fbpx

A mountain bike bringák fejlődése Atlantától Londonig

Az 1996-os első olimpiai cross country futam óta sok változás történt a kerékpárokat illetően. A versenyzők gyorsultak, a pályák nehezedtek, amihez elengedhetetlen volt, hogy a kerékpárok technikája is igazodjon.

Paolo Pezzo az atlantai olimpián 1996-ban

Az atlantai győztes Bart Brentjens így számol be kerékpárjáról: „ Azóta a bringák teljesen megváltoztak. Hidraulikus felnifékekkel versenyeztem. A teleszkóp 40mm mozgásra volt képes, a komplett gép nagyjából 12 kg-ot nyomott, ami meglehetősen jónak számított akkoriban. Természetesen 26”-es kerekű bringa volt. Sokkal rövidebb kormányokat használtunk akkor, ha jól emlékszem az enyém 54cm széles volt. Hátulra egy semi-slick, míg előre egy bütykösebb gumit választottam a versenyre. A bringa azóta is megvan, az irodám dísze.”

A Rock Shox 1996-os kínálata

A mérnökök már akkor is komolyan dolgoztak, hogy a versenyzők a legjobb technikai feltételek mellett versenyezhessenek. 1996-ban már kapható volt a 950-es XTR szett, ami még napjainkban is megállja a helyét. A teleszkópok körében a Rock Shox Judy és Mag 21 típusai voltak a legelterjedtebbek. A villanyak csavarral rögzült a becsúszókhoz, a levegőkamrát tűszelepen keresztül lehetett „felfújni” a kívánt nyomásra. A 46- illetve 60 mm-es mozgástartomány elégnek bizonyult a korabeli pályákra. Alternatívaként a Marzocchi XC600 és XC700 merülhetett fel.

Klein Adroit

A vázak geometriája is eltért a manapság megszokottaktól. Rövidebb felsőcső-hosszal rendelkeztek, a nyeregvázcső többnyire meredekebb szögben állt a vízszinteshez képest. A vázanyag acél, alumínium, titán, sőt karbon is lehetett, de ebben az időben még csak maguk a vázcsövek voltak karbonból, amiket acél, alu vagy titán muffok tartottak össze. A Klein Adroit már akkor vázon belül vezettet bowdenekkel rendelkezett, amit sok gyártó forradalmi újdonságként kommunikál a legújabb vázainál. A rövid kormányokat (52-54cm) többnyire furcsa hajlítású szarvak „díszítették”. A kiegészítők a színek kavalkádjában pompáztak az eloxálásnak köszönhetően.

A 2000-es játékokat már a maira emlékeztető bringák jellemezték. Az egyik leginnovatívabb cég, a Cannondale már Lefty-s, tárcsafékes bringával látta el Christop Sauser-t, aki végül harmadikként ért célba a viadalon. A mezőny többsége azonban a nagyon könnyű alu vázas v-fékes bringákat részesítette előnyben. Az Avid Single Digit típusokat jó fékerő és pille súly jellemezte. A tehetősebbek kerámia bevonatú felnit használtak, pl. korabeli Mavic Crossmax, ezzel növelve tovább a fékhatást.

Rock Shox SIDney

A villák terén a csúcsot a Rock Shox SID jelentette. Az amerikai gyártó egy 500 darabos limitált szériát is kiadott az olimpia tiszteletére SIDney néven. Két levegőkamra, kiváló mozgás és 1300 gramm alatti súly jellemezte. A győztes Miguel Martinez is ilyen teleszkóppal szerelt bringával nyert.

SRAM 9.0

A japán gyártó csúcs szettjén kívül a SRAM ESP 9.0 SL is népszerű volt a versenyzők körében, talán a gripshift váltókarnak és könnyűségének köszönhetően. Természetesen mindkettő 9 sebességes hátsó váltóval rendelkezett.

Julien Absalon a 2004-es olimpián

2004-ben Julien Absalon győzelmével új korszak köszöntött a cross country szakágra, amit az ő dominanciája fémjelzett. Érdekesség, hogy 2004-ben Absalon még V fékkel szerelt bringával nyert , a női győztes Gunn Rita Dahle-hoz hasonlóan, pedig a mezőny nagy része ekkor már tárcsafékeket használt. Valószínűleg a kisebb súly és a száraz pálya miatt használta mindkét bajnok az „elavult” technikát. 2004-re rengeteg újdonság volt az előző olimpiához képest. A Shimano 2003-ban bemutatta a 960-as XTR szettet, ami könnyebb volt elődjénél, valamit egy azóta népszerűségét vesztő technikát, Dual Control fékváltókarokat használt. Tárcsafékes és v-fékes verzióban is elérhető volt a „fényes” XTR . A SRAM-nál a 9-es X.0 jelentette a csúcsot .

