A Shimano sokáig kivárt a pedelec piacra való belépéssel, évekig nézegettük a Eurobike kiállításon a különböző „már majdnem kész” fázisú demo szettjeit, de aki ismeri a japán óriást az tudja, hogy nem adnak ki fércmunkát a kezükből! Azt pedig, hogy mennyire lehet sikeres a STePS, mi sem mutatja jobban, mint az a szelet, amit a Bosch tortájából harapott ki 2017-re.
A kiállításon járva-kelve azt lehetett látni, hogy bizony nagyon sokan bizalmat szavaztak mindkét STePS szettnek! Az E6000-es trekking és az E8000-es montis is nagyon sok jövő évi bringában látható volt. Ha globálisan nézzük, akkor a legtöbb gyártót a Bosch-tól csábította el a Shimano. A cégek szerint a Shimano rendszere kompaktabb, könnyebb és lényegesen olcsóbb, mint a németeké, és ez a három ismérv már bőven elegendő ahhoz, hogy áttervezzék a vázaikat, ugyanis a felfogatási pontok nem egyeznek meg.
Na ennyit az elmélkedésről, nézzük magát a cuccot! A motor egység itt is a hajtóművel van egybeépítve és mindössze 3 kilót nyom az egész. Ahogy már említettem eléggé kompakt méretű, ami sok szempontból előnyös. Könnyebb vázat lehet hozzá tervezni, merevebb egységet képez és persze több a lehetősége a mérnököknek a tömegközéppont kitalálására. A hajtómű négyszögtengelyes, de ez a városi, túrázós használathoz bőven elegendő. A montis motornál már integrált tengelyes kivitelt használnak, nem úgy mint a konkurensek!
Hajtóműből 170 és 175 mm-es hosszúság között lehet választani, ahogy lánctányérból is kétféle van: 38 és 44 fogas. Mivel trekkingekbe szerelik az E6000-est ezért nadrágvédővel is el van látva a hajtómű. A kormányon egy kis gyűrűt találsz (a tesztgépen kettő is van, majd mondom miért), amivel a központi egységet távvezérelheted, így nem kell elengedned a markolatot. Ezen tudsz a menüben lépkedni, vagy rásegítési fokozatot váltani. Ez utóbbiból háromféle áll a rendelkezésedre: az ECO a legnagyobb hatótávot nyújtja, a NORMAL az általános használthoz ideális, a HIGH pedig akkor jó, ha sietős a dolgod, vagy izzadás nélkül szeretnél valahová odaérni.
Akkumulátorból vázra integrálható és csomagtartós is választható a gyártók számára, és itt szeretném kihangsúlyozni, hogy a STePS nem kapható kereskedelmi forgalomban, csak kerékpárgyártók számára elérhető! A 36 V-os 11.6 Ah-s és 418 Wh-s akku több mint 1000 töltést bír ki kapacitás vesztés nélkül, ami azért a valóságra fordítva azt jelenti, hogy 5-6 évig biztosan nem kell számolnod hatótávolság csökkenéssel átlagos használattal számolva.
A tesztbringa másik érdekessége a 8 fokozatú Shimano Alfine agyváltó volt (létezik 11 sebességes is), mely Di2 kivitelű, vagyis a váltás elektronikusan megy végbe akárcsak a Dura Ace, Ultegra, XTR vagy XT szetteknél! Mindezt megfejelték az adaptív automata üzemmóddal, vagyis a váltást bizonyos beállított paraméterek alapján a vezérlőegység maga is tudja irányítani, sőt folyamatos „öntanuló” programot futtat, vagyis alkalmazkodik a „vezetési” stílusodhoz. Ez az autóiparban már nem újdonság, de bringánál most van először ilyen. Automata módja volt már a Bosch+NuVinci Harmony párosnak is, de az nem volt öntanuló. Az agyváltó természetesen manuálisan is vezérelhető, ezért is kapott két vezérlő egységet a kormány.
