorában:
• Állítsuk be újra a pedálon a rugófeszességet.
• A pedál dokkoló mechanikáját meg kell tisztítani, a sarat, szennyeződést el kell távolítani.
• A pedál karmainak kontaktfelületét olajozzuk vagy zsírozzuk.
• A stoplit is időközönként érdemes fogkefével megtisztítani, majd a fémből készült típusokat vékonyan híg olajjal kenni, a műanyag típusokat szilikonozni.
• Ha a stopli erősen kopott, cseréjük ki!
• A pedálon lévő karmok elgörbülhettek, a pedál dokkoló felülete megkopott, megsérült. Ha a hibát nem tudjuk megszüntetni, a pedál cserére szorul.
• Ha csak a belépés nehézkes, lehet, hogy a dokkoló felületen lévő valamelyik csavar meglazult, és nem engedi a stoplit felfeküdni. Húzzuk meg a csavart!
3. Térd- vagy forgófájdalom
• A stopli fix állású, nem teszi lehetővé a szabad holtjátékot.
• A stopli nem a megfelelő helyzetben van: állítsuk be a stoplit oldal-, hosszirányban, illetve változtassunk a szögállásán.
• Elképzelhető, hogy a talpat a vízszintes helyzethez képest valamelyik oldalra dönteni kell. Forduljunk ortopédspecialistához, aki megvizsgálja tartásunkat, és tanácsot ad ebben a kérdésben.
• Nem megfelelő nyeregmagasságot használunk, vagy a kerékpározás során túlhajtjuk magunkat.