Ha patent pedálról hallunk, elsősorban az SPD, vagy a Look pedálkötési rendszerek és ezek változatai jutnak az eszünkbe, holott a technikai evolúció más ágakon is elindult, hol kisebb, hol nagyobb sikerrel.
Most az új-zélandi Keywin pedálrendszert és annak egyik legelterjedtebb típusát, a Keywin CRM-et fogom kivesézni, felboncolni, a tapasztalataimat megosztani.
Mielőtt azt hinnénk, hogy a Keywin egy új rendszer a XXI. század első feléből, itt az ideje leszögezni: az új-zélandi pedálrendszer volt a legelső, amelyik az automata pedálkötést alkalmazta pontosan 1983-ban. A Keywin egy bizonyos John Winkie kerékpárversenyző nevéhez kötődik, akinek sikerült kifejlesztenie az első olyan pedált, amely lehetővé tette az automatikus pedálkötést és pedáloldást. A rendszer – azóta különlegességnek számító – lényege, amely eltér az azóta feltalált és elterjedt rendszerektől, hogy semmilyen mozgó alkatrésze nincs, nincs rugó, sem hátrahajló befogóelem. A pedálból kiálló kampó egy befelé történő csavaró mozdulat hatására beakad a stopli erre a célra kialakított vájatába és máris kész a rögzítés. A kilépés pedig ugyanúgy történik, mint az azóta is minden más rendszer esetében is elterjedt és a mai napig alkalmazott automata “bokacsavarós” pedáloldás esetében. Tehát a pedálkötés során nem elég csak “belépni” a stoplis cipővel a pedálba, hanem egy befelé történő bokacsavaró mozdulattal kell a stoplit a pedálhoz rögzíteni.
Több, mint fél éve jutottam hozzá a Keywin alap CRM pedáljához, amelyet városi, téli élethelyzetekben is volt szerencsém alaposan kipróbálni. Mielőtt rátérnék a pedál-rendszer gyakorlati előnyeire és hátrányaira, nézzük a hardveranyagot, magát a pedált és a stoplit.
A birtokomban lévő pedál króm-molibdén tengellyel rendelkezik. Ezenkívül természetesen létezik titán tengelyes változat is. A tengelyek hosszában is van választék, mint megtudtam, több méretben is készül és a pedálokat a vásárló megrendelése szerint szerelik. A pedál tengelye mind villáskulccsal kívülről, mind imbusz-kulccsal belülről betekerhető a hajtóműbe.
A tengely és a pedáltest között lévő ipari csapágyak kimondottan jók. Kevés felsőkategóriás pedál esetében tapasztaltam ilyen puha, gyöngéd forgást, mint a Keywin esetében. Kotyogás nulla, ugyanakkor bizony néhány kerékagyat is megszégyenítő forgással büszkélkedhet pedál létére…
Fontos technikai tulajdonság, hogy a pedál otthon is teljesen szét-és összeszerelhető, minden alkatrésze cserélhető és rendelhető is a gyártótól, amelynek székhelye jelenleg az USA-ban található.
A pedáltest karbonnal erősített fekete színű műanyag. Felületkezelése nincs, aminek a hétköznapi használat során jelentkezik az előnye: sem kőfelverődés, tárolásból, szállításból, bukásból eredő festékleverődések nem csúfítják.
Elég nagy felületű, pontosan 9,5 cm hosszú és 6 cm széles, amely felületet már-már egy hagyományos taposópedál is megirigyelhet. Ennek előnyére később visszatérek. A test egyedisége még a feltűnően alacsony profilja, a test dokkoló felületének a tengelyhez való közelsége, amely akár a nyeregcső fél centivel való lejjebb engedésének igényét is magában hordozza. Mint már említettem a testnek semmilyen mozgó, rugós alkatrésze nincs, leszámítva a test végén lévő elemet, amely felülről úgy fest, mintha a pedáltestből le kívántak volna fűrészelni egy kisujjnyi szeletet, de a 2/3-ánál meggondolták volna magukat. Lényegében ez a “félig-meddig” lifegő (valójában rettenetesen merev, kézzel szinte megmozdíthatatlan) rész az amelyet a belépéskor a stopli a talaj irányába elhajlít pár fokot, hogy aztán a rajta lévő kis méretű – a stopliba a kötés során szintén beakadó – nyúlvány garantálja a kötés erejét, azaz, megakadályozza, hogy menet közben, esetleg erőteljesebb húzó mozdulat során a stopli kiakadjon a pedálból.
