Amikor a múlt század második felében először lehetett hozzájutni „nyugati” kerékpárokhoz, a Peugeot az egyik legjobban csengő név volt a hazai bringások körében is, talán olvasóink között is sokan vannak, aki alatt futottak Reynolds csövekből gyártott országútik…
A profi mezőnyben utoljára a hírhedt doppingbotrány miatt megszűnő Festina csapat használt Peugeot gépeket utoljára, és az ezredforduló óta a csúcskategóriás kerékpárok piacán hullámvölgybe került a francia márka. Bár az utóbbi években az Eurobike-on rendszeresen kiállítanak, de nem kavarnak fel nagy hullámokat.
Ellenben ha a párizsi Musée des Arts et Métiers-ban tesz egy sétát az ember a különböző ipari műalkotások között, rögtön a szájára fagy az előbbi kifejezés, és előkerül a fényképezőgép. Még akkor is, ha a Peugeot Onyx concept Bike “csak” koncepció, és nem láthatjuk majd éles bevetésen a Tour de France-on.
Az autógyár által használt szélcstornában a minél tökéletesebb aerodinamikát próbálták megvalósítani, láthatóan nem kötve kompromisszumokat az ergonómia javára… Nem volt szempont az alkatrészek csereszavatossága, az egyszerű szerelhetőség, semmi olyan, amit a versenysport egyébként megkövetel.
Ellenben egy fegyvert, egy műtárgyat alkottak a Peugeot mérnökei, ami az Onyx koncepcióba simul, autó és robogó is készült ilyen szellemben, a bringát pedig az a megtiszteltetés érte, hogy a múzeum állandó kiállításán szerepelhet a reflektorfényben.
Az iparművészeti remekműnek beillő karbonváz mindent eltakar, fékeket, kábelezést, de még a fékkarok is a légellenállási tényező oltárán áldozva készültek, nem a könnyed kezelhetőség jegyében. És mellesleg könnyen megrészegül a tekintet a matt fekete és tökröződő bronz felületek között lavírozva.
A váltórendszer nem is lehetne más, mint elektromos Dura Ace Di2, a hajtókarra Rotor 3D Aero lánctányérokat szereltek. A Peugeot Onyx concept Bike-on Enve SES 8.9 szingós karbonkerekek, egyedi, állítható, vázzal egybeépített kormány található.
Egyébként a Peugeot Design Lab weboldala is megér egy pillantást: http://www.peugeotdesignlab.com/
Fotók: Árva Péter, Peugeot