A regnáló cross-country világbajnok, Jolanda Neff szerint a legjobb gumik, amiket valaha használt. Immáron két XC világkupa csapat választása, a még mindig kiváló ár-érték arányú cseh márka.
A Mitas márka a Trelleborg csoport tagja, így Európa egyik vezető gumiabroncs konzorciumának részese. Rengeteg felhasználási területhez készítenek gumikat, legyen szó munkagépekről, motorokról, kerékpárokról vagy éppen egyéb speciális szegmensekről. A Mitas márkanévvel ellátott paletta kétkerekű járművekhez készül, aszfalt vagy terep használatra, gyerekbringáktól kezdve, sportmotorokon át akár kerekesszékekig. A tradíció, tapasztalat és tudás is megvan, hiszen 1920 óta foglalkoznak gumigyártással. Sőt, mivel a termékek nem bérgyártásban, hanem saját üzemekben készülnek Európa több országában (Csehország, Szlovénia, Szerbia) és az Egyesült Államokban, így a minőség is garantált. A korábban Rubena néven ismert kerékpárgumik 2015 tavaszától kezdve Mitas márkajelzéssel kerülnek a boltokba.
2017-ben világszintű nemzetközi csapatban is bemutatkozott a Mitas, a Kross Racing Team támogatójaként. Maja Wloszczowska és Jolanda Neff remek szezont teljesítettek, melynek megkoronázásaként a svájci versenyzőnő megszerezte az XCO világbajnoki címet. Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy a 2018-as évben a lengyel alakulat mellett a Primaflor-Mondraker csapat bizalmát is elnyerték. Az olimpiai bronzérmes Carlos Coloma mellett az országúti WorldTour mezőnyből visszatérő Ondrej Cink és a korábbi világkupa győztes Daniel McConnell alkotják a spanyol csapat gerincét.
A versenyzők által leggyakrabban használt Scylla Top Design univerzális választás, ilyennel nyert idén Maja Wloszczowska Val di Sole-ban. Tipikusan az a mintázat, amit a szezon elején felrak az ember és év végen realizálódik benne, hogy egyszer sem kellett lecserélni. Újdonság 2019-re, hogy 29”-es kerékméret esetén akár már 2,45”-ös (62 mm) szélességű változat is kapható, amivel jelentősen csökkenthető a guminyomás, így növelhető a komfort és a tapadás, 110 gramm súlytöbblet ellenében, az egyenként minden kerékméretben kapható 2,25”-ös változathoz képest.
A Zefyros Top Design innovated változata a leggyorsabb XC gumi a kínálatban. 650B és 29”-es kerékméretben, 2,25”-ös szélességben kapható, Textra vagy Weltex oldalfallal is. A mintázat legfőképp döngölt erdei talajra, kevésbé technikás, gyors ösvényekre ajánlott.
A Kratos Top Design leginkább olyan technikás terepre lehet jó választás, ahol a kövek és gyökerek közt meg tudnak tapadni a nagyobb bütykök. A mintázat marad a jól megszokott, 2,25”-ös szélességben lesz továbbra is kapható a két nagyobb MTB kerékmérethez.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes kiemelt figyelmet szentelni a Hyperion Top Design gumiabroncsra, ugyanis Jolanda Neff ilyenekkel nyerte meg meggyőző fölénnyel a világkupát Albstadban. A sáros pályán remekül érezte és ki tudta használni a gumi tapadását a világklasszis versenyző, így a lejtőkön rengeteg időt nyert ellenfeleivel szemben.
Technológiát tekintve két különböző változat van a legmagasabb szintet képviselő gumikból, természetesen mind belső nélkül is használható. A Textra kialakítás egy sűrű szövésű, polimer szálakból álló réteget jelent az oldalfalon és a peremen, ami remek védelmet nyújt a vágásos defektek ellen. Az anyag kiváló elaszticitásának és minimális tömegének köszönhetően nem romlanak a gördülési tulajdonságok és a tömegnövekedés is minimális. A Textra gumik CRX keverékből vannak, egységes anyagból készül a futófelület
A Weltex konstrukció hasonló elvet követ, viszont kifejezetten karbon felnikhez ajánlja a gyártó, tudniillik a perem teljes egészében be van vonva a nagy sűrűségű polimerrel, így kiküszöbölve a szénszálas felnik esetleges abrazív (koptató) hatását. A Weltex abroncsok a Grey Line kétkomponensű keveréket használják, az oldalsó bütykök puhább anyagból készülnek a jobb tapadás érdekében.
A Mitas versenyek támogatójaként is jelen van az MTB sportban, a Nove Mésto na Morave UCI világkupa mellett a legismertebb többnapos, a Cape Epic, és az akár magyar versenyzőknek is ajánlható 4 Islands szponzora.
Akiknek nincs szükségük a tubeless rendszer előnyeire, de nehéznek találják az acélperemes kialakítás plusz tömegét, azoknak készült a Mitas Ocelot Challenge Line változata. A kedvező árú aramid peremes külsőt mi is teszteltük, akárcsak a kialakításában hasonló, de már drótos Dynamic Line verziót. Újdonság, hogy már 27,5×2,35” és 29×2,35”-es változatok is kaphatók lesznek. Szintén a közelmúltban jelent meg az Ocelot E-Protec, ami új szintre emeli a defektvédelmet. A futófelület alatt egy 1,5 mm vastagságú defektvédő réteg található, és az oldalfalat is extra ellenálló gumiréteg védi peremtől peremig.
A Kratos 2,45”-ös szélességű változata szintén bizonyított, ugyanis Romana Labounková-t 4x világbajnoki címhez segítette. Az extrém felhasználásra szánt gumik esetében, mint a Kratos és az akár DH pályákon is remekül teljesítő Higlander, bevezetésre került a Textra+ kialakítás, ami ellenállóbbá teszi az abroncsokat a defektekkel szemben.
A cyclocross felhasználásra szánt gumik mindegyike járt náluk teszten a Mitas X-Road, a Mitas X-Field és a Mitas X-Swamp is elnyerte tetszésünk. A könnyű, tubeless kialakítású abroncsok megfelelnek az UCI szabálynak, miszerint CX versenyeken a gumik szélesség maximum 33 mm lehet. A gravel bringák elterjedésével viszont egyre nagyobb igény van ennél is ballonosabb 28”-as gumikra, így a Mitas is kijött az X-Road 40-es változatával. A katalógus szerint ugyan csak 38c, de valószínűleg egy széles felnin lesz az tényleg 40 mm, tömege pedig 455 gramm.
Városi és trekking használatra szinte végtelen lehetőséget tartalmaz a paletta, legyen szó az e-bike kompatibilis Electron-ról, a négyféle színben kapható Cityhopper-ről, vagy éppen a legextrémebb téli körülményekre szánt szöges gumikról, mint például a Gripper Ice.
Országúti köpenyek esetén a tavaly debütáló Weltex+ technológia érdemel említést, ez az MTB gumikéhoz hasonló nagy sűrűségű polimer szálakból álló réteget jelent peremtől peremig, így egyrészt javul a defektállóság, másrészt kevésbé roncsol a karbon felnik peremének koptató hatása. Az Arrow 25- és 28 mm-es szélességben kapható, a kifejezetten versenyzésre szánt Phoenix kizárólag 23-as, míg az akár drótperemes, edzőguminak is használható Syrinx 23-as és 25-ös méretben elérhető. Egyelőre még egyik országúti felhasználásra kínált Mitas gumi sem tubeless kialakítású, kíváncsian várjuk, hogy mikor érzik erre elérkezettnek az időt a csehek.
Mindezek mellett széles a választék a különböző méretű belső gumikból, akár speciális szeleppel, vagy géles defektgátló anyaggal előre feltöltve. Rendszeres olvasóink biztosan ismerik már a GAADI tube belsőt is, ami kialakításának köszönhetően akár a kerék kivétele nélkül is cserélhető, ami nagy előnyt jelenthet például jól felszerelt városi vagy elektromos rásegítéses kerékpároknál is. Természetesen a tubeless rendszer összerakásához szükséges kiegészítő kitek is elérhetőek a Mitas kínálatában,
Összességében látható, hogy a legújabb trendekre is reagál a Mitas, a szélesebb gumikkal valószínűleg egyre több vásárlót fognak megnyerni maguknak. Világkupa versenyeken már többszörösen bebizonyosodott, hogy felveszi a harcot a német konkurensekkel, viszont árban még mindig kellemes meglepetés hozzájuk képest.
További információ:
Mitas Facebook