Kerékpáros kirándulás a Felső-Mátrában

Hazánk legmagasabb hegysége földrajzi adottságai révén tálcán kínálja a lehetőségeket mind a gyalogos, mind a kerékpáros kirándulók, a felkészülésüket végző amatőr sportolók és a kihívásokat kereső bicajosok számára. A Kétkerék Vendégházban töltött napok alatt megbizonyosodunk arról, hogy a Mátrában a kerékpározható útvonalak kiépítettsége és kijelölése egyre bővül, fejlődik.

Az ajtón kilépve pedig kedvünkre sportolhatunk – ráadásul varázslatos környezetben...

Az ajtón kilépve kedvünkre sportolhatunk – ráadásul varázslatos környezetben…

A Kétkerék sokak számára ismerős lehet, hiszen több alkalommal itt rendezték meg a Merida tesztnapot, ahol bárki ideális környezetben próbálhatta ki a közkedvelt márka legújabb modelljeit. Emellett kerékpárkezelést fejlesztő tréningeket is rendeztek Gulyás Mihály, és Nagy „Gizmo” Attila vezetésével. Az év többi napjában a Mátra szívében rejtőző aprócska Mátraszentlászlón található vendégház kerékpárkölcsönzéssel szolgálja a két keréken sportolni, kikapcsolódni vágyókat, akár 16-20 fő számára kényelmes, családias apartmanszállást biztosítva. Az ajtón kilépve pedig kedvünkre sportolhatunk – ráadásul varázslatos környezetben –, a regenerálódást pedig fafűtéses szauna és dézsafürdő segíti. Mindezen felül akár kerékpáros túravezetést is tudnak biztosítani, amelyre örömmel jelentkeztünk.

A tiszta levegő, az erdő és a hegyvidék páratlan élménye teszi vonzóvá a Felső-Mátrát...

A Felső-Mátra megannyi pontosan kijelölt, karbantartott turistaútján gyönyörű környezetben, nyugalomban, gazdag domborzati viszonyok közt montizhatunk, a gyér forgalmú műutaknak, az erdészeti dózerutaknak, illetve a két nemrég kijelölt kerékpáros útvonalnak pedig kevésbé ballonos kerekekkel vagy éppen a családdal, gyerekekkel is nekivághatunk. A (jelentős) szintemelkedés bármely túravariáció esetében garantált, lévén a szomszédos települések egymáshoz viszonyítva 100-300 méter szintkülönbségen fekszenek. Kiindulópontunk tehát Mátraszentlászló, ahonnan látogatásunk során egy élményben gazdag, háromórás vérbeli MTB-túrát tettünk.

A túrához energia is kell, amit a városlakóknak már-már zavarba ejtő csendnek és 820 méteres tengerszint feletti magasságnak köszönhető hosszú és mély alvás alapozott meg. Ezt fejeltük meg a szálláson kapott fejedelmi reggelivel, amely erre a Mátra-körre is bőven elegendő muníciót biztosított. Túravezetőnk az előző nap még a Szilvásvárad Maratonon küzdött a tisztes helyezésért, de levezetésnek számára még belefért a kedvenc ösvények bemutatása, amelynek döntő része a másik igen népszerű montis megmérettetés, a Márta Maraton részét képezi.

A gerinc mentén mindkét oldalon meredek sziklafal...

A gerinc mentén mindkét oldalon meredek sziklafal…

Ha már versenyzésről volt szó, említsük meg, hogy a hazánk egyik legmagasabban fekvő települése, illetve az ideális környezet mindenképpen alkalmas a versenyfelkészüléshez, nem véletlen, hogy a legkiválóbb magyar kerékpársportolók – Buruczki, Parti, Stubán Feri országútis csapatai stb.- rendre itt edzőtáboroznak. De nem kell feltétlen az élmezőnyben hajtani az Észak-Mátra bejárásához: megannyi tetszőleges edzőkör összeállítható, illetve a minket elkísérő család számára is könnyedén találunk élvezetes útvonalakat. Még a kerékpár sem feltétel: a tradicionális gyalogtúrázás, az Országos Kéktúra helyi szakaszainak (Mátraverebély – Ágasvár-Gallyatető-Kékestető) bejárása mellett a terepfutás szerelmesei is bőven csemegézhetnek a különböző nehézségű útvonalak közt.

A regenerálódást fafűtéses szauna és dézsafürdő segíti...

A regenerálódást fafűtéses szauna és dézsafürdő segíti…

Mi a szállás tőszomszédságában fekvő Vöröskő-kilátó felé indultunk, majd egy lélegzetelállító egynyomtávos ösvényen a sziklagerinc mentén értük el az Ágasvári Turistaházat, majd erdészeti úton a Mátraszentisvánon található Sípark fele vettük az irányt. Innen a kijelölt erdészeti kerékpárutat kipróbálva gurultunk le Galyatető alá, ahova egy meredek, kihívást jelentő ösvényen fel is kapaszkodtunk. Galyatető turista szempontból sosem szűkölködött az infrastruktúrában, az utóbbi években pedig további fejlesztések történtek: a kilátót átépítették, magasították (innen a Magas-Tátra csúcsai is láthatók), modern turistacentrumot létesítettek, illetve az útvonaljelölések is megújultak, gazdagodtak.

A 964 méter magas, Péter-hegyese csúcsról északi irányba két kisebb kört tettünk, amelyek a Mátra Maraton útvonalában is szerepelnek, majd legurultunk a déli oldalra egy jelzés nélküli erdészeti füves útra. Itt néhány száz méteren belül három őz és egy sas társaságában hajtottunk, közben páratlan kilátásban gyönyörködve Kékestető irányába.

Visszatérve a Pásztó-Mátraháza közútra a piszkéstetői csillagvizsgálóhoz másztunk fel, ahonnan ismét egy Mátra Maraton körös szakaszon csörtettünk le Szentlászlóra. Élményekkel degeszre tömve, kellemesen elfáradva érkeztünk vissza a Kétkerék Vendégházba, ahol a jól felszerelt konyhában hamar össze lehet ütni valamit az elégetett energia visszapótlásához. Ugyanakkor a Mátraszentimréhez tartozó falvak fogadói több ízletes szlovák ételspecialitást kínálnak. Itt általában hozzá vannak szokva a megfáradt, nem éppen kölniillatú bakancsos turisták látványához, így nem szükséges tisztálkodással indítani a „gasztroélményt”. Ezekben a nemzetiségi falvakban a kultúrák találkozása a vendég iránti szeretetben egyértelműen megnyilvánul.

A Kétkerék Vendégház modern, jól felszerelt és ami a legfontosabb: kerékpárosbarát!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAA fővároshoz való közelség, a közvetlen Volán autóbuszjárat, a tiszta levegő, az erdő és a hegyvidék páratlan élménye teszi vonzóvá a Felső-Mátrát. Mátraszentlászló mondhatni minden igényt kielégít. A magas szintű, folyamatosan fejlődő infrastruktúra nekünk kerékpárosoknak különösen fontos, a Kétkerék Vendégháznál pedig jobb bázist keresve sem találunk!