fbpx

Kross Trans Pacific kerékpárteszt: a „lengyel munkás”

Folytatódnak a tesztek balatonföldvári táborunk élményei alapján. Lássuk, mire képes a Kross túrázáshoz ajánlott Trans Pacific modellje.

Korábban Londonban élő kollégámmal tartottunk hazafelé valamelyik kerékpár kiállításról, vagy bemutatóról és szóba került az Egyesült Királyságban dolgozó kelet-európai dolgozók megítélése az angolok szemszögéből. Egyből a tipikus “lengyel munkás” ugrott be neki, ők a legkeresettebbek. Nem hiszed el, olyan keményen dolgoznak, mondta. Egy nap letudnak három költöztetést, értik a dolgukat és nem kérnek sokat, de megvan a magukhoz való eszük. Mindenki nekik akarja kiadni munkát.

Kross Trans Pacific – túrázáshoz és városi közlekedéshez is megfelel

A Kross céget 1990-ben alapították, eleinte kerékpárboltként üzemelt, majd nem sokkal ezt követően már raktárrá és összeszerelő üzemmé bővült. A jól végiggondolt üzleti terveknek és befektetéseknek köszönhetően remek ütemben fejlődött a vállalat és napjainkra Lengyelország legnagyobb kerékpárgyárává vált. A ma ismert nevet 2003-ban kapta meg, hazánkban az elmúlt 5 évben került be igazán a köztudatba.

A lengyelek modellpalettája minden szakágra kiterjed, ezen beleül is nagy hangsúlyt fektetnek a túra és trekking bringák tervezésére és fejlesztésére. Előbbi kategóriába sorolható a Trans sorozat, melynek gépeit többnapos, csomagos túrákhoz vagy akár mindennapos belvárosi ingázáshoz is használhatjuk. A Ridehard.hu és a Bikemag közös táborában az elérhető árú, lámpákkal, csomagtartóval és sárvédővel felszerelt Trans Pacific modell női változatának próbájára adódott lehetőség.

Kross Trans Pacific – fő a sokoldalúság, a csomagtartó és a sárvédő is gyakran hasznos kiegészítők

A családomban van egy már lassan legendássá váló, időről időre visszatérő történet. Nagyapám bányamérnökként dolgozott egész életében, de az 1980-as évek elejére már igencsak megcsappant a hazai bányászok száma, annak ellenére, hogy az akkori pártvezetés még jövedelmezőnek találta a tevékenységet. Vájár kellett sürgősen, hogy működhessen tovább a fejtés, nem volt más megoldás, munkaerőt kellett szerezni. Egyetlen megoldás maradt, Lengyelország. Az ottani szénbányászok híre a szocialista országokban a legjobbak közé tartozott, és egy pár napos túrát követően sikerült elég munkást meggyőzni, hogy az akkori szegény országból, a legvidámabb barakkba jöjjenek dolgozni. Panasz nem lehetett rájuk.

Kross Trans Pacific – retro kormány, ergonómikus markolat

A Trans Pacific tesztelése közben, valahogy ezek az emlékek ugrottak be, ugyanis jól példázzák a kerékpár karakterét. Nem mentem vele hosszú országúti kört, nem teszteltem az összeszerelés minőségét rázós földúton, azt megtették helyettem a Balaton déli partján levő utak. Hírnevéhez méltóan remekül vizsgázott, nem csörgött, nem zörgött, a sárvédők sem értek hozzá a gumikhoz és a beállítás minden szempontból tökéletes volt.

A Trans Pacific férfi – és női vázzal is elérhető, előbbi esetében is viszonylag alacsony az átlépési magasság, ami városi használat során igencsak megkönnyíti a tulaj dolgát. Jó alap az egyszerűbb alumínium váz, személy szerint egy ilyen modellnél díjazom azt is, hogy a bowdeneket nem a vázon keresztül vezették.

Kross Trans Pacific – állítható kormányszár

A fókusz, ahogy ebben a kategóriában általában, az állíthatóságon és kényelmen, valamint ennek következményeként a sokrétű használhatóságon volt. A kormányszár még menetes rendszerű, ezáltal egy csavar segítségével, másodpercek alatt állítható a magassága, sőt kialakításából adódóan a dőlésszög is pillanatok alatt személyre szabható. Elmaradhatatlan kiegészítő a tenyeret szélesen megtámasztó ergonomikus markolat is, amit klasszikus, nagy hátrahajlással rendelkező városi kormányra szereltek.

Kross Trans Pacific – zselés betétekkel rendelkező nyereg és rugós nyeregcső

A másik legfontosabb érintkezési pont a nyereg, ezen a téren sem kötöttek kompromisszumot a lengyelek. A szelés, zselés betétekkel ellátott Lookin már-már fotelként üzemel, amit tovább fokoz a rugós nyeregszár kátyúkat kisimító viselkedése.

