Láttátok a Specialized standot? Hangzott el a kérdés gyakran a friedrichshafeni kiállítás első napjának végén több kollégától és ismerőstől is. Miután laza nemmel feleltem, egyből elkezdték mesélni az ott szerzett élményeiket. Gondoltam magamban, végül is ott is „csak” kerékpárok vannak, annyira nem lehet más, mint a többi helyszín. A második nap közepe felé bebizonyosodott, hogy tévedtem! Az amerikaiak gyakorlatilag Morgan Hill miniatűr mását építették be egy német kiállítóterembe.
Már belépéskor két csinos hölgy csekkolta az amúgy egész expóra érvényes belépőket. A bemutatott kerékpárokhoz vezető szakaszok mind, egy a cégre jellemző technológiát vagy érdekességet mutattak be. Volt Body Geometry Fit helység, ahol megcsodálhattuk milyen eszközökre és tudásra van szükség a biomechanikailag tökéletes üléspozíció kialakításához.
Az egyik „alagútban” a Smartweld hegesztési és alumínium megmunkálási technológia részleteibe tekinthettünk be, másikban egy versenyző S-Works Epic-jét, továbbá az új, nőknek szánt Rumor modellt leshettük meg. A legkomolyabb mégis a szélcsatornát imitáló egység volt, közepén egy Shiv TT kerékpárral.
A helyszínen belül tematikusan voltak elrendezve a bringák. A városi vonalon egyből meg is pillantottuk a pedelec kategória koronázatlan királyát, a Turbo-t. 45 km/h órás maximális sebességre képes, vázba integrált akkumulátora van és ha lenne egy ilyenem, valószínűleg egész nap a várost járnám vele, ha kell, ha nem.
MTB
MTB vonalon több újítás is történt, viszont 2014-ben biztosan nem lesz kapható 27,5”-es Specialized hegyikerékpár. Merész húzás, túlságos konzervativizmus vagy adatokra épülő piackutatás, nem tudom. Ellenben azt érzem, hogy előbb utóbb kénytelenek lesznek ők is előrukkolni 650B modellekkel…
A P széria továbbra is a dirt és bmx gépeket jelent majd, az ugratók és bike parkok szerelmeseinek. Legérdekesebb ezek közül az összeteleszkópos P.Slope modell, ami akár 4X és dual slalom versenygép alapját is adhatja.
A világklasszis DH bringa, a 200 mm rugóttal rendelkező Demo 8 Öhlins rugóstagot kapott. A Specialized és a méltán híres svéd felfüggesztésgyártó együttes fejlesztésének gyümölcse nagyon bíztatóan hangzik. Érdemes egy pillantást vetni például arra, hogy milyen tagokkal szerelik a csúcs sportmotorokat, például a BMW S1000RR-t vagy a Ducati Panigale S-t.
A Demo váz a jól megszokott M5-ös alumínium alapanyag mellett már elérhető karbon változatban is, downhill szakágban se mindegy, hogy hány kilós „vasat” kell terelgetnünk. Kevésbé tehetősebbek a Status modellel vethetik be magukat a legkeményebb lejtőkön.
Aki igazi élménybringára vágyik, annak legjobb választás szerintem a 26”-es kerékmérettel készülő Enduro Evo. 180 mm rugóút elöl és hátul egyaránt, akár az előbb említett Öhlins taggal. A váz anyaga M5-ös alumínium. Természetesen ez is FSR rendszerű, mint az összes Specialized fully. Őszintén megvallva, a standon álló bringák közül ezt vittem volna el legszívesebben egy körre.
Az all-mountain bringák királya, az Enduro karbon és alumínium vázzal is kapható lesz, 29”-es kerekek mellett 155 mm, míg 26”-es esetén 165 mm rugóúttal.
Mindenki kedvence a Stumjumper FSR is elérhető lesz e két kerékmérettel. Újdonság az AutoSag Fox tag, ami nagyban megkönnyíti a hátsó felfüggesztés személyre szabását. A Camber kifejezetten 29”-es kerekekhez fejlesztett össztelós, 110 mm rugóúttal. Tipikusan erre lehetne azt mondani, hogy egy MTB szinte mindenre.
Megújul a Jaroslav Kulhavy-t olimpiai bajnoki címhez segítő Epic 29” is. A vázszett kb. 50 grammal lesz könnyebb, ennek ellenére a merevség is jelentősen javul. Érdemes megfigyelni a láncvillák kialakítását. A váz 27,2 mm átmérőjű nyeregcsövet fogad és a kábelek a csöveken belül futnak. Újdonság továbbá a maraton versenyzők igényeit szolgáló SWAT (Storage, Water, Air, Tools) rendszer is. Az Epic-nél ez két kulacstartó helyet, a rugóstag bekötési pontja fölé rögzíthető marokszerszámot és kormánycsapágy kupakjába integrált láncbontót jelent.