Maga a STePS egy eléggé nagy tudású rendszer, nem lehet pár sorral elintézni. Nézzük először a rásegítési fokozatokat. Az ECO-NORMAL-HIGH elsőre szűk keresztmetszetnek tűnik, hiszen a Bosch esetében négy közül választhatsz, de a valóságban bőven elegendő. Ha sportosabban akarsz haladni, akkor használd az ECO módot, és a hatótávolság 100 km körül alakul. Általános városi használatra a NORMAL mód bőven elegendő, nagyjából izzadás nélkül tudsz vele 20-22 km/h körüli tempóval haladni síkon. Itt már azért erősebb a rásegítés, a hatótáv 70 km körül alakul, ami azért több napnyi munkába járást jelent, hiszen átlagosan 5-10 km-t tesznek meg az emberek az otthonuk és a munkahelyük között. Amikor sietni kell, vagy ha hegyre kell menned, de nem szeretnél megizzadni, mert mondjuk ingben kell megjelenned az irodában és nincsen zuhanyzási lehetőség (mint a legtöbb cégnél sajnos), akkor nyomd be a HIGH módot, és nem lesz gond! Ami igazán különleges a Shimano akku menedzsment szoftverében, az a hatótávolság, de erről később. Van még egy üzemmód, ez pedig a WALK ASSIST, ami egy „önjáró” mód, vagyis amíg nyomva tartod a gombot, addig önállóan, a hajtómű tekerése nélkül is halad a bringa, de csak 5 km/h-s sebességgel. Ez elegendő a garázsfeljárón való feltoláskor, vagy például terepen mikor meredek helyen fel kell jutnod a géppel.
Kétféle bringában is volt szerencsém tesztelni a STePS rendszert. Az egyik egy alacsony átlépési magasságú trekking volt, a másik pedig egy cross trekking. Előbbi még a „régi” egyszerűbb kijelzővel volt szerelve, utóbbi pedig már az újjal, ami konkrétan az eddig általam látott legjobb kijelző. Egyrészt nagyon részletes, kontrasztos a kijelzője, másrészt a háttérvilágítással sem süti ki a szemed éjszaka, mivel nem a klasszikus LED-es megvilágítást alkalmazták, hanem backlight megoldással, vagyis maguk a karakterek lesznek fényesebbek. Volt, hogy ezt a funkciót nappal is bekapcsoltam, így mindig tökéletesen le lehetett olvasni az aktuális értékeket! Az új kijelző előnye a nagyon részletes akku állapot jelentés, mivel nem csak grafikusan „fogy” az elem, hanem százalékosan is látod, hogy állsz. Így hamar ki tudtam számolni, hogy ha HIGH módban megyek síkon, akkor másfél percenként fogy el 1%-nyi akku kapacitás, ami alatt 700 métert teszek meg, így meg tudom-e tenni az 50 km-es távot vagy sem. Egyébként meglehetősen pontosan km-ben is ki tudja írni a hátralévő távolságot.
Ezen a ponton kanyarodnék vissza az akku menedzsment szoftverhez. Az első tesztnapot az alábbiak szerint abszolváltam: az alábbi Strava linken ( https://www.strava.com/activities/714089555 ) látható útvonalat jártam be. Az autót letettem Szentendrén, betekertem a Lurdy házhoz tárgyalni, majd még két ilyet iktattam be a belvárosban és utána a nap végén irány vissza az autóhoz és haza. Mivel szép idő volt, és nem illik agyonizzadva megérkezni, maxra kapcsoltam a StePS-et, és HIGH módban tettem meg az utat, bízva abban, hogy elegendő lesz az akku az útra. A nap végére 50 km lett a megtett távolság, tisztán 2 órás menetidővel, mivel 25 km/h a vége a pedelec szabvány szerint a szettnek. Először azt gondoltam, hogy sokkal lassabb leszek mint reggelente autóval, hiszen a hosszú Szentendre-Békásmegyer-Flórián tér szakasz biztosan gyorsabb autóval.
