Egy olasz országúti mindig megdobogtatja a bringások szívét, annak ellenére, hogy tudjuk a legendák nagy részét ma már nem egy toszkán kisöreg reszelgeti a garázsában, hanem a távol-keleten készülnek. Az idén 110 éves Wilier cég GTR Team modellének árcédulája viszont teljesen meglepő a felszereltsége és menettulajdonságai alapján. És nem negatív irányban!

Hozzá illő környezetben
Egy országúti bringa lelke a váz. Persze el lehet mindent rontani az alkatrészekkel, de fordítva is igaz. Lehet rajta a legprofibb szett ha a geometria, merevség, kényelem, design nem stimmel. A GTR Team „természetesen” karbonból készül, bár az idézőjelnek azért helye van mivel megatesztünkben lesz ennyiért aluvázas gép is! A váz súlya 1190 grammot nyom, melyet a Mitsubishi által gyártott 46TON és a Toray által készített 30TON UD Carbon alapanyagok ötvözetének elegyéből áll össze. Előbbit főleg az oldalirányú merevséget megkövetelő részeken (középrész, fejcső környéke) használják, utóbbit pedig a rezgéselnyelést és elasztikusságot kívánó helyeken. A gyártó szerint ez a legjobb alapanyag amit ebben a kategóriában használnak.

Nem hiányzik az UCI matrica sem!
A geometriája megegyezik a 990 grammos GTR SL vázzal, és itt egy érdekes dologra hívnám fel a figyelmet. A GTR Team, és SL modell nem a kényelemre van gyárilag hangolva hanem a versenyzés követelményei szerint tervezték meg. Elvileg a GTR Team Endurance lenne a komfortos „turista” kivitel, de mégsem panaszkodhatom, pedig a versenyző megnevezéstől messzebb állok mint az atomfizikustól.

Masszív a középrész környéke
Az összes bovden integrált, a fejcső tapered, a láncvillák pedig aszimetrikusak a merevség növelése érdekében. Odafigyeltek az aerodinamikára is, viszont nem beszélhetünk aero vázról, arra ott a Cento1 Air. Minden egyes vázméret esetében teljesen egyedi csövekkel dolgoznak, hogy azok a tulajdonságok melyeket megálmodtak ne változzanak. Sőt a váz nem csak 25-ös, hanem 28-as gumit is fogad! A hazai utakra ha nem versenyzel akkor több mint megfontolandó, nekem Horvátországban nem hiányzott, de ott tükör aszfalt van majd mindenhol. Azon is látszik a váz komolysága, hogy még Campagnolo EPS elektromos váltórendszer kábel fogadására is felkészítették. Pedig az már bőven nem középkategória!

Tradíció, és stílus
Hatféle felszereltséggel tudod megvásárolni a GTR Team-et, amiből a Veloce a belépő és Ultegra a csúcs. Ebből mi a 105-össel szerelt kivitelt kaptuk. Sajnos a hajtómű a pénzügyesek martalékává vált, így abból FC-RS500-as szérián kívüli, de 105-ös kategóriába tartozót kapott. Én bevállalnám a plusz pénzt a 105-ösért. Teljesítményben semmi különbséget nem találtam, de kinézetre a 105-ös jobb és közel 200 grammos súlyelőnye is van!

Az a hajtómű…
A 11 sebességes váltórendszerről nem érdemes túl sokat írni, pontosan, gyorsan, Shimano-san vált, ahogy annak lennie kell. A fékek sem echte 105-ösek hanem R561-es Shimano-k, de ezekkel nincsen gond, fognak ahogy kell! Elöl 50/34-es, hátul pedig 11-28-as áttételt találsz, amivel a kezdő bringások is fel tudnak menni a hegyekbe, ami azért nem hátrány.
Kerekekből Mavic Aksium-ot választottak az olaszok, melyek 1880 grammos súlya hozza a belépő kerékszettek átlagát. Erre Continental Ultra Sport gumikat húztak. Még az én súlyom alatt sem lehetett semmilyen merevség problémát érzékelni, kiállva sprinteléskor sem. A gumik pedig a „fehér” aszfalton is tapadtak, bátran lehetett fékezni rajtuk.
A kokpit cuccok (stucni/kormány/nyeregcső) az FSA-tól érkeztek, és Wilier logó is került rájuk. Szintén merevek, minőségük simán adja a bringa összképéhez illőt. Na de sokkal fontosabb ezeknél az adatoknál a bringa összsúlya. 8.5 kilónál állt meg a mérlegünk, amire azt kell mondanunk hogy ebben a kategóriában a legkönnyebb! Sőt lesznek ennél nehezebb gépek is drágábban a megatesztben. És ha azt nézem, hogy két jobb kerékkel, és 105 hajtóművel már akár 7-essel is kezdődhetne a súlya méghozzá 105-ös szettel! Ami azért durva.

Wilier GTR Team: Egy baromi jól kitalált gép az olaszoktól. Kategóriájában eléggé verhetetlen minden téren.
Ok, nincsenek rossz utak a szigeten (Brac) ahol a teszt zajlott, de rögtön érezni lehetett, hogy kényelmes géppel van dolgom. Sőt a kormányszárat is lejjebb kellett raknom, ami azért versenyzésre tervezett geometriás vázaknál azért nálam nem gyakori, ugyanis nem vagyok egy RSG alkat, így inkább vállalom a cikizést, de magasabbra rakott kormánnyal megyek. Pedig itt nincs is nyolcméteres fejcső mint a Trekek esetében. Elsőre otthonosan éreztem magam rajta, minden mozdulata természetes volt, megvolt a flow, amit sokan megmagyarázni nem tudnak, csak érzik, hogy „szokni kell a gépet”. Francot. Ennyi pénzért semmit sem akarok megszokni. Legyen olyan mintha évek óta ezzel tekernék. És ez ilyen. Akár itt be is fejezhetném a cikket. Mert aki érti, már tudja miről beszélek, a többieknek meg több ezer karakter sem lenne elég.

Szép és kész!
Elég sok országútival mentem az elmúlt 10 évben, de a GTR-t abszolút a felső házba sorolom, melyet a pénzügyesek a felszereltség variálásával eladhatóvá tettek. Mert azért ma 5 kiló nem kevés pénz. Négy havi átlag kereset. Ugyanez tőlünk nyugatra a legrosszabb esetben is egy havi, és akkor már egy hotelben mosogatsz…. Viszont ezért az ötkilóért egy komoly bringát kapsz, amivel a hazai amatőr versenyeken (tókerülők, AKESZ és tsai) simán elindulhatsz. Persze sportos az üléspozíció, de nagyon messze van a kényelmetlenül sportostól. Itt lerakhatod a stucnit, és mégsem törik el a derekad. Ha szeretsz gyorsan haladni lefelé, akkor szintén partner lesz benne. Nagyon pontosan irányítható, a vázszögek jól eltaláltak.

Bármerre tekersz vele, kényelmes lesz
Először azt akartam írni, hogy igazából Ultegrával venném. De valójában nem lenne értelme. Persze yolo meg swag, de nekem minek Ultegra? Úgysem versenyzek. A 11 sebességes 105 meg rendben van minden téren. Viszont két jó kerékkel, egy 105 hajtóművel (ahogy már írtam), könnyebb gumikkal már 7.9 lenne a súlya és még mindig nem lenne annyiban mint az Ultergrás kivitel amiben „csak” Shimano WH-RS010-es kerekek vannak. Tudom, hogy a műszaki szemléletű embereknek a kinézet nem jelent semmit, de ki kell emelni, hogy nagyon jó munkát végeztek a designerek! A kettő közül az egyik tesztbringa a megatesztből, amit elfogadnék sajátnak. A másik egyelőre titok
Forgalmazó: Biondo Bike
Elérhetőség: www.biondobike.hu
Ajánlott fogyasztói ár: jelenleg akcióban 499.000 Ft (eredeti ár 546.000 Ft)
Váz: Carbon Monocoque (1190g)
Villa: Wilier Carbon (390g)
Váltórendszer: Shimano 105 11seb.
Fékek: Shimano BR-R561
Hajtómű: Shimano FC-RS500
Nyeregcső: FSA Alu SP148
Nyereg: Selle Italia X1
Kormánycsapágy: Ritchey Comp Tapered
Kormányszár: FSA OS-168
Kormány: FSA Omega
Gumik: Continental Ultra Sport
Súly: 8.5 kg
Geometria: