Mondjuk ki bátran, a Shimano-nak erőteljes lemaradást kellett behoznia a Yamaha-val, a Panasonic-al és a Bosch-al szemben, hiszen azok már közel tíz éve kínálnak elektromos meghajtást kerékpárok részére. A Shimano viszont ritkán kísérletezik, inkább végletekig kiforrott, gyerekbetegségektől mentes termékekkel szoktak piacra lépni. És eddig ez a taktika bejött. Most pedelec hajtás fronton készülnek teljes pályás letámadásra.
Elsőként a STePS E6000 mutatkozott be 2013-ban a trekking bringákhoz, de igazából 2016-ra lett széria érett. Majd rá egy évre megjött az E8000-es montis hajtás, amit azóta is etalonnak tekintünk. Alig egy hónapja mutattuk be a városi bringákba szánt E6100-as szettet, most pedig itt a kedvezőbb árú montikba szánt E7000-es STePS szett. És még mik fognak érkezni a következő két évben 😉
Miért volt szükség egy E8000 alá pozicionált montis hajtásra? Két oka van. Az egyik, hogy a legtöbb terepen is kerékpározó ebike tulajdonosnak túl “sok” volt az E8000-es szett tudása. Direkt nem montist írtam, ugyanis tőlünk nyugatra simán megeszik a “durva” eMTB bringákat, és max kavicsos utakon mennek vele, mert sem tudásuk, sem igényük nincsen ahhoz, hogy komoly terepre vigyék a kerékpárjaikat. Nekik elegendőek a belépő szintű, jellemzően merev vázas pedelec montik is, akár egy Alivio szettel, hiszen a Shimano váltó és fékrendszerek mára a belépő szinttől jól teljesítenek. Viszont “olcsó” ebike-ot “drága” hajtással nehéz gyártani. Na erre lesz gyógyír az E7000-es. Nem véletlen, hogy a motor felfogató konzoljai megegyeznek az E8000-esével, hiszen sok gyártó a már jelenleg is futó modelljeibe fogja szerelni, és nem kell főleg a karbon vázak esetében új szerszámot készíteni az új motorhoz. Ami viszont szerintem fejlesztés az E8000-hez képest, hogy kikapcsolt állapotban is teljesen neutrális lesz a hajtás akár bekapcsolt, akár kikapcsolt állapotban van a motor. Illetve a kompaktabb mérete miatt még rövidebb láncvillát lehet használni, illetve több hely marad a ma már jellemzően “plusszos” gumiknak vagy a rugóstagnak.
Max nyomatéka 60 Nm és 250 Wattos névleges teljesítménye lesz, ami persze inkább a pedelec szabványnak szól, hiszen csúcsban 500-ig is el tud menni. Kompatibilis lesz az SM-CDE80-as láncterelővel is a motor és persze csőtengelyes kivitelű a hajtókar. Érdekes, hogy akik csak copy+paste átvették a sajtóanyagot, azok simán leírták az E8000-rel való összehasonlításban a “keskenyebb lett a Q-faktor” megállapítást, pedig az nem az E8000-hez képest lett keskenyebb, hanem az E6000-hez képest. Az E8000-esé 177 mm, az E7000-esé 180 mm. Ez persze sokakat nem fog érdekelni, csak a pontosság kedvéért.
Természetesen Di2 kompatibilis az E7000 és vezeték nélküli kommunikációra is képes, ha a rendszerbe illeszted az EW-EN100-as “junction box”-ot. Így már tableten vagy mobilon is tudsz matatni a rendszerben, átállíthatod például a rásegítés karakterisztikáját az “Explorer”, “Dynamic” illetve az egyénileg paraméterezhető “Custom” módba.
Szintén előrelépés, hogy “3rd party” akkuval is kompatibilis lesz, tehát lehetővé tette a Shimano, hogy külső beszállítók is gyártsanak hozzá akkumulátort, amit biztosan sokan üdvözöltek, hiszen így a mérnökök a vázak esetében nagyobb szabadságot kapnak. Ilyet lehet a Lapierre Overvolt AM729-es bringa “kígyó” akkuja is, amit speciálisan ehhez a vázhoz fejlesztettek ki, és egy vázba integrált, de kivehető akku (bár még az E8000-es hajtáshoz). Sőt, 2019-ben érkezik elvileg a Shimano saját hasonló akkuja is!
A váltókarok is újak lettek, de inkább az E6000-es gombjaira hajaznak, mint az XT Di2 váltókar kinézetű cuccra amit az E8000-eshez adnak. Amire kíváncsi lennék, hogy az SW-E8000-L-es kart össze lehet-e majd párosítani az E7000-es szettel (szerintem igen), azok ugyanis fényévekkel jobbak mint ezek a gombok. Bár aki terepre is alkalmas trekkingként fogja az elektromos bringáját használni, annak lehet mindegy lesz.
Nagyjából szeptember környékétől lesznek elérhetőek az első ezzel szerelt bringák a piacon, az E-Tube Ride okostelefon app pedig letölthető lesz innen júliustól.