Nézzük a stoplit! A stopli szintén carbonnal merevített műanyag, amelyet a hagyományos módon lehet felszerelni három csavar segítségével bármilyen országúti cipőre. A stoplik mérete majdhogynem megegyezik a pedáltest méretével, kicsit még nagyobb is. Ennek egyetlen hátránya a cipőben való sétafikálás közben tapasztalható: a megszokottabbnál is bizonytalanabb járást eredményez főleg a téli, jeges aszfalton, amelyen elvetemült módon nem átallottam a stoplival felvértezve próbálgatni a járkálást. Szögezzük le: a stoplik nem sétára valók…
Súly: A Keywin születése óta más pedálokon elterjedt rugós, mozgó alkatrészek hiányának, valamint a test anyagának köszönhetően a fenti pedálkötési mechanizmussal a Keywin az egyik legkönnyebb országúti pedál, mind Cromo, mind titán tengelyes kategóriában. A crom-molibdén tengelyes változat darabja pontosan 120 gramm/db súlyú, azaz egy pár mindössze 240 gramm. Ugyanez titán tengelyes változatban 96 gramm/db súllyal, azaz páronként mindössze 192 gramm összsúllyal dicsekedhet.
A stopli darabja a hozzá való 3 db csavar és alátétek nélkül mindössze 22 gramm súlyú. Csavarokkal és alátétekkel együtt: 37 gramm.
A pedál gyakorlati használatát egyszerűen meg kell szokni, be kell gyakorolni, csak úgy, mint minden más pedálrendszer esetében gyakorlást igényel a biztonságos használat. Bekötéskor becsavaró mozdulat, kilépéskor kicsavaró mozdulat.
Mint említettem a pedáltest meglehetősen nagy méretének és lapos, színe taposópedálhoz hasonló kialakításának előnye is van. Mégpedig a gyakorlatban nem is kicsi. Aki a kerékpárt nem csak sportra, hanem a hétköznapokban esetleg munkába járáshoz, ügyintézésre is használja és ehhez nem feltétlenül kerékpáros cipőt szeretne viselni, a pedál kialakításának köszönhetően ezt a legkényelmesebb módon teheti meg. A Keywin minden más országúti pedált felülmúlóan alkalmas hagyományos taposópedálként való alkalmazásra, hiszen hatalmas felületének köszönhetően a legpuhább talpú sportcipőben sem érződik az, hogy valójában egy országúti versenyzésre kifejlesztett pedált taposunk.
Az azóta világviszonylatban elterjedt Look csak rá egy évvel állt elő a maga és azóta világviszonylatban elterjedt automata pedálkötésű rendszerével.
Összegezve:
előnyök:
– Rendkívül könnyű súly
– Kimondottan jó csapágyazás
– Kényelmes taposópedálként való használhatóság
– Könnyű szét-és összeszerelhetőség
– Cserélhető elemek
– A dokkoló résznek nincs meghibásodási lehetősége
– A pedál anyagának köszönhetően erős használat esetén sem csúfítja festékleverődés
Hátrányok:
– A pedáloldás erejének nincs állítási lehetősége
– A stopli felülete akadályozza a cipőben való sétálást
– Becsatoláskor egy plusz befelé irányuló bokacsavaró mozdulat szükséges
Írta: Sántha Balázs, 2014.
.