fbpx

B’Twin Ultra 900 CF teszt – Az országúti, amit szó nélkül hazavinnék a Decathlonból

A “kerékpárt kerékpárüzletből” tanács jelen cikkükben éppen nem igaz, mivel egy sportáruház (a Decathlon) saját márkás karbonvázas országútija volt a tesztünk alanya, ami finoman fogalmazva is nagy meglepetést okozott.

Nem nagyon követtem a Decathlon kerékpár kínálatát az elmúlt években, mégis csak egy sportáruházi márka, amivel többségében nem szokott túl jó tapasztalatunk lenni kerékpárok terén. Persze, amikor kiderült, hogy tesztelni fogunk tőlük, egyből kértem, hogy én tesztelhessem a B’Twin legjobb karbonvázára épült 105-ös szettes országútiját, kíváncsi voltam, hogy miért olyan népszerű Franciaországban ez a márka azonkívül, hogy hazai termék.

A Decathlonnál hangsúlyozzák, hogy komoly fejlesztési munka van a kerékpárok terén, ami egy sportáruházi márkánál igencsak meglepően hangzik, mert nem ahhoz vagyunk szokva, hogy ezen a szinten kb a váz színén és a feliraton kívül mást is meg szoktak “tervezni” az áruházak. De ha jobban megnézzük a B’Twin Ultra 900 CF-et, akkor be kell látnunk, hogy tényleg komoly munka van mögötte. Minden kerékpár lelke a váz, ez az, ami szinte mindent meghatároz és egyben erre tud a legnagyobb hatással lenni a gyártó, tehát fontos, hogy jó alapokra épüljön a bringa, különben rakhatunk rá felsőkategóriás alkatrészeket is, nem lesz az igazi.

A B’Twin Ultra 900 CF-nél abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a márka legjobb vázára épült, ugyanerre a vázra (csak más festéssel) szerelik a felsőkategóriás modelleket is, tehát megtapasztalhatjuk, hogy mit tud a csúcskategória a Decathlonnál. A gyártó honlapját böngészve megtalálhatjuk, hogy milyen karbonszálakból épül fel a váz és hogy ez állításuk szerint a legjobb súly/dinamizmus arányt biztosítja a piacon, de ami fontosabb adat, hogy M-es méretben csak 850 gramm a váz tömege, ami igen csak jó…

A mai trendeknek megfelelő technikai megoldásokat találunk a vázon, ilyen a rejtett bovdenezés, mely letisztult megjelenést eredményez, press fit-es középcsapágyház a nagyobb merevségért, az integrált nyeregcsőbilincs (melynek célja inkább a mérnöki bravúr bemutatása, mint bármi valós mérhető előny) és a direct mount-os elsőfék rögzítés.

Mint minden gyártó, a Decathlon is talált ki fantázianevet a gyártási technológiájának (Evo Dynamic Carbon Technology), amit az alsócsövön meg is találhatunk. Ezenfelül a “Made in Flanders” felirat is büszkén hirdeti, hogy hol készült a kerékpár, jó azt látni, hogy nem Kína vagy Tajvan van ráírva a vázra, mégha nem is kizárt, hogy maga a váz a távol-keleten készült. A kedvenc UCI matricám is megtalálható a vázon, ami azt bizonyítja, hogy a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség versenyein is engedélyezve van ennek a váznak a használata, bár mostanában elég sok kerékpáron megtaláljuk “parasztvakításként”, de előjáróban annyit mondanék, hogy az Ultra 900 CF-nél nem erről van szó.

Az alkatrészek összeválogatásában nem látszik, hogy sokat gondolkozott volna a spóroláson a gyártó, kompletten az egyik kedvenc szettemet, az 5800-as sorozatú Shimano 105-öst választotta rá, amivel minőség terén nem kell semmilyen kompromisszumot kötnünk, de mellette még az ár sem száll el túlságosan. A 2×11 sebességet a mostanában népszerű semi-compact 52-36-os hajtóművel és mellette 11-28-as fogaskoszorúval tudjuk kihasználni, ez kicsit sportosabb áttétel, de átlagos erőnléttel is fel lehet vele mászni hazánk legtöbb hegyére. Kis extraként egy beépített, gyári láncleesés-gátlót is elhelyeztek a kistányér mellé, ami megvédi a vázat a lánctól.

Francia kerékpárban nem is lehetnének más kerekek, mint franciák, a Mavic Aksium 17c kerekein gurulhatunk, melyen a szintén Mavic Yksion 700×25 külsők feszülnek. Itt is a mai “divat”-nak megfelelő kereket választott a Decathlon az Ultra 900 CF-be, a szélesebb felnin jobban tartanak a 25 mm széles gumik. Az Aksium egyébként belépő kategória a kerékgyártó óriásnál és nem is annyira könnyű, de később bármikor lecserélhetjük akár a külső gumival együtt, ha faragni szeretnénk még pár grammot (vagy fél kg-ot).

A tudatos kerékpárépítés a kiegészítőknél kifejezetten látszik, a nyeregcső szögletes profilú (ferdén be se tudjuk rakni) és full karbon, nem mértem le, de nem lehet egy nehéz darab. Az Endurance Road nyereg a szívem csücske, formára nagyon ismerős volt és az alját megnézve kiszúrhatjuk a Selle Royal feliratot, aki a Fizik nyergeket is gyártja, tehát nem kérdés, hogy honnan lehet ismerős, ez egy Antares (pont mint amit a saját bringámon használok) formájú nyereg vastagabb szivaccsal és más bevonattal.

A kormány és a kormányszár saját márkásak, de igényes darabok, a kormány hajlítása kifejezetten kényelmes. Ha a honlapon jobban megnézzük a B’Twin Ultra 900 CF specifikációját akkor láthatjuk, hogy vázmérettől függően más és más hosszúságú kormányszárral és más szélességű kormánnyal szerelik a kerékpárokat, ami lényeges dolog, hiszen, aki alacsony annak többnyire keskenyebb kormány kell rövidebb stucnival, míg annak, aki magasabb pont az ellenkezője.

A menettapasztalatok előtt még írnék pár gondolatot a kerékpár beállításáról, ami nálam elég kényes dolog szokott lenni, főleg az országúti tesztbringáknál. Minden paramétert a megszokotthoz képest kb +-2 mm-re szeretek beállítani, ami rengeteg kerékpárnál nem lehetséges, pedig nagyjából konfekció méret vagyok etéren. Ilyen gond az Ultra 900 CF-nél nem volt, a kormányt és a nyerget is pontosan be tudtam lőni, ami részben azt is jelenti, hogy kellően sportos, versenyzésre is alkalmas geometriával rendelkezik. Egyedül a nyeregcsőfej szögének állításával volt némi probléma, amit valószínűleg a túl sok menetrögzítő okozott, de végül sikerült vízszintesbe tennem a nyerget.

A sok “mese” után gondolom, már mindenki kíváncsi, hogy miért adtam a tesztnek ezt a címet. Felültem rá és pont olyan volt, mint amilyennek egy versenygeometriás országútinak lennie kell, kellően merev, hatékony a váz, de mégis kényelmes a hátulja, szépen fordul, stabilan kanyarodik, nagyon jól irányítható. Érzésre tipikusan az a bringa, amire azt mondanám, hogy bevállalnám sajátnak is és ezt kevés bringára mondtam eddig életemben. Annyit elárulnék még, annyira tetszett, hogy messze ebbe a kerékpárba került a legtöbb kilométer a horvátországi tesztelés alatt és a wattmérőmet is erre raktam fel… Ronggyá áztam vele kétszer, sok ezer szintet beletettem, így lett vele bőven tapasztalatom. A 105-ös szett zokszó nélkül tette a dolgát a hegyes vidéken, a 36/28-cal azért néha megszenvedtem a 10% meredekség fölötti hosszú falakon, amiből Magyarországon nincs túl sok, de Horvátországban annál több.

Egy dolog van aminek érdemes figyelmet szentelni, a nyeregcsőrögzítés, használjunk karbon zsírt, különben recsegni fog a váz, mint szinte az összes ilyen rögzítésű váznál. És hogy negatívumot is írjak, a gumit cserélném egy könnyebb és jobban tapadó típusra, mert az Yksion nem igazán tapadt jól sem szárazon, sem esőben. A másik pedig a bandázs, eléggé fapados a gyári, bár a tesztelt B’Twin kesztyűvel kényelmes, de én akkor is a puhább típusokat kedvelem. Mindkét “fejlesztést” megúszhatjuk olcsón, főleg ha éppen találunk belőlük akciós utolsó darabokat a Decathlonban.

A fél millió forintos árért egy minőségi, fullos, karbon vázas, 105-ös szettes versenyzésre is alkalmas országúti kerékpárt kapunk. Még jobban elgondolkozva sem tudok másik olyan márkát mondani, amiből nem akciósan lehetne ilyen bringát venni ennyiért. Persze feliratból csak egy B’Twin-t kapunk rá, nem egy nagynevű, komoly tradíciókkal rendelkező márka logója díszeleg rajta, de érdemes elgondolkozni azon, hogy ez a pár betű kinek, mennyit ér…

Tömeg (mért): 7,98 kg
Ár: 499 990 Ft

További információk a Decathlon honlapján.

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo