Amilyen összeszedetten nyerte meg idén Nino Schurter az összes fontos XC versenyt, olyan erős volt a Scott dominanciája az Eurobike kiállításon! Talán van valami összefüggés?
Idén egy személyes példán keresztül is sikerült megtapasztalni, milyen szintre emelte a profizmust a svájci cég. A fejlesztőmérnököknél alapvető elvárás a mesterfokú diploma, de többen PhD képzést követően csatlakoznak a cég Givisiez-ben található központjához. Három világszinten elterjed nyelv megértése szintén alapkövetelmény, bár Svájcban ez talán nem is számít különlegesnek. Annak ellenére, hogy a termelés Távol-Keleten zajlik, az összes tesztelésre alkalmas berendezés a Scott kizárólagos tulajdonában van, legyen szó statikus vizsgálatokról, vagy dinamikus élettartam tesztekről.
A 2017-es szezontól kezdve a WorldTour versenyeken is névadó szponzorként szerepelnek az Orica-Scott révén. Caleb Ewan idén Giro d’Italia szakaszgyőzelemmel hálálta meg a bizalmat, a fiatal ausztrál sprinter az aero Foil országútit használta. A második generációs Foil talán legismertebb sikere Matt Hayman nevéhez fűződik, a 2016-os Paris-Roubaix klasszikuson sötét lóként tudott nyerni.
A 2018-as modellév újabb mérföldkövet jelent a Foil történetében, debütál ugyanis a tárcsafékes változat. A váz sziluettje meglehetősen hasonló a felnifékeshez, de több ponton lényeges különbségek is felfedezhetőek. A csak tárcsafékes villa új fejlesztés, a villavállat aerodinamikailag optimalizálták, hátsó része illeszkedik az alsócsőbe. A Flat Mount rögzítésű féket és konzolt kívülről egy légterelő takarja, sőt az átmenő tengely furatát a hajtás oldalon is szárnyprofil keresztmetszetű forma veszi körül. A tengely egy 5-ös imbusszal szerelhető, így nem lóg ki felesleges kar sem, ami megnövelné a légellenállást.
A váz első háromszöge megegyezik a felnifékes változattal, így marad a Press Fit középcsapágy és az ékmechanizmussal rögzített aero nyeregszár is. A láncvillán is természetesen Flat Mount konzol található, az átmenő tengely is a kategóriában megszokott 142×12 mm-es. Apró részlet, de cserélhető váltofülből létezik már az új Direct Mount Shimano hátsó váltókhoz tervezett verzió is.
Összességében aerodinamikailag nem marad el a felnifékes modelltől, a teljesen átdolgozott lay-up miatt a váz 25 grammal, míg a villa 15 grammal nehezebb. A végére maradt viszont az aduász, mégpedig a 30 mm-es gumikkal való kompatibilitás. Így már a katalógus adatokat olvasva is Roubaix kompatibilis géppel állunk szemben, de bevethető sprinterek által is egy sík szakaszon, vagy akár egy heroikus “da solo” szökéshez.
A Riccardo Ricco alkatú függőknek továbbra is csak az Addict RC hozhat teljes kielégülést. A karbon váz és villa tömege együttesen 1100 gramm alatt van, a tárcsafékes változat is mindössze 60 grammal nehezebb, és akár 28-as gumikat is fogad. Az Addict RC a klasszikus országúti versenygép, az idei Tour de France fehér trikósa, Simon Yates is ilyet hajt.
Az Addict azt a felhasználói réteget célozza meg, akik kevésbé értékelnék az RC hosszú és lapos geometriáját, sokkal inkább a Solace kényelmét keresik. Azonos méret esetén rövidebb a felsőcső, hosszabb a fejcső, így magasabbra kerül a kormány. A vázszögek is inkább a stabilitást segítik elő az agilis irányíthatósággal szemben.
A “gravel” szcéna arany virágkorából sem maradhat ki a Scott. Az Addict Gravel ugyan nem a szakág legjobban variálható típusa, viszont nevéhez méltóan kifejezetten könnyű és hatékony fegyver a murvás mérföldek megtételéhez. Nem véletlen tehát, hogy Gus és Lachlan Morton (Dimension Data) ilyen bringákkal vágtak neki Kolumbia felfedezésének a Thereabouts 3. részében. Egyedül felszereltségben különbözik az Addict CX, a teljes Force 1 szett egy könnyű és szimplán használható rendszert kínál akár a saras cyclocross versenyekre is. A kételkedőknek Tufi hosszú távú menet tapasztalatokkal is szolgálhat majd.
Mindenképp említést érdemel az alumínium vázas Speedster széria. A kedvezőbb árú modelleknél is kiemelt hangsúlyt fektettek az igényességre. A Tiagra szettes Speedster Gravel Disc például kiválóan betöltheti a “mindenes” kerékpár szerepét.
Simon Smart neve ismerősen csenghet az Enve kerekek kedvelőinek, a brit aerodinamikai mérnök F1-es tapasztalatok után fordult a kerékpáripar felé. A Plasma 5 triatlon bringa is az ő nevéhez köthető. Több helyen megfigyelhető a teljes integrációra való törekvés, ilyen a fejcső elé helyezett aero italtartó, az egyedi kormány és könyöklők, továbbá a felsőcsövön található tárolóegység. Az Eurobike kiállításon megfigyelhettük Sebastian Kienle Ironman világbajnok beállításait is. Ami különleges, hogy a német festetlen vázat használ, amivel legalább 50 grammot spórol. Egyedi igények szerint készült a Drag2Zero karbon könyöklő, valamint az aero kulacs meghosszabbításaként szolgáló áramvonalas burkolat/tárolódoboz is.
Ha a Scott által támogatott sportolók kerülnek sorba, egyértelműen első a listában Nino Schurter. A tavaly bemutatott Scale és Spark modellek nyergében idén az összes világkupát és a világbajnokságot is megnyerte.
A merevfarú Scale mindig is híres volt arról, hogy kategóriájában az egyik legkönnyebb vázzal rendelkezett, a legújabb változat M-es méretben mindösszesen 879 grammot nyom. Mindez 29″-es kerékméret mellett, ugyanis a versenyzésre szánt gépeknél ezt találták hatékonyabbnak a mérnökök. Az RC kifejezetten egytányéros rendszerekhez készült, de szerepelnek a kínálatban első átdobóval szerelt modellek is.
Szintén tavaly debütált a legújabb Spark összteleszkóps XC gép, amiről korábban részletes teszttel jelentkeztünk. A Spark 900 RC 100 mm rugóúttal rendelkezik és elsősorban versenyzőknek készül. A Spark 900 esetén már 120 mm-rel és kifejezetten technikás ösvényekkel kompatibilis vázszögekkel számolhatunk, míg a Spark 700 ehhez a 650B+ (2,8″) gumik megnövekedett tapadását és komfortját teszi hozzá.
A 2018-as modellév legjelentősebb újdonsága a 150 mm-t mozgó élménybringa, a Genius. Nevén kívül valójában semmi nem köti elődjéhez, műszaki megoldásai sokkal inkább a tavaly bemutatott Spark szérián alapulnak. A rugóstag helyzete megegyezik, az alsó bekötési pont a középcsapágy fölé került, így a fejjel lefelé beszerelt taghoz itt is a vázban integráltan fut a lockout kábel. A metrikus “Trunnion Mount” rugóstag azonos szemtáv mellett nagyobb lökettel bír. Mivel a hosszabb rugóút nagyobb elmozdulással párosul a hátsó háromszögben is, a Scott mérnökei rájöttek, hogy nem kifizetődő egy olyan forgáspont nélküli kialakítás, mint a Spark esetén. Végül a jól bevált négyforgáspontos Horst-link bizonyult a legjobb megoldásnak, látható is a forgáspont a láncvillán.
A jó kezelhetőség érdekében kifejezetten rövid 438 mm-es a láncvilla. Ez főleg annak tudatában nagy eredmény, hogy akár 2,6″-os gumik is beférnek 29″-es felniken. A kerékpár sokoldalúságát mutatja, hogy a rugóstag felső bekötési pontjánál levő excentrikus hézagolókkal pillanatok alatt átalakítható a geometria és 2,8″-as gumikat is használhatunk 650B kereken. Menet közben a tagot és teleszkópot egyszerre vezérlő TwinLoc kapcsolóval választhatunk a nyitott állást jelentő 150 mm, a trail fokozatként ismert 100 mm, és a teljesen lezárt állapotok között.
A geometria a legújabb trendeket követi, meglehetősen hosszú a felsőcső, amit rövid kormányszárral kompenzáltak, így tempós szakaszokon is meglehetősen stabil, valamint az irányítás se tűnik túl lomhának. A csúcsot képviselő Tuned változat egy darabból készült kormány-stucni kombóval érkezik, a Syncros Hixon SL iC modellje mindösszesen 290 grammot nyom. A vázszett is hű a Scott hagyományaihoz, a legjobb változat tömege taggal együtt 2249 gramm.
Nyáron volt alkalmunk rendesen letesztelni a bringát, elöljáróban annyit, hogy remek önbizalom növelőként működött még kevésbé tapasztalt bringások alatt is. Nagyon kiegyensúlyozott gép, főleg a gyors és köves terepeken teljesít jól, illetve az ugratókon is kellőképp stabil.
Akinek mindez kevés, mert például nem adatik meg a lehetőség, hogy egy felvonóval felszerelt bikepark mellett lakjon, annak érdemes elgondolkoznia az e-Genius beszerzésén. Pontosan ugyanaz a tervezési elv, karbon helyett alumínium vázzal, viszont ezt bőven kompenzálja a Shimano E8000 szett 250 W-os rásegítése. Az 500 Wh kapacitású akkumulátor az alsócsőbe van integrálva, így esztétikailag is remek az összkép.
Akik nagyvárosi ingázáshoz vagy hétvégi túrákhoz keresnek hű társat, azoknak is érdemes egy pillantást vetni a Scott kínálatára. Az Sub Cross kerékpárok kiváló minőségére garancia a márkanév, ezenkívül az specifikáció is remekül átgondolt, a jól párnázott nyergek és ballonos gumik még a kátyús vidéki utakon is kellő komfortot nyújtanak.
Ha elkél a rásegítés, akkor is rengeteg modell közül lehet választani a svájci gyártó kínálatában. Az e-Silence széria hihetetlenül halkan és kiegyensúlyozottan teljesítő Brose motorral készül, míg az általunk is próbált e-Sub modellek a jól bevált Bosch hajtást használják. Akik személyesen is szeretnék megtapasztalni, milyen egy elektromos rásegítésű Scott kerékpárral suhanni, azoknak kiváló program az októberi e-bike teszthétvége Visegrádon a K2 BikeShop rendezésében.
A SCOTT bringákat keresd a K2 Bike Shop-ban!