Hát nem. Kerek egy óra alatt értem a Lurdy házhoz, amit ha reggel 8 körül autóval közelítenék meg, simán ennyi ideig, vagy még tovább tartana Szentendrétől. A belvárosban pedig mondanom sem kell mennyivel gyorsabb volt A-B-be eljutni, pedig kifejezetten ügyeltem a KRESZ szabályok betartására. A nap végére még így is 29%-nyi energia maradt az akkuban, tehát csak a 2/3-át fogyasztottam el, így elképzelhető, hogy simán meglett volna akár a 70 km HIGH módban. Ami azért elég durva tekintve, hogy az átlagos napi ingázások 5-10 km-es távolságot jelentenek a statisztikák szerint. Viszont nem kottyan meg neki a „hardcore” ingázó napi 25-25-ös távja sem maxigázon.
Természetesen nem csúcsra járatva is kipróbáltam a gépet, de még hegyes-völgyes túrán is simán kijött belőle a 60-70 km vegyesen mindhárom módot használva, de átlagban NORMAL üzemmódban. Egy valamivel volt nehéz megbarátkoznom. Az automata üzemmóddal. Az első utamon igazából nagyon megutáltam, mert valamiért konkrét elképzelése volt a 60-as pedálfordulat tartására, így mindig feljebb kapcsolt a nehezebb fokozatba mint szerettem volna. Ilyenkor jópárszor felülbíráltam a döntését, és a gombbal eggyel könnyebb fokozatot választottam. 5-10 km kellett neki, hogy „megértse” mit szeretnék. Egy idő után már jól összehaverkodtunk, ráérzel mikor fog váltani, és olyankor elveszed kicsit a nyomatékot. A leghasznosabb megálláskor volt az AUTO mód. Ilyenkor az előre beállítható fokozatba vált vissza, így nem maradsz véletlenül „nagytányér-kónuszon”.
Ami viszont kifogott rajta, az a meredek emelkedő. Na nem a motoron, mert az 50 Nm-t tud, hanem az automata vezérlésen. Elindulsz felfelé, a motor megtol, elkezd pörögni a lábad, ő váltani szeretne egyel nehezebb fokozatba. Igenám, de nyomaték alatt nem vált az agyváltó. Te ilyenkor megállsz a pedálozással, a motor lekapcsol mert a pedelec rendszer csak pedálozás közben működhet, az agyváltó vált egyet, de közben lelassulsz, mert meredek a hegy. Mikor tekerni kezdesz, ő érzi hogy vissza kellene váltani egyet, de terhelés alatt nem tudsz…. Na szóval azt még a kiállításon a Shimano technikai szakembere is elismerte, hogy van mit reszelni ezen, de a fejlesztések abba az irányba mennek, hogy az agyváltó képes legyen terhelés alatt is váltani.
Kicsit hosszúra nyúlt már az írásom, így megpróbálom összefoglalni! A STePS egy kiváló rendszer, nagyon komoly hatótávolsággal, a piac legjobb kijelzőjével, és japános precizitással. Az elektronikus vezérlésű agyváltó jó dolog, de az automata módját csak városban, síkon tudtam megszokni, bár a vásárlók többsége ott fogja használni. Hegyen manuálisan kapcsolgatva gyors és gondtalan az élet, már ha szereted az agyváltót. Természetesen a STePS láncváltóval is kompatibilis, és a nyakam teszem rá, hogy hamarosan lesz automata üzemmódos XT vagy XTR Di2 is a csúcs trekking, vagy monti kínálatában a gyártóknak. A STePS rendszerrel szerelve nagyon sok bringát fogsz találni a boltokban itthon is 2017-ben. Szerencsére bebizonyosodott, hogy megérte ilyen sokat várni a Shimano pedelec hajtására, mert ismét valami igazán profi cuccot adtak ki a kezükből.
Ha bővebben is érdekel a STePS rendszer, akkor kattints IDE!