Emlékszem, az idei E-bike Test&Show-n éppen arról beszélgettünk az egyik standon, hogy hol kezdődik egy “használható” e-MTB árban, és mennyivel drágább, mint egy hagyományos MTB. Akkor még nem láttam a Rockrider E-Feel 700S-t, pedig a Decathlon is ott volt kiállításon. Aztán pár héttel később a budaörsi áruházból elvihettem egy éles körre a fent említett modellt és onnantól már más véleményen vagyok, egy normális e-monti árát illetően.
Rendszeres olvasóink emlékezhetnek rá, hogy régebben több decathlonos kerékpárt is teszteltünk, aztán a covidos idők véget vetettek ennek, de most van egy jó hírünk, idén újra lesznek tesztek, bemutatók a Decathlon kínálatából. A régebbi cikkeinket megnézve egyértelműen kijelenthető, hogy nagy változás történt az 5-6 évvel ezelőtti paletta és a mostani között, azóta a francia sportáruházláncnál is az elektromos rásegítéses kerékpárokra nagyobb fókusz került és a gravel szegmens is sokat erősödött, na meg egy World Tour országúti csapatot is támogatnak Van Rysel kerékpárokkal és az MTB XCO világában is komoly szerepet vállalnak.
De most térjünk rá arra, ami az elmúlt 15 évben megváltoztatta a kerékpárpiacot, az e-bike-okra, melyek egyre jobban szorítják ki a hagyományos kerékpárokat és a nyugati országokban már többet adnak el belőlük, mint normális bringából. Az MTB-k között a legjellemzőbb ez a változás, ott már egyértelműen az elektromos változatok uralják a piacot. Ennek megfelelően a Decathlon is jelentős energiákat fektetett ebbe a szegmensbe és mára már egy teljes e-MTB kínálattal rendelkeznek. A cél ezúttal sem volt más, mint az, hogy elérhető árú minőségi kerékpárokat gyártsanak. Az idei első decathlonos tesztalanyunk is ebből a kategóriából került ki.
A Rockrider E-Feel 700S egy trail, all mountain felhasználásra tervezett e-MTB elöl-hátul 160/150 mm rugóúttal, de ha nem akarunk annyira szakmaiak lenni akkor azt mondanám, hogy ez az a mostanában népszerű e-MTB kategória, amit a vásárlók többsége választ, amikor össztelós e-montit akar venni. És hogy miért? A cikkből ki fog derülni.
Az E-Feel 700S alumínium vázát Franciaországban tervezték, míg a gyártás Kanadában történt (juharfalevél is található a nyeregvázcső hátulján), ez a mai kerékpáros világban igazán üde színfolt amikor szinte minden a Távol-Keleten készül. Habár a Decathlon honlapján robusztusnak írják a vázat, szerintem a kategóriájában átlagosnak mondható, annyi anyag van benne, amennyinek egy ilyen felhasználásra tervezett vázban lennie kell, szép vastag csövek, de semmi nincs rajta eltúlozva. A rugózási rendszere 4 forgáspontos, alapvetően egy teljesen modern rendszer, ami a fékezés a rugózásra történő negatív hatásait hívatott kiküszöbölni. A bovdenezés a vázon belül fut, de szerencsére nincs teljesen integrálva, nem megy át a kormánycsapágyon, így könnyen szerelhető ha valamilyen probléma adódna. A geometria táblázat megerősíti, hogy ez egy trail e-monti, kellemesen lapos fejcsőszöggel és hosszú láncvillával, ami a stabilitásnak biztosan jót fog tenni.
Egy e-MTB-nél mindig fontos, hogy milyen rásegítési rendszer dolgozik benne. A Decathlonnál az E-Feel 700S-be a Shimano EP6 rendszerét választották, ami a kerékpár jó ár-érték arányának megőrzéséhez hozzájárul és nem mellesleg 85 Nm nyomatékot tud, ami nagyon nem kevés (kb bármire elég). Ehhez még egy 630 Wh-s akkumulátort is kapunk az alsócsőbe, mellyel akár a 90 km-es hatótáv is elérhető a gyári adatok alapján. És ha már az alsócsőnél járunk akkor megemlíteném az akkufedőt, ami ötletes és kellő védelmet nyújt az akkumulátornak.
Az E-Feel 700S elejében egy levegős Rockshox 35 GOLD RL villa található 160 mm-es úttal, amin a visszaút csillapítást és a kompresszió csillapítást (egészen a lockoutig) tudjuk állítani. Ez is tipikusan az az alkatrész, ami hibátlanul teszi a dolgát, de az extrák hiányoznak belőle, cserébe viszont még a megfizethető kategóriához tartozik. A vázban egy Rockshox Deluxe Select tag dolgozik, ami szintén levegős és a visszaút csillapítás állítható rajta.
A váltást a Shimano Cues 6000 rendszerére bízták az E-Feel 700S-ben, ami szintén nagyon jó választás egy e-MTB-ra, a LinkGlide rendszer miatt sokkal tartósabb és kifejezetten e-bike-okra találta ki a Shimano. 1×11 sebesség áll rendelkezésünkre és a 11-50-es sornak köszönhetően nagyon széles az áttételtartományunk.
A fékeknél a TRP SLATE EVO-re esett a választása a tervezőmérnököknek, ennél a döntésnél is valószínűleg a jó ár-érték arány megtartása volt a cél, kicsit olcsóbbak, mint a Shimano fékek, de óriásit harapnak, főleg elöl-hátul 203 mm-es tárcsákkal.
Számomra nagyon érdekes, hogy a Decathlon jobb kerékpárjaiban rendszeresen látok gyári kerekeket ahelyett próbálnának spórolni rajta (láthatatlan alkatrészek) és fűznének bele valamilyen saját összeállítást, ez az E-Feel 700S-ben is így van, ugyanis SUN RINGLE Duroc SD37 kerékszettet találunk a bringában, ami tökéletesen illik ehhez a kerékpárhoz. Széles felnik, masszív kialakítás, de tömegben egész baráti. Ami még meglepő volt nekem, hogy saját márkás Rockrider GRIP 500 29×2,4 gumik feszülnek a felniken.
A többi alkatrész az E-Feel 700S-en mind saját márkás, a kormány, a kormányszár, a nyereg, a nyeregcső, az utóbbi ráadásul egy dropper, amiből a kerékpár méretéhez megfelelőt (120 mm, 150 mm, 170 mm) tesznek a bringába.
Menet közben
A budaörsi áruházból hoztam el a Rockrider E-Feel 700S-t tesztelésre, és mivel adottak ott a hegyek ezért úgy gondoltam, hogy nem cipelem el magammal sehova, hanem a Budai-hegység lesz a teszt helyszíne. A teleszkópot és a rugóstagot felfújtam a súlyom alá, beállítottam a visszaút csillapítást, kicseréltem a taposópedálokat spd-re és máris nekivágtam a hegynek. Az áruház mögött hamar kezdődnek az emelkedők és a meredek utcák, ezért igazán tudtam értékelni a rásegítést. Egy ilyen e-bike nyergében egyik utca sem tűnt meredeknek (pedig azok!), könnyedén tekertem fel az emelkedőkön nem kis tempóval, hagyományos bringáról átülve ilyenkor mindenki elmosolyodik egy kicsit. A nagy gumikat és a tömeget egyáltalán nem lehetett érezni felfelé, viszont a trail-es geometriát igen, az irányítás picit lassú volt, kissé lomhán kanyarodott (ami lefelé majd előny lesz). Az egynyomos ösvényeken mindig elgondolkozom ezeknél a modern kormányoknál, hogy rendben van hogy stabilabb tőle az irányítás, de nyomok nem lettek szélesebbek , ezért jobban kell figyelni arra, hogy hol férünk el.
Gyakorlatilag úgy értem fel a hegyre, hogy a pulzusom alig mozdult ki a regeneráló zónából, persze ez nem csak az edzettségemnek köszönhető, hanem annak, hogy a két legerősebb rásegítési üzemmódban használtam a bringát. De már vártam, hogy milyen lesz vele lefelé menni, hiszen ez az e-bike oda született. Keresni kellett valamilyen jó nyomot, ahol ki tudom használni az E-Feel 700S adottságait, mert a normál utakon lefelé kb meg tudok ebédelni ennek a kerékpárnak a nyergében, annyira stabil. A fenti köves terep jó volt a határok tesztelésére, de őszintén szólva ott sem sikerült elérni. Gyakorlatilag bármin átmegy, mindenen át lehet rombolni vele, a nagyobb kövek sem hatják meg, egy igazi tank. A Decathlon saját márkás gumijai is jól teljesítettek, simán megtapadtak mindenhol, persze a józan ész határai mellett. Igazából nem is kell annyira jól tudni lejtőzni, mert ez a kerékpár megold helyettünk nagyon sok helyzetet. Írtam, hogy az emelkedőkön kissé lomha az irányítása, viszont lefelé nagyon durván stabil. Annyi hátránya van ennek, hogy a szűk befordulásoknál figyelni kell, meg azért jóval nehezebb mint egy hagyományos trail bringa és a tömege viszi kifelé a kanyarokban, szóval az ilyen helyeken többet kell vele dolgozni.
A meredek emelkedőkön tesztelgettem, hogy hol tudok még vele felmenni. Olyan helyeken is sikerült, ahol felsétálni is nehéz. A gumikat még egyszer kiemelném, mert az előbbiekben fontos szerepük van. Egyébként azt is megtudtam, hogy mire való hátul az 50-es lánckerék, mert az e-bike-okon többnyire mindenki a kicsiket hajtja. A Shimano Cues váltó meglepően jól működött nagy nyomaték alatt is, bár azt megjegyezném, hogy kicsit lassabb és zajosabb, mint a nem LinkGlide rendszerek, a tartósságért ezzel kell fizetni. A TRP fékekre egy rossz szavam nem lehet, nagyon jól fogtak, pedig nem kis tömeget kellett megállítaniuk. A saját márkás dropper is tetszett, használtam bőven és nemcsak a lejtőkön, hanem időnként a felszállásnál is, mert elég magas a váz középcsapágya.
Kinek ajánlom?
Azoknak, akik egy olyan e-MTB-ot keresnek, amivel könnyedén fel lehet menni a meredek emelkedőkön, de a nehezebb, köves, gyökeres utakon is szívesen rábízzák magukat a kerékpárra. A Rockrider E-Feel 700S-nek kevés terep jelent kihívást, élmény vele bringázni mindenhol, felfelé a motor, míg lefelé a trail geometria, a teleszkópok és a gumik segítenek. Ha valaki első e-MTB-ot tervez venni számára jó választás lehet az E-Feel 700S, főleg ha megnézzük az árát, jelenleg 1,5 millió forintért hozzá lehet jutni.
További információkat a Decathlon honlapján találsz.