fbpx

Vigyázz a fejedre a városban is, ne csak sportoláskor!

Bátran kijelenthetjük, hogy a kerékpárral, mint sporttal, már az emberek többsége összekapcsolja a sisakviselést, amiben valószínűsíthetően nagy szerepe van annak, hogy a versenyzők fején is közel 2 évtizede láthatjuk a sisakokat. A mai fiatal generációban szinte fel sem merül már, hogy ne vegyenek fel fejvédőt montizáshoz vagy országútizáshoz, a kerékpározás alapfelszereléséhez tartozik a sisak. Viszont városi kerékpározás közben sajnos rengeteg embert látni fejvédő nélkül, pedig legalább annyira fontos ilyenkor is sisakot viselni, mert semmivel sem vagyunk nagyobb biztonságban, mint sportolás közben, bármikor megcsúszhatunk egy olajfolton, csatornafedőn, véletlenül elüthet egy autó, kiszaladhat elénk egy gyerek, egy kutya vagy csupán a telefonját nyomkodó gyalogos, de akár egy másik bringással is összeakadhatunk, és a tárgyak a városban többnyire mind kemények, szóval erősen ajánlott városban is felvenni egy fejvédőt.

A bevezető első felében említettem, hogy mennyire fontos a sportolás közbeni sisakviselés elterjedésében a példamutatás, ha mindenki azt látja, hogy a profik (versenyzők), a példaképek fején sisak van akkor számára sem lesz kérdés, hogy miért ne tegye. Persze nem volt mindig így, kellett hozzá pár baleset, hogy kötelezővé tegyék az országúti versenyeken a fejvédőket, az mtb sportban pedig szerencsére hamarabb alapértelmezetté vált a sisakviselés. Természetesen el kellett telnie “egy kis időnek” (évtizednek), hogy legyen szó sportolni vágyó gyerekről vagy felnőttről, mindegyikük gondolkodás nélkül felveszi a fejvédőt sportoláskor. Szóval ha szeretnénk ha a városi kerékpározás során a jelentős többség fején sisak legyen akkor egy hasonló folyamatnak kellene végigmenni, aminek valahol az elején járunk éppen.

városi sisak

Miért viseljünk a városban sisakot kerékpározás közben?

A válasz egyszerű, ez az egyetlen dolog, ami megvédi a fejünket esés közben ha gond van. Sajnos sokan azt sugallják, hogy teljesen veszélytelen a városban kerékpározni (és ezért nem is állnak ki a sisakviselés mellett, mert az azt sugallaná, hogy veszélyes), ami nem igaz, a közlekedés egyik formája sem veszélytelen, bárki hibázhat, lehetnek váratlan körülmények, amik balesethez vezetnek. Hiába tudunk viszonylag gyorsan irányt váltani az autókhoz képest és férünk el kisebb helyen akkor is bármikor benne van, hogy egy pillanat alatt elveszítjük a kontrollt a kerékpár felett. Elég csak belegondolni, hogy mennyire ki vagyunk téve a forgalom többi részvevőjének, ha valaki éppen nem figyel akkor könnyen baleset lehet belőle és ilyenkor elég egy rossz esés aminek akár halál is lehet a vége. Ezenkívül mi is könnyebben el tudunk esni városban, olajfolt, csúszós út, nem látszódó kátyú és máris az aszfalton fekve találjuk magunkat. Persze sokan mondják, hogy a sportoláshoz képest lassabban megyünk városban és így nem esünk akkorát, ami nem igazán állja meg a helyét a valóságban, egyrészt vannak dombos települések Magyarországon, ahol nem 15 km/h-val fogunk gurulgatni, másrészt alacsony sebesség mellett könnyen lecsapódhat a fejünk esés közben, mert nem tudjuk kigurulni, kicsúszni az esést. Ráadásul a városban minden elem kemény, – aszfalt, beton, járdaszegély, autó, vas korlát, oszlop – amik mind komoly sérülést tudnak okozni, míg terepen van föld, fű, bokor, amik jelentősen puhábbak és mégis hordunk fejvédőt. Arról nem beszélve, hogyha elütnek minket akkor arra sincs időnk, hogy levegyük a kormányról a kezünket, nemhogy arra, hogy megpróbáljuk kigurulni, irányítani az esést.

És a legfontosabb, körülöttünk nincs hatalmas karosszéria, ami megvédene baleset esetén, semmi nem fogja csillapítani az esést ha belecsapódsz valamibe (maximum ha autónak repülsz és az puha anyagból van), “puhatestűek” vagyunk, akik könnyen sérülnek. A karunk, lábunk még összeforr idővel, de ha a fejünket verjük neki valaminek akkor sokkal nagyobb lehet a baj, a sisak az egyetlen dolog ami megvédhet. Szóval érdemes városban is sisakot viselni, már csak azért is, mert a halállal végződő kerékpáros balesetek 95 %-a fejsérülés miatt következik be, tehát az elhunyt kerékpárosok kb. 95 %-án nem volt sisak!

Mint már említettem többször is, a példamutatás nagyon fontos, akár sportemberként, akár városi bringásként mindig viseljünk fejvédőt, ne foglalkozzunk azzal, hogy mások mit mondanak, legyünk mi akik előremozdítják ezt a folyamatot, próbáljunk példát mutatni a jövő kerékpáros közlekedőinek, a következő években egyre többen fognak kerékpárra szállni a városokban, legyen számukra már az a normális, hogy fejvédőt viselnek.

Ugyanígy fontos a gyerekeknél is a sisakviselés, erről már számtalanszor írtunk, ahogy bringára szállnak a gyerekek az legyen az első, hogy sisakot adunk rájuk. És itt jön képbe a példamutatás, ha mi is viselünk fejvédőt akkor a gyerekek is sokkal szívesebben fogják felvenni, hiszen hasonlítani akarnak ránk.


Egy nagyon fontos dolog a városi kerékpározás kapcsán, hogyha a gyermekünket kerékpárral szállítjuk akkor mindig (még ha áll a kerékpár akkor is) legyen fejvédő a gyerekeken a gyerekülésben, mert a fejük védtelen az ülésben, elég csak arra gondolni, hogy a testüket megtartja a biztonsági öv, de a fejük magatehetetlenül nekicsapódhat az aszfaltnak, maradandó károkat elszenvedve. Sisak ráad, gyerekülésbe betesz, mindig ez legyen a sorrend!

Milyen egy jó városi sisak?

Biztos sokakban felmerül a kérdés, hogyha már a sisakviselés mellett döntöttek akkor milyet vegyenek. Azt le kell szögeznünk, hogy bármilyen kerékpáros sisak jobb, mintha nem viselnénk fejvédőt, mindegyik védelmet nyújt, a kérdés mindössze annyi, hogy milyen fokú védelmet, illetve, hogy mennyire praktikus városban. Az ABUS-t szeretjük emlegetni a városi sisakok kapcsán, mert nekik van az egyik legszélesebb városi fejvédő palettájuk (igen, nem csak egy modell van!), és ezeket a modelleket kifejezetten városi kerékpározáshoz optimalizálták.

A jó városi kerékpáros fejvédő megfelelő védelmet nyújt, a tarkóra, a halántékra jobban leér a sisak, így esés esetén megvédi ezeket az érzékenyebb részeket. Az összes ABUS városi modellen is láthatjuk, hogy oldalt és hátul is mélyen leérnek a sisakok.

A láthatóság is fontos szerepet játszik a városi fejvédőknél, a sisakokon elhelyezett lámpák fénye és a fényvisszaverő felületek mindig jobban láthatóak lesznek a forgalomban egy autós számára, mint a csomagtartóra szerelt lámpák, ugyanis míg az utóbbit az autó karosszériája kitakarhatja addig a fejvédőnket a kettővel mögöttünk álló autós is észlelheti.

A városi fejvédők szellőzése a városi tempóhoz és intenzitáshoz van optimalizálva. Mivel általában alacsonyabb intenzitáson bringázunk városban, mint sportolás közben, ezért nincs akkora hűtésre szüksége a fejünknek, emiatt kevesebb a szellőző nyílás ezeken a modelleken és a nyílások kialakítása is egyenesebb testtartáshoz van tervezve.

Mint minden sisaknál a városi fejvédőknél is lényeges szempont a kényelem. Kényelmes fejvédőt szívesen visel az ember, míg kényelmetlent nem, ezért fontos, hogy mindig próbáljuk meg vásárlás előtt és állítsuk be megfelelően, az utóbbi ráadásul a sisak védelmét is fokozza.

Jól néz ki. A városi közlekedésnél többnyire utcai ruhát viselünk, ezért nem baj ha a fejvédőnk stílusában passzol a ruházatunkhoz. Biztosan mindenki szívesebben visel majd ilyen fejvédőt.

A képeken található ABUS fejvédőkről ide kattintva találsz bővebben információt.

(A cikkünk megjelenését az ABUS támogatta.)

Viselj a városban is sisakot! – ABUS városi kerékpáros fejvédők

 

 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo