Elektronikus iCD rendszer, új 27,5”-es kerekekkel kompatibilis Float modellek, átdolgozott Talas villák és levegős DH teleszkóp. Mindezek mellett a Fox által támogatott versenyzők gépeit is megcsodálhattuk az amerikai gyártó standján Friedrichshafenben. Érdekel Julien Absalon vagy Gee Atherton bringája? Lássuk!
A Fox Racing Shox név régóta garanciát jelent a minőségi rugózásra, nemcsak a kerékpározásban, hanem akár terepraliban vagy motocrossban is. Emlékszem, mikor még a hagyományos Dakar-rali közvetítéseit követtem, mindig az egyedi építésű buggyval versenyző Jean-Louis Schlesser győzelméért szurkoltam, akinek az autóját hatalmas Fox matrica díszítette, hiszen a független kerékfelfüggesztéssel ellátott csővázas homokjárójához ő is Fox rugóstagokat használt és épít be, azóta is.
Visszakanyarodva az Eurobike-on látottakhoz, a kiállítóhely kialakítása szerintem telitalálat volt. A termékeket felhasználói területtől függően rendszerekben figyelhettük meg, ezek mellett speciális konzolokba voltak szerelve a villák, így akár ki is lehetett őket próbálni. A háttérben a szponzorált versenyzők gépei álltak, míg a kivetítőkön az aktuális újdonságok bemutatása és freeride filmek váltakoztak.
A sokoldalú felhasználási területhez passzoló, levegős csillapítású Float 32 széria jövőre tovább bővül, ugyanis Factory kivitelben 27,5”-es kerékméretekhez való változat is elérhető lesz. Szabályozhatóság tekintetében három különböző szint lesz. Egyrészt a már tavaly bemutatott CTD rendszer, ami esetén három eltérő rugózási karakterisztika közül választhatunk kiviteltől függően a kormányról vagy a villanyak tetején levő tekerő segítségével.
A Climb mód mászásokhoz, meredek emelkedőkhöz és sprintekhez ideális, ugyanis ilyenkor keményednek fel leginkább a teleszkópok és rugóstagok. A Trail mód köztes állapot, változatos terepviszonyokhoz, míg a Descend lejtőző fokozat teljesen nyitja a szelepeket a lehető legfinomabb mozgásért. Akinek ez nem elég, az választhatja a Trail Adjust funkcióval felszerelt villákat, amiben a köztes (Trail) fokozat további három elkülönülő részre oszlik fel, annak érdekében, hogy bármilyen ösvényen tökéletesen érezzük magunkat. Mindezek mellett még a súlyhoz beállított levegő mennyiségén kívül beállíthatjuk a visszaút csillapítás mértékét is.
Újdonság az elektronikusan vezérelt iCD rendszer, ami főkent az XC élversenyzők igényeit hivatott szolgálni. Már jó ideje kering a hír a megjelenésről, Catharine Pendrel, Geoff Kabush és több sztár már régebb óta használja is nemzetközi MTB versenyeken, de úgy tűnik szériaérett lett a koncepció, mert jövőre kereskedelmi forgalomban is kapható lesz.
Az iCD nem más, mint egy elképesztően gyorsan működő, Climb és Descend fokozatok közti váltást megvalósító rendszer, ami a másodperc negyed része alatt képes zárni, vagy nyitni a villát és a rugóstagot. A kar tökéletesen kézre esik, használata gyakorlatilag nulla erőkifejtést igényel.
A villa és a tag zárását külön-külön aktuátorok végzik, előbbi esetén a jobboldali villaszárba van integrálva a kis motor, míg utóbbinál kívülről is jól látható.
A működéshez szükséges áramot egy, a Shimano Di2 szettjeiből ismert akkumulátor szolgáltatja, a kábelek is az Ultegra szériából származnak. Mivel passzív rendszerről van szó –nem úgy, mint a Rock Shox E:I esetében – az akksi egy töltéssel akár 2,5 hónapot is kibírhat. A rögzítés se okozhat gondot, hiszen a standard kulacstartó helyekre simán felcsavarozható.
A kiállításon Julien Absalon BMC Four Stroke FS01 29”-es gépét csodálhattuk meg az iCD rendszerrel felszerelve.
Valószínűleg ez a francia ikon egy sokadik edző/tartalék bringája lehetett, de látszott, hogy egy keveset azért volt használva. Itt az áramforrás a nyeregcsőre volt rögzítve, a kábelek igényesen, a vázon belül futottak. Volt még valami érdekes? Volt bizony, egyrészt az alapvetően országúti kerékpárokra szánt Fi’zi:k Antares karbon pálcás nyereg, másrészt a kerekek. Az biztos, hogy XTR agyakra épültek, de a felnik eredetét nem sikerült megállapítanunk. Közelebbről szemügyre véve, a húzott küllőkön észre lehetett venni, hogy össze lettek forrasztva, ez is különlegesnek számít. Külföldi fórumokon késhegyre menő vitákat folytatnak arról, hogy ettől valóban merevebb lesz-e a kerék vagy csak placebo. Én nem tudom, ha valakinek vannak ilyen jellegű tapasztalatai, szívesen fogadjuk…
A Talas villák teljesen megújulnak jövőre, a Float modellekhez hasonlóan mindhárom kerékmérethez kaphatóak lesznek 32- és 34 mm átmérőjű becsúszószárakkal is, míg a 36 mm-es változat 20-as átmenő tengellyel a kiskerekűek privilégiuma marad.
A már említett CTD rendszerű rugózás mellett a Talas-ok rugóútja is állítható menet közben. Az átdolgozott rugózási karakterisztikának köszönhetően finomabb megindulás érhető el, valamint a rugózási tartomány közepén is érzékenyebben viselkednek majd a teleszkópok.
A Talas 34 villákat a friss Float X rugóstag egészíti ki tökéletesen egy össztelós rendszer esetén. Enduro felhasználásra tökéletesen megfelel a rugós DHX fejlesztéseit és jellegét átvevő Float X. Az előd DHX Air-nál közel 70 grammal könnyebb, amellett, hogy jobban is működik.
Ha már enduro, nem mehetünk el szó nélkül a D.O.S.S. névre hallgató állítható nyeregcső mellett.
Ezzel együtt válik egésszé a CTD rendszer egy hosszabb rugóutas fully esetén, mivel akár egy karral tudjuk mind a teleszkópot, mind a tagot és a nyeregcsövet állítani. Szerencsére a kar kialakítása is előnyére változott, már nem a hatalmas váltókar szerű egységgel kell operálnunk, hanem két kis billenő kapcsoló vezérli a rendszert.
A D.O.S.S. 100- vagy 127 millimétert megy lejjebb lejtőzős állásban, míg a Trail funkciót aktiválva 40 mm-el kerül lejjebb a nyereg az eredeti álláshoz képest. Súlya 620 gramm környékén alakul, de aki már használt drop-post-ot, az tudja, hogy a merevség és a robosztusság ilyen nyeregcsöveknél kimondottan fontos tényezők.
A dirt, slopestyle és 4X versenyzők nagy örömére a 831 jövőre 34 mm-es becsúszókkal is kapható lesz. Tulajdonképpen ugyanazt az elvet használja, mint a Float villák, FIT csillapító egység és CTD. 15 mm-es átmenő tengellyel kb. 1900 gramm körüli súlyra lehet majd számítani az új 831 esetén.
Végezetül jöjjenek a nagyágyúk, amik Gee Atherton gépében is szolgálatot tesznek. A megújuló rugós 40 széria a nemzetközi sajtóban nem kap túl nagy figyelmet, pedig 300 grammal könnyebb lett. Ennek az oka házon belül keresendő, ugyanis megjelent a levegős Fox 40. 2,71 kg egy 203 mm-t mozgó DH villától azért elég baráti tömeg nem? A radikális fogyás az új alsó – és felső vállnak, a nyomáskiegyenlítő szeleppel ellátott lábnak és a húzott falú becsúszóknak köszönhető. Az eddigi Fox 40 tulajdonosok örömére az új alkatrészek kompatibilisek a korábbi villákkal, viszont a levegős rendszer csak az új becsúszószárakkal együtt működik.
Kis- és nagy sebességű kompresszió és visszaút csillapítás, amiket lehet állítgatni a Float 40-en légnyomás mellett, így sokkal jobban személyre szabható, mint a korábbi titán rugós 40 széria. Természetesen a becsúszók a Factory villákra jellemző csökkentett súrlódású Kashima felületkezelést kapták. A DHX RC4 tag pontosan beállítható a csúcs DH villához, a rugó előfeszítés, a kis- és nagy sebességű kompresszió, a visszaút csillapítás, és a rugóút végi progresszivitás értékeinek kitapasztalásával. Atherton rombolóján érdekes volt látni a láb által lepolírozott Saint hajtókart, továbbá nekem ez volt az első találkozásom a Shimano SMCD láncvezetőjével.
Magyarországi Fox információkért KATTINTS IDE
(x)