Ugyan a nyárnak már lassan vége, de a kerékpártáska-szezon 365 napos. Hiszen a bicajon nemcsak túrázunk, kirándulunk, hanem közlekedünk, munkába járunk, bevásárolunk, ügyes-bajos dolgainkat intézzük. Nap mint nap, amikor csak lehet, hisz ki szeret „tömegközlekedni” vagy a dugóban araszolni…
Azonban kerékpáros táskát nem könnyű vásárolni, mivel tucatnyi követelménynek kell megfelelnie, így óhatatlan kompromisszumokra kényszerülünk. Vagy a funkciókból, vagy az árból vagy a minőségből kell engedni. Mert itt is igaz a Keith Bontrager-féle mondás: tudunk ajánlani minőségit, praktikusat és olcsót: válassz kettőt!
Az eltérő felhasználás miatt Trendelő rovatunk jelen körképét két részre szedtük: kerékpártáskákra, illetve hátizsákokra, futár- és oldaltáskákra. Most először az első típussal foglalkozunk, kivesézve fajtáikat, funkcióikat és tulajdonságaikat, illetve megpróbálunk utat mutatni a számodra ideális modell kiválasztásához. A kerékpáros táskákat öt kategóriára osztjuk:
- csomagtartóra szerelhető táska
- nyeregtáska
- váztáska
- kormánytáska
- bevásárlókosár.
Csomagtartótáskák
A klasszikus túratáskákról van szó, hiszen azokat korábban mindenki a csomagtartóra szerelte. Nagyméretű, két- vagy háromrészes „kolosszusok”, ötven és száz liter közötti űrtartalommal. Manapság, a kerékpározási igényekhez alkalmazkodva, elterjedtek a „trunk bag”-ek, azaz a csomagtartó tetejére rögzíthető 10-20 literes táskák. Ezek előnye, hogy űrtartalmuk elegendő az egynapos bringázásokhoz, gyakran rendelkeznek egy mozdulattal kioldható-felpattintható gyorsrögzítős megoldással, esetleg a csomagtartó helyett saját konzollal a nyeregszárra rögzülnek. A túratáskák és a fenti típus között félúton helyezkedik el a bővíthető „trunk bag”, amelynek oldalt lehajtható, a táska űrtartalmát jelentősen bővíthető rekeszei is vannak. Továbbá a felső rész is rendszerint harmonikaszerűen bővíthető, így akár 30 literes – kisebb kétrészes túratáskát megszégyenítő – kapacitás nyerhető ki belőlünk. Egyes bővíthető „trunk bag” modellek saját integrált tartószerkezet is alkalmaznak, ami jó hír a csomagtartó nélkül terepkerékpározó, ú.n. „bikepacking” felhasználóknak.
A csomagtartóra szerelhető klasszikus túratáskák kínálatát ugyancsak érdemes két részre osztani. A nagyméretű, akár föld körüli útra is alkalmas modellek fő ismérve, hogy 100%-os vízállóságot biztosítanak, egyben elnyűhetetlenek. Igen drága felszerelésről van szó, párban 40.000 forint alatt nemigen kapható. A két leghíresebb itthon kapható „világjáró” táskamárka az Ortlieb és a Vaude. Ők specialisták, túratáskáik mindent tudnak ebben a szegmensben.
Azért a nem professzionális (szponzorált) kerékpáros túrázóknak is van miből válogatni a hazai piac kínálatában. 50 liter körüli kapacitással az ABUS, az Author, a BBB, a BikeFun, a KTM, a Merida, a PRO, a Spyral, a Topeak márkák egyes modelljei állnak rendelkezésünkre, melyek közül számos csomagtartótáska teljesen vízálló, de az alsóbb árfekvésben (15-20 000 Ft) már döntően részlegesen vízállóakat találunk. Persze nem kell megijedni, mert hozzájuk külön esővédő huzat kapható – jellemzően láthatósági színben -, esetleg a gyártó ezt a csomag részeként mellékeli is. A láthatóság fokozása mellett a megoldás elvitathatatlan előnye, hogy a huzat megvédi a táskát a szennyeződésektől. Sokkal könnyebb a huzatot kitisztítani az olajtól, sártól, kosztól mint magát a túratáskát!
Az „alsóházban” – jellemzően a 15.000 forint alatti ársávban – egész jó túratáskákat találunk, de ezek inkább egy- vagy párnapos kirándulásokhoz, csillagtúrázáshoz, vagy mondjuk napi szintű kerékpáros közlekedéshez ajánlhatók. Persze a hétvégi túra is lehet rémálom, ha végig esik az eső: sajnos itt is igaz az ökölszabály, hogy a sokszoros árkülönbözet nem a gyártók mohósága miatt van, hanem valóban többet is kapsz a pénzedért!
A csomagtartóra szerelhető kerékpáros túratáska esetében az egyik fő kiválasztási szempont a dokkolórendszer. Ahogy már írtuk, az esővédelmet utólag is meg lehet oldani, de egy rosszul kezelhető rögzítőrendszer megkeserítheti a túra élményét. A napi szinten használt oldaltáskánál a legfontosabb tulajdonság az egy mozdulattal történő „dokkolás”: munkába járáshoz, bevásárláshoz a táska pillanatok alatt a kezünkben van, majd induláskor ugyanígy a kerékpárra „pattintható”. Egy hosszabb túránál a táska végig a bringán maradhat, legfeljebb sokszor kell ki-be pakolni, átrendezni, illetve a szupermarketbe beugorva a kerékpár őrzése mellett a felszerelését is meg kell oldani! A pakolás, elrendezés és a kézben cipelés kétségtelenül egyszerűbb a külön-külön felszerelhető oldaltáskákkal, mint az egy darabból álló, háromrekeszes klasszikus túratáskákkal.
Táskavásárláskor célszerű a bringát is magunkkal vinni, rápróbálni a táskákat – és lehetőleg kitömve! Miért? Egyrészt azért, hogy lásd mennyire könnyű vagy nehéz feladat felszerelni őket, másrészt simán előfordulhat – főleg kisméretű vázak esetében -, hogy a sarkad beleér a 20-30 literes zsákba. Ilyenkor azzal „trükközhetünk”, hogy első csomagtartóra való kisebb űrtartalmút választjuk hátsó használatra.
Akkor jöjjön a táskák sarkalatos pontja, a vízállóság! A BikeMag berkeiben úgy gondoljuk, hogy egy kerékpáros táska legyen teljesen vízálló, mivel eső bármikor jöhet, akkor is, ha reggel napsütésben indulunk útnak. Magas hegyek között pedig ez fokozottan igaz. A kialakításuk és anyagválasztásuk folytán nem vízálló csomagtartótáskák külön huzattal azzá tehetőek, bár használata kétségtelenül macerás. A hatékony vízállóságot általában az anyagba impregnált poliuretán réteg biztosítja, így a táska akár 1000 mm-es vízoszlopnyomással is dacolhat. Keressük az anyagon a minél magasabb „D” (Dernier) értéket, lásd 600D, 1000D!
Az apróbbnak tűnő részletmegoldásokra sem árt figyelni. A fényvisszaverő panelek alkalmazása, az akasztó fül villogónak, a külső „gumipók”, kulacstartó zseb, esetleg egy további táskával történő bővíthetőség mind a táska funkcionalitását bővítő megoldás.
Mivel a komolyabb túragépeken nemcsak hátul van csomagtartó, hanem a villán is, sok cég kínál a hátsóhoz dizájnban passzoló, de kisebb űrtartalmú első csomagtartótáskákat. A villán a plusz súly nehezíti a kormányzást, így inkább gyakorlott túrázóknak ajánljuk. Ha már itt tartunk, felmerülhet a kérdés, hogy minden csomagtartó azonos-e, mindegy, hogy milyen típusra, márkára szereljük a túratáskát. Egyáltalán lehetséges-e a csomagtartó felszerelése az adott bringára? Országúti bringákon és komolyabb hegyikerékpárokon szinte kizárt, hogy legyen megfelelő szem – az össztelós bringákról nem is beszélve! Viszont sokan nem szeretik a hátizsákot, amelyek döntően mindössze 8-15 liter közötti űrtartalmat kínálnak. Ez elegendő lehet egynapi tekeréshez való felszereléshez, de mi van utána?
A már korábban taglalt trunk bag-ek legnagyobb előnye, hogy nem kell hozzájuk teljes méretű csomagtartó. Mivel a „trunk bag” nyeregcsőre szerelt csomagtartóra is felrakható (többek közt a Topeak gyárt kifejezetten ilyen típusú rendszert), így szinte bármilyen kerékpárra rögzíthetők. Egyedül arra kell vigyázni, hogy a karbon nyeregcsövek nem igazán szeretik a bilincses rögzítést, ilyen esetben célszerű egyszerűbb vaskos alu nyeregcsövet behelyettesíteni!
Nyeregtáskák
Itt kicsit összeérnek a határvonalak, ugyanis a profi „bikepacking” táska is nyeregtáska, de teljesen más űrtartalommal és funkcióval, mint egy minimalista nyeregtáska, amelybe rendszerint egy pótbelső, két gumileszedő, egy marokszerszám és némi pénz kerül. A bikepacking „műfajról” egy külön bekezdésben szólunk: dióhéjban a tereptúrázás csomagtartó nélküli változata, amely jobb kerékpár-irányítás és -kezelést tesz lehetővé. A klasszikus nyeregtáskák fő funkciója, hogy ne a mez hátsó zsebében kelljen mindent tárolni. A legkisebbekbe belefér a „belső+leszedő+bankkártya” csomag, de a legnagyobbak kapacitása sem sokkal több egy liternél. A nyeregtáskák esetében is ajánlott a kipróbálás, főleg sportos bringa esetében!
Általában a rögzítésben és a vízállóságban van a legnagyobb különbség. Amennyire macerásak a „kötözős” táskák a csomagtartó esetében, itt akár ez előny is lehet: egyrészt a dokkoló mechanikának jelentős súlya van, másrészt keskenyebb lehet az egész táska. Persze akinek a táskát napi szinten többször le kell venni, a gyors rögzítés aranyat ér. Mindazonáltal edzőbringára, versenyre a tépőzáras rögzítés az ideális megoldás. A nyeregtáska esetében is előnyös, ha van rajta fényvisszaverő elem vagy nyomat, illetve a hátsó villogó számára kialakított fül sem hátrány. A vízállóság itt sem közömbös szempont, mivel a kerék pont a táskára veri az összes vizet, viszont általában olyan cuccokat tárolsz benne ahol nem annyira számít a nedvesség. Szerintünk a nyeregtáskák esetében nem érdemes tízezreket áldozni a vízállóságra.
[divider scroll_text=””]
[divider scroll_text=”Váztáskák”]
Itt megint csak külön kell venni a „bikepacking” témakört, illetve a klasszikus vázháromszögbe vagy felsőcsőre szerelhető táskákat. A funkció nagyjából ugyanaz, csak az űrtartalom nagyobb, viszont itt is fennáll a láb dörzsölésének veszélye – főleg ha a táskát rendesen megtömöd! Kizárólag „kötözős”, tépőzáras kivitelt kapunk belőlük, amely terepen be tudja mattítani a váz fényezését. Egyes háromszögtáskák átfogója szivacsozott merevítést kap, ami megkönnyíti a bringa vállon cipelését. A próba itt is célszerű: és nem csak a dörzsölés miatt, hanem például a nagyobb méretű modellek akadályozhatják a kulacs kivételét.
A váz felső csövére szerelt táskákat jellemzően a triatlonversenyzők használják energiaszeletek, zselék tárolására, így azok menet közben, aerodinamikus teszthelyzettel is elérhetők, illetve nem növelik a légellenállást mivel a kormányszár mögött kerülnek elhelyezésre. Mostanában eme táskatípus túrázós kivitelei is kezdenek terjedni, amelyek tetején akár mobiltelefon tok is helyet kaphat. Ezek általában 1 liter űrtartalmúak, és keményebb oldalfallal rendelkeznek, mivel „állniuk” kell, nem pedig „lógni”. A váztáskák ára általában nem vészes.
Kormánytáskák
A túrázók és városi bringások körében kedvelt típus a kormány elé, a csomag részét képező konzolra helyezett kormánytáska. Érthető is, mivel jól megválasztva igazán multifunkciós típus. Kizárólag saját dokkolóval rendelkezőt érdemes vásárolni, mivel gyakran fogjuk leszedni és felrakni, illetve megpakolva komoly súlyt képvisel. Áruk nagy szórás mutat, de tudásuk is: alapfeltétel a vízállóság, mivel többek között térképet, pénztárcát, mobiltelefont teszünk beléjük. Az igényesebb modellek tetején külön átlátszó, vízálló tasakot találunk, amibe például a behajtogatott térkép kerülhet. Papírtérkép hiányában az okostelefon GPS-ét használva tájékozódunk, amely ugyancsak itt kaphat helyet. A kormánytáskák esetében funkciókra lebontva számos zsebet találunk, de a túl sok rekesz lehet akár hátrány is – például ha táplálékot akarunk belerakni -, mivel csökkenti a rendelkezésre álló teret. A komolyabb táskák dokkolórésze eltakarható, így nem válltáska „üzemmódban” sem dörzsöl. A kormánytáska ideális lehet fényképezőgép tárolásához, városnézéshez, de jellemzően „értéktartónak” használjuk. Esővédő huzattal vízállóságuk növelhető, bár ilyenkor a térkép nézegetése már nehézségbe ütközik.
Kosarak
Érdemes pár szót ejteni a kosarakról is, mert nem megvetendő alternatíva a csomagszállításra. Ezeket rögzíthetők a kormányra, vagy pálcás megoldással a villa/kormánycsapágy közé, esetleg a hátsó csomagtartóra is. A kínálat alján a „mammer” kosarak találhatóak, általában masszív, de macerás rögzítési móddal. Egyszer felkerülnek és ott is maradnak… Az igényekhez igazodva természetesen megjelentek a különböző gyorskioldó dokkolóval ellátott kosarak is, akár trendi színekben, eredeti fonással, hiszen miért ne vinnéd a stílusos kosarat egyenesen a boltba, hogy közvetlenül abba kerüljön a bevásárlás? Minden dokkoló esetében áll a próba fontossága, mivel a különböző mechanikák között óriási a minőségbeli szórás. Egyes dokkolók önmagukban annyiba kerülnek mint egy másik termék kompletten a kosárral együtt!
Sokan a kisállatukat is szeretik magukkal vinni, így kifejezetten erre a célra tervezett kosarakat is találsz a jobb kerékpárboltokban. Célszerű olyan kivitelt választani, amiben az állat mozgását hevederek akadályozzák, esetleg valamiféle fizikális védelem van a kosárból való kiugrás ellen. Gondolom nem kell ecsetelni milyen veszélyekkel jár a nem megfelelően rögzített állat!
Végül de nem utolsó sorban ejtsünk szót a designtermékekről, amelyek a fentiek közül bármelyik kategóriába eshetnek. A világ nem csak a világ körüli túrázóké, és nem is mindenki a napi munkába járás praktikumát tartja szem előtt. „A bringán minden legyen trendi” – állítja megannyi kerékpáros közlekedő -, főleg ha a kerékpárja már eleve ezt célozza! A designtermékek döntő része nem gagyi cucc: nívós gyártók vízállóságra vagy éppen a dokkoló minőségére kihegyezett divatos megjelenésű termékei szép számmal szerepelnek közöttük. Ha éppen kedvenc Ermenegildo Zegna öltönyödben tekersz a tárgyalásra, nem mindegy, hogy az iratok és laptop milyen az oldaltáskában lapulnak!
Bepakolás
Ezzel a táskák kiválasztási szempontjainak végére értünk. Azonban az igazi művészet ott kezdődik, amikor a csomag kerül beléjük. A pakolás egyszerűnek tűnő feladat, de korántsem az! A mindennapos közlekedés során talán egyszerűbb a dolog, hiszen kevés a felszerelés, és aránylag könnyű cuccokat hurcolunk. Kivétel, ha a bringával jársz bevásárolni: a tej, a víz nem éppen könnyű, a kerékpár egyensúlyát jelentősen megváltoztatja!
Ugyanez igaz a három hetes túrára is. A legjobb megoldás, ha otthon mindent a padlóra kipakolsz, majd ezeket megpróbálod úgy elpakolni, hogy oldalanként a táska (vagy táskák) nagyjából egyforma súlyú(ak) legyen(ek). A sátorrudazat, a cövekek, a ponyva mind különválasztható, de a gázfőzőnek is súlya van, és bizony még a ruháknak is! Akárcsak a gyalogtúrázásnál, a bringán is igaz a mondás: bármekkora táskát veszel, tele fogod pakolni! Minél több túra van a hátad mögött, annál jobban letisztul a szükséges felszerelés mennyisége, és mindig egyre kevesebb lesz. A ruhákat például vízálló táskába is egy-két további nejlonszatyorba csomagolom: ugyanis ha szakad az eső, és a táska aljáról kell valami, nyugodtan ki tudom pakolni akár a fűre is. Nem mellékesen a használt ruhák szagát a nejlon megfelelően „izolálja”…
Célszerű mindent ugyanoda visszatenni, standard pakolási rendszer kialakítani. Egy komolyabb túra során több táska is lehet nálad, és sötétben szétpakolni az összeset problémás lehet. Ha mindennek kialakul a maga helye, akkor sötétben, esőben, fáradtan is mindent azonnal megtalálsz. A kormánytáskáknál már említettük, hogy oda érdemes pakolni az értékeket, mert azt a legkönnyebb magaddal vinni. Nyilvánvaló, hogy egy túra során be kell menni a boltba, és nem fogod a gépet komplett lemálházni. Ámbár a kormánytáskát könnyedén lepattintható! Érdemes túrázók blogjait olvasgatni, mivel náluk hitelesebben senki sem tudná elmesélni a csomagos túrázás titkait. Hazai viszonylatban a világjáró Györgyi Gábor oldalát érdemes böngészni ( http://www.gyorgyigabor.hu/gabor2014.html), de talán Zita és Árpi föld körüli nászutas csomagolós infói is jól fognak jönni (http://360fokbringa.hu/hu/)!