A merevfarú zászlóshajó, a Stumpjumper is csak 29”-es kerekekkel lesz kapható, de mindent tud, amit egy ilyen színvonalú gépnek kell. 142 mm széles, átmenő tengelyes kerék rögzítési rendszer, akárcsak az Epic esetében, SWAT kompatibilitás és a tavalyi modellhez képest kisebb tömeg.
Az alumínium és kedvezőbb árú karbon szövetből készülő Stumjumper-ek megmaradnak a standard gyorszáras rendszernél és a külső bowden elvezetésnél, de a geometria egy az egyben ugyanaz, mint a drágább modellek esetében.
A Crave 29” a középkategóriát képviseli, bár a triplán húzott alumínium csövekből készülő váz kevesebb, mint 1600 grammot nyom L-es méretben. Sokat elmond ez az amerikai cégről, hogy ami náluk a középkategória, az máshol jelenthetné a csúcsot is akár.
Akik Specialized MTB-t szeretnének, de nem céljuk, hogy versenyeket nyerjenek, azoknak érdemes egy pillantást vetni a Rockhopper és Hardrock szériákra. Gondosan összeválogatott felszereltség, divatos színek jellemzik ezeket a típusokat.
Országút
Kezdjük rögtön a nagyágyúval. Annak idején bombaként robbant a kerékpáros köztudatba a Venge.
A Cavendish által is használt gépet a gyártó információi alapján 22 wattal kevesebb erőbefektetésbe kerül 40 km/h sebességen tartani, mint a hagyományos Tarmac modellt. Nem mellesleg, véleményem szerint az aerodinamikus mezőnybringák egyik legszebbike. Az S-Works típus Sram RED hidraulikus felnifékekkel lesz szerelve, akárcsak Cav gépe az idei Tour-on.
A hegyimenők fegyvere viszont továbbra is a Tarmac marad. Az idei Giro győztes és a jelenleg is futó Vuelta éllovasa, Vincenzo Nibali is ilyet hajt.
Aki vázanyag területén az alumíniumra voksol, annak jó választás lehet a már jól ismert Allez széria.
Érdekes még a profik által a tavaszi többnaposokon használt Roubaix széria. Tom Boonen például ilyennel nyerte meg a 2012-es Paris-Roubaix-t. Tavaly óta már tárcsafékes verzióban is kapható, biztos, ami biztos.
A standon belül egy kompletten berendezett triatlon depót is láthattunk két Shiv-vel. Nekem meglepő újdonság volt a váz belsejébe rejtett ivótasak, továbbá az alsó- és a nyeregvázcső közé rakott gél és szelet tároló. Szakértő szemek felfedezni vélhetik a Magura tavaly bemutatott hidraulikus időfutam fékberendezését is a bringán.
A cyclocross palánkok között pedig megcsodálhattuk a Crux kerékpárokat. Nem, nem a Magellán montikról van szó, hanem a „nagy S” csúcs cx gépeiről.
Kiegészítők
Megjelentek a már említett SWAT rendszer szerves részét képező kulacstartók is több verzióban. Szerszámmal, valamint gumijavító készlettel és patronos pumpával ellátott kulacstartók közül is választhatunk.
Úgy gondolom, ezt mindenki értékeli, aki eddig a mez zsebében hordta a felszerelését, vagy nyeregtáskából hagyta el szeretett marokszerszámát.
Sisakok terén új modell az aerodinamikus Evade. Érdekesség, hogy Christoph Sauser és Todd Wells is ilyenben hajtott a híres Leadville 100 MTB versenyen.
A cipők továbbra is Body Geometry talpbetéttel rendelkeznek. Újdonság az S-Works Trail modell, ami a technikás ösvények kedvelőinek nyújt csúcs xc cipőre jellemző merevséget, anélkül, hogy félteni kéne, pár kőhöz csattanástól, vagy faágon koppanástól.
A legtöbbek által használt és méltán szeretett Comp MTB cipő is teljesen megújul. A hagyományos csat helyett megkapja az S-Works modellekről ismert Boa tekerőt a megszokott 2 tépőzár mellé. Ár-érték arányban talán a legjobb vétel lehet.
A jól bevált nyergek csak dizájnra változnak, mindössze egy, triatlon specifikus ülés jelenik meg, a Sitero.
Női vonal
A Specialized komolyan gondol a gyengébbik nem bringás igényeire is. Teljes MTB, országúti és kiegészítő palettával rendelkeznek hölgyek számára is. A kerékpárok geometriája anatómiailag a nőknek lett kitalálva, ezért például alacsonyabb a vázak átlépési magassága.
Újdonság a 110 mm-t mozgó 29”-es fully, a Rumor, gyakorlatilag a Camber hölgyeknek készült megfelelőjét jelenti. Fontos megemlíteni, hogy ruházat terén is külön női vonal áll a vevők rendelkezésére.
További Specialized-információk: http://www.specialized.com/hu/hu/home/
(x)