Szintet léptek a decathlonos országútik: Van Rysel RCR Rival teszt

Az elmúlt 2 évben a Decathlon ismét betört a profi országúti kerékpársportba, World Tour versenyzők alatt láthatjuk a csúcs kategóriás Van Rysel kerékpárokat és különböző kiegészítőket. Természetesen nem csak a profi versenyzők élvezhetik ezeket a bringákat, hanem a hétköznapi emberek számára is elérhetőek a csúcs modellek, de akár egy szerényebb felszereltségű, kedvezőbb árú modellt is választhatunk, ami megörökölte a top bringák technológiáit. Jelen tesztünk alanya, a Van Rysel RCR Rival, az utóbbi kategóriából került ki, ami kifejezetten pozitív benyomást keltett a teszt során.

Utoljára 2018-ban teszteltem decathlonos országútit, az akkor még Btwin márkanév alatt futó Ultra 900 CF-et, ami egy évvel később már a frissen bemutatott Van Rysel márka egyik első országútija lett. Az a kerékpár volt az előszele annak, hogy valamire készül a Decathlon, újra megjelent egy karbonvázas országúti modellel, ami a nagy márkák hasonló kategóriás bringáival probléma nélkül felvette a versenyt. Ha teljesítményt nézzük akkor nekem például az egyik kedvenc kerékpárom volt a tesztbringák közül azon a tavasszal.

1 évvel később 2019-ben jártam kint Franciaországban a Decathlonnál, ahol már komoly tervek voltak a kerékpárokat és kiegészítőket illetően, de egyértelműen kijelentették, hogy nem terveznek beszállni a profi kerékpársportba. Aztán változott a helyzet és 2023 év végén bejelentették, hogy 2024-től az AG2R World Tour csapata Van Rysel kerékpárokkal fog versenyezni. Ezután már nem volt kérdés, hogy a Decathlon a Van Rysel márkával a legmagasabb szintekre tör és teljesen kilép az áruházi márka kategóriából, ugyanis a World Tourba kerüléshez nem elég a pénz, hanem komoly teljesítményre is szükség van, és az AG2R csapata biztos nem kötött volna velük szerződést ha erre nem láttak volna garanciát. Azóta lassan lement 2 versenyszezon és panaszkodni nem hallottunk senkit a kerékpárokról, sőt olyan pletykákat is hallani, hogy a mezőnyben a legjobb bringák között vannak a Van Ryselek.

Természetesen mindig a top kerékpárok vannak a rivaldafényben, de az eladások nagy része nem ezekből a modellekből származik, hanem a kedvezőbb árú és a vásárlók igényeit jobban kielégítő kerékpárokból, hiszen a többségnek nem egy minden elemében versenyzésre kihegyezett kerékpárra van szüksége. Éppen ezért örültem, amikor az idei utolsó decathlonos tesztnek a Van Rysel RCR országútit javasolták Sram Rival felszereltséggel, ami árában még az emészthető kategóriába tartozik, de teljesítményt tekintve mindent tud egy átlag országútis számára.

A Van Rysel RCR országútikat úgy tervezték, hogy igazi mindenes/allrounder/semi-aero kerékpárok legyenek, azaz az alacsony tömegüknek köszönhetően a hegyekben is jól teljesítsenek, de az aerodinamikára is fontos szempont volt a tervezéskor, hogy síkon is lehessen velük gyorsan haladni. Pl az AG2R versenyzői előszeretettel használják ennek a modellnek a Pro változatát. Ezzel kapcsolatban lényeges megemlíteni, hogy az RCR váz az RCR Pro kistestvére, az utóbbival mennek a közvetítésekben látható profi versenyzők, viszont a két váz csak a felhasznált karbon szövetben különbözik. Az RCR Pro néhány grammal könnyebb, illetve kapott pár erősítést, hogy merevebb/hatékonyabb legyen, viszont geometriára a két váz megegyezik, irányításra, aerodinamikára, elfoglalt pozícióra egyformák. Meg merem kockáztatni, hogy egy „halandó” országútis számára egy RCR még jobb lehet a váz komfortossága miatt.

Az RCR név a RACER rövidítése, ami gyorsan egyértelműsíti, hogy egy bizony egy kőkemény verseny váz, már ha abból nem lett volna világos, hogy a profi versenyzők is ilyet használnak 🙂 . A geometriája a gyors haladást szolgálja síkon és hegyen egyaránt, ezért azok fogják szeretni, akik gyorsan szeretnek bringázni, bírják a mély, előrenyúló testhelyzetet és nem egy túra országútira vágynak. A geometria táblázatot megnézve láthatjuk, hogy szerencsére a Decathlon nem találta fel újra az országúti kerékpárt, hanem a jól bevált szögeket és hosszokat használja ennél a bringánál. A gyári adatok szerint a váz M-es méretben 830 grammot, míg a villa 380 grammot nyom, ami elég barátságos adat.

A Van Rysel RCR abszolút a modern trendeknek megfelelően készült, minden elemében láthatjuk, hogy a lehető legkisebb légellenállás elérése a cél, a fékcsövek a kormányszárba belépve végig a vázban futnak, integrált a nyeregcsőbilincs, aero profilú a nyeregcső és természetesen tárcsafékes, átmenőtengelyes a váz. A támvillák is a mai formavilágnak megfelelően alacsonyan kapcsolódnak a nyeregvázcsőhöz, míg a nyeregvázcső  követi a hátsó kerék formáját. A gyártói ajánlás szerint maximum 33 mm-es gumikkal kompatibilis a váz, szóval egész széles gumikkal is tudjuk használni az RCR-t.

A modell nevében is megtalálható, hogy a kerékpárt egy teljes Sram Rival AXS szettel szerelték. A Rival egy kedvező árú szett, ami segít a kerékpár árát alacsonyan tartani, viszont teljesítményben nem sokat vesztünk a felsőkategóriás szettekhez képest. A Rival AXS 2×12 sebességet, vezeték nélküli elektromos váltást és természetesen tárcsaféket kínál a felhasználók számára. Ezenfelül ezt a modellt wattmérős hajtóművel árulják, tehát még azt sem kell vennünk pluszban ehhez a bringához. Az áttételeket úgy választották erre az RCR-re, hogy az átlag országútis igényeit is kiszolgálja, elöl  48-35 lánckereket, hátul pedig egy 10-36-os sort találunk, amivel a meredek hegyeken is fel lehet tekerni.

A kerekekhez érve pozitív meglepetésben lehet részünk, mert a Decathlon nem spórolta ki a jó kerekeket az RCR-ből, hanem Van Rysel VR 35 karbon kerékszettel szereli ezt a modellt. A nevéből adódóan 35 mm magasak a felnik, amik az alacsony tömegüknek köszönhetően a hegyekben nyújtanak előnyt. A kerékszett tubeless kompatibilis, amit a Decathlon megfejelt egy pár Continental GP 5000S TR szintén tubeless kompatibilis külsővel, ennek ellenére gyárilag belsősként rakják össze a kerekeket, de kapunk hozzájuk tubeless szelepet és folyadékot is, így otthon át tudjuk szerelni őket. Gyárilag valószínűleg azért érkezik belsősként, mert a dobozban hónapokat állhat a kerékpár és a folyadék addig beleszáradhat, illetve leereszthet a kerék, kifolyhat a folyadék, stb, melyek közül egyik sem szerencsés, egyszerűbb a vásárlás után átalakíta(t)ni.

Az irányítópultból a kormányszár egy integrált kábeles darab, ami Van Rysel Superbox EVO névre hallgat, a gyártó szerint az erősségéhez mérten könnyű alkatrész, ami igaz lehet, mert ránézésre is kecses és nem úgy néz ki mint pár más gyártónál látott fél téglára emlékeztető stucni. Kormányból a Deda Superero RS modelljét választották ebbe a kerékpárba, ez egy alapvetően aero kormány kényelmes felsőfogással, láthatóan ezen sem spóroltak a tervezők. A nyereg saját márkás, Decathlon Road Light típusú, modern formavilágú, rövid orr és 145 mm-es szélesség jellemzi.

Menet közben

Budaörsön vettem át a Van Rysel RCR-t menetkészre szerelve, két dolog tűnt fel elsőre amikor megkaptam, az egyik hogy nagyon könnyű a bringa, nem ehhez vagyok szokva ebben az árkategóriában, a másik dolog, hogy nagyon fekete és hol fogom lefotózni ebben az erős fényben, hogy látsszon is belőle valami. Az indulás előtt a pedálokat még kicseréltem a sajátjaimra, felraktam a komputert, beállítottam a fékváltókarokat és a nyerget, aztán nekivágtam az országútnak.

A parkolóból kifelé tudtam már, hogy egy jó országúti van alattam, nem kellett vele sokat mennem, hogy ezt érezzem. Könnyedén indult meg, gyors és stabil volt az irányítása és jól haladt. Sok hullámos és kanyargós utcán keresztül jutottam ki a normális útra, volt alkalmam bőven tesztelni, hogy hogyan mozog a bringa. Egyértelműen fordulékony, olyan mint egy versenyzésre tervezett országúti, ami nem meglepő, hiszen az 🙂  és stabil a kanyarokban, a jó geometrián felül persze a gumik is tették a dolgukat kanyarodás közben.

A rövid emelkedőkön próbálgattam, hogy milyen vele kigyorsítani, és abszolút hatékonynak éreztem, ráléptem a pedálra és gyorsult, egyáltalán nem volt lomha érzésem. Emelkedőkön egy igazi haladós, dinamikus országúti kerékpár. Ebben egyébként lehet benne vannak a könnyű karbon kerekek is, bár mostanában sok kutatás azt mondja, hogy nem igazán számít a kerékpár súlya, ami vagy igaz vagy nem. 😉 .

Ami tetszett még nekem az RCR-ben, hogy jól vette fel a rázkódásokat és az ütéseket az út felől, ami jól jött, mert az utak a számomra megszokotthoz képest rosszabb minőségűek voltak a teszt első felében. Egyáltalán nem az az üveg merevségű váz, ami minden egyes ütést átad és az ember gyorsan le akar szállni róla, hanem egyszerűen kényelmes. És a legjobb benne, hogy mindamellett hatékony is a váz. A nyereg mint a komfort egyik fontos tényezője is abszolút rendben volt, egyáltalán nem nyomott, én valószínűleg akkor sem cserélném le ha az enyém lenne.

Mivel előttem nem ment vele senki még, ezért a fékeket kellett egy kicsit koptatni, de újként is elég jól fogtak, meg tudtam velük állni bárhol. A Rival váltás hibátlanul működött, persze a Shimanohoz képest hátul kicsit sramosan lassú volt, de nem arról van szó, hogy nehezen tette odébb a láncot, hanem maga a gombnyomás után a váltás indult meg egy gondolattal később, elöl viszont gyorsan dolgozott a váltó. A váltásról jut eszembe, hogyha valakinek nem tetszik a két kezes első váltás (meg kell nyomni mindkét fékváltókar gombját egyszerre) akkor a Sram AXS alkalmazásban be tudjuk állítani, hogy elöl automatikusan váltson a rendszer. Ellentétben velem sokan szeretik ezt a funkciót, ezért érdemes kipróbálni.

Valahol Biatorbágy környékén jutott eszembe, hogy egy decathlonos kerékpáron ülök éppen és eszembe sem jut a Van Rysel RCR-t az áruházi bringákhoz hasonlítani. Nálam a kerékpárok terén már elérte azt a szintet a Van Rysel, hogy azokkal a márkákkal vessem össze, akik a World Tourban szerepelnek. A facebook kommenteknél is azt figyeltem meg, hogy míg régebben szerették leszólni a decathlonos bringákat addig az elmúlt időszakban a Van Ryselekre nem érkezik tömeges kritika. Valószínűleg sokat számít ebben a változásban az, hogy a profik alatt is láthatjuk ezeket a kerékpárokat, meg biztos vagyok benne, hogy az erőteljes minőségi változás is fontos szerepet játszik ebben.

A fenti gondolatmenetet folytatva fotózáskor néztem meg jobban a részleteket és abszolút rendben volt rajta minden. Engem mindössze két dolog zavart, vagyis velem nem volt teljesen kompatibilis. Az egyik a wattmérős Rival hajtómű kupakja a tengelynél, amihez időnként hozzáért a bokám, az X-lábaim miatt befelé fordul a bokám. A másik pedig a Superzero RS kormány, ahol alsó fogásban sprintelésnél beleért az alkarom a kormány ellapított felső részébe, szerintem ezt a Deda nem hozta össze maximálisan jól.

Összefoglalva

A Van Rysel RCR egy könnyű, gyors országúti kerékpár, amiben erősen érezhetőek a versenyző gének. Bátran ajánlom azoknak, akik egy jó ár-érték arányú semi-aero országútit keresnek, amivel az emelkedőkön és síkon is gyorsan szeretnének haladni. Versenyzésre is tökéletesen alkalmas, nem kell hozzá semmilyen alkatrészt cserélni. A tesztelt modell Sram Rival szettel szerelték, de elérhető belőle többféle felszereltségű változat, vagy akár megvehetjük az RCR Pro modellt is, ami ugyanarra a vázra épült, mint amivel a World Tour versenyzők mennek.

További információkat ide kattintva a Decathlon honlapján találsz

Még több országúti a Decathlonból.

TOVÁBBI CIKKEK
- Hirdetés -
- Hirdetés -