Nem mattfekete, vagy mattszürke, esetleg neon stb. Egyáltalán nem a mai divatot követi a CTM Blade 1.0. Inkább időtálló: vidám, züld-fehér-fekete festés, dinamikus forma, a specifikáció szempontjából pedig valahol itt kezdődik egy országúti kerékpár.
A CTM egy szlovák márka, történetétől dióhéjban annyit, hogy az ezredfordulón kezdtek kerékpárokat gyártani, folyamatosan fejlődött a cég. Öt éve volt egy kisebb arculatváltás és nagyobb hangsúlyt fektettek az exportra. 2013-ban már évi 35 000 bringát termeltek és a növekedés folytatódik. Magyarországon három éve kezdődött a forgalmazás, idén már a Bikemagon is bemutattunk három CTM mountain bike-ot.
Az országúti palettát nem bonyolították túl északi szomszédaink, egy karbon (Spinn névre hallgat) kerékpárt kínálnak 1.0-ás és 2.0-ás verzióban, valamint a tesztünkben is szereplő alumínium Blade-et, ugyancsak 1.0-ás vagy 2.0-ás felszereltséggel. Jó hír, hogy a bringát kétféle színben is megvásárolhatjuk, aki elvből idegenkedik a fraditól, az piros-fehért is választhat.
A specifikációkban nincs semmi csavar: a karbon gépek teljes Shimano Ultegra (CTM Spinn 2.0) vagy Shimano 105 (CTM Spinn 1.0), míg az alumínium modellek Shimano 105 (CTM Blade 2.0) vagy Shimano Tiagra (CTM Blade 1.0) szettel érhetők el. Ez tökéletesen illik a cég szlogenjében olvasható „nem használunk olcsó alkatrészeket” koncepcióba.
Egy – mondjuk ki – nem presztízsmárkának számító cégnél szerintem tökéletes a fenti pozícionálás, karbon és alumínium bringából is két-két eladható modell, melyekkel a kezdő országútistól az amatőr versenyzőig lefedik a spektrumot. A felszereltség szempontjából pedig nem is követhetnének el nagyobb hibát, minthogy a gyári szettekből kilógó alkatrészekkel gyengítik a teljesítményt, hiszen a CTM kerékpárokat csakis a valódi értékeik tehetik eladhatóvá, senki nem fogja azért megvenni mert mondjuk egy jól csengő olasz logó virít a vázon.
A CTM Blade 1.0 Tiagra felszereltségét tehát értsd úgy, hogy minden alkatrész, még az agyak is a Shimano kedvező árú országúti szettjéből kerülne ki. Tudom, vannak olcsóbb Shimano rendszerek is, de azt hiszem, valahol a Tiagránál kezdődnek azok az országúti kerékpárok, melyeket érdemes megvásárolni. Ezek – ahogy a CTM is – vastagon 1000 euró alatt maradnak (az ajánlott fogyasztói ár: 269 900 Ft).
A Tiagra szett nem kőnehéz, megjelenése mutatós, normálisan működő fékváltókarral és váltórendszerrel, csőtengelyes hajtóművel, kéttengelyes fékekkel rendelkezik és hosszabb távon is megbízható, a bringaboltokban a szerelők dicsérik. Nem véletlenül emeltem ki az előbb az agyakat sem, ezeket az alkatrészeket lehet és érdemes is karbantartani, a szezon végén egyszerűen átzsírozhatók, később megoldható egy sima kónuszcsere, ha bármit javítani kell, nem drága a cserealkatrész, lánctányérok, sor stb.
A teszt során nekem a váltókat kicsit tovább kellett állítgatni a szokásosnál, de onnantól kezdve – ahogy a Shimano-hívő Thommey megállapította – „jobban működtek, mint mondjuk egy Campagnolo Athena”. Igaz, csak 10 fokozatot kínál hátul. Egy ponton azért mutatott gyengeséget a drágább hajtáslánchoz képest, terhelés alatt nem pakolta lefelé ellentmondást nem tűrően a láncot. Érdemes próbálkozni – immár bagóért kapható – régi 10-es Dura Ace vagy Ultegra sorral, lánccal, amivel akár tökéletesre is változhat a váltásteljesítmény.
A fékek terén tudjuk, hogy az újabb generációs Dura Ace és Ultegra modellek verhetetlenek, akik ilyet használnak, onnantól kezdve gyengébbnek éreznek majd minden mást. Igen, a Tiagra is nyilván gyengébbet harap, de őszintén szólva még így is többet ad, mint ami a teljesen biztonságos lassításhoz, megálláshoz szükséges. Szóval nem a megfelelő irányból közelítek, hiszen akinek a CTM Blade 1.0 lesz az első valamirevaló országútija, az teljes megelégedéssel használja majd a Tiagra szettes bringát, egészen addig, amíg el nem kezd pislogni a műanyagok felé.
