A kerékpáros fejvédő kiválasztása távolról sem egyszerű feladat: anatómiai vetülete is van, így a feladat hasonlatos a cipő vagy nyereg beszerzéséhez. Az alábbi írásban a Casco technológiák bemutatásán keresztül szeretnék segíteni a választásban, mindazonáltal a német fejvédő-specialista szempontjaitól elvonatkoztatva általános irányvonalakat ismertetve.
Kezdjük a legfontosabb tényezővel: a kerékpáros fejvédőnek megfelelő illeszkedést kell biztosítani! Ez mind kényelmünket, mind biztonságunkat szolgálja, tehát ezt a szempontot előnyben kell részesíteni a megjelenéssel, a stílussal, illetve a fejvédő tömegével szemben. Az esztétikával és divattal itt most nem foglalkozom: mindenki el tudja dönteni, hogy mi áll jól, érdemes továbbá szakkereskedésben vásárolni, ahol számos modell áll rendelkezésre, és tükröt is találunk. Bukót katalógusból, webshopból venni szerintem nem jó ötlet…
A stílus kérdését annyiban érinteném, hogy a gyártók a felhasználás függvényében többféle fejvédőtípust, -kialakítást kínálnak: vannak országúti használatra tervezett sild nélküli, esetleg aerodinamikus tervezési szempontokat előtérbe helyező modellek, montisoknak kissé strapabíróbb napellenzős, illetve extrémsporthoz erősebb, nagyobb felületen védettséget biztosító modellek. Túrázáshoz, városi vagy általános használathoz praktikusan használható, esetleg kiegészítőket fogadó, kevésbé teljesítményorientált modellek szerepelnek a gyártók kínálatában. A Casco például a megnövelt tarkóvédelmi zónával ellátott, korábban általunk már tesztelt Activ-TC és Sportiv-TC modelleket szánja ilyen felhasználásra. Gyermekek számára pedig a városi/túra típusok kisebb méretben készített változatai állnak rendelkezésre.
Habár a felsorolt stílusváltozatok mindenképpen irányadók a modellválasztáshoz, ezt ne tekintsük szentírásnak! Nem Istenkáromlás, ha sildes sisakban országútizunk vagy napellenző nélkül szeljük az ösvényeket, ha városban teljesítményorientált sisak van fejünkön, gyermekünkön pedig egy jól illeszkedő kisméretű felnőtt dizájn. A lényeg – mint ahogy a bevezetőben szerepel – az illeszkedés, a kényelem, a praktikus használat, lévén ennek hiányában a fejvédő viselése nyűg. Ha viszont az ideális állapot megvalósul, fel sem ülünk a kerékpárra a szeretett „bukónk” nélkül. Hasonló mondható el, mint mondjuk a kerékpárnyeregről vagy a cipőről: ha sikerül egyszer megtalálnunk az igazit, sokáig kitartunk mellette, nem kacsintgatunk újabb és újabb lehetőségek után.
[divider scroll_text=”Casco technológiák értékelése”]
Sajnálatos, hogy több gyártó azzal győzködi a kerékpárost, hogy az általa kínált fejvédő „ultrakönnyű”. Kevés objektív adat áll rendelkezésre a sisakok esetében: tehát cégek a marketingesei előszeretettel fogódzkodnak ebbe a számba. A kerékpáros viszont nem teszi jól, ha ezen az úton indul el „bukót” venni. Elvégre cipőboltba sem azzal a szándékkal lépünk be, hogy megkeressük a legkisebb tömegű cipőt: a kényelem és a célnak megfelelő kialakítás legyen az elsődleges szempont!
A gramm-mánia elvetésére több érvet is felhozhatunk. Kezdjük a fejvédők fő funkciójával, a biztonsággal. Egy bizonyos mennyiségű alapanyag nélkül nincs megfelelő védelem. Lehet, hogy a könnyebb sisak átment a kötelező biztonsági teszteken, de a valós „törésteszten” egész biztosan nem fog olyan jól szerepelni, mint egy biztonságra „kihegyezett” konstrukció. A Casco saját tesztlabort létesített, amelyben a sablon tanúsítványok mellett a valós helyzetek szerinti becsapódásokat is vizsgálja, ráadásul valós tárgyak másolataival. Ez vezetett oda, hogy a német gyártó egyre nagyobb hangsúlyt fektet a tarkóvédelemre, amely bár nem feltétlenül szerepel a tanúsítványokhoz szükséges teszteken, a begyűjtött törött sisakok számos ilyen sérülést mutatnak – lásd a mellékelt képen szereplő ZDF-riportot. A tarkóvédelemmel ellátott fejvédő nehezebb lesz a gramm-mániás kivitelnél, de kérdezem: mi célból húzzuk fejünkre a „bukót”?
[divider scroll_text=”Casco technológiák értékelése”]
A pontos illeszkedéshez szükséges többdimenziós fejkörállítást, következésképpen a biztos tartást ugyancsak nehéz megvalósítani többlet tömeg nélkül. Az ultrakönnyű sisakok spártai belső kialakítást kapnak, nincs megfelelő állítórendszerük, ami van, az általában nem biztosít a legtöbb fejforma számára stabil rögzítést. Eloszlatva egy gyakori félreértést: ne az állpánt tartsa a „bukót”, hanem a fejkör-rögzítés! A sisakot felvéve addig kell a fejkörrögzítésen állítani, amíg állpánt nélkül heves fejrázásra sem mozog! Ha főképp a pánt tart, a sisak által nyújtott védelem csak töredéke a tanúsítványokban előírtnak! A Casco által alkalmazott megnövelt tarkóvédelem további jótékony hatása, hogy stabilabb érzést nyújt, a tarkót jobban körbe öleli, és illeszkedése is pontosabb.
Ezek után vegyük végig, hogy milyen az ideális kerékpáros fejvédő! Egy szubjektív rangsort próbáltam felállítani a Casco által alkalmazott fejlett, gyakran egyedi technológiák között, azaz melyik milyen mértékben járul hozzá a kívánt cél megvalósításához. Természetesen más típusú felhasználás esetén a fontossági sorrend eltérhet, de az irányelvek azért többé-kevésbé azonosak.
1. Monocoque konstrukció
A fejlett egy darabból álló sisakszerkezet lényegesen nagyobb biztonságot nyújt, tartósabb, könnyebb, tehát kizárólag előnyös tulajdonságai vannak a régebbi ragasztott eljáráshoz képest. A Casco rögtön három változatot kínál: Monocoque in mold combi, Monocoque in mold plus és Monocoque ultra áll rendelkezésre a felhasználás és az árkategória függvényében. Azt tanácsolom, hogy 2015-ben már senki ne vegyen ragasztott szerkezetű „bukót”!
2. Állítórendszer
Szerintem minden valamire való fejvédőnek biztosítani kell a három dimenziós fejkörrögzítést. Ennek hiányában rendkívül kicsi az esély arra, hogy a sisak stabilan álljon az adott fejen – a fejformák tetemes szórást mutatnak! A Casco a kérdést rendkívül jól oldja meg a Disk fit Comfort és a Disk fit Vario rendszerrel: a német gyártó sisakjai a legtöbb fejformán kiállják a „rázáspróbát” (pántrögzítés nélkül!), emellett magas fokú kényelmet biztosítanak. Volt olyan márkás, ráadásul nem is éppen olcsó sisakom, amely a rázáspróbát nem állta ki, és megfelelő kényelmet sem nyújtott!
3. Többlet védelem
Nem titok, hogy a legtöbb kerékpáros fejvédő csak „kispapi segédlettel” teljesíti a nemzetközi biztonsági szabványokat. Számos gyártó éppen ezért kínál különböző modellváltozatokat a régiókban, lévén a szabályozás szigora országról országra eltérő. Ezen a téren a Casco a maximalista szemlétet képviseli, amely a hatékony tarkóvédelem biztosításával kezdődik. Mindez a német gyártó legtöbb modellén elérhető, azaz nem extra szolgáltatás! A tarkóvédelmet a gyártó „megfejeli” a Frameworx polikarbonát belső merevítéssel, amely megakadályozza, hogy a többszörös becsapódásoktól a sisak szétessen. Számos modell pedig szabadalmaztatott háromrészes konstrukciót kap, amely harmonikaszerű összehajlásával nyeli el a becsapódási energia jelentős részét. A Casco az említett technológiákat saját tesztlaborjában fejlesztette ki, ahol sisakjainak a nemzetközi tanúsítványoknál lényegesen szigorúbb feltételeknek kell megfelelni. Ismét kérdezem: miért is vesszük fel a fejvédőt?
4. Pántrögzítés
Annyival praktikusabb az egy kézzel is kezelhető Casco-Loc csatrendszer használata, hogy ezt a látszólag kevésbé fontos tényezőt a sorban előre vettem. Kicsatolhatom a sisakot miközben a másik kezemmel bicajt tolom, vagy akár kezemben táskát tartok. Ráadásul maguk a pántok is jobban illeszkednek az arcon, lévén nem „duplázódnak meg”, mint a hagyományos csatrögzítés esetén, az állszivacsozás kérdése is egyszerűbb és kényelmesebb a Casco-Loc-kal.
5. Szellőzés
A szellőzést nem feltétlenül a nyílások számának és felületének növelésével lehet fokozni: az ideális légáramlat biztosításával biztonságosabb, aerodinamikusabb kialakítás jön létre, és a hűtés is hatékonyabb lesz. A Casco a Freshair Ventilation, Freshair Ventilation 2 és a Klima Automatik technológiákat kínálja, amelyek a légmozgás irányát és intenzitását biztosítják. A belső héjon belüli légcsatornák alkalmazása telitalálat, nélküle nem is jöhettek volna létre az aerodinamikai szempontokat is érvényesítő SpeedAiro és az általunk tesztelt SpeedSter modellek. Általános illetve terephasználat során díjazni fogjuk, hogy a sisak szerényebb tempó mellett is hatékonyan hűti a fej felületét.
6. Kiegészítők fogadása
A mindennapos kerékpáros közlekedéshez rendkívül praktikusak a fejvédőhöz tervezett kiegészítők, mint például az esőborítás, a belső (thermo) bélés vagy a fülmelegítő. A Casco a városi használatra tervezett modelleket többféle kiegészítővel kínálja, így minden évszakban kellemes közérzetben és kényelemben használhatjuk szeretett „paripánkat”.
7. Apró részletek
Ide sorolok minden olyan tényezőt, amely a sisak praktikus használatát elősegíti. A Casco MyStyle pántok rossz látáskörülmények között 360 fokos fényvisszaverő képességükkel fokozzák biztonságunkat, egyben a sisak egyedi színvilág ruházható fel, kerékpárunkkal, öltözékünkkel is harmonizálhatjuk. Egyes modellek esetében a pántok helyére kerül az általam nagy becsben tartott esővédő huzat: fedi a szellőzőnyílásokat és megakadályozza a csapadék bejutását. Továbbá a nemrég tesztelt, kedvező árú Daimor 2 például szemüvegtartó vájattal rendelkezik, a Speed Airo és a SpeedSter „szemcsijét” pedig bármikor praktikusan felhajthatjuk. A sor folytatható: minden Casco modell a végletekig kidogozott, optimalizált megoldásokat kínál.
Reméljük, eme írás segítségül szolgál a számunkra ideális fejvédő kiválasztásához! Egy Casco modellel szerintünk minden esetben jól jár a bicajos, a német gyártó tisztában van a prioritásokkal, előtérbe helyezi a biztonságot, a lehető legjobb illeszkedést, és nem utolsósorban a kényelmet. Az alábbi linkekre kattintva további érdekes részleteket tudhatunk meg Casco filozófiájáról és széles kínálatáról.
Videóillusztrációk a technikai részletekről
További videók: