fbpx

Mi várható 2021-ben a kerékpárpiacon? – Merida, Northwave, Bryton

A kerékpáripart teljesen felborította a koronavírus-járvány, egyre többen tapasztaltuk, hogy nem is olyan egyszerű a katalógusból kiszemelt kerékpárt megvenni vagy bizonyos alkatrészek beszerzése is komoly nehézségekbe ütközik. Ennek kapcsán megkerestük a hazai piac nagyobb szereplőit, hogy megkérdezzük náluk mi várható 2021-ben. Ezúttal a BikeFun Kft. képviselőjével, a Merida, Northwave, Bryton, Ritchey magyarországi forgalmazójával beszélgettünk.

A koronavírus-járvány következtében az elmúlt évben világszinten és hazánkban is megnövekedett a kereslet a kerékpárokra, ami komoly kihívás elé állította a gyártókat. Egyre többen szembesültünk azzal 2020-ban, hogy az adott kerékpár, amit kiszemeltünk már egyáltalán nem kapható, most télen pedig az alkatrészeknél visszatérő probléma, hogy bizonyos alkatrészek Európa szerte nem elérhetőek és a beérkezési idejük is több hónap lehet. Az előrejelzések szerint idén is hamar el fognak fogyni a 2021-es kerékpárok, és akár jelentős csúszások lehetnek a szállításban, emellett az alkatrészek beszerzése is nehézkes lehet, ami a kerékpárok szervizelését is megnehezíti.

-Nálatok, mint a Merida kerékpárok és számos alkatrész-, kiegészítő márka, mint pl a Northwave, Bryton magyarországi forgalmazójánál mi a helyzet, mennyire lesznek csúszások a szállításban, várhatóan sikerül majd kielégíteni a keresletet?

-2020-ben nagyon jó évet zártunk és már májusban látszott, hogy a jelentősen megnőtt kereslet miatt 2021-re jóval több Merida kerékpárra lesz igény itthon, így végül 2021-re 40 %-kal többet rendeltünk 2020-hoz képest. De annak ellenére, hogy időben leadtunk minden rendelést – az utolsó 2021-es rendelést a Merida felé augusztus elején kellett leadnunk -, komoly késések alakultak ki, és a 2020-as készletek kifogytak. Ha a vásárló szerencsés akkor még egy-egy üzletben talál „jó áras” megmaradt 2020-as bringát, de tőlünk már nem tud rendelni tavalyi modellt. Az elején még csak 2-3 hónap késéssel kellett számolnunk, de ahogy a Merida beszállítói kezdtek bedugulni a megnövekedett megrendelések miatt, ez folyamatosan nőtt. Jelenleg már oda jutottunk, hogy a Merida beszállítói 450-500 napos határidővel (leadtime) tudnak vállalni, azaz ennyi idő mire a gyár a kívánt alkatrészt, villát megkapja, ezek után legyártják a kerékpárt és onnan még minimum 8-10 hét mire a fogyasztóhoz tud kerülni, gyakorlatilag ez így most akár 2 éves átfutási időt jelenthet. Ráadásul ezt most még külön nehezíti a szállítási probléma, a jelentősen megnövekvő távol-keletről érkező áruk iránti szállítási igényeket nem tudják kielégíteni a szállítási rendszerek, jóval a maximum fölött pörögnek, ami az árak elszállásához (jelenleg négyszeres szállítási díjak vannak) és emellett a szállítási idők megnövekedéséhez vezetnek. Ehhez még hozzájönnek a beszerzési nehézségek, a nyersanyaghiány, ami a gyártási költségek növekedéséhez vezet, melynek következtében szinte minden gyártó árat emel. Nekünk most januárban a Merida kerékpárokra 5 % áremelést kellett eszközölnünk.

Sajnos a kerékpáriparnak volt egy kényelmes, tervezhető menete, amit a Covid borított, várhatóan kell pár év mire helyreáll. Érdemes belegondolni, hogy nem nagyon van helyettesíthető termék, a váltórendszer 80 %-ban Shimano, minden középkategóriás montin Suntour teló van, magas szinten vagy Fox, vagy Rock Shox. Ha a rendszer bedugul, mert túlkereslet van, nem tudnak ilyen rövid távon többet gyártani, ezért késések lesznek.

Ami viszont jó hír, úton vannak a szállítmányaink, amit megrendeltünk mennyiséget mindet tudja a gyár teljesíteni, csak késéssel. Sajnos sok modell csak nyárra érkezik be, lesznek hiányaink tavasszal amikor a jelen helyzetben (mivel minden más korlátozva van, a bringa meg a szabadságot, sportot, kirándulást jelentheti) mindenki bringát akar venni. A megnövekedett szállítási határidők miatt mint érdekesség, nekünk minden 2022-es bringát meg kellett rendelnünk 2020 december elején, sőt volt olyan 2022-es amit már októberben…

A tanácsom az lenne azoknak akik kerékpárt szeretnének venni a jelenlegi helyzetben, hogy most vegyék meg azt, ami kapható, vagy foglalják le a kereskedőnél ami érkezik, mert lehet el fog fogyni, vagy nagyon sokat kell rá várniuk.

 

-Ruházat, alkatrészek, kiegészítők terén is hasonló a helyzet?

-A kerékpáros ruházatot és cipőket gyártó cégeket eddig kevésbé érintette a krízis, mint az alkatrészgyártókat. A itt kialakult hiányok elsősorban abból adódhatnak, hogy az egész világon (és itthon is) többen használnak biciklit a járvány kitörése óta, mint bármikor korábban. Ennek megfelelően többen vásárolnak ruházatot és cipőt is hozzá. De ebben az esetben csak a valóságos, aktuális többletkereslet jelenik meg a piacon, ami nem olyan drámai, mint az alkatrészfronton kialakult káosz. Ezeket a termékeket nem érinti az OEM miatti leterheltség és a „jól bespájzolok láncból, az úgyis kopik, kelleni fog” típusú hozzáállás sem. Persze a megnövekedett – valós – igényeket sem könnyű lekövetni, sem tervezés, sem finanszírozás terén, így nehéz megjósolni, hogy milyen készlettel fogunk rendelkezni nyár közepén. A Northwave termékek minden eddiginél nagyobb választékban és mennyiségben érkeznek be január végétől folyamatosan, így tavasszal biztosan elérhetőek lesznek a hazai boltokban. A szállítási árak jelentős emelkedése sajnos ezeket a termékeket is érinti, így az nem garantálható, hogy a 2021-re tervezett árak valóban egész évben tarthatóak maradnak.

Az alkatrészeknél viszont rosszabb a helyzet. Az első félévre megrendelt saját márkás BikeFun alkatrészeink kisebb csúszásokkal ugyan megérkeznek, de magasabb szállítási költség mellett és hiányosan. Viszont már most van olyan termékkör, amit a 2022-es szezonra is csak nehezen lehet rendelni, ilyenek például a BikeFun pedálok, nyergek, csomagtartók – jellemzően azon termékek, amiket a komplett kerékpárok gyártói is nagy mennyiségben rendelnek, és a komplett bringák iránti kereslet növekedésének folyományaként lekötötték az alkatrészgyártók kapacitásait. A Ritchey idei ellátásával is komoly problémák vannak, és várhatóan sajnos nem is lesz jobb ebben az évben.

Kiegészítők terén szerencsére nincs akkora gond, a BikeFun kiegészítők (pl. kesztyűk, lámpák, táskák, fejvédők, szemüvegek) kis csúszással és magasabb szállítási díjak mellett, de megérkeztek. A Brytonnál is hasonló a helyzet, várhatóan többé-kevésbé rendben lesz az ellátás. Érdekességképpen, jelenleg jellemző helyzet a piacon, hogy például olyan cégek, mint a Sigma Sport, sem árlistát, sem beérkezési információt nem közölnek, csak a napi ügymenet szintjén kommunikálnak.

A “Mi várható 2021-ben a kerékpárpiacon?” sorozatunk cikkeit itt olvashatjátok (folyamatosan frissítjük):

CUBE
KELLYS
SHIMANO
SUPERIOR, ROCK MACHINE
MERIDA

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo