Tapasztalataim alapján a kerékpáros ruházati kínálatban a kisebb volumenben dolgozó manufaktúrák rendszerint magasabb színvonalú termékeket kínálnak, mint az ismertebb nagy márkák. Itt nehéz az ok-okozati összefüggést kimutatni, legfeljebb arra gyanakodhatunk, hogy a mikrovállalkozások az eladásokhoz nem hagyatkozhatnak a hírnévre, így a fejlesztési kapacitást a felszerelés tökéletesítésére kell összpontosítani. Az amerikai Ornot számomra „terra incognita” volt, de mihelyst kezembe vettem az általuk büszkén kínált “House Bib Shorts” rövid kantáros nadrágot és „Code Burgundy House Jersey” mezt, megéreztem, hogy valami különleges élményben lesz részem.
A 2013-ban alapított San Francisco-i cég a kerékpáros ruházat piacán a minimalista vonalat képviseli, a dizájn a „hivalkodó” jelzőtől a lehető legtávolabb áll, emellett nagyítóval kell keresni a márkajelzést. Számomra ez üdítő élmény. Az évek során csömöröm lett a harsány színekből, hatásvadász dizájntól, ami a mai kerékpáros viseletre igencsak jellemző. A neonszínek helyett az Ornot cuccok ismérve az ízléses, visszafogott tervezés, a logómentesség és a vegytiszta stílus. Az ízlés kérdésében a tesztelő legfeljebb véleményt alkothat, de azért kihangsúlyoznám, hogy ez a megjelenés számomra üdvözítő.
Persze a kerékpáros ruházat több, mint puszta dizájn, a felszerelésnek technikailag is magas színvonalat kell biztosítani. Fontos a szellőzés, a nedvesség hatékony elvezetése, a nadrágbetét kényelme és a komfortot ugyancsak meghatározó pontos illeszkedés. Itt megannyi apró részletre kell figyelnie a tervezőknek, a szabástól a csúszásmentes szárakon át a zsebek kialakításáig. Az amerikai márkák esetében ott a félsz, hogy a méretezés nem az én szikár testformámat veszi alapul, azaz nem a tradicionális olasz szabást követi. Habár az Ornot tett némi kompromisszumot e téren, emellett mind a nadrág, mind a felső az „aerodinamikus” elvet követi, és még egy magamhoz hasonló vézna testalkaton is megfelelően feszesen áll.
A két tesztelt ruhadarab egyetlen kollekció része. Szerintem egyaránt viselhető országúton és terepen, a gyártó sem köti egyetlen kerékpározási stílushoz a „párost”. Erre is, arra is használtam, ráadásul több kemény gravel versenyt is látott. A leghosszabb menet egy tízórás verseny volt (az idei 24-órás megmérettetéshez nem ezeket használtam), de a kiváló nadrágbetétnek köszönhetően vélhetően ott sem vallott volna szégyent. A kollekció egyértelműen eposzi kerékpáros kalandokra lett kitalálva, a strapabírságuk is ez irányba mutat.
Az említett betét a neves Cytech gyártmánya, kellően vékony a dörzsölés elkerülése érdekében, viszont megfelelően vastag a rázkódások csillapításához. Igazán jó kompromisszum, számomra ideális. A varrások lapítottak, tehát a nadrág kiváló kényelmet biztosít. Habár az Ornot mélyen hallgat a ruházatban alkalmazott technológiákról, mind az alapanyag, mind az egyéb részletmegoldások komoly technikai felkészültségről és szaktudásról tanúskodnak.
A technikai szövet elképesztően könnyű, a mez mindössze 112 grammot nyom a mérlegen, pedig csak részben hálós típus. Nedvességelvezetése kiváló, a legnagyobb nyári hőségben sem fog csalódást okozni. Testhezálló, aerodinamikus, speciális szabása révén a legnagyobb kényelmet előre dőlt testhelyzet mellett nyújtja. És ott vannak a kiváló részletmegoldások, mint például az elasztikus, feszes hátsó zsebek, amelyek nem lobognak a menetszélben, méretesek, így az egész napos kalóriaellátmány mellett még egy esődzseki, kar-és térdmelegítő is elfér bennük. Bírják a strapát, ami nálam az egyik legfontosabb tulajdonság. A hab a tortán, hogy a ruházat 35 UPF napvédelemmel is el lett látva, így óv a tűző nyári melegben.
Mind a mez, mind a nadrág jól bírta a kiképzést, pedig nem kíméltem egyiket sem. Láttak sok mindent, terepet, országutat, gravel versenyt, esőt, sarat, rekkenő hőséget egyaránt. Egy rendkívül saras verseny után majd megszakadt a szívem, de a kiadós mosás után ismét olyanok voltak, mint újonnan.
A House Bib Shorts és a Code Burgundy House Jersey mez tökéletesen tükrözi az Ornot filozófiát: a dizájn nem hatásvadász, nincs mögöttük hangzatos marketing, mégis úgy jók, ahogy vannak. Nem sokat számít, hol készül egy-egy ruházati termék, de az Ornot kihangsúlyozza, hogy az amerikai gyártás számos előnnyel kecsegtet. Gyorsabban tudnak alkalmazkodni az igényekhez, és nem fontos nagy darabszámú sorozatokban és azok értékesítésében gondolkodni. A kerékpáros viselet piacán nagy a konkurencia, tehát érdemes a potenciális vásárló igényeit a lehető legjobban, egyedi módon kiszolgálni.
Nekem tetszett a frissítően konzervatív dizájn, de azért azon elgondolkodtam, hogy ezt érdemes-e ilyen végletekbe vinni. Gondolok itt arra, hogy a ruhákon nem találunk logót, semmit, ami a gyártóra utal. A dizájn természetesen szubjektív, mindenki maga döntheti el, hogy mi szól igazán a szívéhez. Az Ornot ezt a filozófiát képviseli, százszázalékosan, konzekvensen. Már ez szerintem elismerést érdemel!
A gyártó honlapján olvasható a következő mottó: “You could be a rolling billboard, Ornot!”, azaz lehetsz mozgó óriásplakát, vagy nem. Ez utóbbi a márkanév jelentése.
További információ a gyártó honlapján.