Kross Trans Pacific – SR-Suntour teleszkóp és Shimano agydinamó

Az SR-Suntour NEX villa gyakorlatilag egyeduralkodó ebben a kategóriában, a Trans Pacific egy egyszerűbb, lockout nélküli változatot kapott, de hétköznapi használat során nem is merült fel bennem soha, hogy lezárnám a villát. Még kiállva tekeréskor sem vesz el sok energiát a mozgása, viszont egy kátyúba belecsattanva azért kevesebb terhelést kapnak a csuklók és vállak.

Kross Trans Pacific – a váltórendszer 3×7 sebességes Shimano

A 3×7 sebességes Shimano szett áttétel szempontjából néhol kompromisszumokat követel, a 28:28-as legkönnyebb fokozat már egy dombos városban is komoly kihívás elé állíthatja a bringást. Elsőre nyilván nem tűnik túl keménynek, de ha számításba vesszük a közel 17 kg-s össztömeget és a felegyenesedett üléspozíciót már egészen más a helyzet, bizony megküzdöttem vele a 10% körüli emelkedőn is. Ha ehhez még egy hosszú túra alkalmával használatos csomagokat is hozzáadjuk, izzasztó kihívásban lesz részünk.

Kross Trans Pacific – Schwalbe Silento gumik

A hátsó agy már időtálló kazettás rendszerű, így könnyen megoldható a fejlesztés azoknak, akik dombosabb környéken laknak. Elismerésre méltó ebben az árkategóriában a gyári Shimano agydinamó. A kerekek duplafalú alumínium felnikkel és 2 mm-es acél küllőkkel készültek, előreláthatólag igen megbízható konstrukciók.

Kross Trans Pacific – AXA lámpák elöl…

Remek választásnak tartom a széles Schwalbe Silento gumikat, a defektvédelemmel ellátott szövetszerkezet mellet még fényvisszaverő csíkok is láthatóak az oldalfalakon. A lámpákat a holland Axa cég szállítja, elöl és hátul is az agydinamó által termelt teljesítményt használják fel.

Kross Trans Pacific – … és Axa lámpa hátul is

Az áttételezéssel összhangban az egyszerű V-fékek sem hegyes-völgyes vidékre lettek kitalálva, fékerejük 65 kg-m mellett síkon elégnek bizonyult, de csomagokkal megpakolva egy nehezebb bringásnál már csökkenhet az önbizalom. Szerencsére itt is filléres fejlesztési lehetőségről van szó.

Kross Trans Pacific – a fékek terén van lehetőség fejlesztésre

Természetesen elmaradhatatlan kellékek a sárvédők, a csomagtartó és a csengő is, így a boltból kitolva, plusz költség nélkül egy teljesen felszerelt túrakerékpárral állunk szemben, nem kell még apróságokra többször többet költeni. A kitámasztó még a középrész mögé szerelhető típus, ami figyelmetlenség esetén hajlamos összeakadni a hajtókarral, de pár próbálkozás után úgyis megjegyezzük.

Menet közben valahogy mindig a „lengyel munkás” hasonlata jutott eszembe. Nem akar átverni, nem ígéri meg nekünk a lehetetlent, csak szerényen, de teljes tökéletességgel elvégzi, amire szerződött. Egy jó minőségű, kiválóan összeszerelt trekking kerékpár, amivel megoldható a mindennapos munkába járás, vagy a hétvégi túrázás is.

Infobox:

Bővebb információ: Kross kerékpárok
A tesztelt modell adatlapja: Kross Trans Pacific
Vázméretek:

-férfi: S-M-L-XL
-női: M-L

Vázgarancia: 5 év (Regisztráció esetén)
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Lengyelország
Ajánlott fogyasztói ár: 169 990 Ft

Specifikáció:

Váz: Kross Aluminium Performance
Villa: SR Suntour NEX HLO

– 63 mm rugóút

Kormány: Kross Universal Components

– acél
– 25,4 mm átmérő
– 610 mm szélesség

Kormányszár: Kross Universal Components menetes

– alumínium
– állítható dőlésszög

Markolat: Herrmans Primergo
Nyeregcső: Kross Universal Components alumínium

– rugós
– 27,2 mm átmérő

Nyereg: Selle Royal Loonkin Classic Moderate
Fékek: Kross V-fék
Fékváltókarok: Shimano Tourney ST-EF65, 3×7 sebesség
Első átdobó: Shimano Tourney FD-TX51
Hátsó váltó: Shimano Alivio RD-T4000 SGS hosszú kanalas
Lánckeréksor: Shimano Altus CS-HG20-7 12-28T
Lánc: KMC HV500
Hajtómű: SR Suntour XCC 48/38/28T
Középcsapágy: SR Suntour XCT
Első agy: Shimano DH-C3000 agydinamó
Hátsó agy: Shimano FH-RM30
Felnik: Kross alumínium, duplafalú, 622x19c ETRTO
Küllők: 2 mm ezüst, réz anyákkal
Gumik:  Schwalbe Silento Puncture Protection 28″x1.6″
Pedálok:alumínium csúszásgátlós
Tömeg: 16,7 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.