A Shimano STePS E5000-es pedelec hajtásrendszerrel a japán gyártó egyelőre a végére ért a 2019-es fejlesztések bemutatásának. Nyilván erős lenne “low budget”-nek nevezni az ezzel készülő ebike-okat, de az is tény, hogy nagy lépést tettek a minőségi elektromos bringák árainak leszorítása érdekében.
Az elektromos rásegítéssel ellátott kerékpárok sosem voltak olcsóak. Persze, léteztek mindenféle Távol-Keleti hajtásokkal ellátott gépek, de azok rendszerint több sebből véreztek, ha pedig a felsőházból válogattál volna, azaz Bosch, Brose, Panasonic, Shimano vagy Yamaha szettest szerettél volna, akkor 2000 EUR alatt nem nagyon tudtál újonnan hozzájutni. Ezt a gátat jól ismerte a Shimano is, ezért a most bemutatott E5000-es STePS rendszert kifejezetten a belépő kategóriába szánták. Azért ne gondoljuk, hogy majd terjedni fognak itthon a 199.990 forintos ebike-ok, de a német, osztrák, svájci és benelux piacokon több tízezres plusz eladásokat generálhat, ha 1500 EUR környékére le tudnak menni a “commuter” azaz a városi ingázásra alkalmas pedelec kerékpárok árai.
Először a trekking kínálatba az E6000-es lépett be, majd követte idén az E6100-as, de ezek igazából nagyjából egy árban voltak. Az E5000 célja olyan dinamikát adni amit a montis E8000 és E7000-nél tapasztalhatsz de sokkal kedvezőbb áron. Ezt ígéri a marketing szöveg, ami nyilván nem lesz 100%-ig igaz, de ismerve a Shimano-t, azért nem fogunk csalódni. Nagyjából jövő tavasszal, mert saccperkábé addigra lesznek az első trekkingek a piacon.
A sajtóanyag megemlékezik arról is, hogy nagyon könnyű lett a motor, amitől az egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Ugyanis a derék japán mérnökök hiába szeretnék a legjobbat neked, miközben az ebike gyártók 3-4 kilós vázakba szerelik majd be, amin kilós sárvédő szettek vannak, meg kétkilós gumiszettek, hiszen “úgyis elviszi a motor”. Főleg trekking vonalon sajnos ez az igazság, persze ettől még örülünk, hogy vannak cégek akik figyelnek erre!
A száraz tények szintjén meg kell említeni, hogy 40 Nm-es nyomatékot tud a rendszer, ami több mint elég városba és túrákra, a motor pedig 2.5 kg-ot nyom, ami 380 grammal kevesebb, mint a többi egység. A negatívumok közé sorolnám, hogy négyszög tengelyes a hajtómű, bár ezt csak nagy súlyú bringások érezhetik majd meg. Állítólag minden eddiginél csendesebb lett és a beépítési mérete is kisebb, sőt integrált akkuval is működtethető lesz, ami kedvez a letisztultabb dizájnú kerékpárok kedvelőinek. Három üzemmódja lesz: ECO, NORMAL és HIGH, és a japánok ugyanazt a pedálozási érzést ígérik, amit a nagytesóknál is. És ez az ami miatt a Shimano a kedvenc hajtásom, mert nem azt érzed, hogy “motorozol”, hanem azt, hogy sokkal erősebb vagy. Neutrálisabb, jobban “ki van találva” a programozása mint a Bosch-nak.
Az E5000-es mechanikus és Di2 szettek is kompatibilis, de utóbbinál leginkább az Alfine Di2-ra gondolhattak, hiszen nem gondolnánk, hogy XT Di2-val szerelnének egyébként “belépő szintű” trekking pedeleceket. Akkuból 418 és 504 Wh-s kapacitásúak közül lehet majd válogatni (a gyártóknak). A szett kompatibilis lesz a Nexus Inter 7/8-as illetve Alfine Inter-11/8-as agyváltóval, és a kifejezetten elektromos kerékpárokhoz tervezett Inter-5E IHG-val is. A 8 sebességes és Inter-5E Di2 elektromos vezérlésű agyváltók esetében pedig adott lesz az automata váltás lehetősége is. Ezeken felül természetesen a hagyományos 9-10-11 sebességes láncváltókkal, valamint a 11 sebességes Di2 rendszerekkel is együttműködik. Egyéni vélemény, de szerintem a nyomógombok szebbek mint az E7000-es esetében.
Kíváncsian várjuk az első tesztgépeket 🙂