Bár rendhagyó módon a szettel kezdtem, nem feledkezzünk el a vázról sem, főleg azért, mert tetszett. Kövezzenek meg a sznobok, de nekem bejön. Vidám, színes festés, az aero karbonvilla formájához harmonikusan alakított csövek a homlokcsőnél. Ezen kívül azonban nem találkozunk semmilyen fölösleges hidroformázással. A hegesztési varratokat a homlokcsőnél és az ülőcső tetejénél pont annyira csiszolták, hogy esztétikus legyen, a középrésznél azonban csiszolatlanul látszik, hogy minőségi munkával van dolgunk.
A csövek egyébként 6061-es alumíniumból készültek és duplán húzottak, amivel némi súly is megtakarítható. A váltóbowdenek belső elvezetése érdekes, hiszen a bowdenház nem fut végig a vázon belül, hanem úgy oldották meg a dolgot, mintha kvázi „befordították volna” a külső vezetést és a középrész felett az alsócső vége fedőlemezként takarja a kábeleket. Az alumíniummal könnyen lehet így játszani, mondjuk ez a megoldás már nem a grammokkal való spórolásról szól, de összességében tetszetős.
Menettulajdonságok szempontjából a váz kimondottan merev, rosszabb utakon ráz is kicsit hátul, de legalább így a hajtáshatékonysága jónak mondható. Igen, ezek azok a tulajdonságok, melyek esetében éppen a karbonnal lehet sokkal szabadabban „játszani”. A geometria viszont sportos, kezdőknek vagy azoknak, akik nem engedhetnek meg maguknak drágább országútit, akár versenyzésre használt bringájuk is lehet a CTM Blade.
A gyenge pont szerintem a méretválaszték, csak 54-, 56- és 58-as kapható, én az 56-ost próbáltam, ami a 110-es stucnival jó volt a 180 cm környéki magassághoz. 170 cm körüli illetve alatti magassággal viszont már a legkisebb (54-es, 545 mm-es felsőcsővel) méret is nagy lehet, ugyanakkor a 190 cm körüli/fölötti bringások részére nincs elég nagy váz. Az alkatrészeknél nem, de itt tetten érhető a spórolás, hiszen ha nagyobb mennyiségű kis és nagy méretű vázat is kellene rendelni a Távol-Keletről, az biztosan változtatna az árképzésen.
A kiegészítőket végignézve azonban újra megállapítható, hogy nem takarékoskodtak a CTM-nél hiszen az FSA Omega kormányt, stucnit és az FSA Gossamer nyeregszárat vannak gyártók, melyek még egy Ultegrás bringára is felszerelnék, ugyanez igaz a szép és kényelmes (bár nem könnyű) Fizik Ardea nyeregre is. A Tiagra agyakat a „csehszlovák klasszikus” Remerx aerofelnikbe fűzték, a kerekek így viszonylag nehezek, de cserébe szinte elpusztíthatatlanok, sokáig karbantarthatók.
Kinek ajánlom? Kezdő országútisoknak és azoknak is – és Magyarországon sokan vannak ilyenek – akik nem engedhetnek meg karbon vagy ultegrás országútit maguknak. Azt ki merem jelenteni, hogy ezzel a kerékpárral már teljes értékű élmény lehet az országúti bringázás, a technikából adódóan nem kell majd bosszankodni semmiért. Nyilván aki komolyabb gépről vált vissza, az érezni fogja a különbségeket, de nem ezeken múlik a sportolás élvezete. És a legnyomósabb érv, az árcédula magáért beszél!
InfoBox:
Forgalmazó: BikeLine Hungary Kft.
Elérhetőség: www.ctmkerekpar.hu
Származási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 54-, 56-, 58 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 269 990 Ft
Műszaki adatok:
váz: ALU 6061 double butted
villa: LFC carbon fork
váltókar: Shimano Tiagra ST-4600
hátsó váltó: Shimano Tiagra KRD4601
első váltó: Shimano Tiagra FD4600
fogaskoszorú: Shimano Tiagra CS4600, 11/25
hajtómű: Shimano Tiagra FC4650
fék: Shimano BR4600
felni: Remerx TAURUS, 32H
gumi: SCHWALBE Lugano 700x25c
agy: Shimano Tiagra HB4600 / FH4600
lánc: Shimano CN4601
stucni: FSA OMEGA 110 mm
kormány: FSA Omega Compact 440 mm
kormánycsapágy: FSA Orbit NO.42
nyereg: FIZIK Ardea MG
nyeregcső: FSA Gossamer 350×27,2
súly: 9,32 kg
Geometria:
540 | 560 | 580 | |
A | 73° | 73° | 73,5° |
B | 73,5° | 73,5° | 73° |
C | 545mm | 560mm | 580mm |
D | 540mm | 560mm | 580mm |
E | 405mm | 405mm | 405mm |
F | 975mm | 990mm | 1001mm |
G | 140mm | 155mm | 175mm |
H | -69mm | -69mm | -67mm |
I | 375mm | 375mm | 375mm |
J | 45mm | 45mm | 45mm |