fbpx

KTM 2014: egészében és részleteiben is jeles!

Az ausztriai teszttáborban élesben is kipróbált 2014-es KTM kerékpárok után az Eurobike-on a KTM teljes mountain bike és országúti palettáját is szemügyre vehettük, amely tökéletesen méltó a jól csengő névhez, és Magyarországon is az egyik legjobb választás lehet ez a márka, legyen szó kedvező árú karbon bringáról, igényes túrakerékpárról, vagy akár e-bike-ról.

KTM Lycan XTR-rel

KTM Lycan XTR-rel

A sportolási célra tervezett kerékpárok terén a KTM fő koncepciója jelenleg a „karbon kerékpárt mindenkinek”. Ez azt jelenti, hogy azokban a kategóriákban, ahol korábban az alumínium vázak uralkodtak – például országúton a Tiagra-szint, mountain bike vonalon a Deore-felszereltség – jobb menettulajdonságokkal rendelkező karbon vázra szerelt bringákat kínálnak, versenyképes áron.

Mi a KTM bringák sikerének titka?

Mi a KTM bringák sikerének titka?

Ez a koncepció a magyar vásárlók szempontjából különösen érdekes, hiszen 1000-1500 euró közötti áron is hozzá lehet majd jutni ilyen KTM kerékpárokhoz, melyek később – az értékes karbonvázra építve – tovább tuningolhatóak könnyebb alkatrészekkel. Országúton a Revelator szériák alsó feléből szemezgethetünk Tiagrával szerelt karbon kerékpárt, míg kedvező árú karbon mountain bike-ot Aera néven vásárolhatunk, utóbbi teljesen új modell.

KTM Aera: karbon váz, megfizethető alkatrészek

KTM Aera: karbon váz, megfizethető alkatrészek

 Az Aera – ahogy 125 mm-es rugóútig a többi sport mountain bike is – 27,5-es és 29-es kerékmérettel érhető el. A teszttábor kapcsán már beszámoltunk róla, hogy a KTM is azok közé tartozik, akik egyszerűen száműzték ezekből a népszerű kategóriákból a 26-os kerékméretet, amit az új 650B szabvány vált fel 2014-re. A 29-esek természetesen maradnak, a 26-osok pedig csak a hosszú rugóutas kategóriákat uralják majd.

KTM logóval ellátott kiegészítők

KTM logóval ellátott kiegészítők

 Az Aera 27 és 29 mountain bike-ok esetében a kedvező ár nem jelent „olcsóságot”, a vázon például visszaköszön a támvillák szépen kidolgozott íves csatlakozása az ülőcsőnél, tapered fejcső, a lánc és támvilla közé elhelyezett postmount féknyereg, belső kábelezés jellemzik, igazából a vázanyagban, a középrész kialakításában és a sima gyorzáras tengelyben tér el a drágább Myroon hardtail-ektől.

KTM Myroon 27,5: a csúcs XC merevfarú

KTM Myroon 27,5: a csúcs XC merevfarú

A Myroon ízig vérig versenygép, amihez lenne egy személyes megjegyzésem is, az idén próbált 27,5-es merev tesztgépek között a viselkedése szempontjából ő volt a legnagyobb szerelem. Egyszerűen olyan volt a geometriája, hogy minden szempontból optimális volt XC felhasználásra, az a bizonyos „tested meghosszabbítása érzés”.

A KTM csúcs XC és országúti gépekre jellemző Ritchey Carbon kiegészítők

A KTM csúcs XC és országúti gépekre jellemző Ritchey Carbon kiegészítők

Ebben szerepe lehet a KTM újításának, ami konkrétan az ülőcső középrészbe csatlakozásának kialakítása. Az ülőcső a középrész elé csatlakozik, így kisebb, merevebb az első háromszög, és a laposabb szög miatt viszont rugalmasabbá válik a nyeregcső, jobban csillapítva a talaj egyenetlenségeit. A középrész robusztus felépítése miatt attól nem kell félni, hogy a láncvillák kevésbé lennének merevek. Több lesz a sárférőhely is, és marad tér a direct mount rögzítésű átdobó körül is.

A vékony vonalakkal operáló design a Myroonon és sok más 2014-es KTM-en visszaköszön

A vékony vonalakkal operáló design a Myroonon és sok más 2014-es KTM-en visszaköszön

Egy dologra kell talán jobban figyelni az új ülőcső megoldás miatt a Myroon vásárlásánál: ha valaki nem a megfelelő méretet választja, akkor a kevésbé, vagy túlságosan kihúzott nyeregcső jobban módosítja a geometriát, mint a hagyományos vázkialakítás esetében. A KTM egyébként figyelembe vette, hogy különböző bringások különböző komfortra vágynak, ezért különböző anyagi tulajdonságú – rugalmasságú – nyeregcsövekkel is szerelik a Myroon modelleket.

DT kerékszett a KTM Myroon-ban

DT kerékszett a KTM Myroon-ban

A Myroon egyébként az Aerához hasonlóan ugyancsak 27,5-es és 29-es kerékmérettel kapható, többféle alkatrészekkel, főleg Shimanóval szerelve, ahogy a többi KTM bringa is. A Myroon vázak tömege valamivel 1100 gramm fölött mozog, hátul az átmenőtengelyes megoldást is beleértve, ami jó adatnak számít. Ha pedig valaki végigsimítja – szemével vagy kezével – a váz formáit, egyetért abban, hogy a design is önmagáért beszél.

A jó öreg KTM Ratchetnél maradtak a 26-os kerekek

A jó öreg KTM Ratchetnél maradtak a 26-os kerekek

Az összteleszkópos mountain bike-ok terén az új 27,5-es kerékméretű enduró-gép, a Lycan LT (LT: long travel – hosszú utas) verziója a KTM nagy dobása 2014-re. Az endurózásnál már komoly sérülésveszély – kőfelverődések stb. – miatt a KTM maradt az alumínium vázanyagnál, és a bevált PDS II felfüggesztést használja.

KTM Lycan LT 27,5-es kerekekkel, 160 mm rugóúttal

KTM Lycan LT 27,5-es kerekekkel, 160 mm rugóúttal

A rugóút 160 mm, belső bowdenelvezetés, direct mount váltórögzítések, átmenőtengelyek, pressfit középrész jellemzik a vázat. A Shimano XT felszerelés is értelmes választás, a kiegészítők között természetesen megtaláljuk a kormányról vezérelhető nyeregcsövet is, valamint a tetszetős festésű vázzal harmonizáló gyári DT kerekeket. A DT kerekeket szintén sok KTM bringán megtaláljuk a felső középkategóriától.

KTM Scarp XTR-rel, elektromos vezérlésű Fox csillapítással

KTM Scarp XTR-rel, elektromos vezérlésű Fox csillapítással

A rövidebb rugóutas fullyk palettáján maradt a Scarp és a Lycan, a változást néhány új, élénk, tetszetős festés, és természetesen az új kerékméret jelenti, A hátul 105 mm-t mozgó KTM Scarp és a 125 mm-t mozgó KTM Lycan mountain bike-ok is 27,5-es vagy 29-es kerékmérettel kaphatóak majd 2014-ben, 26-ost nem kínál az osztrák gyártó.

KTM Scarp kedvezőbb árú felszereltséggel

Alumínium KTM Scarp kedvezőbb árú felszereltséggel

A Scarp és a Lycan bringák is a KTM saját PDS II felfüggesztését használják, ahol a rugóstag nem kapcsolódik közvetlenül a váz első háromszögéhez, finomabb beállításokat és hosszabb élettartamot garantálva így. Ezek között a bringák között fullkarbon (például a Scarp maraton versenygép verziója), karbon-alu (itt a fő háromszög karbon) és alumínium vázzal is találkozhatunk.

KTM Lycan SLX-szel

KTM Lycan SLX-szel

A KTM fullykra egyöntetűen jellemző hátul az átmenőtengely, a karbonvázakon a szupermerev és tetszetős „Groove Cut” homlokrész kialakítás, a tapered fejcső, és a direct mount váltórögzítések. A 105 mm-t mozgó Scarp modellek inkább maraton versenyzésre, a 125 mm-es Lycan gépek pedig egész napos „élménybringázásra” lettek tervezve, a geometriájuk is ennek felel meg.

KTM Ultra 1964

KTM Ultra 1964

KTM_kerekpar_2014_Ultra 1964_016Érdekes színfolt volt a standon a KTM 50 éves jubileumára kiadott alumínium merevfarú is. A váz triplán húzott alumínium csövekből épül, diszkrét, mégis modern designnal, színben harmonizáló kiegészítőkkel, még a bowdenek is narancssárgák. A neve: KTM Ultra 1964.

KTM Fleetwing

KTM Fleetwing

KTM_kerekpar_2014_Fleetwing_010Kint volt az Eurobike-on az 50 éves KTM kerékpár is, amivel az osztrákok elindultak a siker útján a bringák terén. A Fleetwing-et az amerikai piacra készült bérgyártásban és nagy sikere lett, egyre nagyobb szériák készültek, majd szép lassan kialakult a saját paletta, talán sokan emlékeznek a nyolcvanas évek KTM országútijaira, melyek igencsak vagánynak számítottak nálunk.

KTM Revelator - az országúti paletta teteje

KTM Revelator – az országúti paletta teteje

Országúton a tesztekben is remekül szereplő Revelator kerékpárok vázán 2014-re a „bevált konstrukción ne változtass” elvet követi a KTM, így most igazából az alsóbb felszereltségi szint érdekes, valamint az új, élénk festések (Immár senki nem mondhatja a KTM-re, hogy főleg az „unalmas” narancssárga változatokat kínálják).

KTM Revelator - karbont mindenkinek!

KTM Revelator – karbont mindenkinek!

A kedvezőbb árú Revelator vázakra Tiagra szintű alkatrészek is kerülnek, így belépő szinten is hozzájuthatunk karbon bringákhoz. Országúti kerékpárok esetében ez még fontosabb, mint mountain bike-oknál, hiszen a vékony, kemény gumi miatt sokkal jobban kijön az aszfalton egy karbon és egy alumínium váz közötti különbség a menettulajdonságokban.

KTM trekking- city fal

KTM trekking- city fal

Kevesebb szó esik Eurobike-beszámolóinkban a trekking kerékpárokról, de a KTM-nél nem mehetünk el mellettük, hiszen az osztrákok továbbra is diktálják a divatot ezen a téren, ismét előrébb lépve.

Láthatatatlan sárvédő csavarok, rejtett kábelezés és egyéb igényes részletmegoldások

Láthatatatlan sárvédő csavarok, rejtett kábelezés és egyéb igényes részletmegoldások

Az eddiginél is igényesebb kidolgozású trekking- city alumínium vázak, belső bowdenvezetés, rejtett konzolok sárvédőnek, csomagtartónak, vagyis kompaktabb bringák. Nem beszélve a felszereltségről, hosszú évek tapasztalata és visszajelzései alapján a megfelelő alkatrészek a megfelelő helyre, így az árcédula sem száll az egekbe, annak ellenére, hogy kiváló minőségű kerékpárokat kapunk.

KTM gyermekkerékpárok

KTM gyermekkerékpárok

A női és gyermek kerékpárokkal is ez a helyzet, sőt, itt új, vidám színek is megjelennek, a fényes azúrkék például szemet gyönyörködtetőre sikerült. De van hupikék, lila és egyéb festés is, a gyerekbringáknál pedig nem elhanyagolható szempont,hogy a legszigorúbb biztonsági szabványokon túl a gyártó saját követelményeinek is megfelelnek, nem találunk rajtuk olyan alkatrészt, amibe beleakadhatna a ruha, sérülést okozhatna, a kiegészítő alkatrészek ergonómiája a kis kezekhez, kis lábakhoz passzol mindenütt.

KTM Pedelec vonalon, új Bosch meghajtással

KTM Pedelec vonalon, új Bosch meghajtással

Nálunk sokkal szűkebb az e-bike-ok piaca, mint nyugatabbra, de azért említést kell tennünk ezekről a kerékpárokról is, ugyanis ezen a téren is nagyon erős a KTM, az egyik vezető gyártónak számít. Az egyik újdonság 2014-re a továbbfejlesztett Bosch pedelec-egység, aminek hatalmas sikert jósolnak a hozzáértők.

További KTM információk:

Hazai KTM oldal: KATTINTS IDE!

Nemzetközi oldal: KATTINTS IDE!

(x)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.