Azt nem tudjuk, hogy miért hóvihar (Blizzard) névre hallgat a vadonatúj 650B+ kerekű Rock Machine össztelós trail/enduro gép, de viharos szerelem volt, az biztos! Végre egy „plusszos” össztelós gép járt nálunk, ami szintén érdekes konklúziót eredményezett.
Már a dobozból kibontva szerelem volt első látásra. A szín és a design abszolút up to date, és baromi jól néz ki. Hiába keringett másik húsz tesztgép körülöttem, az első (majd a második és harmadik) kört ezzel a tesztgéppel nyomtam le az eplényi Bringarénában. Pedig nem is ment a felvonó, vagyis fölfelé is tekerni kellett. Ha először mérlegre tettem volna, akkor lehet nem őt választom, mert 14,26 kg-nál állt meg a virtuális mutatója a halálpontos Park Tool-nak. Mégis jó volt vele mászni is. Persze érezhető volt a kerék a 2.6”-os gumik miatt, és a meredek részeken a szemem is jött ki, mint a csigának, mégis valahogy jól összerakták. Persze a telók majdnem teljesen bemerevíthetőek, ami rengeteget számít egy hosszú rugóutas montinál hegynek felfelé.
Mára egyre nehezebb bekategorizálni a hegyikerékpárokat. Elvileg enduro-nak 150-160 mm körüli rugóúttal rendelkező gépeket hívunk, ennek pedig 140-es rugóútja van, mégis ugyanazt beadod vele, mint egy enduro-val. Nevében a 27+ ugye a 650B+ gumiméretet jelentené, de ebben nem 3.0”-os gumik vannak „csak” 2.6-osak, amit ma „not quite plus”-nak hívnak, és szerintem egy ésszerű átmenet a már érezhetően nehezebb fatbike szerű gumik és a klasszikus méret között. Nem véletlenül tetszik az „nqp”, a saját enduro gépemet is átépítettem ilyen gumikra. A tapadás és a stabilitás nagyobb mint a 2.25-ös gumik esetében, de ügyes típusválasztással a súly sem szalad meg a 2.6” esetében. A Schwalbe Nobby Nic pedig pont ez, én is ilyet használok. Nem minden terepre jó, de most a szórványos esőkkel ultratapadóssá tett szilárd erdei traileken ideális volt. Laza, poros utakra viszont felejtős.
A Blizzard rugózása nagyon lineáris, mindent kimozog, és ha belőtted megfelelően a guminyomást (2 bar alatt), akkor onnantól nincs akadály, legyen szó sziklás pályáról vagy letörésekről. Valami ilyesmi lehet a repülőszőnyeg is. Simán partiban van a 150-160-at mozgó gépekkel, mégis kicsit kompaktabb, a merevségére pedig abszolút nem lehet panasz. Persze nem fog mindenki enduro versenyeken indulni a Blizzard-al, de még lehet, hogy bikeparkokba is csak évente néhány alkalommal jut ki. A hazai hegységekben ettől függetlenül még számtalan izgalmas ösvény található, ahol maximálisan ki lehet használni a tudását, tehát csúnya szóval mondva „túrázásra” egyaránt használható. Kevés bringa volt eddig nálam, ami ennél nagyobb „fun faktorral” rendelkezett, és ez feledtette a súlyát is. Felfelé amúgy sem a rohanás a hosszú rugóutas gépek ismérve.
Szerintem akinek megtetszett a Blizzard, annak elég volt idáig elolvasnia, hiszen az kiderült, hogy egy brutálisan élvezetes bringát kapunk a pénzünkért, amiből nem is kell sokat költeni (na most sokaknak bevérzik a szeme), hiszen 949 000 forintba kerül, ami jó árnak számít egy ilyen felszereltségű montiért. Hazai viszonyok között mindenre elegendő a rugóútja, de külföldi ösvényeken sem a bringa tudása fog korlátozni a nagyobb tempó elérésében. Akiket a technikai oldal is érdekel, azoknak jöjjenek a részletek! A bringa eleje a Rock Shox Pike RC villával mozog ilyen szépen. Nagyon érzékeny rugózású villa, ha ilyet látunk tesztgépben, már tudjuk, hogy jó móka lesz. A kompresszió csillapítása szinte lockout módig betekerhető, így mászni is könnyedén lehet vele. Nem mellékesen pedig egy rugóútjához képest könnyű villáról van szó.
Hátul virtuális forgásponttal rendelkező FPS (Floating Pivot Suspension) rendszer működik, ami fékezéskor sem merevedik be és tényleg nagyon érzékenyen reagál a talaj felől jövő ütésekre. Ezt a linearitást az áttételezés mellett a Smart Link-nek köszönhetjük. Hiába vagyok 176 centi magas, rövidek a kezeim és lábaim, ami sok bringánál gondot okoz, főleg mióta trend a felsőcső nyújtása, és a stucni rövidítése. A Rock Machine Blizzard felsőcsöve a Sharkspine EVO Tubing névre keresztelt hajlítás miatt mégis élhető hosszúságú, és a gyári infók szerint a rezgéselnyelő képességet is növeli. Ez utóbbit nem tudom igaz-e, mert amikor elöl egy Pike mozog, akkor sok szerepe már nincsen a váznak 🙂 A váz és a villa a mai trendeknek megfelelően Boost szabványú, a csőszettek formáját hydroforming eljárással alakították ki és tapered a fejcső.
Mindig kapok a pofámra a (SRAM-os)haveroktól mikor azt mondom a fék és a váltó Shimano… Viszont a trail és enduro gépeken kifejezetten szeretem a kifinomult helyett „paraszt” módon működő dolgokat, a Blizzard pedig SRAM GX/XO1 szettel van szerelve. Erő kell a váltáshoz, hallod amikor az megtörténik, de minden kontroll alatt van a legrázósabb terepen is. A 32-es első tányérhoz kellett is fölfelé az X-Dome kazetta 11-42-es áttétele. Ha esetleg maratonoznál a Blizzard-al, amire azért valljuk be kicsi az esély, hiszen nem arra tervezték, akkor egy 30-as tányér is elfér rajta. Persze, ha erős vagy, akkor nem lesz gond a 32-essel sem, de az Ördögoldalon azért megnézném felfelé 🙂
Szerencsére a fék tényleg Shimano volt, ott nincs bocsánat! Viszont kéri a hűtőbordás betéteket. Mivel M-615-ös szett van rajta, ami igazából egy Deore, ez kicsit kevés még a 180-as tárcsákkal is az endurózáshoz. Illetve nem kevés, mert a fékerő végig patent volt, egy ujjal fogható volt végig, a nyomáspont nem vándorolt, de már régen láttam a pálya aljában füstölő fékbetétet! Az egyetlen amit tuningolnék a gépen, az az Ice Tech, vagy még inkább a Feeza-val kombinált tárcsa felrakása, és hozzá a hűtobordás XT betétek, mivel szerencsére a Shimano betétek kompatibilisek egymással.
Ugyan a kerekeket nem mértük le külön, de vélhetően ott komoly súlyt tudsz lefaragni ha szeretnél. A ONE KT CL agyak és a DB-X40 felnik nekem sokat nem mondanak, kíváncsi lennék mit mutat a mérleg, mert itt bizony sok el tud úszni. És bizony egy Performance Nobby Nic és egy EVO között is elbújik negyed kiló párban, szóval itt résen kell lenni. Minőségi gondom nem volt a kerekekkel, merevek, semmi nyolcas nem lett bennük, a küllők sem lazultak fel, pedig a teszthét alatt kapott bőven. Ahogy már írtam, ezek a gumik ideálisak voltak a nem saras, de nem is porszáraz erdei talajra, ha viszont mondjuk egy Mecsek Enduro-n szeretnél a Blizzard-al indulni, akkor nem árt egy szett Hans Dampf/Magic Mary rá.
Na okés, elég a rizsából, még a zirci, vagy szegedi Rock Machine tesztnapot el tudod érni, és te magad is kipróbálhatod!
Sőt, ha IDE KATTINTASZ és jelentkezel a Rock Machine játékra, akkor jöhetsz velünk a 2018-as Rock Machine bringák tesztnapjára a szlovákiai Kalnica Bike Park-ba, ahol élesben tesztelheted a legújabb modelleket!
Forgalmazó: Bike Logistics
Elérhetőség: www.bikelogistics.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 949 900 Ft CL
A teljes specifikációt itt találod meg: https://rockmachine.us/hu/2017/edge-series/blizzard-90-27%2B/matte-petrol-blue-radioactive-yellow-black