Kerekek közül a Mavic Crossmax SL típusa volt a legnépszerűbb, v-fékes verzióban kerámia fékfelülettel, Absalon is ilyet használt. Gunn Rita az elnyűhetetlen és forradalmi DT 240-es agyakra épülő kerekeket hajtott. A teleszkópok közt még mindig Rock Shox dominancia volt jellemző, az athéni játékokat is SID-el nyerték, ide is egy különleges kiadást hozott az amerikai gyártó Athena néven, ami a 2005-ös World Cup álcázott változata volt. Karbon váll és nyakcső valamint kormányról vezérelhető lockout tette a bajnokok teleszkópjává. Ebben az időben azonban a Fox már versenyre kelt a SID-del, picit súlyosabb volt ugyan, de jóval merevebb , ezért a nehezebb, agresszívebb riderek pl. Frischknecht szívesebben versenyeztek ilyennel. A Manitou Skarebet nem lehet egy lapon említeni ezekkel a villákkal.

Absalon alumínium Bianchi vázzal győzött, a norvég bajnoknő pedig az azóta feledésbe merült magnézium Merida vázat használta. A karbon technika is sokat fejlődött ekkora, elég csak a Trek 9.8-as vagy a Giant MCM vázakra gondolnunk. A Scott scandium ötvözetből készített 1200g alatti vázat Team Issue néven.

Vinczeffy "Zerge" Zsolt és Meridája

A magyar versenyző Vinczeffy „Zerge” Zsolt egy full XTR szettes, Skareb villával szerelt Merida nyergében érte el a 43. helyezést.

A legutóbbi Pekingi olimpián már a karboné volt a főszerep. A női versenyben győztes Sabine Spitz Ghost Lector bringája mindössze 7,2kg-t nyomott. Az egyedileg gyártott Tune és Schmolke alkatrészek kuriózumnak számítanak a bringás világban. A Tune agyakra épült kerék szett 1100 gramm alatt maradt. A karbon Clavicula hajtókar súlya pedig közel fele egy 970-es XTR-nek.

Cannondale Scalpel a 2008-as olimpián

A férfi mezőnyben is megtalálhatóak voltak különleges bringák. A belga Roel Paulissen Cannondale Scalpel-je fully létére nem érte el a 9 kg-t. A festetlen vázat csak pár nemzeti színű dekoráció díszítette, a Lefty villát a 88+ tökéletesítette. A hajtómű egy 2 tányéros Cannondale Si SL, a váltás X.0, a fékek pedig az Avid Ultimate modelljei voltak. A prototípus Mavic szingós kerekek azóta se kerültek kereskedelmi forgalomba, de a világkupákon előszeretettel használják őket a versenyzők.

Absalon a 2008-as bringájával

A férfi győztes ismét Julien Absalon lett, egy többségében kereskedelmi forgalomban kapható alkatrészekből álló bringa nyergében. A Rock Shox nem szakított a hagyományokkal , így a 2008-as győztes bringába is egy olimpiai különkiadású SID, a Beijing került beépítésre, ez azonban csak dizájnban különbözik a 2008-as World Cuptól. Természetesen ez már az új 32mm-es becsúszójú változat. A váz egy Orbea ALMA karbon, egyedi festéssel, a hajtás teljesen Shimano mentes, X.0 hátsóváltó, 2 tányérossá alakított Truvativ Noir hajtómű, amin a láncot egy Sram Red országúti első váltó terelte. A kerekek Fulcrum Red Carbon típusúak voltak. A 23. helyen célba érő magyar rider Parti András egy egyedi Trek 9.9 bringát hajtott, olimpiai kiadású SID-el, és SRAM szettel.

Todd Wells idei bringája

A 2012-es olimpia legújabb újdonságai a 29”-es és 650b bringák lehetnek, ugyanis eddig csak 26”-os bringával álltak rajthoz a cross country versenyeken, olimpián. A 10 sebességes (prototípusként 11-es) váltórendszerek lehetővé teszik, hogy elől csak 1 lánctányért használjanak a versenyzők. A pályák jelentősen megváltoztak, 1996-ban a férfiak közel 2,5 órát töltöttek versenyzéssel, idén nagyjából másfél órás futam várható a világkupákból és a tesztversenyből kiindulva. A sokkal gyorsabb, technikásabb, látványosabb versenyek a bringát is jobban igénybe veszik, a cikk elején említett 54cm-es kormányok 66-68 cm-re „nőttek”, míg a teleszkópok rugóútja is 100-120mm-re változott.

Holnap és holnap után mindkét magyar versenyző, Benkó Barbi és Parti Andris is 29”-es bringa nyergében állnak rajthoz, szurkoljunk Nekik, hogy minél jobb eredményt érjenek el!

 

írta: Kuntár Bence

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo