fbpx

Tripla duplázás egy méltatlan rendezésű országúti bajnokságon! – Pelikán nyilatkozatával

A statisztikák kedvelői talán szívesen utánanéznek, mikor fordult elő utoljára, vagy melyik nemzetnél alakult hasonlóan az országúti kerékpáros bajnokság. Mindenesetre elég ritka, hogy az Elit férfi és U23-as, valamint az elit női kategóriákban is bajnoki duplázásra kerüljön sor! A negatív oldalon sajnos szintén igen ritka, hogy egy nemzeti bajnokságon ilyen silány legyen a rendezés színvonala…

Király Mónika győzelme

Király Mónika győzelme

A csütörtöki, Debrecen mellett sík pályán rendezett időfutam után Király Mónika favoritnak számított, a mezőnyversenyeken kevésbé rutinos Pelikán János és D. Kovács Dávid már nem annyira egyértelműen. Több kemény ellenféllel kellett megküzdeniük a Tolna-megyei Bonyhád környékén rendezett mezőnyversenyen, és persze a délutáni hőség ismét nehezítette a kerekesek dolgát.

A bonyhádi pálya a szezonnyitó versenyeken megszokott alig több mint 24 kilométeres kör volt, végig hullámos terepen, Kisdorog után két rövid, de helyenként 10% meredekségű dombbal. A férfiaknak 6 kört (összesen 150 km), a nőknek 3-at kellett teljesíteni. Az utánpótlás korosztályoknak a nőkhöz hasonlóan rövidebb bajnoki távokat jelöltek ki, a rajtoltatás délelőtt kezdődött, az elit kategóriák fél 3 után indultak.

A rendezéssel kapcsolatban sajnos nem kerülhetünk meg negatívumokat, melyek méltatlanok voltak egy nemzeti bajnoksághoz 2016-ban. Például a szervezők nem biztosítottak a versenyrádiót, előfordult, hogy a versenybírók – akik az adott körülmények között egyébként példás munkát végeztek – mobiltelefonon tudatták a sportigazgatóval a versenyző technikai problémáját… Mentő nem kísérte a versenyt – szomorú párhuzam, hogy a hétvégén egy mountain bike-os rendezvényen tragikus halálos kimenetelű baleset történt, nem győzzük hangsúlyozni, mennyire fontos az elsősegélynyújtás biztosítása kerékpáros rendezvényen. Rendőri biztosítás sem volt az ob-n. (Frissítés: a szervezők első közlésével ellentétben nem halt meg a  hivatkozott mountain bike rendezvényen balesetet szenvedő bringás, közvetett információk szerint kómába került.)

13555561_1248577361821850_1285228746_o

Az útvonalbiztosításhoz sem gondoskodtak megfelelő létszámú kíséretről, Sokszor előfordult, hogy szemből autók, traktorok jöttek szembe a mezőnnyel, pedig a kijelölt kör kimondottan gyér forgalmú, talán ez volt a bringások óriási szerencséje… Arra is volt példa, hogy a szemből jövő autó hangosan dudálgatott, hogy ugyan, takarodjanak már le a kerékpárosok a bajnoki pályáról! Nem volt táblás motoros az időkülönbségek bemutatására, helyette szükségmegoldásként egy autó furakodott néha a mezőnybe és felmutatta a hátrányt kockás papíron, tollal felírva.

Mindehhez hozzá tartozik, hogy Stubán Ferenc, a Szuper Beton csapatvezetője, június 5-én fordult levélben kérdéseivel az országúti szakágvezetéshez, melyet a kerékpáros szaksajtónak (bikemag.hu/velo.hu) is címzett, és rákérdezett konkrétan a rendőri biztosításra, a csapatok kísérőinek biztosított rádiókra, neutrálautókra és a szükséges 2 mentőautókra. Nagy II. Zoltán országúti szakágvezetőtől annyi választ kapott – szintén a kerékpáros szaksajtónak (bikemag.hu/velo.hu) is címezve, hogy  az általa felvetett kérdésekben a bringasport.hu címen (http://bringasport.hu/?page_id=11) található Országúti Versenyszabályzat, valamint a versenyrendezési minimumról szóló dokumentumok az irányadóak.

Pelikán döntő támadása

Pelikán útban a győzelem felé

Visszatérve a pályán történtekre az elit férfi/U23 verseny rögtön kisebb akciókkal, elszakadási kísérletekkel kezdődött, és a harmadik kör elejére már ki is alakult egy kisebb elmenés, amire aztán később felugrottak a legerősebb versenyzők is. Ott volt többek között a csapat nélkül induló két jól hajrázó idegenlégiós, Lovassy Krisztián és Dér Zsolt, a BMC-s Ksuztor-Pelikán párosból Pelikán, az EPRONEX Special Bikes-ból Simon Péter, Szuper Betonból Rózsa Balázs Mogyorósi Mátéval és Lóki Bencével, az U23-as D. Kovács Dávid a Tipográfiából, a debreceni Ábrók Norbert, a veterán Garamszegi László és Holló Botond a Dr. Bátorfi Agria KTK-ból.

Az elmenésben nem mindig volt összhang, de végül a dombok a szökevények között is meghozták a szelekciót, a 2014. évi bajnok Rózsa pedig szerencsétlenül járt a meghibásodó hátsó kerekével. Az ötödik körre pedig Ábrók és Holló is leszakadt, így kialakult a Pelikán, Dér, Lovassy, Simon, D. Kovács ötös, akik 2-3 perces előnyben tekertek az utolsó kör megkezdéséig. A mezőnyben a Szuper Beton és a Mugen Race csapata vállalta az üldözést, de a 2 perc körüli különbség alá nem nagyon sikerült csökkenteni az előnyt, az utolsó körre pedig egyértelművé vált, hogy ma szökevénysiker születik.

Pelikán János körülbelül 10 kilométerre a céltól, a meredek emelkedők előtt, Kisdorogon támadta meg és lepte meg ellenfeleit akik nem vették át a lószt, vesztükre… Az Amplatz-BMC 21 éves versenyzője innentől egyedül tempózott a célba és 3 óra 39 perces idővel nyert. Mögötte bő egy perccel lemaradva Lovassy Krisztián (Team Differdange Losch) és Dér Zsolt (Team Vorarlberg) hajráztak a dobogós pozíciókért és ebben a sorrendben értek célba. D. Kovács az U23-as értékelést nyerte, Simon Péter negyedik lett.

Lovassy-Dér csata a célban

Lovassy-Dér csata a célban

A duplázó elit férfi bajnok így nyilatkozott a versenyről:

“Nem igazán tudtam, mit várhatok majd a vasárnaptól, miután a szombati edzés közel sem esett úgy, ahogy kellett volna. Kusztit szerettem volna segíteni a versenyen, ahol hat kör volt a penzum. Az első két körben felmentem gyorsan a kör végi dombokra, hogy lássuk, ki milyen erőben van. Peti mondta, hogy nem érzi magát a topon, ezért segít nekem.

Meglepően a harmadik kör elején, gyakorlatilag a lejtőn és utána a síkon ment el a döntő elmenés, benne Ábrival, Dér Zsolttal, az U23-as D. Kovács Dáviddal, Holló Botival, Lovásszal, Mogyorósi Mátéval, Rózsa Balázzsal, Simon Petivel és velem. Szépen felálltunk és forogtunk. Máté és Balázs a kör végén leszakadtak. Balázsnak technikai problémája is volt. Forogtunk tovább heten, mindenki kivette a részét a vezetésből, az előnyünk pedig 2,5-3 percre nőtt. Tudtam, hogy innen ez hazaér.

Ábri és Boti az ötödik körben leakadtak. Dávid az utolsó másfél körben már csak kapuzott, de neki csak az U23 számított. Az utolsó körben Petin is látszott, hogy fárad. Én meg azon gondolkoztam, mikor kellene megindulni. Tudtam, hogy nem a dombon kellene, mert az elég kiszámítható, így a dombok előtti Kisdorogon, 12 kilivel a vége előtt indítottam.

13524224_10205463034410098_636767970_o

Néha-néha hátranéztem, és elég hamar látótávolságon kívül kerültek a többiek. Gyakorlatilag mentem egy időfutamot a célegyenesig. 15p 23mp-re mentem egy 422 wattos átlagot. Csak akkor hittem el, hogy meglesz, amikor a befutó előtti domb tetején, 500-zal a vége előtt hátranéztem.

Boldog vagyok, hogy sikerült a mezőnyversenyt is megnyerni. Jobban izgultam most, mint az időfutam bajnokság előtt, mert itt nem csak rajtad áll minden, bármilyen nem optimális forgatókönyv előfordulhat. Sikerült higgadtan versenyezni és úgy érzem, a befektetett munka is beért, így meg tudtuk oldani.

Sok embert felsorolhatnék itt, de nem tehetem meg, hogy nem említem meg Specziár Viktort, aki lassan nyolc éve az edzőm. Ez a két bajnoki trikó minimum annyira az ő érdeme is, amennyire az enyém. Kusztinak pedig a versenyen nyújtott segítséget köszönöm. Kevesen tudják így kezelni, amikor egy fontos versenyen nem halad annyira. Ezek után még jobban tisztelem.”

A női versenyen az emelkedőkön egyértelműen kiderült, hogy felfelé Király Mónika (S.C.Michaela Fanini) a legerősebb. Előbb a július 2-ai Nove Mesto-i MTB-világbajnokságra készülő Benkó Barbarával (Focus XC Team) szakadtak el, majd az olasz csapat versenyzőnője nemsokára egyedül folytatta útját a győzelem felé. Barbira felért később a Belgiumban remek formába lendülő Kanti Dorottya (Dr. Bátorfi Agria KTK), azonban a Focus versenyzőnője a cél előtti emelkedőn támadva megszerezte a 2. helyet.

13502586_1104512096286654_4399782078592243257_o

Teljes eredménylista felnőtt, utánpótlás és női korosztályokkal:

ob_2016_eredmeny

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo