A Focus Raven 5.0 a gyártó ajánlása szerint belépű szintű XC/Maraton versenygép, amit a teszt során maximálisan bizonyított. Hobbi versenyzésre tökéletesen alkalmas mountain bike, bármiféle tuning nélkül is.
Mielőtt azonban rátérnénk tesztalanyunk bemutatására, ejtsünk pár szót a Focus márkáról, melynek nemrég új forgalmazója akadt Magyarországon. A német márka nevének hallatán legtöbb olvasónknak talán Benkó Barbi neve ugrik be, aki hasonló vázra épült Raven bringákat hajt a német Focus M.I.G csapat színeiben, de aszfalton is letették már a névjegyüket, tavaly éppen a Girón rózsaszínű trikóban is tekerő Joaquim Rodriguez csapatát, a Katyusát látták el kerékpárokkal. Idén Stefano Garzelli és Danilo Di Luca teker Focus országútikkal az Acqua & Sapone csapatában.
A Focus kerékpárokat német mérnökök és formatervezők fejlesztik, válogatott partnercégek végzik a nyers vázak gyártását, és a Focus híres a tesztlaborjáról, a kerékpároknak nagyon magas minőségi követelményeknek kell megfelelni. A cloppenburgi székhelyű vállalat egyébként 500 embert foglalkoztat Németországban.
A Raven 5.0 vázára ránézve az előbb leírtak egyértelműen visszaköszönnek, messziről és nagyítóval vizsgálva is látszik, hogy komoly géppel van dolgunk. Két Raven-széria van a palettán, a 29er és a 26-os kerékméretű, utóbbiból az 5.0 változatot próbálhattuk ki. A Focus fordítva számoz, mint az informatikában szokás, az 1.0 jelöli mindig a csúcsmodellt, és így tovább, a Raven esetében egészen 6.0-ig számolhatunk.
Bár az 5.0 a sor vége felé helyezkedik el, karbon versenygépekről van szó, így XT váltórendszert kapunk a pénzünkért, Fox FR 100 villával, Avid Elixir 7 Carbon tárcsafékekkel. A karbon váz minden részletében királyi, említhetném a robusztus, már-már túlépített BB30 középrészt, a tapered fejcsövet, a belül vezetett bowdeneket, ahogy az manapság dukál ebben a kategóriában, s természetesen az igényes, szerintem szép festést, de a Ravenről leginkább a menettulajdonságai jutnak majd eszembe…
Váz és villa – maximális komfort egy merevfarútól:
A geometria alapján mondhatnám úgy is, nem vártam semmi extrát, hozza az ezen a szinten elvárt kialakítást: a tesztelt M-es bringa 48-as ülőcsövéhez 595 mm-es vízszintes felsőcsőhossz társult, 1070 mm-es tengelytávval (ez inkább rövid, mint hosszú, agilis, fordulékony a gép), 71 fokos fejcső-, 73 fokos ülőcső szög, 425 mm-es láncvilla, versenygéphez képest talán egy picit magas, 130 mm-es fejcső, 38 mm-es középrész esés. Bőséges sárférőhely (a 2.2-es Contikkal is), és a felsőcső az átlagosnál lejjebb csatlakozik az ülőcsőbe.
Mondjuk hátul a karbon papucsok kialakítása, hajlítása már sejtetett valami “pluszt”, az ülőcsőnél is gyönyörű ívben futnak egybe a támvillák és a felsőcső. 2012-re a valóban hightech gépek világában már a Focus építésének koncepciója is sztenderdnek számít, vagyis építsük túl a fejcső-felsőcső-ülőcső találkozást valamint a középrészt a csavarási merevség érdekében, és hajlítsuk úgy a lánc/támvillákat, főleg a találkozási pontokon, hogy minél egyenletesebben tudjon eloszlani a talaj felől érkező terhelés, adjon némi csillapítást a kerékpárosnak.
Utóbbi feladatot maximálisan megoldották a német mérnökök, megfejelve azzal, hogy a kidolgozás, az apró részletek egyszerűen gyönyörűek és funkcionálisak. Gondolok például annak a lemeznek az elhelyezésére, ami a lánc leesésének esetén védi a hajtókar mögött a karbont, vagy említhetném a homlokcső mögötti élbe belesimuló lyukat, ahová a hasonló színű bowdenek csatlakoznak be.
A már említett menettulajdonságok szempontjából a végeredmény egy nagyon kényelmes bringa. Úgy kényelmes, hogy eleinte nem is tűnt fel, mennyire kényelmes, hanem egy idő után az tűnt fel, hogy nem tűnt fel semmi. Terepen nincsenek nyekkenések, idegeskedés a kanyarban, nem röpköd állandóan a hátsó kerék rázósabb terepen. A hibákat mindig könnyebb felsorolni, de a Raven esetében nincsenek. Na jó, mégis! Például az ülőcsőre szerelt kulacstartóba csak a legkisebb kulacsom fért be, a fél literes isostarost már nem tudtam beerőltetni a felsőcső alá.
Maratonra tehát kiváló, lévén idén eddig keveset ültem mountain bike nyergében, el is csábított két ilyen versenyre, a Buda- és a Vértes Maratonra, melyek tulajdonképpen a tesztkilométerek gerincét adták. Mintha ezer éve össze lennénk szokva, úgy haladt, különösen jól véve a rázós részeket. Manapság a 29-esek világában nagy szó, ha ez feltűnik egy 26-oson…
Nyilván a rázós részek elsimításában a Fox RL villának is volt szerepe, ami egyszerre jól kezeli a terep apróbb egyenetlenségeit fölfelé, és a nagyobb köveket is, vagy a folyamatos rázatókat. És ehhez a teljesítményhez persze nem kell „agyonállítgatni”, csak belefújni a súlyodhoz ajánlott nyomást, és esetleg tekerni keveset a csillapításon, ízlésednek megfelelően. Személy szerint külön örültem, hogy nem kormányról vezérelhető a lockout, mert egy jó villánál én nem szoktam használni, csak a folyamatos aszfaltos használat esetén, ami például versenyen kilométernyi vagy hosszabb szakaszt jelent.
Felszereltség:
Az XT szettről annyiszor írtunk már, hogy most nem ismétlem magam, hobbi versenyzésre és egyéb felhasználásra is tökéletes, én jobban örültem volna ha a fék is ebből az alkatrészcsaládból kerül ki, de gyorsan hozzáteszem, az Avid Elixir sem okozott csalódást. Egyszerűen az én ízlésemhez közelebb áll az XT karakterisztikája harapás-adagolhatóság szempontjából, valamint ha sokat fékezünk, az Avid hamarabb kezd el veszíteni fékerejéből (bár az utóbbi kijelentésekkel csínján kell bánni, hiszen ezek a tulajdonságok függenek az adott féktől, került-e esetleg egy két buborék a rendszerbe, milyen fékolajat használ, beállítás, stb.).
A Fulcrum Red Power SL mostanában közkedvelt kerékszett több neves gyártó körében, a teszt bizonyította, hogy nem véletlenül. Mondjuk a nevében a „power” sokkal inkább jellemző rá, mint az általában könnyű cuccokra biggyesztett „SL”. Szóval a kerék tökéletesen merev, a Fulcrum agyak túlméretezett perselyeiben futó ipari csapágyak hibátlan gurulást garantálnak, ráadásul még színben is harmonizálnak a Raven kék-dekor vázával. No igen, a súlya… a közel két kilós kerékszett a grammániás ridereknél bizonyára kiveri a biztosítékot.
Egyébként az egész bringáról elmondható – ha már negatívumot is szeretnénk találni – hogy versenygéphez képest nehéz (11.1 kg), ebben a kerékszettnek is van szerepe, és a Concept kiegészítők sem pehelysúlyúak, mint ahogy az XT sem XTR súlyban van, de hát ezért szerepel a Raven mellett, hogy 5.0, nem pedig „1.0” vagy „2.0”, amivel az élversenyzők közlekednek. A Continental Race King gumik abszolút száraz talajra valók, ott viszont gyorsak, defektvédelem szempontjából nem a legerősebbek.
A Concept kiegészítők – kormány, kormányszár, nyeregcső – egyébként teljesen átlagosak ebben a kategóriában. Nekem a nyeregcső a milliméter-skála miatt tetszett, amivel viszont nem tudtam megbarátkozni, az a markolat, ha belegondolok semmi más nem okozott összesen annyi bosszúságot a bringán, mint ez az egyébként 1500 Ft-os alkatrész… Én eleve úgy kezdtem a pilótafülke kialakítását, hogy a gyári tartozék szarvakat leszereltem, de ezt le sem kellene írnom, mert ízlés dolga. Viszont utána hiába húztam meg a lehető legnagyobb erővel a műanyag alapon, rögzítőgyűrűvel ellátott szivacsmarkolat bilincsét, csak elforgott kritikusabb szituációkban. Aztán kiderült, hogy nem a markolat forog el a kormányon, hanem a szivacs mozog el a műanyag alaphoz képest, szóval hagyjuk, kicsit túlbonyolították. Szerencsére olcsón orvosolható a probléma.
Kellemes élmény volt a Prologo Nago Evo nyereg, egyre több Prologót próbálok tesztbringákon, annál inkább érik a váltás gondolata saját bringán is, nekem nagyon bejön a forma. Ráadásul, sikerült egy kisebb esést abszolválni a teszt során, és semmi nem látszik a nyergen ebből. Érdemes egyébként beszerezni egy Prologo katalógust, hihetetlen mennyiségű háttérinformáció áll rendelkezésre ahhoz, hogyan válasszunk nyerget, ami hasznos olvasmány akkor is, ha nem ennek a nem éppen olcsó márkának a kínálatából szeretnénk választani.
Végszóként is csak a gyártó ajánlását tudom megerősíteni, amatőr szinten tökéletesen alkalmas maratonversenyzésre a bringa, ráadásul olyan vázra épült, amiből akár egy profi gép is fejleszthető az alkatrészek cserélgetésével. Ha nagyon komolyan gondolnám a dolgot, talán egy fél kilóval könnyebb verseny-kerékszettel turbóznám fel, természetesen tubeless-el, hogy nyugodtabban közlekedhessek a megszokott 2 bar alatti nyomáson. Egyébként mindent összevetve nagyon tetszett, „ajánlom”!
Pozitívumok:
– menettulajdonságok XC/Maraton felhasználás szempontjából
– igényes, szép kidolgozás, német precizitás
Negatívumok:
– összsúly, versenyzők talán nehéznek találják, ezért elsősorban a kerékszett felelős
– markolat: apróság, de bosszantó
InfoBox:
Forgalmazó: Borneo Apparel Kft.
Focus Kerékpárbolt 1139 Bp. Váci út 168. (Reno udvar)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: XL, L, M(tesztelt), S, XS
Tesztelt gép mérete: M (48 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 796 000 Ft (a tesztelt kerékpár 20% engedménnyel megvásárolható: részletekért KATTINTS IDE!)
Specifikáció:
Váz: Focus Raven XC Full Carbon
Villa: FOX 32 Float Remote 100mm
Első váltó: Shimano XT
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Váltókar: Shimano XT 10 sebesség
Tárcsafékek: Avid Elixir 7 Carbon (180/160)
Fékkarok: Avid Elixir 7 Carbon
Hajtómű: Shimano XT 42-32-24; 175 mm
Lánc: Shimano XT
Lánckeréksor: Shimano XT 11-36
Kerékszett: Fulcrum Red Power SL
Gumik: Continental Race King
Kormány: Concept EX 620 mm (alumínium)
Kormányszár: Concept EX 90 mm (alumínium)
Kormánycsapágy: FSA 1,1/8-1,5
Nyeregcső: Concept EX 31,6 mm (alumínium)
Nyereg: Prologo Nago Evo
Markolat és szarv: Concept EX
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Nyeregvázcső-hossz: 480 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Tengelytáv: 1070 mm
Fejcső-hossz: 130 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Középrész esés: 38 mm
Súly: 11,1 kg